Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma yritys: kantapään kautta opittuja neuvoja kaivataan?

Vierailija
30.11.2005 |

Tervehdys kaikki te yrittäjähenkiset ihmiset. Olen perustamassa toiminimeä ja rupean ihan pienimuotoista ' luovaa' bisnestä yrittelemään, jos sitä nyt sellaiseksi edes voi sanoa....Paljon on tiedettävää/taidettavaa ja tietoa haalittu mm. verottajalta ja ytj:n sivuilta. Mutta: käytännön kokemus on kaiken a ja o, siksi...

Olisinkin kaivannut kokeneemman ääntä ja viisautta: mitä olet itse yrittäjänä kaivannut, mitä tekisit toisin, mitä kannattaa varoa, ennakoida? Sana on vapaa....

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminimellä yrittäessä on aina omat ja firman rahat sekaisin ja jos firmalla menee huonosti = sinulla itselläsi menee huonosti.

Osakeyhtiö voi mennä vaikka konkkaankin, muttet itse joudu maksumieheksi kuin sijoittamallasi osuudella. (= 8000¿, jos et saa muita osakkaita/sijoittajia)

Vierailija
2/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jos teet alihankintana älä sido kaikkia resurssejasi vain muutamaan tuotteeseen

- Jos palkkaat työntekijöitä, ota alusta asti säännöt käyttöön vaikka teitä olisi vain 2 töissä. Firman mahdollisesti kasvaessa saavutetuista eduista vaikea luopua...

- Oy minäkin suosittelisin

- Oy osakkaan vaimo-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvällä tarkoitan auktorisoitua kirjanpitäjää/tilitoimistoa. Villejä kirjanpitäjiä ei valvo kukaan, heitä on moneen lähtöön ja voi olla, että huonon ja ammattitaidottoman kirjanpitäjän takia kärsit isoja menetyksiä. Eli hanki Taloushallintoliiton jäsenenä oleva kirjanpitäjä/tilitoimisto. He valvovat jäsenistöään ja kouluttavat. Jäsenyyden ehtona on KLT-tutkinto, jota ei ihan joka kirjanpitäjä saa läpi.

t.verottaja, joka säälii huonon kirjanpitäjän valinneita yrittäjiä

Vierailija
4/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin kun menee huonosti, voit ilman suurempia tuskia sitten vain jättää laskut maksamatta ja antaa firman mennä konkurssiin ja perustaa sitten uuden paremmalla konseptilla. Toiminimessä joudut sitten konkan tullessa makselemaan velkoja vielä vuosikausia firman lopettamisen jälkeen ja menetät lisäksi omat luottotietosi.

Osakeyhtiössä on ainakin palkkasi turvattu niin kauan kuin yritys on toiminnassa, Toiminimellä nostat palkkaa silloin kun firmasi on plussan puolella. (useimmilla menee yrityksen käynnistämiseen n vuosi ennen kuin firma kannattaa)

Jos tarvitset autoa firmassasi, kannattaa autoa hankkiessa miettiä valitseeko paketti vai henkilöauton. Pakettiautot ovat käytännössä aina alv-vähennyskelpoisia ja jos vieläpä dieseliä syö, niin säästänet melkoisen paljon.... Henkilöautoista harvoin saa vähennysoikeutta.

Vierailija
5/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kannattaisin Oy:tä, ellei bisnes todellakin ole enemmän " harrastamista" . Jos meinaat vakavasti tehdä jotain 8 tonnia ei ole loppujen lopuksi kauhean paljon.

Vinkkejä:

-Hanki HYVÄ kirjanpitäjä tilitoimisto! Älä itse tuhlaa aikaasi siihen ellet oikeasti ole ammattilainen. Tietenkin maksaa jotain, mutta on aivan varmasti hintanas arvoista -> saat hyviä neuvoja ja voit itse keskittyä olennaiseen.

- Tutki tukimahdollisuuksia. On olemassa lukemattomia starttirahoja, naisyrittäjätukia ym ym. Te-keskus, KTM, Tekes jne. Vaati vähän paperityötä mutta on " ilmaista rahaa" oikeasti!

-Uskalla laskuttaa. Moni aloitteleva on vähän epävarma eikä aina uskalla pyytää myös kunnon maksua tarjoamistaan tuotteistaan/palveluistaan. Tai sitten arvioivat käyttämänsä ajan väärin ja laskuttavat muutamasta tunnista kun oikeasti on tehnyt hommia päiviä...

-Itsekuri.. Jos teet yksin hommia, tee ne myös, dedikoi itsellesi tarpeeksi aikaa, älä tee " vasemalla kädellä" kotihommien ohessa. Älä toisaalta ota liikaa hommia, yritä seurata jonkinlaista " työaikaa" (mikä sitten on sinulle sopivaa)

Tässä nyt joitakin jotka tuli mieleen näin äkkiseltään.

Vierailija
6/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yrityksellä pitää olla tilintarkastaja, niin siinä tapauksessa kannattaa todella panostaa siihen, että jompi kumpi kirjanpitäjä tai tilintarkastaja osaa hommansa HYVIN. Tällöin voi kirjanpidon tehdä itsekin, jos osaa.

Vierailija
7/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän haluaisin vielä tietää... Ihan yhtä lailla Oy:n palkanmaksu riippuu siitä, tuleeko tulosta vai ei. Tyhjästä on paha nyhjästä. Jos Oy:n pankkitili on tyhjä, niin se on tyhjä. Ihan samoin kuin toiminimellä...

Vierailija
8/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

He osaavat tehdä oikeat vähennykset yms. ja muutenkin antaa neuvoja kaikenlaisiin paperiasioihin. Vaikka kirjanpitäjä maksaakin, niin yleensä se kannattaa ja saa itse vain keskittyä OMIIN töihinsä eikä mihinkään alv-maksuihin...

Olen itse toiminimellä toimiva. En ole joutunut mitään lainoja ottamaan joten riskit on pienemmät. Tulot ovat olleet pienet, mutta nyt vuoden toiminnan jälkeen alkaa tulojakin olla kivasti:).

Suosittelen yrittämistä. Tämä on todella vapaata!

Vierailija
9/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja liiketoimintakieltoon voi kyllä joutua ja joutuu, jos tekee konkurssia konkurssin perään.

Vierailija
10/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ei ehkä kannattaisi ihan noin suruttomasti suhtautua konkurssiin kuitenkaan. Kyllä pikkufirmassa käytännössä usein joutuu itse takaamaan kaikenlaista, eikä konkka muutenkaa mikään pikkujuttu ole!

-Palkasta. kyllä Oy:nkin pitää jotain tuottaa että siitä saisi palkkaa, eikö totta? Jos sen pyörittää tappiolla, niin käytännösshän makselet itsellesi palkkaa osalkepääomasta (niin kauna n kun sitä riittää...) -> rahaa sisään -> sama raha ulos miinus verot!

Vierailija
11/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritystä olet perustamassa?

Vierailija
12/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites yrityksen käy?Yrittäjänä et saa kyllä yhtään mitään tukiakaan.

Vierailija
13/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Firma tuottaa pääasiassa palveluja.

-Firmalla on enemmän menoja kuin tuloja.

Siis:

Palveluista saaduilla tuotoilla maksetaan ensin palkat (etenkin tj:n palkka) sitten laskut. Laskuja kertyy päivittäin lisää ja niitä maksetaan tärkeysjärjestyksessä, mutta käytännössä mitään ei makseta ajoissa. Tämä toimii n 1-2 vuotta ihan hyvin tappiollakin, sitten tulee konkurssi ja on aika perustaa uusi yritys.

Laskuista maksetaan ensin ne, joista on jo tullut perintätoimistolta karhu, yleensä firma maksaa tällöin sen alkuperäisen laskun ja perintätoimisto karhuaa korkojaan jos karhuaa. Yleensä ei perintätoimistosta kuulu sen jälkeen enää mitään. Näin tehdään käytännössä kaikille laskuille, olivatpa ne sitten puhelinyhtiöstä (kännykkäliittymää voi vaihtaa aina tukalan paikan tullen), sähkölaitokselta tai vuokraisännältä.

Näin toimivia yrityksiä on maamme puolillaan ja homma toimii. Itse en tällaiseen turvautuisi kuin todella konkurssin uhatessa. Mutta tämä on mahdollista vain ja ainoastaan osakeyhtiöillä, ei toiminimellä.

-5-

Vierailija
14/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on toiminimi, joka on selkeästi työvoittoinen eli pieniä materiaalihankintakuluja lukuunottamatta muita säännöllisiä kuukausimenoja ei ole -voitto tulee siis puhtaasti omasta työstä. Teen työtä kotona sivutyönä, joten en esim. tarvitse tilaa, josta pitäisi maksaa vuokraa tms. Minulla ei ole suuria koneita tai laitteita, joita tarvitsisi vuokrata, huoltaa tms.

Itse valitsin toiminimen, koska mm. en ollut varma siitä kuinka toiminta käynnistyisi. Nyt kahden vuoden jälkeen alkaa vasta olla hieman ' hajua' siitä että voisiko oikeasti menestyä. Oman nimen tunnetuksi tekeminen vie aikaa ja harva tuote putkahtaa menestysartikkeliksi hetkessä. Jos toiminta tästä vielä vilkastuu enemmän, muutan yritysmuodon tod. näk. Oy:ksi.

Kirjanpitäjä on minullekin ollut täysin hintansa väärti. Alussa kun oli hiljaista niin ottihan se aivoon kun kirjanpitäjäkulut olivat melkein samaa luokkaa kuin tuotto.. Silti maksoin mielelläni kun sain (kuten joku muukin sanoi) keskittyä siihen muuhun työhön. Kirjanpitäjä miettii ja tekee puolestani ne paperityöt. Tulee sitten alvit ja vähennykset tms. oikein tehtyä.

Yhteistyötahojen etsiminen.. En olisi päässyt kovin pitkällekään ellei minulla olisi yhteistyökumppanina hyvää jälleenmyyjää tuotteelleni, jolla on lukuisia kontakteja ostajiin. Jollei itse ole kovin myyntihenkinen niin joku yhteistyökontakti on ' kova sana' .

Tsemppiä!

Vierailija
15/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen raskaana ja tulen saamaan ihan hyvät äitiyspäivärahat. Ne rahathan riippuvat ihan suoranaisesti siitä, millaista yel-maksua olet maksanut!

Luultavasti saan äitiyslomani jälkeenkin töitä, ekat kuukaudet voivat tietysti taas olla rankkoja, mutta uskon ammattitaitooni ja siihen, että minut kyllä muistetaan luotettavana yhteistyökumppanina.

Vierailija
16/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En olisi päässyt kovin pitkällekään ellei minulla olisi yhteistyökumppanina hyvää jälleenmyyjää tuotteelleni, jolla on lukuisia kontakteja ostajiin.

Tsemppiä!

*Heh* Tuote, jolla on lukuisia kontakteja...

Piti siis kirjoittamani ... yhteistyökumppanina hyvää jälleenmyyjää, jolla on lukuisia.... jne.

Vierailija
17/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon sain vinkkejä ja hyviä, käytännöllisiä neuvoja. Oma toimintani on vielä ihan alussa ja tullee muistuttamaan lähinna vastaaja 15 tilannetta; itselläni on hyvä palkkatyö odottamassa ja nyt olisi vain tarkoitus kokeilla olisiko ' tekeleilläni' menekkiä: eli minua on pyydetty tekemään pieniä tauluja ja kuvia, joita eräs taidekauppa myisi, näin alkuun ihan kokeiluna.

En odota tältä projektilta juuri mitään, itse maalaaminen on ihanaa ja vastapainoa pienten lasten hoitamiselle. Jos joku siitä ilosta olisi vielä valmis vähän maksamaankin, niin plussaahan tuo olisi. Minua jo kyselivät pari vuotta sitten ryhtymään tähän hommaan ja nauroin silloin vastaukseksi. Nyt on toisin.

Haaveissa olisi pystyä tekemään töitä kotoa käsin kun lapset tuosta kasvaa. Eli kokeilen, miten mamman käy.

Vastailkaa ihmeessä vielä jos jotain hyvää kommentoitavaa tulee mieleen.

Vierailija
18/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toiminimi varmasti riittää jos on kyse noin pienimuotoisesta toiminnasta.

Minullakin on toiminimi ja tulot ovat suoranaisesti riippuvaisia vain työpanoksestani. Kuluja minulla ei juurikaan ole, paitsi kirjanpitäjä ja verot, alvit yms. Onneksi ei olekaan suuria velkoja maksettavana, silloinhan yritystoiminta olisi paljon enemmän riskialtista!

Minä teen kyllä tätä kokopäiväisesti. On ihanteellista kun ei tarvitse aamuisin minnekään lähteä. Lapsillekin tulee lyhyt hoitopäivä. Joinain päivinä pidän heitä kotonakin jos tiedän että voin silti hoitaa työni!

Lykkyä tykö!

Vierailija
19/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin siinä onkin sinulla selvittämistä. Muistaakseni meni jotenkin niin, että jos myyt taulun ihan normaalisti, lisäät siihen 22% alvin, jos oikeuden tauluun/kuvaan on alvia joko 0% tai 8%. Joka tapauksessa niissä oli isot erot miten hinnoittelee ja kauppaa. Soita alv-neuvontaan ja kysy miten määräytyy alv, jos

- kauppaan ihan normaalisti tauluna,

- jos kauppaat pelkästään oikeuden kuvaan

- jne

Vierailija
20/22 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oy suojaa, jos on a) monta osakasta, b) paljon rahaa kiinni c) paljon velkaa d) voi joutua korvaus vastuuseen jostain tuottamastaan palvelusta tai myymästään tuotteesta. Sinulla tuskin käy niin, että taulusi aiheuttaa miljoonavahingon jollekin asiakkaalle.

Mutta tosiaan, hanki hyvä kirjanpitäjä, ja pidä firman rahat sillä lailla erillään omistasi, että tiedät aina missä mennään. Maksa verot ja viranomaismaksut ajallaan, muu ei ole niin drastista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän