Ostin tänään 329 euron talvitakin. Onko mielestäsi kallis?
Kommentit (47)
pari t. hillfigerin toppista muttei niita todellakaan voi pitaa paria talvea kauempaa... pari-kolme vuotta vanha toppis on nykyaan koiranulkoilutus-takkina...etta toivottavasti ap ei kuvitellut kayttavansa takkia vuosia...
Edellinen talvitakkini oli siis halpaakin halvempi Seppälän toppatakki ja kestänyt ihan hyvin tähän asti. Lämmöneristys ei vaan ole enää mitään ja saumat ratkeilee, vetoketju ei toimi ja olemus alkaa olla aika kulahtanut.
ap
noin kallista takkia. Merkkihän tuossakin takissa maksaa, kun se on Tommy Hilfiger. Merkittömän, ja muuten täysin vastaavan, takin saa puolet halvemmalla.
Ja toki esim. aito turkki maksaa varmasti vielä enemmän, mutta sellaista en ostaisi muutenkaan, eettisistä syistä.
Kaikki todellakin on suhteellista. Tuolla rahalla saisi vaikka pari vesipumppua nälänhätäalueille tai lähes viisisataa rokotetta erinäisiin tauteihin tai puhtaan juomaveden 20-30 lapselle vuodessa niillä alueilla joissa saastunut vesi tappaa kesät talvet.
Jos pidät takkia kymmenen vuotta, niin asiahan on ok näillä kylmillä alueilla. Ja jokainenhan saa toki käyttää rahansa mihin haluaa - vaatteisiin, purjeveneisiin, vuokraan, urheiluautoihin, perusruokaan, ravintolaillallisiin, vip-hyväntekeväisyysgaaloihin, botoxeihin, kaupasta ostettuihin vessapapereihin ja terveyssiteisiin, golf-osakkeisiin, terapiakäynteihin, ainokaisiin kenkiin, sarjakuviin, ihan mihin tahansa.
Olin 6v ilman tuloja, nyt kokopäivätöissä. Perheen tulot ovat siis tuplaantuneet.
Nyt olen opetellut laittamaan rahaa kunnon tavaraan, kun ei ole pakko ostaa kirppikseltä tai halpisketjuista, on vihdoin varaa toteuttaa se viisas päätös ostaa laadukasta tavaraa jota voi käyttää vuosikymmeniä.
Varoituksen sana- itse olen huomannut että kun pikkuhiljaa alan tottua siihen että oikeasti on varaa, tulee helposti lipsahdettua löysempään rahankäyttöön.
Tänään ostin likalle uusia vaatteita vaikka vanhat vielä menevät ihan vaan koska on henkisesti kasvanut niistä ulos (ei siis enää "voi käyttää" vaaleanpunaisia kumisaappaita)
Pihistelyvuosina en olisi edes kuvitellut ostavani erinäköisiä kumppareita, lapsi olisi saanut tylyn vastauksen että vanhat mahtuvat vielä. Sama itselleni omissa vaatteissani.
Nyt kun on varaa ostaa, huomaan ostavani liian helposti liikaa. Yritän pitää asenteen että ostan tarpeeseen enkä ökykuluta, mutta liikakulutus hiipii sisään huomaamatta kun siihen on rahaa. mehupullo siellä, kiva huivi täällä, farkut joita ei oikeastaan tarvitse....
Mutta takkeihin palataksemme, kyllä, kunnollinen, laadukas takki on useimmiten hintansa väärti.
Montako käyttökelpoista takkia sulla on ennestään? Kaikki todellakin on suhteellista. Tuolla rahalla saisi vaikka pari vesipumppua nälänhätäalueille tai lähes viisisataa rokotetta erinäisiin tauteihin tai puhtaan juomaveden 20-30 lapselle vuodessa niillä alueilla joissa saastunut vesi tappaa kesät talvet.
Jos pidät takkia kymmenen vuotta, niin asiahan on ok näillä kylmillä alueilla. Ja jokainenhan saa toki käyttää rahansa mihin haluaa - vaatteisiin, purjeveneisiin, vuokraan, urheiluautoihin, perusruokaan, ravintolaillallisiin, vip-hyväntekeväisyysgaaloihin, botoxeihin, kaupasta ostettuihin vessapapereihin ja terveyssiteisiin, golf-osakkeisiin, terapiakäynteihin, ainokaisiin kenkiin, sarjakuviin, ihan mihin tahansa.
Tämän lisäksi ainakin 8 vuotta vanha kevät/syystakki ja neljä vuotta vanha vedenkestävä ulkoilutakki, johon kuuluu myös ulkoiluhousut.
Tottakai olisin taas voinut mennä ostamaan talvitakin kirpputorilta ja lahjoittaa loput rahat tarvitseville. Tuntui kuitenkin tänään siltä, että koska olen ollut pitkään kotiäitinä ja säästänyt ihan kaikesta koko ajan, minulla olisi nyt oikeus nauttia omasta palkastani, kun sitä vihdoinkin saan.
Kun mies oli töissä ja minä kotona, lahjoitimme silloinkin joka kuukausi 70 euroa hyväntekeväisyyteen. Ja se oli äärimmäisen suuri raha se. Nyt summaa on nostettu huomattavasti korkeammaksi, koska yhtäkkisessä tulojennousussa muutosta ei edes huomaa.
Voisin kantaa syyllisyyttä joka ikisestä asiasta, johon turhaan käytän rahaa. Suklaan syömisestä, television katselemisesta, kampaajasta (jolla muuten kävin elokuussa ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen!) tai kalliimman leivän ostamisesta. Syyllistyä voi ihan mistä tahansa. Haluan kuitenkin elää normaalia perhe-elämää, enkä jatkaa kaikesta tinkimistä ja säästämistä koko ajan. Osittain itsekästä, mutta uskon pitkän kotiäitiyskauden opettaneen sekä itselleni että lapsilleni järkevän kuluttamisen. Meillä ei lapset saa koko ajan uusia leluja tai härpäkkeitä, lähinnä jouluna ja synttäreillä.
ap
nauti takistas! Kotiäitivuosina sitä saa nuukailla tarpeekseen ja yleensä äiti on se jonka tarpeita täytetään viimeisenä. Moni äiti huolehtii lastensa vaatetuksesta ja hyvinvoinnista paljon paremmin kuin omastaan. Joten ihan paikallaan että välillä törsäät vähän itseesi. Iloitse takistas kylminä talvipäivinä!
Toinen juttu sitten, ja tämä ei nyt koske sinua, mutta välillä ihmettelen kun naiset ostavat sikakalliita käsilaukkuja tai muuta ja vetoavat että tämä kestää tosi kauan. Kun totuus kuitenkin on, että yleensä niihin kyllästyy ennen kuin ne hajoaa. Ja kun vaan on hyvät materiaalit niin kyllä ne halvemmatkin nahkalaukut hyvin kestää.
pari t. hillfigerin toppista muttei niita todellakaan voi pitaa paria talvea kauempaa... pari-kolme vuotta vanha toppis on nykyaan koiranulkoilutus-takkina...etta toivottavasti ap ei kuvitellut kayttavansa takkia vuosia...