Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiranpennun näykkimiseen ja puremieen vinkkejä? ov

Vierailija
19.10.2012 |

Ensin on pakko sanoa, että kyllä, tiedän, että tämä helpottaa, kun pentu kasvaa ja kyllä, tämä ei ole eka pentu. Mutta viime pennusta on jo aikaa n. 17 vuotta eli aika kultaa muistot.

Pentu on nyt 8,5 viikoa eli ihan vauva vielä. Puremista ja näykkimistä tapahtuu ainoastaan silloin, kun pentu alkaa käydä ns. ylikierroksilla, samoin jos joudun nousemaan yöllä esim. pissalle tms. Silloin näykkii pohkeita.

Näykkii myös puntteja ja paidan hihoja.

Jos roikkuu vaatteissa, niin otan hihan/puntin pois suusta ja kiellän samalla (en käytä Ei sanaa tässä tilanteessa). Ja kun irrottaa, niin kehun.

Jos näykkii käsivarresta, otan käden pois -> pentu käy uudestaan kiinni. Olen nyt yrittänyt sitä, että kun näykkäisy muuttuu puremiksesi ja oikeasti sattuu (mulla on käsivarret ihan mustelmilla, mutta se kyllä johtuu siitä, että mulla on hemo n. 100 eli saan mustelmia pienemmästäkin asiasta) tai jos näykkäisy on vahvempi ja sattuu, niin kiljaisen korkealla äänellä ja otan käden pois.

Jos pennun lelu on lähellä, niin kiljaisun jälkeen annan pennulle oman lelun suuhun, jota saa retuuttaa.

Yleensä nämä ovat auttaneet, varsinkin kun on kerran tai kaks toistanut. Mutta jos pentu oikeasti näyttää keräävään kierroksia, niin olen kiljaduksen jälkeen selättänyt pennun hetkeksi (pariksi sekunniksi) ja pentu rauhoittuu silloin ja lopettaa riekkumisen.

Yleensä tuota tapahtuu vaan iltaisin sekä aamulla. Samoin pari kertaa yöllä tuo yrittää riekkua ja tulee näykkimään, mutta sen saa loppumaan sillä, että sanon, että nyt on yö, nyt NUKUTAAN! Ja pentu lopettaa siihen ja käy nukkumaan. Mikään pissahätä tms. haluaa vaan riekkua.

Tuo saa purkaa energiaansa paljon, esim. tänään ollaan oltu ulkona yhteensä n. kolmisen tuntia ja pentu on saanut riekkua ja juosta tossa pihalla vapaana ja sisälläkin leikitän tuota, esim. köysi lelulla tai heitän palloa (jonka perään kyllä hilpasee, mutta ei tajua tuoda palloa takaisin).

Naapuri, joka näki käsivarteni, käski antamaan pennulle luunapin nenälle tai ravistelemaan niskasta, kunnes pentu vinkaisee. Mutta mun mielestä nuo ovat liian radikaaleja tapoja. Ja uskon kyllä, ettei koira jatka tuota hamaan tappiin asti eli jossain vaiheessa tulee helpottamaan.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan