Mitä 2vuotias yleensä osaa?
Osaako syödä itse? Pukea sisä ja ulkovaateet itse? Käydä ns, yksin vessassa Eli laittaa rinkulan pyttyyn ja istuu siihen? Puhua sujuvasta? Hakea itse jääkaapista maito ja kaataa mukiin jos on jano? jne..
Syy miksi kysyn on kaverin laps, osaa tehdä kaikki yllämainitut asiat ja paljon muuta. Nyt mietinkin et onko toi ihan normaalii..
Kommentit (10)
nuo ovat jokseenkin normaaleja kaksivuotiaan taitoja, mutta harva osaa nuo kaikki. Onko lapsi siis tasan kaksi - kehityshän on tuossa vaiheessa huimaa, koska kolmivuotiaalta noita taitoja voi jo odottaa - tosin osan puuttuminen ei ole mitenkään vaarallista.
jos lähempänä kolmea niin sitten ymmärrettävämpää. En kyllä taida yhtään vastikään 2v täyttänyttä tuntea joka pukisi itse kaikki sisä- ja ulkovaatteet. Toki jotain haalaria voi vetää itse päälleen, mutta kyllä tuossa iässä yleensä apua tarvitsee vielä pukemisessa.
Osaa tuon kaiken hyvin tai on tosi lähellä onnistumista, paitsi puhuminen on epäselvää (=kirjaimia puuttuu, sanavarasto on tosi laaja).
Juuri 2 vuotta täyttäneenä ei osannut noista juuri mitään.
Osaako syödä itse? Pukea sisä ja ulkovaateet itse? Käydä ns, yksin vessassa Eli laittaa rinkulan pyttyyn ja istuu siihen? Puhua sujuvasta? Hakea itse jääkaapista maito ja kaataa mukiin jos on jano? jne..
Syy miksi kysyn on kaverin laps, osaa tehdä kaikki yllämainitut asiat ja paljon muuta. Nyt mietinkin et onko toi ihan normaalii..
aika omatoiminen, jos osaa nuo kaikki. Varmastikin harva esikoislapsi osaa noin paljon, koska vanhemmat avustavat vähän turhaankin esikoista (en minä tietenkään....)
Mutta toisaalta, meillä jo 1v söi itse ja oppi puhumaan kunnon lauseita reilusti ennen 2v ikää, mutta pukeutuminen ei kiinnosta vieläkään vaikka on 3v. Ei siis osaa laittaa takin vetoketjua kiinni ym.
Normaali on aika laaja käsite, kun on lapset kyseessä, toiset nyt vain kehittyvät nopeammin joissakin asioissa.
Olen lapsen äidiltä kysyny, miten laps osaa noin paljon? Vastaus on vain et kokeilemalla ja kannustamlla laps oppii nopeesti. Ikää tosiaan on vasta n.2v2kk. Puhuu hyvin, myös s ja r kirjain tulee selvästi. Olin myös yllättynyt kun laps ruokapöydästä lähtiessä sanoi "kiitos". Heti syönnin jälkee kiipes jakkaralle ja pesi kädet, sit vasta meni leikkimään. Toisen kaverin muksu menee ruokasin sormin pitkin kämppää vaikka on puolivuotta vanhempi.
Mutta juuri tuo ikä on otollista oppimiselle eli jos lapsella on intoa, voi silloin oppia paljonkin, kunhan antaa tehdä. Omani on vuosi ja kahdeksan kuukautta ja tuo käsien pesu (tosin sylissä, koska ei jakkaraltakaan ylety altaalle) ruoan jälkeen ja kiittäminen ovat itsestäänselvyyksiä. Pukea haluaisi aina itse, vaikkei se vielä onnistu, joten yritän niellä kärsimättömyyteni ja auttaa vasta sitten,kun on ensin yrittänyt itse. Puhetta ja lauluja tulee järjetön määrä, joskus liikaakin, pitkiä ja monimutkaisia lauseita,8 mutta r ei vielä kuulu, s nyt parin viikon ajan, joskaan ei kaikissa sanoissa oikealla kohdalla. Lelujen kerääminen, pöytien pyyhkiminen, pyykkien laittaminen koneeseen ym. auttaminen on tosi suositu juttu, joten annan auttaa. Myöhemmin intoa tuskin riittää samalla tavalla. ;)
En pidä lastani mitenkään erityisen aikaisin asioita tekevänä, mutta yritän tosiaan kannustaa kaikkeen, mitä haluaa yrittää. Vaikka se välillä on itselleni todella vaikeaa, koska en tosiaankaan ole mikään kärsivällinen tapaus ja lapsen tekemänä asiat kestävät KAUAN!
Lisään vielä, että syönyt on itse jo 10 kk ikäisestä. Apu ei enää kelvannut ja vaikka sotku oli kamala, koska lapsi söi kaiken sormin (lusikan käyttö ei vielä sujunut), olen nyt tyytyväinen, koska sitkeä harjoittelu on tuottanut tulosta ja nykyään syöminen on jopa suhteellisen siistiä (jos ei pöytäpelleily ala...)
Mutta juuri tuo ikä on otollista oppimiselle eli jos lapsella on intoa, voi silloin oppia paljonkin, kunhan antaa tehdä. Omani on vuosi ja kahdeksan kuukautta ja tuo käsien pesu (tosin sylissä, koska ei jakkaraltakaan ylety altaalle) ruoan jälkeen ja kiittäminen ovat itsestäänselvyyksiä. Pukea haluaisi aina itse, vaikkei se vielä onnistu, joten yritän niellä kärsimättömyyteni ja auttaa vasta sitten,kun on ensin yrittänyt itse. Puhetta ja lauluja tulee järjetön määrä, joskus liikaakin, pitkiä ja monimutkaisia lauseita,8 mutta r ei vielä kuulu, s nyt parin viikon ajan, joskaan ei kaikissa sanoissa oikealla kohdalla. Lelujen kerääminen, pöytien pyyhkiminen, pyykkien laittaminen koneeseen ym. auttaminen on tosi suositu juttu, joten annan auttaa. Myöhemmin intoa tuskin riittää samalla tavalla. ;)
En pidä lastani mitenkään erityisen aikaisin asioita tekevänä, mutta yritän tosiaan kannustaa kaikkeen, mitä haluaa yrittää. Vaikka se välillä on itselleni todella vaikeaa, koska en tosiaankaan ole mikään kärsivällinen tapaus ja lapsen tekemänä asiat kestävät KAUAN!
Meilläkin kuopus osasi vähän yli parivuotiaana pukea (jopa haalarin), syödä, käydä vessassa ym. ihan sujuvasti. Oppiminen sujui siinä sivussa, oli aina kovin kiinnostunut ja innostunut kaikesta sellaisesta.
Isoveljensä sen sijaan oli ihan toista maata, eikä sellaista raivokasta "minä itse" vaihetta koskaan edes tullut pukemisen eikä syömisen suhteen.. Oppi sitten toisaalta muita asioita paremmin, ja on kiinnostunut erilaisista jutuista.
Miten se ylettyy jääkaappiin? Mun 2v (ja pari vkoa, esikoinen) osaa riisua muttei pukea paitsi pipon ja kaulurin, on syönyt itse yli vuoden, pyyhkii suun ja kädet syötyään, mut ei ole koskaan ees kokeillu kaataa maitoa ite, eikä saa jääkaappia auki. Puhuu parin sanan lauseita vaan. Osaa tehä 20-palasia palapelejä kahta yhtä aikaa, mutta ei suostu potalle.
Harva pukee haalaria itse.