3v9kk kastelee, anoppi kysyi onko stressiä
Poika oppi päiväkuivaksi suht myöhään, 3v4kk iässä. Max. 4 yötä putkeen on mennyt ettei kastele öisin mutta yleensä keskimäärin joka kolmas yö tulee pissit.
Anoppi kysyi että stressaako se jotain. Minä kun luulin, että tämä voi olla normaaliakin?!
Kommentit (19)
Voiko se tosiaan olla ihan normaalia? Laittaisin ainakin vaipat jalkaan.
Haluaa olla iso poika eikä käyttää vauvojen vaippoja omien sanojensa mukaan. Ap
Minusta meillä on hyvä koti ja loukkaannuin tuosta anopin kysymyksestä. Hoidan lapsia kotona ja meillä on normaali perhe. Ap
Ap, tutustu vaikka seuraaviin ja juttele neuvolassa jos asia vaivaa kovasti.
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Lasten_kastelu
http://www.terveystalo.com/Ajankohtaista/Artikkelit/Yokastelu-on-yleine…
mutta mä kävisin mielummin sitten öisin pissattamassa lapsen vaikka klo 23 tai 24.
Mielummin kun vaihtelisin ja pesisin lakanoita. Enkä mä kyllä vaippaa enää laittaisi jos ei itsekään lapsi halua sitä.
koska voihan se kastelu stressistäkin johtua
Jaa jaa. Lapseni oppi päiväkuivaksi melko pienenä (n. 2 v) mut öisin edelleen vaippa. Ei ole tullut edes mieleen, että olisimme jotenkin epänormaaleja ?!
Nyt on tosin viime aikoina vaippa ollut usein aamuisin kuiva ja ajattelinkin, että joululomalla jätämme vaipan pois ja alamme treenata. Työaamuina ei ole mahdollisuutta alkaa raivaamaan sänkyä petareita ja patjoja myöten. Ainakaan joka aamu.
Jaa jaa. Lapseni oppi päiväkuivaksi melko pienenä (n. 2 v) mut öisin edelleen vaippa. Ei ole tullut edes mieleen, että olisimme jotenkin epänormaaleja ?!
Nyt on tosin viime aikoina vaippa ollut usein aamuisin kuiva ja ajattelinkin, että joululomalla jätämme vaipan pois ja alamme treenata. Työaamuina ei ole mahdollisuutta alkaa raivaamaan sänkyä petareita ja patjoja myöten. Ainakaan joka aamu.
mutta voi anoppis ihan oikeassakin olla.
Meillä esikoinen oli varhain päiväkuiva, mutta yöllä sitten kasteli yli viisi vuotiaaksi saakka.
Silloinkin oli ekoja hoito-ohjeita, että ei liian myöhään juotavaa, rauhoitetaan illat, pidetään huolta, ettei lapsi itse stressaa pissoista.. jne. Eli ei syyllistetä ja muutenkaan tehdä isoa numeroa asiasta.
Tuskin se anoppi mitään pahaa tarkoitti. Yrittää vaan olla myötätuntoinen. On se kumma kun mitään ei saa sanoa kun herkkis-miniä vetää pultit.
Meillä on opittu kuiviksi tosi nuorina.
Tarkoitan, että olisko päästy viim. jo 2-vuoden iässä vaipoista pois.
Itselläni on muistikuvat elämästä joskus 3-vuotiaasta lähtien ja silloin en tosiaan käyttänyt enää vaippoja, en niin öisin tai päivinkään.
Joten en tiedä onko normaalia kun poikasi on kuitenkin melkein 4-vuoden ikäinen...
Minusta normaali vaippailu kuuluu vauva ja taapero ikään, muttei enää leikki-ikäisille.
Ja jos sukupuolella tässä on väliä niin itse olen nainen, tosin silloin olin tietysti tyttö.
hankin lapselle myös kestovaippoja öitä varten, ettei ole sellaisia vaippavaippoja.
Ihan kuin alkkarit, mutta paksummat.. ettei ollut lakananvaihto rumbaa niinä öinä, kun pissat tuli. Lapsi suostui niitä käyttämään, kun ne "myytiin" sille alkkareina.
Neljät housumalliset kestot riitti ihan hyvin. :)
juuri ennen nukkumaanmenoa? ettei mene täydellä rakolla nukkumaan...
Välillä toimii mutta usein poika nukkuu niin sikeästi että häntä ei saa kunnolla hereille, vaikka kantaa vessaan.
Kyllä mua vähän loukkaa jos kastelu on anopin mielestä joku psyykkinen ongelma. Varsinkin kun meidän suvussa on yökastelua. Ainakin veljeni ja setäni on kastellut.
Ap
Varsinkin kun niitä kuiviakin öitä on välillä. Oletteko huomanneet mitään "kaavaa" siinä onko yö kuiva vai kasteleeko. Meillä oli pitkään niin että jos ei puoleen yöhön mennessä ollut käynyt pissalla niin kasteli. Ongelma poistui kun vietiin poika vessaan puoliltaöin jos ei siihen mennessä ollut itse mennyt. Valvotaan itse myöhään, joten tämä ei ollut ongelma.
Stressi on vähän liian voimakas sana, mutta kyllä jännittäminenkin vaikuttaa. Meillä esim kasteli aina reissussa sänkynsä. Ja joskus myös jos seuraavana päivänä oli odotettavissa jotain todella kivaa tms.
Välillä toimii mutta usein poika nukkuu niin sikeästi että häntä ei saa kunnolla hereille, vaikka kantaa vessaan.
Kyllä mua vähän loukkaa jos kastelu on anopin mielestä joku psyykkinen ongelma. Varsinkin kun meidän suvussa on yökastelua. Ainakin veljeni ja setäni on kastellut.
Ap
että suvussasi on yökastelua????
VOi että mua ärsyttää ap sun kaltaiset märisijät, oikeasti. Yritä nyt kasvattaa selkäranka senkin lapamato, ettei tarvitse pillittää noin pienestä asiasta.
eli jos veljesi ja setäsi ovat olleet yökastelijoita ei mikään ihme, että omasikin on.
Meillä esikoinen(nyt 12v) on ollut aika paha yökastelija 10 ikävuoteen asti ja kyllä vieläkin voi pissat tulla(n.kerran/kk) mutta silloin on nukkunut tosi sikeästi.
Kun poika täytti 5v aloitimme hoidot.Olemme kokeilleet kaikki pissahälyttimet,lääkkeet, illalla juomatta olemiset ym, mutta mikään ei ole auttanut, paitsi näköjään ikä ja että poika ei enää nuku yhtä sikeästi, kuin nuorempana.
Meillä muuten myös anoppini oli tosi huolissaan poikamme yökastelusta ei ollut koskaan semmoisesta kuullutkaan ja piti sitä tosi outona, epäili, että olemme nyt tehneet jotakin väärin, voi että minuakin silloin ärsytti anopin tietämättömyys!!!
Minäkin muistan usein pissanneeni sänkyyn, vaikka äitini kertoi, etten ollut varsinaisesti mikään yökastelija. Poikamme yökastelu voi olla periytynyt minun suvustani, vaikka lääkärin mielestä yökastelu muka periytyy aina isän puolelta!?
käyttää öisin vaippaa. Samoin kuin joku tässä ketjussa kirjoitti, itsekin olen ajatellut joululomalla ottaa yövaipasta pääsemisen projektiksi, nyt ei ole ollut meille mitään haittaa tästä järjestelystä :)Mieluummin vaippa, kuin yöherätykset... Sitä paitsi jostain luin, että suomalaiset lapset oppivat yökuiviksi keskimäärin 3-4-vuotiaina, eli teidän tapauksessa ootte vielä hyvin normaalien rajoissakin.
Yökastelua aletaan kai hoitaa vasta 6-vuotiaana. Lapset kehittyvät eri tahtiin ja poikasi kuulostaa ihan normaalilta.
Älä stressaa anopista.