Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliaakikkoja paikalla? Soijaproteiini, voiko käyttää?

Vierailija
20.10.2012 |

Meetwurstissa oli ainesosaluettelossa soijaproteiini. Pakkauksessa lukee laktoositon, mutta ei gluteeniton niinkuin monissa muissa pakkauksissa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis voi käyttää.

Vierailija
2/8 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn mistä päättelit että soijaproteiinissa voisi olla vehnää, ohraa tai ruista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsen vilja-allergian kautta keliakiaankin vähän tutustuneena, olen oppinut, että sen kanssa kannattaa varmuuden vuoksi epäillä kaikkea, jos ei ole ihan varma.

Lueskelin joskus keliaakikkojen foorumia, ja mitä kummallisemmissa paikoissa on gluteenia, jota ei maalaisjärjellä tulisi ajatelleeksi, eikä välttämättä edes tuoteselostetta lukemalla tajuaisi. Itse olen oppinut, että jos teen keliaakikolle ruokaa, en oleta yhtään mitään. Parempi tarkastaa hölmöltäkin tuntuvat jutut, jos ei varmaksi tiedä.

Mutta ei ole tietääkseni soijaproteiinissa gluteenia. Mutta mitä muita aineita meetwurstissa oli?

Vierailija
4/8 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on mm. Vehnää mukana.

Selitin pienessä mielessäni soijakastikkeen ja soijaproteiinin.

(ja joo soija sopii keliaakikolle, koska vehnäproteiini käsitellään siten että voi käyttää) mutta jotenkin nyt ajattelin kastiketta kuitenkin kysyessäni

Ap

Vierailija
5/8 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut aika lyhyellä aikaa melko paljon uutta tietoa, on kuitua, uutetta, proteiinia, tärkkelystä jne. Osa sopii, osa ei ja pää on ihan pyörällä kun yhtäkkiä tulee aika paljon uutta opittavaa. Paljon tuotteita, joita ei edes osaa ajatella, että sisältäisi gluttenipitoisia aineita.

Ap

Vierailija
6/8 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään tekemistä vehnän kanssa.

Vierailija
7/8 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sanoin, niin ajattelin soijakastiketta.. Pahoittelen kysymystäni. Nyt tiedän, enkä ajattele enää! Sekoittuu asiat uuden oppimisessa

Ap

Vierailija
8/8 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen tuotteeseen lisätään soijaproteiinia, jos elimistö on kovin herkkä se saattaa reagoida siihen, koska soijaproteiinin rakenne on aika lähellä gluteiinia, soijaa taas voi syödä vapaasti, olen ihokeliaatikko ja tämän olen testannut käytännössä.