Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vittuilevat virkaäidit

Vierailija
20.10.2012 |

Olen aivan kypsä esikoiseni kaverien äiteihin. Minä olen tehnyt sen ratkaisun, että teen töitä kotona tai työhuoneella eli lapseni eivät juuri yksin joudu olemaan koulun jälkeen, aamuisin tai lomilla.

Kaveritkin ovat tervetulleita tasaisena virtana - mutta tietenkin minun töitteni puitteissa.

Tämä on nyt jostain syystä kirvoittanut kaksi lieveilmiötä: a) minulle saa jatkuvasti kuittailla siitä, kuinka "en käy töissä" ja b) minun pitäisi päivystää jatkuvasti muiden lapsia.

Minusta jokainen tekee omat ratkaisunsa ja ne ovat jokaisen oma asia. Tästä minun ratkaisustani ovat hyötyneet kaikki lasteni kaverieni äidit, ja silti pitää vielä kuunnella vähättelyä ja vittuilua. Argh.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

outoa kertoo vanhempien suhtautumisesta tuokin, että oven akaiseminen/perään katsominen tms. on muka niin pieni juttu, että sitä voi vaatia vieraalta ja ilman korvausta. Huippuna tuo, että me ei haluta siitä maksaa koululle 100 e, joten teepä sinä se ilmaiseksi!

Olen välillä ihmetellyt, kun usein lehtijutuissa, joissa käsitellään pienten koululaisten iltapäivien/koulujen loma-aikojen hoito-ongelmia, ehdotetaan (haastatellut ns. asiantuntijat siis ehdottavat) ratkaisuksi mummeja, kummeja, naapurustossa asuvia kotiäitejä, lasten kavereiden kotonatyöskenteleviä vanhempia ym. Kerrotaan, miten lapsella olisi yksinäisten iltapäivien aikana hyvä olla tiedossaan joku lähistöllä oleva turvallinen aikuinen, johon lapsi voi tarvittaessa ottaa yhteyttä. Pitää ilman muuta paikkansa, mutta mielestäni samassa yhteydessä pitäisi painottaa, että pelisäännöistä pitää ehdottomasti riittävän selkeästi sopia etukäteen tuon kyseisen aikuisen kanssa ja mahdollisesti sopia jonkinlaisesta korvauksesta tai vastavuoroisuudesta. Muutoin syntyy helposti tuollaisia tilanteita, kuin yllä kuvattu.

Vierailija
22/31 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. turvallinen aikuinen lähistöllä kuin viisi tuntia päivässä aamuin illoin päivystävä ilmainen ap/ip-kerho, josta sitten vielä nalkutetaan, jos palvelu ei ole sitä mitä ollaan kuviteltu!

Ihan mielelläni autan naapurin lasta, joka kerran lukuvuodessa unohtaa avaimet kotiin ja haluaa tulla tunniksi sisään lämmittelemään, kunnes isosisko tulee koulusta.

Mutta sitten taas se naapuri, joka dumppasi meille 7-vuotiaansa koko hiihtolomaviikoksi kello 9 - 21 ei ole meidän perheessä yhtä suosittu!

Ikävintä on se, että näitä lapsia käy tietty sääli!

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten taas se naapuri, joka dumppasi meille 7-vuotiaansa koko hiihtolomaviikoksi kello 9 - 21 ei ole meidän perheessä yhtä suosittu! Ikävintä on se, että näitä lapsia käy tietty sääli! t. ap

Jos tuosta hiihtolomaviikosta ei edes yritetty tarjota korvausta, niin onpa todella törkeät vanhemmat! Totta, lapsia tulee sääli mutta itse pistäisin vanhemmat totuuden eteen. Ottakoot itse lomaa / palkatonta vapaata, jos eivät kysy ja sovi hoitoavusta.

Vierailija
24/31 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinsä oli intohimoinen ratsastaja, joten hän notkui tallilla kaikki vapaa-aikansa.

Lapsi notkui sitten pitkin naapureita ja tutun tuttuja. Idea kai oli se, että teinit isot sisarukset katsoisivat hänen peräänsä, mutta ei siellä kotona niitä teinejä koskaan näkynyt.

Lopulta minä sanoin, että tästä lähtee ls-ilmoitus, jos meininki ei muutu.

Vierailija
25/31 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopulta minä sanoin, että tästä lähtee ls-ilmoitus, jos meininki ei muutu.

teit oikein! En ole vastaavaan törmännyt, onneksi. Olen niin kova murehtimaan asioita että menis yöunet. Jo nyt on kumma jos oma harrastus on lasta tärkeämpi.

Vierailija
26/31 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ette sano mitään vaan kiukustutte kotona!

Jos joku huomaa että auto on kotona niin eihän se tarkoita että ihminen on? Mutta jos tulee soittaa ovikelloa ja avaat sen niin kai sinä voit sanoa että teet töitä tai sinulla on nyt kiire?

Kivahan se on jos joku tulee kylään, eikö?

Jos jonkun lapsi tulee teille niin ei sitä TÄYDY ruokkia. Lapselle voi sanoa että mene välipalalle kotiisi ja tule takaisin tai syötä lapselle välipala ja lähetä lapset sinne kaverille jatkamaan leikkejä? Miten voi olla noin vaikeaa?

En itse kehtaa ajatella että lapseni saisi jossain ruokaa. Ja kyselen mitä lapsi mahdollisesti jossain on syöyt.

Itse olen huomannut että "kavereina" voi roikkua niitä lapsia joita kiinnostaa herkut. He jopa pyytää mehua ja herkkuja välipalana. Pyytää lapsen viikkorahoja kauppaan ja soittelee muita kavereita jos saa jonkun lähtemään kauppaan.

Saatan antaa nykyisin hedelmän vaikka välipalana, jos ei kelpaa niin voi voi. Se vastuu ruokailusta on kuitenkin aina kotona ja jos joku ei mene kotiin syömään koko päivänä ja koko viikon on teillä niin ihmettelen miksi et tee lastensuojeluilmoitusta. Koska kuuluuhan sen lapsen kotona olla ja syödä. Tai koko viikon oleilu teillä ruokineen pitää sopia.

Ymmärrettävästi moni on töissä mutta ihmettelen tuollaista vanhemmuutta jossa lapsesta ei olla kiinnostuneita tuon enempää. Jossain tökkii ja pahasti.

Puhukaa ihmiset niiden kavereitten vanhemmille, ei ole mitään järkeä suivaantua koska minusta tuokin voi olla jonkun mielestä ihan OK koska oletetaan että perhe sitten vaan kieltäytyy. Tuo on ihan täysin estettävissä oleva kimpaantuminen.

Sitä paitsi kannattaa miettiä omaa asennetta ap, olet kovin puolusteleva ja hyökkäävän tuntuinen. Taidat keksiä valtaosan noista"vittuiluista" omasta päästäsi. Kyllähän kotona työskentely on ihan normaalia mutta kuka tietää oletko mistä syystä kotona jos et kerran KERRO että teet kotona töitä?

Taitaa nämä sinun kokemat vittuilut olla yhtälailla meinaan "sanomatonta" jonka vaan itse huomaat jostain jonka luet toisista. Kannattaisiko puhua eikä vaan olettaa? Näin se ihmisien "vittuilu" heti vähenee.

Vierailija
27/31 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä olen nimenomaan vittuuntunut heidän äiteihinsä!

Kyllä minä kerron ihan kaikille, miksi kotona olen ja olen tätä työtä tehnyt suunnilleen aina, joten ei tämä ole mikään äkillinen muutos.

En lue mitään "sanomatonta" mistään. Tämä on asia, jonka kaikki kollegani tunnistavat.

Ja ihan tätä samaa muuten valittelee naapurin arkkitehti, jolla on kotona toimisto.

ap

Vierailija
28/31 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, ettei ole puhuttu lasten luokkakavereiden mammoille. Että en kyllä jouda aukaisemaan sitä lukkoa joka päivä ja en joka päivä voi ottaa näitä iltapäivähoitolaisia, koska on pakko nukkua ennen työvuoroa.

Ja siitäkös sitten raivarit saadaan. Kyse ei olekaan siinä, etteikö voisi olla se kylä, joka kasvattaa kun lasten vanhemmat säästää rahaa iltapäivähoidosta. Mutta kyse olikin tässä ketjussa siitä, miten nämä mammat suhtautuvat, jos palvelu ei pelaakaan heidän toivomalla tavalla, vaikka se äiti olisikin kotona.

Kuulin esimerkiksi tällaisen kieltäytymisen jälkeen lapsen suusta, että "sun äitis makaa vain kotona ja ei viitti töitä tehdä. Ja sun äitis ei oo viittiny kouluja käydä kun ei saa töitä. Sun äiti on laiska kun ei mee töihin". Eli kun palvelu ei pelaa, haukutaan sitä kaveria ja sen kaverin äitiä lapselle ja siitä lähtee se kiusaaminen. Kostoksi ei kutsuta omaa lasta synttäreille ja haukutaan lapselle, että "vai ei se Santerin äiti voinut tulla aukaiseen sitä ovea, kyllä sekin on patalaiska paska ja et kyllä huomenna leiki sen Santerin kans kun on niin itsekäs"

Se on uskomatonta, mihin aikuiset naiset pystyvät kun eivät saa tahtoaan periksi ja sitä koko kylää kasvattamaan heidän pentuaan ilmaiseksi.

Se on hämmästyttävä ilmiö. Ja miksi näitä lapsia on antanut tulla kotiinsa. Ihan vain siksi, että on käynyt lapsia sääliksi. Toiseksi siksi, että heti alussa ei meinaa todellakaan tajuta, kuinka hyväksikäyttäjiä ihmiset ovat. Ja kysehän olikin siitä, että miten nämä hyväksikäyttäjämammat käyttäytyy kun ei esim. vastaa puhelimeen heti kun he soittavat, tai ei ole kotona ja ei voi ottaa heidän pentuaan iltapäivähoitoon tai ei suostu antamaan ruokaa tai välipalaa. Sitten ollaan niin loukkaantuneita ja vingutaan, että "eikö se oo sama jos meidän lapsi on teillä kun sää et töissäkään oo ja oot vain kotona"

juu, olen kotona, koska olen järjestänyt työaikani sellaisiksi, että voin olla kotona paljon päivisin.

No, tästä on jo vuosia aikaa ja muisto vain. Nämä pennut on jo tällä hetkellä kaljaa kittaavia ja sätkää polttavia amislaisia, joten niillä nyt ei ole enää mitään väliä. Mutta ilmiö on kyllä mielenkiintoinen kun yritetään yhdestä kotona olevasta äidistä tehdä se kylä, joka kasvattaa koko kylän lapset..ilmaiseksi.

Vierailija
29/31 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset auttavat heitä joka asiassa.

Jos vastaa johonkin ketjuun, että ei ole tapana ottaa naapurin lapsia hoitoon, että naapuri saisi kuherrusvapaata. Tai ei kuskaan naapuria ilmaiseksi omalla autolla tms.

Huudetaan heti, että kuinka itsekkäitä nykyään ollaan ja naapuriapua ei anneta.

Eli yllättävän paljon ihmiset kuvittelevat, että toisten velvollisuuksiin kuuluu hoitaa heidän lapsia, ruokkia ja vahtia.

Paras esimerkki on poika, kenellä halkesi hammas meillä ollessaan. Soitin äidilleen, että hakisi pojan ja veisi hammaslääkäriin. Äiti kylmänrauhallisesti ehdotti, että minä voin viedä pojan kipupäivystykseen kun hän ei nyt jouda.

Eli minun olisi pitänyt kipata omat lapset takapenkille tämän vieraan kersan kanssa ja ajaa 30km päähän päivystävälle hammaslääkärille ja odottaa siellä pojan vuoroa ja se, että hammas paikataan ja tuoda poika illaksi meille vielä kotiin.

Ei, en vienyt poikaa hammaslääkäriin. Kippasin pojan auton takapenkille ja vein kotiinsa. Äiti oli siellä kotona valmistautumassa illanviettoon ja ei olisi ollut aikaa viedä poikaansa hammaslääkäriin. Kyllä oli mamma tyrmistynyt ja loukkaantunut.Miten hän nyt voi lapsen viedä mihinkään kun on ottanut pari olutta.

Ei ollut minun ongelma se.

Vierailija
30/31 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka hoitamaan muiden lapsia ilmaiseksi...

Kun mä _kuitenkin_ olen kotona niin voisinhan mä kai ottaa iltapäiväkerhoon meille puoli luokkaa ilmaiseksi. Me tehtiin miehen kanssa tämä valinta, ettei pienet koululaiset olisi pitkää päivää yksin, ja valittiin samalla matalampi rahallinen elintaso kun vain mies on töissä. En mä ole _kuitenkin_ kotona. Jos joku muu valitsee työnteon, valitsee samalla sen, että joko hänen lapsensa ovat tunteja yksin kotona, tai maksavat sen ip-kerhon. Mutta jotkut kuvittelevat että voivat valita sen kotiäidin valinnan ilmaiseksi, vaikkei se ole kotiäidille ilmaista. Aiheen vierestä, mutta parasta olisi mahdollistaa paremmin puolipäiväinen työnteko, niin olisi se paras mahdollisuuskin valittavaksi.

Vierailija
31/31 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työpaikka ei tarjoa työtiloja, teen suunnittelu-ja arviointityön kotona. Järjestely tulkitaan puolipäivätyöksi. Se taas onkin sitten syy vihata minua ja kaikkia opettajia. Yleinen ratkaisuehdotus on, että opettajan pitäisi oppituntien jälkeen esim. lakaista hautausmaata ja hoitaa vanhuksia, lisäksi palkkaa pitäisi alentaa ja loma-ajoiksi tulisi järjestää muuta työtä. Tiedänpä opettajan, jonka lapselle KUNTA myönsi hakemuksen vastaisesti vain puolipäivähoitopaikan, koska äitinsä tekee vain puolipäivätyötä.

Ap on tainnut kirjoittaa ongelmasta täällä ennenkin, enkä yhtään ihmettele, että sapettaa. Vastasin aikaisemmin ja olen edelleen samaa mieltä, että sinun kannattaisi sanoa näille röyhkeille äideille, että lapset sopivat keskenään leikeistään. Omillesi tietysti tähdennät, että lupa kotiin kutsumiseen pitää kysyä vanhemmilta. Tuollaiset ihmiset valtaavat lisää tilaa itselleen, toistenkin perheistä näköjään. Ilmiö pahenee, jos sen antaa jatkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi