V-tuttaa ekaluokkalaisen ope...
Poikamme siis aloitti koulun tässä pari kuukautta sitten. Eikä osaa vielä lukea. Ja tästä saimme seikkaperäisesti kuulla vanhempainvartissa, että miten tuo on luokkansa huonoin ja ainoa enää "mopo"-ryhmässä ja kaikki muut osaavat jo lukea ja blaa blaa blaa.
Mielestäni on opettajan hommaa opettaa sitä lastani lukemaan, eikä vielä voi olla peli menetetty! Tietysti teemme läksyt yhdessä ja harjoittelemme kirjaimia ja lukemista kotonakin, mutta en ole vielä menettämässä uskoani siihen, etteikö poikamme oppisi lukemaan.
Ihme touhua, että kaikki pitäisi osata valmiiksi kun kouluun menee...
Kommentit (18)
älä anna tuon häiritä. Sen voit tehdä että luet lapselle kirjoja jos se häntä kiinnostaa. Ei ekaluokkalaisen tarvitse valmiiksi osata lukea, vaikka se opettajaa helpottaisikin.
antoi lisätunteja niille, jotka ei osanneet lukea kouluna alussa, kuten poikani. Lokakuun alussa sit oppi lukemaan, mutta lisätunti pysyi koko vuoden.
Vanhempainvartti aloitettiin niin, että ope kertoi että poikamme on luokkansa paras matikassa. Ja sitten siitä siirryttiin tuohon lukemisen osaamattomuuteen ja siitä jauhettiin 20 minuuttia.
Kaikki eivät vain osaa kaikkea ja toiset oppivat jotain nopeasti ja jotain hitaasti. Meilläkin on kolme lasta ja tämä nuorin nyt on sitten tällainen jolta matikka sujuu ja lukeminen ei VIELÄ.
Mutta lapsi pitää opesta ja se on pääasia. Minun mielipiteelläni hänestä ei ole väliä.
Minä olen luullut, että Jouluun mennessä pitäisi lasten se oppia. Omat lapset eivät osanneet, mutta oppivat kyllä. Normaaleja lapsia olivat. Itse en myöskään osannut tuota taitoa, mutta kyllä olen oppinut ja lukenut paljon, paljon ja pystyn lukemaan myös silmäilemällä sivusta nopeasti pääkohdat. Lasten taidot kehittyvät niin eri tahtiin. Ei huolta:)
ainakin meille sanottiin vanhempainillassa että ei saa kotona opetaa jos ei osaa sitä liuuttamismenetelmää.
Poikamme siis aloitti koulun tässä pari kuukautta sitten. Eikä osaa vielä lukea. Ja tästä saimme seikkaperäisesti kuulla vanhempainvartissa, että miten tuo on luokkansa huonoin ja ainoa enää "mopo"-ryhmässä ja kaikki muut osaavat jo lukea ja blaa blaa blaa.
Mielestäni on opettajan hommaa opettaa sitä lastani lukemaan, eikä vielä voi olla peli menetetty! Tietysti teemme läksyt yhdessä ja harjoittelemme kirjaimia ja lukemista kotonakin, mutta en ole vielä menettämässä uskoani siihen, etteikö poikamme oppisi lukemaan.
Mulla on kolme lasta, nyt 8v, 11v ja 12v ja kaikkien luokissa ovat kaikki järjestään osanneet lukea kun ovat koulun aloittaneet.
Pitäskö sun ap katsoa peiliin, sieltä nimittäin se vika useimmiten löytyy!
niin suurin osa lapsista ei osannut lukea ja muistan minäkin oppineeni lukemaan siinä vähän ennen Joulua. Kotonani luettiin paljon, vanhemmilla aina kirja menossa ja meillä lapsilla oli satukirjoja. Miksi en siis osannut lukea ennen kouluun menoa? Oliko vika vanhemmissani? Voin kertoa, että nykyiseen ammattiini kuuluu tiedon hankkiminen ja kirjoittaminen. Oliko siitä siis haittaa, että opin lukemaan vasta käytyäni 1. luokka jonkusen aikaa.
Mitä tämä 3 lapsen äiti oikein tuolla peiliin katsomisella meinaa? Syyttävä sormi on nyt pahasti pystyssä. Onko tuo kasvatusmetodisi?
meidän lapsen luokalla kuulema 1/3 osasi lukea, ja nyt osaa suurin osa edes jotenkin. Aika inhottava tyyli opettajalla..
Olen töissä koulussa ja voin kertoa, että koulussa jossa minä olen töissä, ei koskaan ole ollut vielä koulutulokkaiden luokkaa, jossa kaikki osaavat lukea. Opetussuunnitelman mukaan eka luokan jälkeen pitäisi osata lukea sanoja ja lyhyitä lauseita, ja tämä siis toukokuussa. Jouluun mennessä yleensä kaikki osaavat jo lukea sanoja, joten huoli pois!
laitettiin aikanaan 6-vuotiaana kouluun ja opin luokallani viimeisenä lukemaan. Tahtia se ei ole sittemmin haitannut, akateeminen tutkinto on hankittu ja lukemista olen rakastanut siitä lähtien kun lukemaan opin. Älkää siis äidit surko, kyllä se lukutaito kehittyy kun lapsi on siihen kypsä.
Oletus on, että lapsi ei osaa lukea kouluun mennessä.
Ennnen koulua lasta voi opettaa sen verran mitä lasta itseään kiinnostaa, missään nimessä tarkoitus ei ole prepata väkisin.
Useissa kouluissa ei edes pidetä siitä, että vanhemmat opettavat. Opetus on nykyään erilaista, äänteistä lähtevää ja lapset eivät välttämätttä opi tavaamaankaan.
Yleensä saa lisäopetusta. Oma poikani ei ollut pätkääkään kiinnostunut kirjaimmista ennen koulua. Hän sai lisäopetusta ja oppi ihan puun takaa lukemaan yks'kaks' ennen ekaluokan joulua.
Nyt tytär on ensimmäisellä luokalla eikä vielä lue. Aikaisemman perusteella en ole yhtään huolissani.Kaikki aikanaan.
Tärkeintä, ettei stressiä tartuta lapseen.
Mikäli sinua kovasti huolestutttaa, kysy opettajalta eka-pelistä. Se on opettajien suunnittelema "nettipeli", joka auttaa lukemisen opettelussa.
Onneksi en tiennyt tätä, kun 80-luvulla opin tieni aloitin. Lukea en osannut ja koko koulusta viis veisasin -olin vilkas luonnonlapsi.
Sittemmin lähdin lukemaan kieliä yliopistoon ja tätä nykyä teen kielitieteen tohtoriopintoja, joten on tuo lukeminen jotensakin kait meikäläiseltäkin sujununna. :D
Jäitä hattuun ja lakatkaa provoilu joka ketjussa! :)
Ps. En minäkään koskaan törmännyt koulussa opettaessani sellaiseen luokkaan, jossa olisivat Kaikki Osanneet Lukea ekalla.
menevät kouluun. Omani oppi eskarissa, kun täytti 7v. ja pojan yksi kaveri oppi vasta syksyllä koulussa, kun täytti 7v. eli kummatkin oppi samanikäisenä. Omani alkuvuoden lapsi ja kaveri oli loppuvuoden lapsi.
Toiset oppii lukemaan vasta keväällä, kun on jo eka luokka käyty.
Toiset vaan oppivat hitaammin kuin toiset. Minäkin tunsin kouluunmennessäni kirjaimet, ja sitä ihmeteltiin, kun silti en osannut lukea. Siellä koulussa sitten vaan opin ja toisella luokalla olin lukenut läpi koko pienen kyläkoulun oppilaskirjaston.
Opettajilla on ollut joissakin paikoissa keskinäistä kilpailua siitä, kenen luokka oppii parhaiten (?) lukemaan. Siitä on tullut kotiväelle suurta huolta ja murhetta, kun hitaampia on sitten painostettu ja ahdistettu.
Aloittaja, kysy suoraan opettajalta, mikä nyt on ongelma. Onko varsinainen ongelma se, että hän ei ole esi- ja alkuopetukseen erikoistunut opettaja ja on täysin hukassa lukemaanopettelevien kanssa, kun itse ei osaa opettaa?
Ymmärrän häntä, ja juuri siitä syystä itse olen kieltäytynyt opettamasta ekaluokkalaisia syyslukukaudella. Kaikkia muita mahdollisia ikäluokkia olenkin tähän mennessä opettanut eskareista eläkeläisiin.
ei se ole mikään vika, ettei lapsi osaa lukea kouluun mennessä!!
Meidän erittäin ihana , kannustava ja varmasti hyvin taidolla työnsä osaava eka kouluvuottaan aloittaneiden lasten opettaja sanoi ettei ole mitään kiirettä syyskaudella osata lukea . Saa toki osata , mutta sille ei aseteta painolastia niinkuin ei tulisikaan .
Mulla on kolme lasta, nyt 8v, 11v ja 12v ja kaikkien luokissa ovat kaikki järjestään osanneet lukea kun ovat koulun aloittaneet.
Jokainen oppii ajallaan. Suomalaisen koulujärjestelmän läpikäyneenä harva on jäänyt täysin lukutaidottomaksi. Vai tunnetko jonkun?
Ja lukutaito on muutakin kuin sanojen mekaanista lukemista sujuvasti. Pitäisi myös ymmärtää mitä lukee, ja sitä vaaditaan vasta toisella luokalla.
opettajat kertoivat syksyllä suoraan etteivät tietyt lapset mene luokaltaan ylös. Sillä tavalla saivat jatkoaikaa kyläkoululle. Liian monelle tekivät sen ja siitä tuli lopulta kunnon selvitys asiasta. Eukkot saivat loparit (2 kpl) ja uudet maikat aloittivat. Ajatella että kaksi iäkästä naista voivat ryhtyä mafioosoiksi.