päiväkodilta tuli naputusta
koska 2,5v lapseni halusi itse tehdä leipänsä. Hoitajien mielestä olen tehnyt virheen kasvatuksessa koska tyttö on jo "itsenäinen" en ymmärrä! En muista tiedä mutta meidän perheessä lapset on ja tullaan kasvattamaan ns. elämänkoulun mukaisesti. Joskus sattuu, tapahtuu, itkettää ja naurattaa mutta pumpulissa ja pilvilinnoissa ei eletä.
Kommentit (58)
mielikuva, että lapsiraukka joutuu joka ateriansa itse etsimään.
jos he ovat huomanneet, että lapsi turhan itsenäinen (lapselle väsyttävää) ja ajattelivat näin siitä kanssasi jutella? Kyllä yleensä itse syövä, oma-aloitteisesti pukeva, reipas lapsi on päikyn unelma = helppo heille
Voileivän voitelu 2v on ihan ok, hieno juttu. Mutta jos tilanne on se, että aamiaista ei tule ellei 2v sitä itse tee, niin silloin se on paha. Tai jos kotona ei ole lämmintä ruokaa alakoululaiselle, vaan hän joutuu itse kaapista jotain keksimään päivälliseksi (muroja kuivana ja mikrotettu nakki-tyylisesti), niin se on paha. Jos 5v on avainlapsi ja kiertelee pitkin maita ja mantuja vanhempien ollessa milloin missäkin ylpeinä siitä, kun se meidän Mikko on niiiiin "omatoiminen", se on paha.
Luulen, että pk-henkilökunta on puuttunut tuohon asenteeseen, ei mihinkään voileipään. Se on ollut vain esimerkki.
ja se on ikävää, että noitakin tapauksia löytyy.
Mitä meidän tapaukseen tulee niin kyllä lapsi saa ihan kunnon ruokaa, yhdessä kokataan jos sattuu olemaan tilaisuus (:
Pakko nyt kysyä mutta mikä minun asenteessani rassaa?
Ymmärrätte varmaan, että hygienia on vain tekosyy siinä tapauksessa, että lapsi voitelee vain OMAN leipänsä, eikä rääpi kaikkia leipiä.
Vähemmällä työllä ja vaivalla pääsee, kun keskuskeittiöltä tulee valmiit leivät.
Miksi aloittaja oli tässä asiassa niin hirmuisen herkkänahkainen?
Oliko todellakin kyse vain oman voileivän tekemisestä? Ei siis siitä, että henkilökunta olisi kuvitellut lapsen huolehtivan yksinään oman aamupalansa, ehkä muutkin ruokansa?
Oliko pieni päiväkoti, jonka henkilökunta nuorta, lapsetonta ja vasta valmistunutta, joka yrittää kaikin keinoin päteä? He esittävät kovasti ammattilaista ymmärtämättömien vanhempien edessä.
ap:n ongelma tosiaan se, että lapsi on liian itsenäinen kotona vai se, että ei osaa sopeutua päiväkodin käytäntöihin?
Kyllä meilläkin 3v kotona saa tehdä ja kokeilla, eihän lapsi muuten opi, mutta päiväkodissa toimii päiväkodin sääntöjen mukaan. Ei ole kuulunut valitusta.
Voileivän voitelu 2v on ihan ok, hieno juttu. Mutta jos tilanne on se, että aamiaista ei tule ellei 2v sitä itse tee, niin silloin se on paha. Tai jos kotona ei ole lämmintä ruokaa alakoululaiselle, vaan hän joutuu itse kaapista jotain keksimään päivälliseksi (muroja kuivana ja mikrotettu nakki-tyylisesti), niin se on paha. Jos 5v on avainlapsi ja kiertelee pitkin maita ja mantuja vanhempien ollessa milloin missäkin ylpeinä siitä, kun se meidän Mikko on niiiiin "omatoiminen", se on paha.
Luulen, että pk-henkilökunta on puuttunut tuohon asenteeseen, ei mihinkään voileipään. Se on ollut vain esimerkki.
ja se on ikävää, että noitakin tapauksia löytyy.
Mitä meidän tapaukseen tulee niin kyllä lapsi saa ihan kunnon ruokaa, yhdessä kokataan jos sattuu olemaan tilaisuus (:Pakko nyt kysyä mutta mikä minun asenteessani rassaa?
Mutta ehkä päiväkoti on tulkinnut tilanteen niin, että lapsi joutuu pärjäämään kotona liian itsenäisesti ja siksi ottivat puheeksi. Selitä heille, että lapsen perustarpeista huolehtii kyllä teillä aikuinen, mutta lapsi tahtoo ja saa tehdä asioita MYÖS itse. Ei heillä sen jälkeen ole mitään sanottavaa. Joskus päiväkodissa on anturit liiankin herkillä, siellä kun näkee vaikka mitä. Älä loukkaannu heille, he yrittävät vain auttaa (turhaan tässä tapauksessa).
Ymmärrätte varmaan, että hygienia on vain tekosyy siinä tapauksessa, että lapsi voitelee vain OMAN leipänsä, eikä rääpi kaikkia leipiä.
Vähemmällä työllä ja vaivalla pääsee, kun keskuskeittiöltä tulee valmiit leivät.Miksi aloittaja oli tässä asiassa niin hirmuisen herkkänahkainen?
Oliko todellakin kyse vain oman voileivän tekemisestä? Ei siis siitä, että henkilökunta olisi kuvitellut lapsen huolehtivan yksinään oman aamupalansa, ehkä muutkin ruokansa?Oliko pieni päiväkoti, jonka henkilökunta nuorta, lapsetonta ja vasta valmistunutta, joka yrittää kaikin keinoin päteä? He esittävät kovasti ammattilaista ymmärtämättömien vanhempien edessä.
maininnut muusta kuin tuosta tytön tarpeesta saada itse laittaa leipänsä. Herkkänahkainen? En kyllä omasta mielestäni ole herkkänahkainen asian suhteen.
Jep, kyseessä on pieni päiväkoti. 10 lapsen ryhmä ja tämä kyseinen hoitaja on lähemmäs 50 ikää, lapsiakin löytyy, aikuisia nykyään mutta kummiskin. Varmasti hän kuuluu siihen kansaan joka on tehnyt kaiken lapsen puolesta eikä siksi ymmärrä minun käytöntöjä ja ajatuksiani. Mutta en silti voi sulattaa että tullaan antamaan lapsenkasvatus ohjeita ja kerrotaan että kuinka tämä asia pitäisi tehdä, se on minulle ongelma. En minäkään huutele tuolla että kuinka naapurin pitäisi lapsensa kasvattaa. Neuvot ovat eri asia, niitä saa antaa.
viestin 27 kirjoittanut, en ole edes tajunnut tuoda asiaa tuolla tavalla esille päiväkodille. Jotenkin olen ajatellut, että itsestään selvyyshän sen täytyisi olla jokaiselle ettei 2,5 vuotias oman onnensa nojassa joudu olemaan.
Täytyneen tuoda tosiaan esille oma-aloitteisesti asian ydin päiväkodillekkin.
ap:n ongelma tosiaan se, että lapsi on liian itsenäinen kotona vai se, että ei osaa sopeutua päiväkodin käytäntöihin?
Kyllä meilläkin 3v kotona saa tehdä ja kokeilla, eihän lapsi muuten opi, mutta päiväkodissa toimii päiväkodin sääntöjen mukaan. Ei ole kuulunut valitusta.
meidänkin lapset ovat päiväkodissa, jossa tuetaan itse tekemistä.
Minulta meni vähän ohi, mikä oli ap:n lapsen ongelma, mutta kai siinä joku pointti on, kun kerran se on puheeksi otettu.
Mitä 2-vuotiaan itsenäistymiseen tulee, niin ei lapsen tarvi tuossa iässä olla itsenäinen. Mistä tulee se käsitys, että on kauhean hienoa, että lapsi huolehtii itsestään mahdollisimman nuorena. Juuri psykiatritkin on sanoneet, että ei siitä ole tasan mitään vahinkoa, vaikka tekisi 15-vuotiaalle vielä voikkarit. Se saattaa toimia jopa mallina, miten rakkaimpia autetaan ja tuetaan elämässä. Te vedätte yhtäläisyysviivan sellaiseen uusavuttomuuteen, mutta samalla minä ainakin tunnen lauman ihmisiä, joille äiti kaatoi vielä murkkuiässäkin maidon lasiin. Ja yksikään noista ei ole aikuisiällä uusavuton vaan sellaisia lempeitä ja tasapainoisia ihmisiä, jotka on omilleen hyviä vanhempia. Ei ne asiat ole suoraviivaisua.
peltipurkissa teijän seudulla asutaan mut nää lellipennut joita mä tiedän on aikuisiässäkin vielä niin uusavuttomia etteivät osaa edes perunoita keittää eikä niitä edes kiinnosta yrittää tehä mitään itse. Erään kaverini mies on hyvä esimerkki tästä, hänen äiti teki aina kaiken ruoasta pyykin pesuun. Nyt kaverilla ikää 25 eikä osaa edes pesukonetta käyttää...
viestin 27 kirjoittanut, en ole edes tajunnut tuoda asiaa tuolla tavalla esille päiväkodille. Jotenkin olen ajatellut, että itsestään selvyyshän sen täytyisi olla jokaiselle ettei 2,5 vuotias oman onnensa nojassa joudu olemaan.
Siksipä juuri ota asia puheeksi. Itse olen esim. törmännyt hoitolapseeni (4v) joka yksin pyöräili liikenteen seassa, kotona oli vain alakoululainen isoveli ja vanhemmat olivat kahdestaan kaupassa... yritä ymmärtää niitä päikkytätejäkin, joskus on anturit liian pystyssä, koska tässä ammatissa törmää ihan kaikenlaisiin vanhempiin.
lh
Siksipä juuri ota asia puheeksi. Itse olen esim. törmännyt hoitolapseeni (4v) joka yksin pyöräili liikenteen seassa, kotona oli vain alakoululainen isoveli ja vanhemmat olivat kahdestaan kaupassa... yritä ymmärtää niitä päikkytätejäkin, joskus on anturit liian pystyssä, koska tässä ammatissa törmää ihan kaikenlaisiin vanhempiin.
lh
ei voi muuta sanoa kun huhhuh! En kyllä itse jättäis tuon ikäisiä lapsia keskenään kotiin varisnkaan jos toinen on 4 vuotias, korkeintaan siks aikaan että roskat vien mutta että kaupassa kävisin.. Yli 7 vuotiaan uskaltaisin kyllä jättää siksi aikaa että käyn kaupassa, mutta sitä nuoremman ottaisin mukaan.
on se minunkin mielestä tärkeätä, että tuon ikänen osaa olla jo jonkin verran itsenäinen.
Kasvatin esikoiseni luultavasti saman tyylisesti kuin ap omaansa, nykyään pojalla ikää 17, asuu jo omillaan ja pärjää loistavasti. Ei ole turvautumassa jatkuvasti vanhempiinsa.
on se minunkin mielestä tärkeätä, että tuon ikänen osaa olla jo jonkin verran itsenäinen.
Kasvatin esikoiseni luultavasti saman tyylisesti kuin ap omaansa, nykyään pojalla ikää 17, asuu jo omillaan ja pärjää loistavasti. Ei ole turvautumassa jatkuvasti vanhempiinsa.
Tiedättekö mitä seuraa siitä, jos 13 1-3v lasta päivittäin yrittää voidella itse leipänsä samasta voipurkista? Epidemia. Vatsatauti-, flunssa- ja kihomatoepidemia. Ne sormet kun on kynnenalustoineen siellä purkissa, voiveitsi käy välillä suussa ja välillä tukassa, sitten se tippuu lattialle... jos olisi yksittäiset voinapit, niin voisivat hyvin harjoitella.
Lastentarhanopettajat ovat yleensä fiksuja, mutta kaikenlaisia hoitajia löytyy. Eivät oikeasti älyä välttämättä perusjuttujakaan ja puhuvat mitä sylki suuhun tuo.
Eli en olisi ap huolissani omasta kasvattamisestani tuon perusteella.
Tiedättekö mitä seuraa siitä, jos 13 1-3v lasta päivittäin yrittää voidella itse leipänsä samasta voipurkista? Epidemia. Vatsatauti-, flunssa- ja kihomatoepidemia. Ne sormet kun on kynnenalustoineen siellä purkissa, voiveitsi käy välillä suussa ja välillä tukassa, sitten se tippuu lattialle... jos olisi yksittäiset voinapit, niin voisivat hyvin harjoitella.
mä en tiennykkään et noi epidemiat tulee vaa siitä jos lapset käyttää samaa voi purnukkaa :DD makeet naurut annoit, kiitos. Mut hei hyvä tietää ettei saa tartuntaa jos lapset päättää maistella samaa lelua, kaivaa nenää ja pyyhkii kaverin poskelle tai vaikkapa juoda samasta mukista
Tiedättekö mitä seuraa siitä, jos 13 1-3v lasta päivittäin yrittää voidella itse leipänsä samasta voipurkista? Epidemia. Vatsatauti-, flunssa- ja kihomatoepidemia. Ne sormet kun on kynnenalustoineen siellä purkissa, voiveitsi käy välillä suussa ja välillä tukassa, sitten se tippuu lattialle... jos olisi yksittäiset voinapit, niin voisivat hyvin harjoitella.mä en tiennykkään et noi epidemiat tulee vaa siitä jos lapset käyttää samaa voi purnukkaa :DD makeet naurut annoit, kiitos. Mut hei hyvä tietää ettei saa tartuntaa jos lapset päättää maistella samaa lelua, kaivaa nenää ja pyyhkii kaverin poskelle tai vaikkapa juoda samasta mukista
Ja ei, en ole tyhmä. ÄO oli testatessa 126, siitä on tosin muutama vuosi aikaa.
..Ja ei, en ole tyhmä. ÄO oli testatessa 126, siitä on tosin muutama vuosi aikaa..
joskus on parempi olla ihan hiljaa ja näyttää fiksulta kun avata suu ja poistaa epäilykset.
Kyllä meidän lapsi tuo omat eväät, ettei siihen tartu sinun tenavastasi niitä matoja.
Oikeasti: tosi hienoa, että tahtoo oppia ja tehdä! Mutta kai tajuat, että sinä olet se joka päättää. Meillä ei kukaan saisi tehdä leipiä lattialla, muutkin käyttävät sitä voipakettia. Ja lapsi saisi vetää ihan millaiset maissipellut vain nenäänsä, ei kuitenkaan saisi. Pikkuisen kuulostaa siltä, että teillä lapsi päättää ja sinä tottelet. Mutta en siis tokikaan kritisoi sitä, että lapsi saa tehdä itse, sinä tietysti päätät koska se on mahdollista. Kommentoin vain asennetta jonka huomasin.
Ei meillä lapsi pomota, ikävää kun sait sen käsityksen. Kun kysyit -saako lapsi itse päättää muutkin asiat - niin riippuu asiasta. Kyllä tyttö saa päättä esimerkiksi mitkä vaatteet laitetaan päälle niistä mitkä minä tai isä ollaan ehdolle laitettu. Eli näitä perusasioita mitä varmasti monessa muussakin perheessä annetaan lapsen itse päättää.
Mitä tuohon leivän tekoon lattialla tuee niin se ei ole minulle ongelma, jos hän sotkee esim voita menee lattialle niin se siivotaan itse pois.
Mitä pöpöihin tulee niin voivoi, anteeksi nyt kovasti mutta eihän se lapsen vastustuskyky kasva jos paikat on steriloitu ja kuljetaan moppi edellä.