Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia mykoplasmasta? Millainen tauti oli ja

Vierailija
19.10.2012 |

miten hoidettiin? Meillä teinillä pitkällinen kuumeilu ja yskä. Toisen antibioottikuurin sai tänään ja mykoplasmaa lääkäri epäili. Mutta kun oli vähän hoono soomi ja hirvittävän kiireisen oloinen, en jäänyt kyselemään.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko testattu, että on varmasti mykoplasmaa? Vaikka siltähän se kuulostaa.

Minä sairastin mykoplasman viime helmikuussa, ja meni todella pitkään ennen kuin pääsin taas lähelle normaalia olotilaa. Jotain tiettyä antibioottia siihen määrättiin, en vaan enää muista nimeä.

Vierailija
2/13 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sitten testaavat jos ei millään ala paranemaan tai oireet on vakavammat. Zithromaxit sai ensin ja edelleen kuumetta yli 39 vaikka tänään kuuri loppui. Nyt jos ei huomennakaan helpota alotetaan Doximedit. Siinä kai ne vaihtoehdot on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli se kesällä. Ei siihen antibiootit auta, kun virustauti on. Tosi kova yskä oli. Sain ventolinea siihen, se autto hyvin, pystyin sitten jopa nukkumaan. Kaks viikkoa se tauti jylläsi kovana, mutta pitkään kesti että toivuin kokonaan.

Vierailija
4/13 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis syötetäänhän siihen antibiootteja jos ei meinaa mennä ohi, mutta mulle lääkäri tosiaan määräsi sitä ventolinea, meinas että se auttaa paremmin. Ja se auttoi hyvin.

Vierailija
5/13 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranee kyllä yleensä itselläänkin, mutta kyllä se mykoplasma bakteeri on eikä virus.

Vierailija
6/13 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli se kesällä. Ei siihen antibiootit auta, kun virustauti on. Tosi kova yskä oli. Sain ventolinea siihen, se autto hyvin, pystyin sitten jopa nukkumaan. Kaks viikkoa se tauti jylläsi kovana, mutta pitkään kesti että toivuin kokonaan.

ja tietyt antibiootit, makrolidit voi auttaa. usein tauti on kuitenkin pitkäkestoinen lääkkeistä huolimatta. Mulla oli epätyypillinen: 10 päivää 39 kuumetta, keuhkokuume ja olin sairaalassa.

Vierailija
7/13 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykoplasma ei ole virus, vaan bakteeri. Siihen ei silti tehoa penisilliini, vaan tarvitaan erilaista antibioottia, kuten esim. tuota doximysiiniä. Toivottavasti sairastunut ei ole sille allerginen.

Mykoplasma parantuu todennäköisesti ajan kanssa itsekseenkin, mikäli potilas ei rasita itseään liikaa ja huolehtii riittävästä levosta sekä ravinnosta. Tosin tauti jää helposti piileväksi elimistöön ja ryöpsähtää uudestaan esiin stressin iskiessä.

Vierailija
8/13 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykoplasma(yleisnimitys bakteeri-joukolle) oireilee erilailla eri ihmisillä. Se siis voi olla mitä vaan harmittomasta yskästä aina tehohoitoon asti.

Näkyy vasta-aineissa mutta sen joutuu usein teettämään yksityisellä ja silti ongelmaksi jää tuloksen tulkinta(tuore vai vanha infektio). Kaksi lääkäri voi olla samasta labratuloksesta täysin eri mieltä, vaikka esim. HUS:ssa kokeesta annetaan vielä lausunto lääkärin avuksi.

http://huslab.fi/ohjekirja/2367.html

Tavallisessa bakteeri-veriviljelyssä se ei näy, joten sen teettäminen on lähinnä muita tauteja poissulkevaa.

Antibiootteja pyritään ymmärrettävästi antamaan mahdollisimman vähän ja mahdollisimman lyhyitä kuureja. Valitettavasti joissakin päin maailmaa lääkkeitä saa ostaa kuin karkkia kaupasta ja resistanssit kehittyy koko ajan. Myös lentomatkailu on pirun ikävää tautien leviämisen kannalta.

Mykoplasma kasvaa hitaasti ja se vaatii pitkän lääkekuurin, eli jokainen ymmärtää ristiriidan siinä miten lääkkeitä yleensä annetaan Suomessa. Käypähoidon pisin kuuri taisi olla 21 päivää ja sekin jää haaveeksi julkisella puolella. Joudutaan siis ottamaan useita lyhyitä kuureja peräkkäin eri lääkkeitä.

Tauti kannattaa ottaa erittäin vakavasti koska se voi jäädä kroonisesti kiusaamaan, vaikka välillä kunto kohenisi. Himoliikkujaa uhkaa ylirasitustila, jos myko vie voimia niin ettei itse tajua tilannetta. Tauti kun voi olla täysin kuumeeton ja siten salakavala.

Tauti siis voi kestää kuukausia, vuosia. Mutta jos säilyy työ/koulu-kuntoisena, voi kiittää onneaan, että selvisi vähällä. Jos urheiluharrastuksen joutuu lopettamaan, niin se on pieni menetys.

Viime talvena oli tautipiikki, saas nähdä mitä tämä talvi tuo tullessaan.

Vierailija
9/13 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doximycin auttoi ja labra siis otettiin ennen kuurin aloitusta ja todettiin se mycoplasma.

Vierailija
10/13 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myko on sellainen sairaus, joka voi kestää jopa vuosia vointi vaihdellen. VAADI HOIDOKSI 2 KK MAKROLIMIDI ANTIBIOOTTIKUURI. Muussa tapauksessa kärsimys jatkuu jatkuu jatkuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Aliissa

Vierailija
11/13 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

18kk on tautia sairastettu. On kyllä sitkeä. Vihdoin alkaa näyttämään paranemisen merkkejä!

Vierailija
12/13 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhan ketjun. Puoli vuotta olen ollut mykoplasman takia sairaslomalla, eikä loppua näy. Olisi mukava kuulla selviytymistarinoitanne. Minkälaista hoitoa olette saaneet ja onko auttanut. Myös hyviä, ymmärtäväisiä lääkäreitä saapi suositella.

Vierailija
13/13 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa suositella mitään, vaikka meillä se viihtyi perheessä lähes 6 kk. Pahiten kärsi lapsi ja mies, molemmilla virustautia (Adeno-virus ?), keuhkokuume ja jatkuvaa yskää ja kurkkukipua sekä ajoittaista kuumeilua. Mies joutui lopulta sairaalaan ja siellä testattiin mykoplasmaksi. Sai siellä lääkkeet ja me muut käskyn syödä lääkekuuri, jotta ei tartuteta miestä uudelleen. Meillä kaikilla siis jatkuvia hengitystieoireita ja nuhakuumetta, mutta silti ei muut lääkärit edes veikanneet mykoplasmaa eivätkä tutkineet asiaa sen tarkemmin, vaikka minäkin olin jo toisella pitkällä sairauslomalla.

En muista, kumpi lääkkeistä oli kyseessä, mutta sillä saatiin oireet loppumaan, lapselle jäi vielä lievää yskää noin kuukaudeksi ja taisi syödä toisen kuurin perään. Oli kyllä rankkaa aikaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän