Vaaliehdokkaan ammatti: Sairaanhoitaja (amk)
miksi kummassa pitää mainita se amk? Jotenkin noloa...
Kommentit (25)
se on sen tutkinnon virallinen nimi!!
se on sen tutkinnon virallinen nimi!!
eriarvoisia opistotasoiset ja amk hoitsut...
miksi kummassa pitää mainita se amk? Jotenkin noloa...
Koska ennen vanhaan eli luultavasti tämän ehdokkaan valmistuessa se oli koulutuksen virallinen nimi, erotuksena alempitasoisesta sh-koulutuksesta.
Olihan ennen perushoitajiakin, nykyään ovat lh.
esim entisajan merkonomi on samantasoinen kuin nykyinen tradenomi, samoin hoitsut opistotasolta amk:ien kanssa.
Nykyset merkonomit on alempia...
samalla tasolla amk:n käyneiden kanssa.
samalla tasolla amk:n käyneiden kanssa.
palkka on kuitenkin sama?
Opistotason hoitsut eivät tosiaankaan ole samalla tasolla amk:n käyneiden kanssa.
paljon tasokkaampaa sakkia ovat entisen opistohoitsut sen nyt tietää jokainen sairaanhoitajien kanssa töitä tehnyt.
esim entisajan merkonomi on samantasoinen kuin nykyinen tradenomi,
Koulutuskin on ihan eri saralla.
t: sekä merkonomi opistosta että tradenomi amkista.
Itse olen pelkästään Sairaanhoito-opiston käynyt. [/k
elpoisuusehdot: Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/94) mukainen laillistus.
tää on molemmilla ja samam palkka tulee anyway.
osastonhoitajiksi ilman lisäkoulutusta. Entinen opistotason sh-koulutus vastasi lähinnä nykyistä lh-koulutusta. Tosin kyllä lähihoitajillekin nykyisin opetetaan enemmän kuin sairaanhoitajille entisvanhaan. Amk:ssa on paljon enemmän teoriaa kuin ennen oli opistossa.
tutkimustyöhön se kyllä antaa varmasti valmiuksia paremmin kuin vanhamuotoinen koulutus. Itse pitäisin parhaana palaamista vanhaan erikoissairaanhoitajajärjestelmään ja sitä, että koulutuksessa painottuisivat lääketieteelliset aineet nykyistä enemmän. Sairaanhoitajilla on huonot tiedot fysiologiasta ja farmakologiasta.
On sen tutkinnon nimi, ihan samanlailla kuin vaikka insinööri AMK.
Jos voi yleistää, entiset opistoajan sairaanhoitajat ovat huomattavasti tolkumpia kuin nämä nykyajan hoitotieteilijäsairaanhoitajat (amk).
T. ohislääkäri
väkeä. Sairaanhoitajat olivat opistotasoa ja kahden vuoden työkokemuksen jälkeen erikoistuivat. Sairaanhoitajat olivat jo perusopintojen myötä moniosaajia. Nykyiset sairaanhoitajaopiskelijat ja valmistuneet eivät yllä likimainkaan samalle tasolle.
Puutteita on monella osa-alueella, valitettavasti.
Koulutuskin on ihan eri saralla. t: sekä merkonomi opistosta että tradenomi amkista.
siksi merkonomi(opisto) sisarestani tehtiinkin henkilöstöpäällikkö ohi tradenomi-ehdokkaiden. Siinäpä ovat nyt sisareni alaisena:)
Koulutuskin on ihan eri saralla. t: sekä merkonomi opistosta että tradenomi amkista.
siksi merkonomi(opisto) sisarestani tehtiinkin henkilöstöpäällikkö ohi tradenomi-ehdokkaiden. Siinäpä ovat nyt sisareni alaisena:)
Itse olen pelkästään Sairaanhoito-opiston käynyt.