Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

päiväkodilta tuli naputusta

Vierailija
17.10.2012 |

koska 2,5v lapseni halusi itse tehdä leipänsä. Hoitajien mielestä olen tehnyt virheen kasvatuksessa koska tyttö on jo "itsenäinen" en ymmärrä! En muista tiedä mutta meidän perheessä lapset on ja tullaan kasvattamaan ns. elämänkoulun mukaisesti. Joskus sattuu, tapahtuu, itkettää ja naurattaa mutta pumpulissa ja pilvilinnoissa ei eletä.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tehdä voileivän itse, on heitteille jätetty. Jos taas ei osaa tehdä 2-vuotiaana leipää, on lellipentu ja tuomittu olemaan äidin helmoissa.

Minusta on ihan ok, jos lapsi haluaa tehdä leivän itse, että antaa lapsen kokeilla. Toisaalta en ymmärrä näitä "tuon ikäisen kuuluukin jo olla itsenäinen"-kommenttejakaan. 2-vuotias on taapero! Kaikki eivät osaa vielä puhuakaan ja jo vaaditaan erilaisia taitoja ja itsenäistymistä. Ei voi passata, vaikka kyse on pienestä lapsesta, joka on ollut olemassa 2 vuotta! Lapseni päiväkodin hoitaja sanoi aina ihanasti, että päiväkodissa on kiire ja siellä vaaditaan jo hyvin pieniltä melkoista osaamista, joten on ihan hyvä, jos kotona lapsi saa pientä hemmottelua esim. äiti pukee kengät, vaikka lapsi osaisikin itse tai muuta vastaavaa.

Nämä vaativat vanhemmat, jotka siis ovat sitä mieltä, että lasta ei saa paapoa edes taaperoiässäkään, ovat juuri näitä lastensa kouluttajia, joita en tajua pätkääkään. Lapselle opetetaan taitoja, joita hänen ei tarvitse osata ja joihin hänellä ei ole luontaista kiinnostustakaan esim. lukemista tai uimista. Sitten ylpeillään, miten meillä lapsi jo osaa sitä ja tätä eikä tajuta, että lapsuudessa on kyse juuri siitä, että saa olla lapsi ja leikkiä ja niitä taitoja voi oppia ihan ikätasoisesti ilman suurempaa sparrausta.

En nyt tarkoita juuri ap:tä vaan joitakin muita yllä olevia kirjoituksia, joissa korostettiin sitä, että lapset, jotka eivät osaa taaperoiässä voileivän valmistamista, ovat paapottuja lellipentuja. Uteliasta lasta ei pidä lannistaa mutta on turha vaatiakaan liikoja. Se kultainen keskitie on paras. Ap:n tapauksessa ihmettelen kovasti, miten tosiaan päiväkodin henkilökunnalla on otsaa ilmoittaa, miten lasta pitää kasvattaa kotona. Vaikka puhutaankin kasvatusyhteistyöstä, niin eihän se sentään tarkoita, että päiväkodista sanellaan koteihin, miten homma pitää hoitaa. Aika pöyristyttävä lähtökohta hoitajalla!

Vierailija
2/58 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omia lapsia? Ei taida olla. Toiset lapset oppii aiemmin toiset myöhemmin, jotkut odottaa aikuisinakin, josko se leipä hyppäis kaapista valmiina lautaselle, ja jos ei niin laitetaan jääkaapin ovi kiinni.

Meillä 4v. ja 3v. osaa yhteistuumin viikonloppuaamuina ottaa aamupalaa ja laittaa lastenohjelmat pyörimään, ovat osanneet jo pitkään. Kiitos siitä, saa ainakin torkkua pidempään, jos ei nyt ihan nukkua pysty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pienten ryhmässä kaikki saavat tehdä itse leipänsä. Tosin siihen purkkiin en kyllä itse koske:D

Vierailija
4/58 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän henkilökuntaa ja helpompaa, kun leivät on tehty valmiiksi. Ryhmässä ei voi ottaa joka hetki jokaisen yksilöllisiä haluja huomioon.

Mutta valittivatko he siitä oikeasti ja kehoittivatko kasvattamaan lapsen muulla tavoin?

Vierailija
5/58 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä ihmeessä ap siitä välitä!

Vierailija
6/58 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lainata motoksi?;-)

Vierailija
7/58 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v. ja 3v. osaa yhteistuumin viikonloppuaamuina ottaa aamupalaa ja laittaa lastenohjelmat pyörimään, ovat osanneet jo pitkään. Kiitos siitä, saa ainakin torkkua pidempään, jos ei nyt ihan nukkua pysty.

Aikamoista itsenäisyyden vaatimista noin pieniltä.

Vierailija
8/58 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sulle siis oikeastaan sanottiin, kun tulkitsit sen "naputtamiseksi"?

koska 2,5v lapseni halusi itse tehdä leipänsä. Hoitajien mielestä olen tehnyt virheen kasvatuksessa koska tyttö on jo "itsenäinen" en ymmärrä!i]

Vierailija
9/58 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista mutta näin jotenkin "Tiesitkö että tyttösi tekee itse leipänsä?" Minä vastasin "tietysti" Tähän hoitotäti sanoi "kai sä ymmärrät, että tämän ikäisen ei kuulu/tarvitse olla näin itsenäinen, olisi parempi jos jatkossa sinä tekisit hänelle aamupalan"

Hetken oli olo että tirvasen tädiltä nenän poskelle. vastasin hänelle tuohon tylysti "En mä ala paapomaan, mun mielestä lapsen on hyvä oppia jo pienestä pitäen että kaikki ei kävele nokan eteen"

Olin sitten loppuillan ns. shokissa, miten kukaan voi tulla sanomaan, että miten lapsi täytyy kasvattaa. Olen ylpeä tyttärestäni ja tästä hänen omatoimisuudestaan, niinkuin varmasti moni muukin äiti on ylpeä omistaan ja heidän toimistaan.

Sinä joka kysyi saako ottaa motoksi, jos minun lausettani tarkoitit niin anna palaa vain ;)

-Ap-

Vierailija
10/58 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako kaikki tarvikkeetkin itse jääkaapista vai annatko sä ne pöydälle, jossa saa sit itse puuhastella? Jos tekee alusta asti kaiken itse niin sitten kyllä komppaan täysillä päiväkodin tätejäsi. Tosin mäkin oon saanut naputusta joistain asioista ex-päiväkodilta oltuani liian lepsu. Löydä siinä sitten joku keskitie.

Vierailija
11/58 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa, etenkin pienillä, yksi aikuinen annostelee ruuan. Näin pöpöt eivät leviä yhtä tehokkaasti kuin jos kaikki ipanat tekisivät itse leipänsä ja ottaisivat itse ruokansa.

Päiväkodin "naputuksiin" on yleensä syyt, mutta hoitajat ei aina tajua kertoa niitä, kun ne on heille niin itsestäänselviä. Kannattaa kysyä.

Päiväkodissa eletään päiväkodin ja ryhmän ehdoilla. Ei siellä voi ottaa jokaisen perheen kasvatusideologiaa täysin huomioon. Te teette kotona niin kuin teette, mutta pk:ssa teitäkin koskee pk:n säännöt.

Vierailija
12/58 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se haluaminen mitään haittaa, jos ei pk-tätsylle sovi, niin sitten vain ei anna tehdä itse.

Sen sijaan olen huomannut, että tuollaisella elämänasenteella varustettujen ihmisten lapset ovat turvattomia, naama ruvella, koska on "sattunut ja tapahtunut" ja yksin avain kaulassa kiertelemässä naapurustoa jo hyvin pienenä. Nälkäisiä, kun ei kukaan ole tehnyt kotona ruokaa.

Toivottavasti olen väärässä.

Vierailija
13/58 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako kaikki tarvikkeetkin itse jääkaapista vai annatko sä ne pöydälle, jossa saa sit itse puuhastella? Jos tekee alusta asti kaiken itse niin sitten kyllä komppaan täysillä päiväkodin tätejäsi. Tosin mäkin oon saanut naputusta joistain asioista ex-päiväkodilta oltuani liian lepsu. Löydä siinä sitten joku keskitie.

vaan haluaa tehdä itse, minkäs minä sille voin, että vedetään maissipelto nenään jos yritän auttaa. Ihan itse kantaa lasten pallin oven eteen, avaa oven ja ottaa voin ja juuston. Leipä pussin laitan illalla valmiiksi pöydälle, ettei alkaisi kiipeilemään keittiötasolla.

Siinä hän sitten tekee leipänsä joko lattialla tai pöydän ääressä.

Vierailija
14/58 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun 2-vee joutui itse kantamaan lelureppunsa. Kyse ei ollut mistään 100 litran rinkasta, vaan pienestä kerhorepusta, jonka kantaminen oli pojan mielestä yhtä kivaa kuin jos mieheni pääsisi shoppailemaan jonkun toisen luottokortilla aamupäiväksi Verkkokauppaan.

No, frouvat oli kotoisin maasta, jossa pojat asuu kotona varhaiseen keski-ikään saakka, että sikäli... Nyt poika on koulussa ja hoitaa itsenäisesti monia askareita.

Vierailija
15/58 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2-4 v. ryhmässä nimenomaan kannustetaan lapsia voitelemaan itse leipänsä ja annostelemaan itse ruokansa. Kukin taitojensa mukaan. Eiväthän ne mitään opi, jos ei saa itse koskaan mitään tehdä.

Sitten myöhemmin odotetaan, että lapset oppivat "yhdessä yössä" toimimaan omatoimisesti.

Vierailija
16/58 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2-4 v. ryhmässä nimenomaan kannustetaan lapsia voitelemaan itse leipänsä ja annostelemaan itse ruokansa. Kukin taitojensa mukaan. Eiväthän ne mitään opi, jos ei saa itse koskaan mitään tehdä.

Sitten myöhemmin odotetaan, että lapset oppivat "yhdessä yössä" toimimaan omatoimisesti.

päiväkotiin omanikin haluaisin.

Tämäkin taitaa olla mielipide kysymys, toiset kauhistelevat jos tuon ikäinen on jo hieman itsenäinen/oma-aloitteinen, toiset taasen ihmettelevät jos tuon ikäien ei osaa tehdä mitään itse.

-AP-

Vierailija
17/58 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan haluaa tehdä itse, minkäs minä sille voin, että vedetään maissipelto nenään jos yritän auttaa. Ihan itse kantaa lasten pallin oven eteen, avaa oven ja ottaa voin ja juuston. Leipä pussin laitan illalla valmiiksi pöydälle, ettei alkaisi kiipeilemään keittiötasolla.

Siinä hän sitten tekee leipänsä joko lattialla tai pöydän ääressä.

Oikeasti: tosi hienoa, että tahtoo oppia ja tehdä!

Mutta kai tajuat, että sinä olet se joka päättää. Meillä ei kukaan saisi tehdä leipiä lattialla, muutkin käyttävät sitä voipakettia. Ja lapsi saisi vetää ihan millaiset maissipellut vain nenäänsä, ei kuitenkaan saisi. Pikkuisen kuulostaa siltä, että teillä lapsi päättää ja sinä tottelet.

Mutta en siis tokikaan kritisoi sitä, että lapsi saa tehdä itse, sinä tietysti päätät koska se on mahdollista. Kommentoin vain asennetta jonka huomasin.

Vierailija
18/58 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta meni vähän ohi, mikä oli ap:n lapsen ongelma, mutta kai siinä joku pointti on, kun kerran se on puheeksi otettu.

Mitä 2-vuotiaan itsenäistymiseen tulee, niin ei lapsen tarvi tuossa iässä olla itsenäinen. Mistä tulee se käsitys, että on kauhean hienoa, että lapsi huolehtii itsestään mahdollisimman nuorena. Juuri psykiatritkin on sanoneet, että ei siitä ole tasan mitään vahinkoa, vaikka tekisi 15-vuotiaalle vielä voikkarit. Se saattaa toimia jopa mallina, miten rakkaimpia autetaan ja tuetaan elämässä. Te vedätte yhtäläisyysviivan sellaiseen uusavuttomuuteen, mutta samalla minä ainakin tunnen lauman ihmisiä, joille äiti kaatoi vielä murkkuiässäkin maidon lasiin. Ja yksikään noista ei ole aikuisiällä uusavuton vaan sellaisia lempeitä ja tasapainoisia ihmisiä, jotka on omilleen hyviä vanhempia. Ei ne asiat ole suoraviivaisua.

Vierailija
19/58 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokkalaisista todellakin huomaa, kuka on saanut tehdä kotona asioita ja keneltä se on kielletty.

Todella lyhytnäköistä toimintaa estää lapsen kehittymistä ja oppimista...

Vierailija
20/58 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileivän voitelu 2v on ihan ok, hieno juttu. Mutta jos tilanne on se, että aamiaista ei tule ellei 2v sitä itse tee, niin silloin se on paha. Tai jos kotona ei ole lämmintä ruokaa alakoululaiselle, vaan hän joutuu itse kaapista jotain keksimään päivälliseksi (muroja kuivana ja mikrotettu nakki-tyylisesti), niin se on paha. Jos 5v on avainlapsi ja kiertelee pitkin maita ja mantuja vanhempien ollessa milloin missäkin ylpeinä siitä, kun se meidän Mikko on niiiiin "omatoiminen", se on paha.

Luulen, että pk-henkilökunta on puuttunut tuohon asenteeseen, ei mihinkään voileipään. Se on ollut vain esimerkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä