päiväkodilta tuli naputusta
koska 2,5v lapseni halusi itse tehdä leipänsä. Hoitajien mielestä olen tehnyt virheen kasvatuksessa koska tyttö on jo "itsenäinen" en ymmärrä! En muista tiedä mutta meidän perheessä lapset on ja tullaan kasvattamaan ns. elämänkoulun mukaisesti. Joskus sattuu, tapahtuu, itkettää ja naurattaa mutta pumpulissa ja pilvilinnoissa ei eletä.
Kommentit (58)
eihän se liitykkään. kerroin vain meidän perheen kasvatukseen liittyvän "moton"
-ap-
ps. sinä joka vauhkosit jotain bakteereista, en ymmärrä. Tuleehan niitä bakteereita mistä tahansa, vai kuinka?
mukulas osaa jo tehä ite lämpimän ateriansa, varmasti jätät yksn kotiin kattelee piirettyjä sillä väliin ku meet käymää kampaajalla tai kaupassa. OOT PASKA ÄITI, häpeä!!! tollaselta pitäis ottaa lapsi pois!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ottaako kaikki tarvikkeetkin itse jääkaapista vai annatko sä ne pöydälle, jossa saa sit itse puuhastella? Jos tekee alusta asti kaiken itse niin sitten kyllä komppaan täysillä päiväkodin tätejäsi. Tosin mäkin oon saanut naputusta joistain asioista ex-päiväkodilta oltuani liian lepsu. Löydä siinä sitten joku keskitie.
vaan haluaa tehdä itse, minkäs minä sille voin, että vedetään maissipelto nenään jos yritän auttaa. Ihan itse kantaa lasten pallin oven eteen, avaa oven ja ottaa voin ja juuston. Leipä pussin laitan illalla valmiiksi pöydälle, ettei alkaisi kiipeilemään keittiötasolla.
Siinä hän sitten tekee leipänsä joko lattialla tai pöydän ääressä.
muutoin se vetää maissipellon nenäänsä. Päiväkodissa se ilmeisesti tekee ihan samaa. Ja se vituttaa niitä hoitajia, se että sun mukulas haluaa ja sitten huutaa kun ei saa. Kun siellä päiväkodissa ei lapset voi tehdä ihan mitä haluavat.
Että mitä jos vähän kasvatat sitä kullannuppuas, jotta elo päiväkodissa vähän helpottuu. On ihan normaalia joskus kieltää lasta, vaikka se vähän huutaiskin joskus.
-ap-
ps. sinä joka vauhkosit jotain bakteereista, en ymmärrä. Tuleehan niitä bakteereita mistä tahansa, vai kuinka?
monta pientä "bakteeripesää". Koti on ihan eri asia.
-ap-
Kyllä ne lapset saa niitä bakteereja jo muutenkin ihan tarpeeksi, ei ne niitä lisää tarvi jos se voidaan välttää esim. ruokailutilanteissa. Just teidän kaltaisten takia ne taudit päiväkodeissa leviää, asenne kun on että tuleehan niitä bakteereja joten miksi tehdä yhtään mitään sen estämiseksi. Pienellä vaivalla niitä bakteereja voidaanoikeasti vähentää ja tauteja estää tarttumasta ihan kaikkiin. Antaa lapsen olla omatoiminen, kotona sinun sääntöjesi puitteissa ja päiväkodissa päiväkodin sääntöjen puitteissa.
en muista mutta näin jotenkin "Tiesitkö että tyttösi tekee itse leipänsä?" Minä vastasin "tietysti" Tähän hoitotäti sanoi "kai sä ymmärrät, että tämän ikäisen ei kuulu/tarvitse olla näin itsenäinen, olisi parempi jos jatkossa sinä tekisit hänelle aamupalan"
Nimenomaan kuulostaa hullulta että 2 v tekee kotona itse leipänsä. Kuulostaa siltä, ettei lapsesta pidetä huolta ja huomioida että aikuinen päättää 2-vuotiaan ruokailusta.
Ettei lapsi joudu vielä itse huolehtimaan itsestään (perusturva).
Ottaako kaikki tarvikkeetkin itse jääkaapista vai annatko sä ne pöydälle, jossa saa sit itse puuhastella? Jos tekee alusta asti kaiken itse niin sitten kyllä komppaan täysillä päiväkodin tätejäsi. Tosin mäkin oon saanut naputusta joistain asioista ex-päiväkodilta oltuani liian lepsu. Löydä siinä sitten joku keskitie.
vaan haluaa tehdä itse, minkäs minä sille voin, että vedetään maissipelto nenään jos yritän auttaa. Ihan itse kantaa lasten pallin oven eteen, avaa oven ja ottaa voin ja juuston. Leipä pussin laitan illalla valmiiksi pöydälle, ettei alkaisi kiipeilemään keittiötasolla.
Siinä hän sitten tekee leipänsä joko lattialla tai pöydän ääressä.muutoin se vetää maissipellon nenäänsä. Päiväkodissa se ilmeisesti tekee ihan samaa. Ja se vituttaa niitä hoitajia, se että sun mukulas haluaa ja sitten huutaa kun ei saa. Kun siellä päiväkodissa ei lapset voi tehdä ihan mitä haluavat.
Että mitä jos vähän kasvatat sitä kullannuppuas, jotta elo päiväkodissa vähän helpottuu. On ihan normaalia joskus kieltää lasta, vaikka se vähän huutaiskin joskus.
ootteko te ihan saatanan apinoita?! Mä annan lapseni tehdä itse leipänsä ja päättää joitakin pienia asioita joten sekö tekee musta "huonon" äidin joka ei osaa kasvattaa lastansa ja antaa lapsen pompottaa... ei hyvää päivää! Kyllä kuulkaas tässä taloudessa isä ja äiti näyttää mistä kana kusee ja lapsi nöyrtyy. Meidän perheessä osataan joustaa, jopa meidän esikoinen ymmärtää että mitä kompromissi tarkoittaa.
Ymmärrätkö sä? Oletko sinä kenties epäonnistunu itse lapsen kasvatuksessa ja tulet tänne panettelemaan muita?
Anteeksi etten kuulu näihin hysteeri mammoihin jotka ovat valmiina levittämään punaista mattoa kullannuppujensa jalkoihin, tekemään kaiken heidän puolestaan, ole aina kieltämässä, kulkemassa moppi heidän edellään ja muuten vain sekoamassa eri syistä.
Luojan kiitos täältä löyty muutama mukava ihminen joka osasi puhua asiallisesti tykkäsi tai ei meidän kasvatusmetodeista, kiitos ja kumarrus teille.
mut jos ap antaa lapsensa tehä ite leipänsä niin miten ihmeessä te revitte siitä ettei se välittäisi lapsensa tarpeista tai huomioisi niitä? Ei mulle ainakaan tullu sellanen olo et ap jättäis lapsensa omanonnen nojaan, mun mielestä ap kuulostaa ihan normaalilta äidiltä.
Mut kai se niin menee että jos et elä oppikirjojen mukaan niin olet huono äiti, sittenhän meitä huonoja äitejä on paljon joiden lapset lukee itsellensä kunnon ammatin ja pärjää maailmalla paremmin kun mammanpojat.
Noi lellipennut on kyllä niin nähtyjä uusavuttomia tapauksia että ihan hävetää näiden kasvattajien puolesta. Esmes nuoret, laiskat ja tyhmät ohjelma kertoo jo paljon siitä et millasia ruikuttavia kakaroita ihmisistä tulee jos asiat kannetaan aina tarjottimella nenän eteen.
En tiennytkään, ettei lapset saa itse tehdä leipää o.O
Damn. Pakko kait se jättää sekin väliin ja tehdä itse. Aivan sama, vaikka haluavatkin itse oppia.
On olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin kaksi äärimmäisyyttä.
Emme me anna lastemme tehdä MITÄ TAHANSA emmekä anna heidän päättää kaikista asioistaan, vaikka annemmekin oppia tekemään leipänsä itse.
Emme myöskään jätä lasta heitteille, vaikka emme tee heille voileipää valmiiksi.
Niin, se minun lapseni, joka teki itselleen leipää parivuotiaana - siis leipoi - on nyt varttunut jo siihen ikään, että valmistaa leipää teidänkin lapsillenne, teille ja teidän vanhemmillekin.
My mielestä tässä ketjussa ei ole mitään muuta kovin erikoista kuin se, että kuinka kovasti ap suuttuu päiväkodin kysymyksestä. Lapset nyt usein oppii niitä asioita, joita vanhemmat pitää tärkeänä tai ei ole muita vaihtoehtoja. Se sen sijaan on erikoista, että ap ei voi ottaa ohjeita vastaan ja päiväkodin kysymyksestä tulee tällainen tunneteaktio. Mistä se johtuu?
Kyllä ihan jokaiselle on varmaan sanottu joku erikoinen tai muuten hassu asia päiväkodissa, mutta useimmille ne eivät aiheuta mitään vastareaktiota.
En tiennytkään, ettei lapset saa itse tehdä leipää o.O
Damn. Pakko kait se jättää sekin väliin ja tehdä itse. Aivan sama, vaikka haluavatkin itse oppia.
kannattaa nytten äkkiä alkaa jarruttamaan lapsen kehitystä! Jos lapsellasi on yhtään lujaa minä itse tahtoa niin yritäppä kitkeä tämä luonteenpiirre pois hänestä
-ap-
My mielestä tässä ketjussa ei ole mitään muuta kovin erikoista kuin se, että kuinka kovasti ap suuttuu päiväkodin kysymyksestä. Lapset nyt usein oppii niitä asioita, joita vanhemmat pitää tärkeänä tai ei ole muita vaihtoehtoja. Se sen sijaan on erikoista, että ap ei voi ottaa ohjeita vastaan ja päiväkodin kysymyksestä tulee tällainen tunneteaktio. Mistä se johtuu?
Kyllä ihan jokaiselle on varmaan sanottu joku erikoinen tai muuten hassu asia päiväkodissa, mutta useimmille ne eivät aiheuta mitään vastareaktiota.
ollut vieressä kuulemassa miten hän moitti minua ja kasvatustamme niin olisit itsekkin nähnyt punaista.
Sain tädin sanoista sen ymmärryksen että olisin epäonnistunut kasvatuksessa ja tarvitsen kipeästi erinlaisen kasvatus menetelmän. Ihmettelen tätä vain. Kuten olen aikaisemmin sanonut niin mielestäni kenenkään asia ei ole puuttua toisen kasvatusmenetelmiin, en minäkään mene neuvomaan naapuriani miten hänen jani-petterinsä pitäisi kasvattaa, vain sen takia että hänen tekee jonkun asian toisin kuin minä (:
Kyllä meillä kohta 2,5v. osaa ottaa aamupalatarvikkeet (leipää,jugurttia,juustoa,margariinia,maitoa) jääkaapista ja voidella leivän. Mun mielestä lasta kannattaa kannustaa omatoimisuuteen, jos tahtoa löytyy.
ollut vieressä kuulemassa miten hän moitti minua ja kasvatustamme niin olisit itsekkin nähnyt punaista.
Sain tädin sanoista sen ymmärryksen että olisin epäonnistunut kasvatuksessa ja tarvitsen kipeästi erinlaisen kasvatus menetelmän. Ihmettelen tätä vain. Kuten olen aikaisemmin sanonut niin mielestäni kenenkään asia ei ole puuttua toisen kasvatusmenetelmiin, en minäkään mene neuvomaan naapuriani miten hänen jani-petterinsä pitäisi kasvattaa, vain sen takia että hänen tekee jonkun asian toisin kuin minä (:
se kasvatus aiheuttaa ryhmässä toimimiseen ongelmia. Esim. jos kaikille voidellaan hygieniasyistä leivät valmiiksi, mutta yksi karjuu naama punaisena, kun haluu ite. Kerro sille lapselle, että voi kotona voidella itse, mutta päiväkodissa on päiväkodin säännöt ja niitä on toteltava. =)
että päiväkodin henkilökunta ei kykene ajattelemaan asioita laajemmin.
Omatoimisuuteen kannustaminen ja motoriikan kehittyminen ovat tärkeitä. Huomatkaa myös, että kyse on täysin eri asiasta kuin siitä että lapsi olisi heitteillä ja joutuisi itse hankkimaan itselleen ruokaa.
Onneksi lapsillani on mahdollisuus olla päiväkodissa, jossa yksilöllisyys ja herkkyyskaudet huomioidaan ja lapsia autetaan tekemään itse.
Pienten ryhmissä lapset eivät (yleensä) voitele leipiä itse hygieniasyistä. Niin se vain päiväkodeissa menee. On olemassa poikkeuksia, mutta silloin lapsille annostellaan voi valmiiksi ja leipä voidellaan omalla paikalla pöydässä.
Turha huudella tyhmäksi jos ei itse mistään mitään tiedä. Vai kuka teistä haluaa välttämättä kihomatoja ja korvatulehduskierteitä? Päiväkodeissa niitä pyritään välttämään. Useissa ryhmissä lapset eivät myöskään saa ottaa itse esim. hedelmää astiasta, koska jos niihin hedelmiin tarttuu monta takapuoltaan raapinutta ja räkäänsä pyyhkinyttä pikkukouraa, niin viimeisissä hedelmissä on jo melko mojova bakteeriviljelmä.
Ei tämä ole vaikeaa, ihan perushygieniaa.