Voiko PAHOINVOINTIA olla, vaikka vauva olisi kuollut?
Lääkäri sanoi, että niinkauan kuin on paha olo, tietää, että vauva on hengissä. Mutta alkoi mietityttää, kun kahdessa edellisessä vauvan kuolemaan päättyneessä raskaudessa pahoinvointi loppui toisessa vk18 ja toisessa vk14, mutta vauvojen koon perusteella väittivät, että olisivat molemmat kuolleet n.vk14. Toisessa voikin pitää paikkansa, koska viel 14+3 kuulu sydänäänet, mut vk17 oli kuollut. Ekan kohdalla neuvolamerkinnät on hiukan epäselvät, sykkeen kohdalla lukee d+ vk16. Eikös se meinaa sykettä? Kun vk 12 se on ollu d+?, eli kai epävarma. Mutta kuinka paljon on tietoa, onko pahoinvointi oikeasti merkki siitä, että vauva on hengissä? Voihan tuulimunassakin istukka toimia aikansa, vaikkei vauvaa olisikaan, eikös? Tosin keskeytyy yleensä ennen vk12.
Kuulostaa ehkä surkealta aiheelta, mutta vaivaa mieltä päivittäin. Onneks pe yritetään kuulla sydänäänet. Mut jos ei kuulukaan, niin sit tietty huolettaa vielä enemmän. (kohtu taaksepäin, voi vaikeuttaa kai kuulumista?) Ultra seuraavana pe. Nyt rv11+5...
Kommentit (6)
Pahoinvointihan johtuu raskaushormooneista, ei elävästä sikiöstä. Oksentaahan monet tuulimuna äiditkin vaikka koko sikiötä ei kohdussa ole.
Sydänäänten kuuntelu noilla viikoilla on tuurin kauppaa, itsellä kohtu myös taaksepäin ja vielä rv 12 ei kuulunuut mitään vaikka sikiö voi hyvin. Kehoitan menemään ultraan!;o) Onnellista odotusta!
Sikiön kuolema todettiin rv 13 ja sikiö oli kuollut kolmisen viikkoa ennen tätä. Minun oireeni jatkuivat voimakkaina, pahoinvointi hellitti n. viikkoa ennen toteamista (mutta niin se on hellittänyt aikaisemmissakin raskauksissa).
Jos vielä tulen raskaaksi niin panikoin aivan varmasti np-ultraan saakka (siinä keskenmeno todettiin). Toisaalta ei sekään tarkoita että kaikki menee hyvin loppuun saakka,riskipeliä tämä lasten odottaminen..
Toivottavasti kaikki on sinulla hyvin!
Ystävälläni ei ollut minkäänlaista raskauspahoinvointia. Yht`äkkiä raskausviikolla 20 hän alkoi voida todella pahoin. Ystäväni kävi aluksi neuvolassa ja siellä kuuluin sydänäänet, mutta heikosti. Päivää myöhemmin sitten hän hakeutuin äitiyspolille ja siellä ei sitten enää niitä heikkojakaan ääniä kuulunut... Pieni tyttö pääsi vauvojen taivaaseen.
Hanna
Minulla todettiin viime syyskuussa keskeytynyt keskenmeno rv 12+5, sikiön koko vastasi viikkoja 7+5 eli oli ollut viitisen viikkoa kuolleena ennenkuin se todettiin.
Minulla oli todella voimakasta pahoinvointi ja näläntunnetta rv 9-11 eli kaiken järjen mukaan silloin, kun sikiön kehitys oli jo päättynyt. Liekö elimistöni yrittänyt keskeyttää raskauden ja se olisi johtunut siitä....
...vaikka olivat tietty muuta kuin toivoin...
Mutta itselläkin ollut epävarma voiko pahoinvointiin luottaa... Kaiken järjen mukaanhan (jos hcg sen aiheuttaa), niin se riippuu istukan toiminnasta eikä vauvasta. Tosin mulla on epäilynä, et istukan toiminnassa ollut vikaa ??? ehkä näissä keskenmenoissa. Mut on myös muita arveluja, mut ei mitään varmaa. Lapsista ei löytynyt vikaa...
Ei auta kuin odottaa vielä viikko, jos ei huomenna kuulu ääniä. Vk 9 kyllä oli ultrassa kaikki hyvin. Seuraavasta ultrasta jatkuu taas piina varmaan sen 4vk - toivottavasti ottavat sitten taas. No, en minä sitä koko ajan ajattele. Otan päivä kerrallaan. Mutta ei sitä voi olla kokonaan ajattelemattakaan. Aika näyttää.
taitaa olla liian vaikea kysymys...