Tupari/synttäri tarjottavat!
Väkeä tulee sellainen 25-30 henkilöä ja kaikki ovat aikuisia. Pitäisi tehdä sellaisia ruokia, jotka voisi loihtia jo päivä tai pari aiemmin. Myös ruuansäilytys on haaste, joten sellaisiakin jotka säilyvät huoneenlämmössä päivän.
Ehdotuksia kiitos!
Kommentit (6)
Tee keitto tomaattimurskasta, perunoista, sipulista ja valkosipulista. Soseuta. Voit hyvin jättää sen jäähdyttämisen jälkeen huoneenlämpöön juhlia odottamaan, koska siinä on niin vähän rasvaa. Eikä maksa paljon mitään. Kun lämmität keiton voit lisätä siihen vähän (laktoositonta) kermaa tai laita keittokattilan ja lautasten viereen kippo smetanaa, josta jokainen voi ammentaa keittonsa päälle halutessaan. Lisäksi hyvää leipää, kappale hyvää juustoa, makkaraa pötkönä.
Tai
Suppilovahvero- tai muu sienipiirakka. Täytteeseen sieniä, porkkanaa, sipulia. Päälle kananmuna-kerma-juustoseos.
Tai
Oikea ja klassinen Janssonin kiusaus: perunaa, sipulia, anjovista, kermaa. Lisukkeeksi etikkapunajuuria ja virolaisia maustekurkkuja (jos lähelläsi on virolainen herkkukauppa). Snapsi on tällöin kyllä välttämätön :) Osta pakastettua perunasipulisekoitusta. Voit tehdä ruuan juhlapäivänä, ei tule säilytysongelmia.
Noin isolle joukolle tekeminen on haasteellista. Katso vaikka Marttojen sivuilta apuja siihen - määrien laskeminen/ vieras jne.
Muista, että ystävät eivät tule juhliisi syömään päivän pääateriaa. MUTTA jos juhlat jatkuvat yöhön, varaa vaikka ruisleipää ja sillejä yöpalaksi.
Hyvää syntymäpäivää ja onnea uuteen kotiin!
Edelliset olivat ehdottaneet lähinnä lämpimiä ruokia. Minulla tällä viikolla tuparit, vieraita n. 10 henkeä, 20-30-vuotiaita (ja yksi 17-vuotias, joka on pikkusiskoni).
Voileipäkakku (kasvis, täytteenä mm. fetaa)
Tomaattipiirakka
Pastasalaatti (mm. aurinkokuivattujatomaatteja ja vodkaa)
Vuohenjuustosalaatti
Halloumpaloja
Mudpie
Mariannemuffinseja
Philadelphia-vadelmamussinseja
Tee
Kahvi
Kuohari
Glögi (amaretolla tai ilman)
Mojito
Kivennäisvettä
Limsaa
Lisäksi shotteja saatavilla ja erilaisia likööreitä, jos haluaa.
mutta mitäs siinä ihan ok.Haavelien jatkuvasti että joku joskus tarjoisi mulle VOILEIPÄKAKKUA
itse tykkäään erityisesti talvella enemmän lämpimästä sopasta kuin kylmästä salaatista.
mutta näihinkin juhliin kutsuin n. 20 henkeä, enkä siltikään suunnitellut tarjoavani mitään lasagnea tai janssonin kiusasta. Vuosi sitten pitämissäni juhlissa (reilu 30 henkeä) ei myöskään ollut tarjolla tuon tyylisiä ruokia. Ja hyväähän lasagne, yms. ovat mutta ne ovat ihan perusruokaa. Keitot ovat oikein hyviä ja toki sopivat talvella, mutta hankalia ja sotkuisia syödä tällaisissa juhlissa. Saisi olla ihan naposteltavaa ja helppoa syömistä, myös useampia vaihtoehtoja.
Mutta kiva kuulla, jos muuten oli ok menu!
t. 3
Eli viesti oli vitoselle osoitettu ja itse numero 4.
ehdottaisin silti, että teet muutaman lasagnen. Ne voi hyvin täyttää edellisenä päivänä/aamulla ja paistaa ennen tarjoamista. Lasagnelaatikot eivät kovin paljon vie tilaa jääkaapissa. Yksi jauhelihalasagne, sitten yksi vaikka kana ja vielä kasviskin.
Salaattia sitten vielä iso annos. Ja vielä jotain oikein hyvää vaaleaa leipää.
Jälkkäriksi vaikka jotain leivonnaista, esim. pari pellillistä piirakkaa, säilyy kyllä huoneenlämmössä yön yli. Esim. mustikkapiirakka&kermavaahto/jäätelö, nam!
No, nää mun ehdotukset on sellaiselle, joka ei ole kova keittiöihminen. Mutta jotenkin aattelen niin, että ne "kovat keittiöihmiset" ei ehkä tältä palstalta neuvoja kysykään!