Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kannattaako tehdä töitä vakituisena työntekijänä vai konsulttina?

Vierailija
30.11.2005 |

Minulla on kaksi vaihtoehtoa: olen ihan normaali työntekijä pienessä yrityksessämme. Normaalein ehdoin.

Toinen vaihtoehto on, että perustan oman toiminimen, maksan itse eläke summuut maksut ja laskutan yritystä.

Onko sillä merkitystä kummin teen? Tietääkö kukaan?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat sitten vain panna tarpeeksi korkeat taksat, että palkkio kattaa kulusi, eläkkemaksusii, muun vakuutusturvasi, saamatta jäävät lomarahat ja sosiaaliturvan (saa jäädä sairasta lasta hoitamaan jne) sekä epävarmuuden lisääntymisen. Siis jos vaikka nyt saat palkkaa bruttona 2000 euroa, maksaa yritys sinusta sivukuluineen luokkaa 3000 euroa kuukaudessa. Koska ulkoistaminen tuo tiettyjä muitakin etuja yritykselle, pyydät palkkiota vähintään 4 000 euroa kuukauden työpanoksesta, + ALV päälle.

Vierailija
2/5 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytät tietävän aiheesta. Pystytkö vielä vääntämään rautalangasta, mitä etuja siitä tulee minulle?

Minua siis kiinnostaa verotuksellinen etu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat veroa vain voitosta, joka taas lasketaan niin, että tuloista vähennetään kaikki vähänkin työhön liittyvät kulut ilman mitään omavastuita. Eli matkakulut, työkalut (kynät, paperit, tietokone, ohjelmat), omat koulutuksesi ja kirjallisuus, jotka ovat vähänkin sinne päin, työhuone kotona jne.

Yrittäjäksi ryhtyminen kannattaa edellyttäen, että voit luottaa töiden riittävyyteen ja jatkuvuuteen ja pystyt laskuttamaan riittävästi. On aika tyypillistä, että palkkatyöstä samaa työtä yritttäjänä tekemään siirtyvät pyytävät palveluksistaan ihan liian alhaista hintaa.

Itse teen asiantuntijatyötä oman firman kautta, tuntiveloitus vaihtelee 60-120 euron välillä, vähän hommasta ja asiakkaasta riippuen.

Vierailija
4/5 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tilanne on niin, että minulla on vakityö ja tiedän, että pomoni haluaa pitää minut. Hän pitää minusta niin, että olen itse ylilyöntiasemassa. Siksi mietin, pitäisikö minun ehdottaa sitä, että pistän pystyyn oman toiminimen. Jos siitä on minulle hyötyä.

Olen head of administration. En siis tarjoa mitään erityispalveluja, vaan menisin työpaikalle ihan normaalisti.

Saanko udella, mikä on sinun asintuntija-alasi?

Vierailija
5/5 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen sama asiakas edustaa noin neljännestä liikevaihdosta, sen lisäksi on pari kolme isoa asiakasta ja epälukuinen määrä pienempiä. Halvimmalla teen töitä tiukasti kilpailutetulla yksityissektorilla.

Ratkaisu on sopinut minulle, töitä on riittänyt ja lasten kanssa on enemmän joustoa.

Sinun tilanteessasi pitäisi kyllä ensin todella luotettavasti varmistaa, että pomosi haluaa ja voi ostaa palveluksiasi. Eli ettei jostain syystä pidä esim kilpailuttaa. Sitten vain kunnon sopimus useammalle vuodelle ja menoksi! Sopimuksessa sinun muuten pitää sitten huomioida, miten takaat lupaasi palvelutason, jos olet yhden naisen firma. Eli jos vaikka sairastut, sinulla ei ole samanlaisia oikeuksia olla pois töistä kuin palkkatyöläisellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän