Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sikiön painoarvio pompsahti, PANIIKKI :(

Vierailija
18.10.2012 |

Tietäisikö kukaan mistä löytyisi taulukko sikiön normaaleista mitoista ja vaihteluvälistä(vatsa, reisi, pää) loppuraskauden aikana? Huoli on kova kun painoarviot vaihtelevat niin paljon mittaajasta riippuen. Yksi veikkaa pienehköä/medium vauvaa ja toinen makrosomista :-/. Vastauksia tuntuu olevan lääkäreiltä tolkuttoman vaikea saada, mittoja ei kommentoida ja tuntuu,että huolen kanssa on yksin. Vatsanympäryksestä puhuttiin normaalina aiemmin ja nyt yhtäkkiä onkin kahdessa viikossa suuri ja painoarvio pompsahti 1,5kg kertaheitolla ylöspäin!!! Haluaisin tarkistaa, että onko tosiaan vain vatsanympärys iso ja muuten normaalit mitat, vai onko kaikki mitat isoja.

Miten vatsanympärys voi yhtäkkiä niin paljon kasvaa? Vaikuttaako siihen esim. sikiön juominen, pissaaminen tms.? vai onko oikeasti niin, että sikiö voi tuosta noin vaan lihoa tuollaisia määriä...? Oma painoni on ennemminkin tippunut loppuraskauden aikana kun ruoka ei maistu.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sikiö voi lihoa yhtäkkiä puoltatoista kiloa. Eka ultraaja on ehkä arvioinut reippaasti alakanttiin ja viimeinen reippaasti yläkanttiin.

Vierailija
2/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin ensin, että sikiö on normaalikokoinen, sitten parin viikon päästä olikin muka huolestuttavan suurikokoinen (ja jouduin uuteen sokerirasitukseenkin)... mutta kas kummaa, seuraavalla kerralla olikin taas aivan normaalikokoinen vauveli tulossa. Kaikilla kolmella kerralla eri lääkäri. Ja lopulta syntyi pienikokoinen vauva (tosin hieman ennenaikaisesti, että olisi ollut varmaan keskikäyrän mukainen täysiaikaisena).

Eli niissä mittauksissa on heittoja. Sikiö ei yhtäkkiä liho huomattavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrattiin synnytystapa-arvioinnissa rv36+jtn, painoarvio 2900g.

Vedet meni pari viikkoo myöhemmin, ultrattiin, painoarvio 2600g...

Lapsi syntyi 2pvä myöhemmin, paino 3000g.

Eli eka arvio yläkanttiin, toinen arvio alakanttiin...

Ei nyt puolentoista kilon heittoja, mutta silti.

Jos yhtään lohduttaa =)

Vierailija
4/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.baby2see.com/medical/charts.html

Minä katselin tuolta kokoa loppuraskaudesta. Isoa vauvaa povattiin ja ihan kivan kokoinen tulikin: 54 cm ja 4,2 kg. :)

Vierailija
5/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauva ns. laskeutuu, vatsan muoto muuttuu ja mitatkin muuttuvat.

Eniten arvostaisin kokeneen kätilön mitta-arviota.

Omalla kohdallani hyvin täsmällisen arvioin antoi täysiä palvelulisiä saanut kätilö (2980 g -> 3000 g pari päivää myöhemmin), ja nuori naislääkäri, ilmeisesti vasta erikoistuva ultraaja.

Vierailija
6/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli syntymässä. Lääkäri kysyi kätilöltä, minkä kokoinen vauva on. Kätilö kokeili vatsan päältä käsin, mietti hetken ja sanoi: 3700 - 3800 grammaa.

Vauvan syntymäpaino oli 3760 g.

Jorvissa on tarkkoja kätilöitä :)

Vierailija
7/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuvaiheessa vauva kerää nimenomaan painoa ja sitä saattaa tulla jopa 0,5 kg viikossa, ilman että on mitään erityistä. Ultra arviot voivat heittää n.kilolla vaikka olisi tehty periaatteessa ihan oikein. Varmasti on kyse vähän molemmista.

Vierailija
8/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viittaa ns.sokerivauvaan eli äitillä on raskausajan diabetes tai todella paljon ylipainoa ja rasvanen/sokerinen ruokavalio.

Vierailija
9/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli nelikiloisia jo ennen laskettua aikaa.

Kaikki vauvat olleet max. 3100g, yksi 2,9kg.

Raskausmahat mulla olleet valtavia ja painoa tullut reippaasti raskausaikoina, ehkä veikkasivat jättikokoisia sokerivauvoja vain mun ulkonäön perusteella.

Vierailija
10/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsikopelolla mahan päältä. Ekan painoarvioksi antoi 3200-3400g, lapsi painoi syntyessään 3220g. Tokasta sama kätilö antoi käsikokopelolla painoarvioksi 3400g, lapsi painoi 3440g.

Kolmannesta lääkäri antoi ultran perusteella painoarvion, "pieni, saman kokoinen kuin kaksi edellistä, enintään 3400g", Lapsi painoi 3800 g.

Eli minun kokemuksen mukaan hyvä kätilö antaa käsikopelolla tarkemman arvion kuin lääkäri ultralla :)

No, tiedän kyllä että ultra-arvio on taitolaji eli ei se ihan niin mustavalkoista ole.

Vierailija
11/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viittaa ns.sokerivauvaan eli äitillä on raskausajan diabetes tai todella paljon ylipainoa ja rasvanen/sokerinen ruokavalio.

Mulla on kohtu eteenpäin kallellaan ja painoakin tuli reilusti vaikka en sokeria tai rasvaa mättänyt. Valtavat vatsat kuitenkin. Kaikki lapset alle 3500g ja oma paino lähti 8kk aikana synnytksestä joka kerta.

Vierailija
12/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kohtu eteenpäin kallellaan ja painoakin tuli reilusti vaikka en sokeria tai rasvaa mättänyt. Valtavat vatsat kuitenkin. Kaikki lapset alle 3500g ja oma paino lähti 8kk aikana synnytksestä joka kerta.

Tuossa aiemmassa vastauksessa taidettiin puhua sikiön isosta vatsanympäryksestä, ei äidin. :D

Vierailija
13/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mittaajasta.

Jopa synnytystapatutkimuksessa sanottiin että vauva on yli 3,5kg, mutta kun lapsi syntyi, oli hän alle 3kg. Vaikka minulla oli raskausajan diapetes.

Vierailija
14/19 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla kävi tuuri, ja se painoarvio piti paikkaansa.

Minulla taas ei käynyt tuuri esikoisen kanssa, ja esikoinen olikin yli 4,5 kg syntyessään Jorvissa. Painoarvio meni siis pieleen reilu 800 g. Synnytyksessä tuli pahoja ongelmia, supistukset loppuivat kesken, vauva jäi jumiin, imukuppia tarvittiin, menetin paljon verta, ja jouduin kaavintaan ym.

Toisella ja kolmannella kerralla painoarviot olivat myös Jorvissa (yllätys, yllätys) 3700 g - 3800 g:n paikkeilla. Molemat vauvat olivat syntyessään yli 4 kg. Tällä kertaa painoarviot menivät vain 200 g - 300 g alakanttiin.

Neljännen kerran minullakin painoarvio oli melkein kohdallaan, kun vauva oli syntyessään reilu 3,8 kg. Ja silloin siis arvioitiin noin 3,7 kg:n vauvaa.

Ja tämä juttu on tosi!

Esikoinen oli syntymässä. Lääkäri kysyi kätilöltä, minkä kokoinen vauva on. Kätilö kokeili vatsan päältä käsin, mietti hetken ja sanoi: 3700 - 3800 grammaa.

Vauvan syntymäpaino oli 3760 g.

Jorvissa on tarkkoja kätilöitä :)

Vierailija
15/19 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapseni oli meikäläiselle jo tarpeeksi iso...nyt tosin viikolla 21 sikiön painoarvio 100gedellistä isompi ja edellinen kätilö sanoi, että kolmanteen lapseen yleensä koko kasvaa... Hirveä paniikki nyt, että olis tulossa 4kg :nen ja itse olen pieni keijukainen... Aluksi stressasin, kun ajattelin että on edelliseen verrattuna niin pieni masu. Nyt selvisikin, että lapsi on vaan todella syvällä mun lantiossa... Minkälaisia painoarvioita teillä on ollut rakenneultran aikoihin, eli n. vko21?? Kiitos paljon, jos viitsitte huolestuneelle vastata! ;)

Vierailija
16/19 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla esikoisen kanssa lääkäri kauhisteli vauvan kokoa, ei edes ultrannut. höpötti että sehän sitten sairaalassa päätetään meneekö leikkaukseen kun on niin iso. Seuraava loppuraskauden lääkäri sanoi ettei tee arvioita koskaan, mutta ettei se nyt niin iso ole Että tarvitsisi pelätä. Paino oli 3 650 g että kannattaa jättää omaan arvoonsa noi kauhistelijat. Minullekin tuli paljon painoa ja maha toi todella iso.

Vierailija
17/19 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 12:32"]

Minullekin tuli paljon painoa ja maha toi todella iso.

[/quote]

Kyse on vauvan mahan ympäryksestä, ei äidin. Vaikka tämä on vanha aloitus niin vinkkinä tekay.fi. Siellä voi laittaa vauvan mittoja ja katsella käyrää, mihin asettuu. Mahdollisuus myös katsoa keskimääräisiä mittoja eri raskausviikoilla.

Vierailija
18/19 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 12:46"]

[/quote]

Kyse on vauvan mahan ympäryksestä, ei äidin. Vaikka tämä on vanha aloitus niin vinkkinä tekay.fi. Siellä voi laittaa vauvan mittoja ja katsella käyrää, mihin asettuu. Mahdollisuus myös katsoa keskimääräisiä mittoja eri raskausviikoilla.

[/quote]

hups, niinpä olikin. Mulla ei ole ekan kohdalla ultrassa puhuttu mitään vauvan vatsan ympäryksestä. Tokan kohdalla kerran tehty arvio sen hetkisestä koosta. 

Vierailija
19/19 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samoilla viikoilla n.rv 36 kätilö arvioi 4,5kg ja ultraaja 3,5kg, ultra oli oikeassa vauva painoi tasan 3500g. Vauvan mahan paksuus kenties voisi nousta kun rasvaa tulee erityisesti siihen keskivartaloon lisää loppuraskaudessa, varmaa tietoa ei ole, mut näin arvelisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi