Kerro, miten SINÄ olet oppinut prosenttilaskut!
Viittaan tohon toiseen ketjuun, jossa keskustellaan matematiikan opetuksesta.
Olen ope ja musta olisi mielenkiintoista kuulla, miten juuri sinä olet oppinut prosenttilaskut, koska se mun tapa opettaa ei ole varmastikaan kaikille se paras!
Kaikista mielenkiintoisinta olisi kuulla sellaisten ahaa-elämykset, jotka eivät koulussa näitä laskuja oppineet vaan opettelivat ne itse myöhemmin.
Kits jo etukäteen ja varmasti käytän opetuksessa hyvät vinkit!
Kommentit (49)
Aleprosentit on yleensä aina kymmeniä tai sitten viidellä jaollisia. Eli jaan sen normaalin hinnan päässäni kymmenellä pilkkua siirtämällä, kerron sitten kahdella ja vähennän kokonaishinnasta (jos alehinta on 80 %) jne.
30 prosentin alehinnan voin oikaista ajattelemalla sen ihan yhtenä kolmasosana. Tulee suurin piirtein oikein.
Nämä 25, 50 ja 75 % menevät sitten päässä ihan murtolukuja laskemalla: neljäsosa, puolet ja kolme neljäsosaa.
Mä lasken alennusprosentteja näin.
Hinta 40 eur ale 20 % -> jaan hinnan kymppeihin (toimii myös satasten ja tonnien kanssa) ja nappaisen jokaisesta kympistä 2 pois. Eli 4 * 2 eli 8 eur on tässä tapauksessa alennuksen määrä.
En tiedä haettiinko jotain tällaista.
Mä lasken alennusprosentteja näin.
Hinta 40 eur ale 20 % -> jaan hinnan kymppeihin (toimii myös satasten ja tonnien kanssa) ja nappaisen jokaisesta kympistä 2 pois. Eli 4 * 2 eli 8 eur on tässä tapauksessa alennuksen määrä.
En tiedä haettiinko jotain tällaista.
laske suoraan sitä jäävää hintaa? Siis esimerkiksi tässä tapauksessa nappaistaan joka kympistä se 8, mikä tulee maksettavaksi: 8x4=32=alennettu hinta?
kertoko että miten se oikeesti menee, vaan ihan juuri se, miten ajattelette! Mitä väliä tavalla, jos se vaan toimii? :)
ap
kertoko että miten se oikeesti menee, vaan ihan juuri se, miten ajattelette! Mitä väliä tavalla, jos se vaan toimii? :)
ap
Minullakin on suuri vaiva kotona pitää suuni kiinni, kun lapset laskevat asioita eri kautta kuin minä. Mutta pidän kyllä suun kiinni, vaikka se vaikeata onkin. Hienointa on kuitenkin se, kun näen, että he ovat ymmärtäneet asian.
Matematiikassa mutta näitä on hauska miettiä. Ja en ole todella koskaan huomannut laskea alennusta suoraan
kerron tuossa esimerkkitapauksessa 8:lla siksi, että saan suoraan sen tavaran hinnan. Jos kerron 2:lla, pitää saatu luku vielä vähentää siitä alkuperäisestä, että saan alennetun hinnan.
Jos tuotteen hinta on 200 euroa ja alennus siitä 20%, niin tuskin saat lopullista hintaa laskutoimituksella 200 x 8.
kerron tuossa esimerkkitapauksessa 8:lla siksi, että saan suoraan sen tavaran hinnan. Jos kerron 2:lla, pitää saatu luku vielä vähentää siitä alkuperäisestä, että saan alennetun hinnan.
Jos tuotteen hinta on 200 euroa ja alennus siitä 20%, niin tuskin saat lopullista hintaa laskutoimituksella 200 x 8.
200 eurolla tuo esimerkki olisi 20x8=160
Minun mielestäni kaiken a ja o on ymmärtää, mitä laskee.Meillä lukion ekaluokkalainen luki fysiikan kokeeseen ja mainitsi, että km/h muutetaan m/s:ksi jakamalla luku 3,6:lla. Kysyin tietääkö hän, mistä kerroin muodostuu, niin ei tiennyt. Oli kyllä ilahtunut ymmärtäessään sen, kun selitin. Minusta oli käsittämätöntä, ettei sitä ollut tunnilla kerrottu, vaan annettu vain valmis kerroin.
Tässä suhteessa minulla on kyllä ollut ihan loistavat matikan ja fysiikan opettajat aikoinaan koulussa.
Usein tunnin rytmi on sellainen, että käydään teoria läpi, sen jälkeen aletaan soveltamaan. Kuitenkin sellaisille, jotka eivät heti oivalla asiaa vaan tarvitsisivat rauhaa jonkun asian pureskelemiseen, voivat tarttua noihin nopeisiin ratkaisuihin alkaa sijoittamaan suoraan kaavaan, etteivät jää jälkeen siitä, mitä tehdään. Joillekin vaan loksahtavat asiat hitaammin. Ehkä siis voi olla huono, että pitäisi heti osata tehdä soveltavia tehtäviä tunnilla, kun asia ei ole vielä kypsynyt (usein vielä suuri määrä). Se hitaammin tajuavakaan ei halua jäädä sivukaupalla tehtävissä jälkeen eikä tunnilla ole välttämättä aikaa miettiä.
Usein tunnin rytmi on sellainen, että käydään teoria läpi, sen jälkeen aletaan soveltamaan. Kuitenkin sellaisille, jotka eivät heti oivalla asiaa vaan tarvitsisivat rauhaa jonkun asian pureskelemiseen, voivat tarttua noihin nopeisiin ratkaisuihin alkaa sijoittamaan suoraan kaavaan, etteivät jää jälkeen siitä, mitä tehdään. Joillekin vaan loksahtavat asiat hitaammin. Ehkä siis voi olla huono, että pitäisi heti osata tehdä soveltavia tehtäviä tunnilla, kun asia ei ole vielä kypsynyt (usein vielä suuri määrä). Se hitaammin tajuavakaan ei halua jäädä sivukaupalla tehtävissä jälkeen eikä tunnilla ole välttämättä aikaa miettiä.
jos se tosiaan on tästä kiinni. En ole opetuksen asiantuntija, mutta tuntuisi tässä tilanteessa järkevämmältä käyttää aikaa sen ymmärtämisen auttamiseen vaikka sitten niiden soveltavien tehtävien kustannuksella. Eikö tavoite kuitenkin olisi, että ne asiat opitaan, eikä se, että saadaan juuri ja juuri kokeeseen asti mielessä pysymään kaavoja, joilla saa oikean vastauksen?
Luinkin vastauksen 2 ja siinä sanotaan:
"Sitten päässälaskussa, jos esim. kaupassa on jotakin 20% alennuksella, kerron alkuperäisen hinnan 0,8:lla. Tai käytännössä pyöristän hinnan helposti laskettavaksi, kerron 8:lla ja ihan loogisesti päättelen hinnan suuruusluokan"
'Tai' -sana viittaa mielestäni vaihtoehtoon, eli joko suoritat tuon kertomisen 0,8:lla TAI pyöristät alkuperäisen summan ja kerrot 8:lla.
Joo, minä kyllä ymmärrän, ettei tuo ole oikein, mutta otin tämän esille siksi, että ne, joille laskeminen ei ole yhtä helppoa kuin sinulle, saattavat hyvinkin ymmärtää kommentin nr. 2 väärin. Mielestäni se oli huonosti muotoiltu selitys.
Kertominen 0,8:lla lienee sekin haasteellista niille, joilla on huonompi matematiikkapää.
Mutta hyvä, jos tuo tapa sopii sinulle.
puhuin siis ihan omista opiskelukokemuksistani.
Mä lasken alennusprosentteja näin. Hinta 40 eur ale 20 % -> jaan hinnan kymppeihin (toimii myös satasten ja tonnien kanssa) ja nappaisen jokaisesta kympistä 2 pois. Eli 4 * 2 eli 8 eur on tässä tapauksessa alennuksen määrä. En tiedä haettiinko jotain tällaista.
40 eur ale 20%
-> nykyinen hinta 40 eurosta 100-20 = 80% = 0,8
-> 40 x 0,8 = 32
x%/100*Y=XX
eli x= prosenttimäärä
Y= luku josta prosenttimäärä lasketaan (-sta pääte)
XX= lopputulos
yhtälönä lasken siis
esim montako prosenttia 150:stä on 10?
x/100*150=10
150x=1000
X=6,67
Olin aivan surkea matikassa ala-asteella, prosenttilaskut oli täyttä hepreaa, sain kokeista kutosia. Yläasteella matikan ope opetti yhtälönä laskemisen ja sitten kokeet olikin kymppejä.
mutta monesta muusta poiketen mulla on lämpimiä muistoja niistä kaavoista. :) En siis kokenut että olisi jotenkin ahdistavaa opetella niitä ulkoa, tai että ne jäisivät mieleen vasta itse kaavat johtamalla. Pikemminkin musta oli, ja on edelleen, rentouttavaa että on kaavoja joita voi käyttää ihan vapaasti sillä "hauki on kala" -mentaliteetilla. En mä edelleenkään erityisemmin halua tietää, MIKSI saan tulokseksi muutosprosentin kun lasken että (uusi- vanha)/vanha, on vain mukavaa tietää että se luku sieltä putkahtaa.
Kaupassa lasken alennusprosentin vähän eri tavalla riippuen siitä mikä se prosentti on ja kuinka helposti alkuperäinen hinta sillä jakautuu. Jos ei ole mikään selkeän pyöreä luku, esim. alennusta saa vaikka 30% 416 eurosta, jaan sitä hintaa kymmenesosiin ja kerron kolmella, ja vähennän sitten alennuksen hinnasta. Jos alennusta saisi 70% niin laskisin toisin päin, koska kolmosella on mielestäni helpompaa kertoa kuin seiskalla.
pitäisi opetta että 50% on 0,5 jne. Jolloin 75 euroa * 0,5 = 37,5
Eikä mikään 75 euroa x 50 / 100 = 37.5.
Ihan älytöntä tommonen kertolaskujen ja jakolaskujen yhditely.
meille opetettiin vain nuo kaavat. Laskettiin kuinka monta prosenttia joku luku oli jostakin toisesta. Käytin pitkään noita kaavoja päässäni kunnes hoksasin että desimaaliluvulla kertominen on paljon helpompaa. Monesti pyöristän luvun lähimpään kymmeneen tai sataan ja kerron sen esimerkiksi 0,8:lla jos on 20% alennuksesta kyse. Omien lapsieni matematiikan opettelua seurattuani olen vihainen siitä millaista matematiikan opetus ikäluokalleni oli. Ei ikinä sovellettu mihinkään konkreettiseen vaan sijoiteltiin vaan konemaisesti muuttujat kaavoihin ja laskettiin tehtävä. Vanhempana kun kaavat ovat unohtuneet ratkaisen matemaattisen tehtävän hahmottamalla sen ensin piirtämällä. Omilla lapsillani on ihania soveltavia tehtäviä. Lapsillenikin olen opettanut että jos et osaa muuten hahmottaa tehtävää niin piirrä se.
Prosenttilaskut menee sillä kertoimella, eli
1,0 = 100%
0,1 = 10% jne.
Ja tän ahaa elämyksen jaoin aikuiskoulutuksessa vierustoverin kanssa kuns sllä oli jatkuvasti ongelmia sen jaa ja kerro laskukaavan kanssa (muistaa että mikä piti jakaa millä). Ja tuntui saavan ahaa elämyksen tuosta tavasta