Löytyykö täältä karjalaisista juuristaan kiinnostuneita?
Olen ilmeisesti tullut vanhaksi, sillä olen viime aikoina, 35+ iässä, kiinnostunut valtavasti äidin puoleisista juuristani, jotka siis juontavat rajan taa, Karjalaan. Äitini vanhemmat ovat lähteneet Lahdenpohjasta evakkoon perheineen äitini ollessa pieni tyttö. Tarinoita näiltä ajoilta en kuitenkaan ole kuullut, sillä mummini on jo edesmennyt ja äitini välit äitiinsä olivat hyvin etäiset. Äitini ei halua äidistään juurikaan puhua, saati perehtyä tähän aiheeseen enemmälti. Ei kuulemma kiinnosta kaivella menneitä. En tarkalleen edes tiedä mistä viileät välit johtuivat. Olettamukseni mukaan siitä, että mummoni meni uudelleen naimisiin äitini isän kuoltua.
Olisi niin kiinnostavaa kuulla tarinoita omasta suvusta. Tavoista, perinteistä jne. Olen jo hieman alkanut suunnitella matkaa tuonne seuduille, sekä perehtymistä esim. sukututkimuksen kautta.
olisi mielenkiintoista lukea, jos joku on käynyt Karjalassa sukunsa menetetyillä kotiseuduilla tai ihan vain mietteitä siitä, mitä karjalaiset juuret teille muille merkitsevät, vai merkitsevätkö ensinkään?
Pyysin illalla, " Kerro mummo Karjalasta". Ja mummoni kertoi. Harmittaa ihan hirveästi, että muistan vain hyvin vähän hänen kertomistaan asioista.
Mummoni oli jo lapsena pikkupiikana naapuritaloissa. Sitten myöhemmin isona piikana. Kun tulivat sitten ilmoittamaana taloon, jossa mummoni oli palveluksessa, että aamulla on lähdettävä, säilytti talon vanha emäntä mielenmalttinsa, ja alkoivat kovalla touhulla leipoa leipää eväiksi.
Järkevä teko vanhalta emännältä.
Ajoivat sitten lehmiä Karjalasta Suomen puolelle, 200 kilometriä kävellen.
Itsekin joskus ajattelin, että olisi mielenkiintoista käydä niillä alueilla, joista mummoni oli kotoisin. Netistä sitten katselin sieltä kuvia, ja näyttää kovin ränsistyneeltä ja ikävältä.
lapseni on saanut nimen, joka on karjalaisperäinen:)