Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro, miten SINÄ olet oppinut prosenttilaskut!

Vierailija
13.10.2012 |

Viittaan tohon toiseen ketjuun, jossa keskustellaan matematiikan opetuksesta.

Olen ope ja musta olisi mielenkiintoista kuulla, miten juuri sinä olet oppinut prosenttilaskut, koska se mun tapa opettaa ei ole varmastikaan kaikille se paras!

Kaikista mielenkiintoisinta olisi kuulla sellaisten ahaa-elämykset, jotka eivät koulussa näitä laskuja oppineet vaan opettelivat ne itse myöhemmin.

Kits jo etukäteen ja varmasti käytän opetuksessa hyvät vinkit!

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 70 euron tuote on kolmenkymmenen prosentin alennuksella lasken ekaksi, että 7x3=21 ja 70-21=49.

Jos se onkin 40% lasken, että puolet hinnasta on 35 ja 10% siihen päälle 7, eli 42 euroa.

Jos alennus olisi 35% laskisin, että 5% on 3,5 euroa ja se kertaa 7 on 21+3,5 eli 24,5. Hinta olisi siis siis 45,5.

Vierailija
42/49 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen lapsilta tarkistanut läksyjä, olen huomannut, että nyt vasta tajuan monta asiaa selkeästi, mihin niitä laskuja tarvitaan. En tarvitse työssäni laskuja.

Käytän myös piirtämistä apuna kun selvennän lapselle jotain vaikeampaa asiaa.

Eli olen piirtänyt viivan kymmenesosaan ja konkretisoinut sillä tavalla, mitä on 10% eli se on kymmensosa eli prosentin sadasta saa kertomalla sen 0.1.

Jotenkin se on ollut visuaalisesti oppivalle lapselle helpompi ymmärtää kun on piirtänyt konkreettisen viivan ja siihen ne prosentit ja desimaalit ja verrannut niissä niitä, että samaa laskuahan tässä oikeastaan lasketaan.

meille opetettiin vain nuo kaavat. Laskettiin kuinka monta prosenttia joku luku oli jostakin toisesta. Käytin pitkään noita kaavoja päässäni kunnes hoksasin että desimaaliluvulla kertominen on paljon helpompaa. Monesti pyöristän luvun lähimpään kymmeneen tai sataan ja kerron sen esimerkiksi 0,8:lla jos on 20% alennuksesta kyse. Omien lapsieni matematiikan opettelua seurattuani olen vihainen siitä millaista matematiikan opetus ikäluokalleni oli. Ei ikinä sovellettu mihinkään konkreettiseen vaan sijoiteltiin vaan konemaisesti muuttujat kaavoihin ja laskettiin tehtävä. Vanhempana kun kaavat ovat unohtuneet ratkaisen matemaattisen tehtävän hahmottamalla sen ensin piirtämällä. Omilla lapsillani on ihania soveltavia tehtäviä. Lapsillenikin olen opettanut että jos et osaa muuten hahmottaa tehtävää niin piirrä se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suoraan pääsisin kun laskisin 7x7.

Tällaiset ketjut on kyllä hyviä. Olen oppinut prosenttilaskuista tämän ketjun ansiosta enemmän kuin koulussa konsanaan :)

eräs, jota ei ole matikka koskaan kiinnostanut.

Jos 70 euron tuote on kolmenkymmenen prosentin alennuksella lasken ekaksi, että 7x3=21 ja 70-21=49.

Jos se onkin 40% lasken, että puolet hinnasta on 35 ja 10% siihen päälle 7, eli 42 euroa.

Jos alennus olisi 35% laskisin, että 5% on 3,5 euroa ja se kertaa 7 on 21+3,5 eli 24,5. Hinta olisi siis siis 45,5.

Vierailija
44/49 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosentit lasken esim. 68% 100kpl:sta, on 100/1 x 68.

Jos taas 15% lisää, niin 100/1 x 115.

Yksikönmuunnoksiin mietin aina esim. 1 litra painaa kilon, siitä saa helposti kaikki muutkin yksiköt tilavuuksissa ja painossa.

Inhoan verrantoja, sillä en mitenkään opi kuinka ne luvut verrantoon laitetaan, ja koen, että laskisin ymmärtämättä mitä teen. Siksi lasken aina vaikeimmatkin lääkelaskut päättelemällä, ja aina on täsmänneet työkaverin lääkelaskun kanssa.

Ps. En käytä laskinta.

Vierailija
45/49 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosentit lasken esim. 68% 100kpl:sta, on 100/1 x 68.

Jos taas 15% lisää, niin 100/1 x 115.

Yksikönmuunnoksiin mietin aina esim. 1 litra painaa kilon, siitä saa helposti kaikki muutkin yksiköt tilavuuksissa ja painossa.

Inhoan verrantoja, sillä en mitenkään opi kuinka ne luvut verrantoon laitetaan, ja koen, että laskisin ymmärtämättä mitä teen. Siksi lasken aina vaikeimmatkin lääkelaskut päättelemällä, ja aina on täsmänneet työkaverin lääkelaskun kanssa.

Ps. En käytä laskinta.

on kuitenkin luultavasti aika sama asia kuin se verranto, teet sen vaan jotenkin "sanallisemmin" kuin pelkän yhtälön avulla. Mutta mitäs se haittaa, kun lopputulos on oikein :)

Vierailija
46/49 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tärkein neuvo on ollut, että alennus-/ korotus-prosentit lasketaan AINA ALKUPERÄISESTÄ luvusta.

Vierailija
47/49 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvä, jos tuo tapa sopii sinulle.

miten asian itse kukin mielessään laskun ajattelee. Kerroin, miten itse ajattelen, enkä sitä, miten opettaisin sen jollekin muulle.

Vierailija
48/49 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten päässälaskussa, jos esim. kaupassa on jotakin 20% alennuksella, kerron alkuperäisen hinnan 0,8:lla. Tai käytännössä pyöristän hinnan helposti laskettavaksi, kerron 8:lla ja ihan loogisesti päättelen hinnan suuruusluokan"

'Tai' -sana viittaa mielestäni vaihtoehtoon, eli joko suoritat tuon kertomisen 0,8:lla TAI pyöristät alkuperäisen summan ja kerrot 8:lla.

Joo, minä kyllä ymmärrän, ettei tuo ole oikein, mutta otin tämän esille siksi, että ne, joille laskeminen ei ole yhtä helppoa kuin sinulle, saattavat hyvinkin ymmärtää kommentin nr. 2 väärin. Mielestäni se oli huonosti muotoiltu selitys.

Kertominen 0,8:lla lienee sekin haasteellista niille, joilla on huonompi matematiikkapää.

Mutta hyvä, jos tuo tapa sopii sinulle.

Luin vielä uudelleen tuon vastauksesi, ja kyllä siellä 2-vastauksessa kirjoitin ihan oikein:

- kerron luvun 0,8:lla (jolla siis saan tarkan vastauksen, mutta tuo vaihtoehto siksi, että päässälaskettaessa on käytännöllisempää käyttää helpompia lukuja, kun tässä tapauksessa yleensä riittää, että saa suunnilleen sen alennetun hinnan.)

TAI

- pyöristän hinnan helposti laskettavaksi, kerron 8:lla ja ihan loogisesti päättelen hinnan suuruusluokan. Loogisesti päättelen suuruusluokan=päättelen pilkun paikan. Toki tähän olisi varmaan pitänyt lisätä, että jos pyöristelen hintaa, tuloskin on likiarvo.

Mutta kuten sanottu, tämän tarkoitus ei ole opettaa matematiikkaa kenellekään, vaan kertoa, millainen minun ajatuskulkuni tässä on.

Vierailija
49/49 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten lasketaan joku tietty prosentti jostakin luvusta.

Jos täytyy laskea, kuinka monta prosenttia jokin luku on toisesta käytän muistisääntöä "sta alle kertaa sata". Eli jos halutaan tietää kuinka monta prosenttia 70 on sadasta, lasken 70/100X100. Sta-päätteinen luku jakajaksi ja sitten kerrotaan sadalla, niin saadaan prosentteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi