Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pystyykö sitä eläkesäästöjuttua mitenkään lopettamaan tai edes vaihtamaan

Vierailija
12.10.2012 |

edullisemmaksi?

Minulla on Nordeasta aikoinaan otettu eläkesäästö ja suurin osa tuntuu menevän vain niihin hoitokuluihin.

Vuosia olen säästänyt ja vähemmän siellä on rahaa kuin mitä olen laittanut ja siitähän otetaan vielä joskus sitten veroakin pois päältä :(

Pystyykö sitä mitenkään vaihtamaan mihinkään rahastosysteemiin tms? Josta menisi vähemmän niitä hoitokuluja.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi jos kuolet, joudut työttämäksi tai otat avioeron, mutta voit pyytää muuttamaan ns. vapaakirjaksi, jolloin ei mene kuluja.

Vierailija
2/12 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse sain rahani pois avioeron yhteydessä, eri firmalta tosin. Vaikeahan sitä on lopettaa "omasta tahdostaan", kun hyväksyttyjä syitä ovat lähinnä ns. katastrofit, vakava sairastuminen, ero, työttömyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräs tuttuni jutteli, että häneen oli oltu yhteydessä nimenomaan Nordeasta ja hän oli saanut vaihdettua sen eläkesopimuksen jotenkin erilaiseksi, että siitä menee jatkossa vähemmän niitä pankin hoitokuluja!?!

Täytyy kysellä sitten häneltä tarkemmin mitä oikein tarkoitti.

Vierailija
4/12 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on samat: avioero, työttömyys jne. Jos korkoa tuli vuodessa vaikka 2 %, siitä 1 % meni hoitokuluihin. (Mihin hemmetin kuluihin, kun eivät ne edes tehneet sille mitään?)

Maksuthan ovat vapaaehtoisia, joten jos et usko siihen eläkevakuutukseen, joka sulla on, lopeta ensimmäisenä maksut. Harkitse sitten jotain toista.

Vierailija
5/12 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä pitää olla vähintään puoli vuotta.

Vierailija
6/12 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutankin aina siellä verkkopankissa niin, että laitan sinne vain kympin kuussa, joten se nyt on aika sama mihin se menee.

Tuntuu silti turhalta, että ovat ottaneet muutamassa vuodessa monta sataa euroa pelkästään niitä hoitokuluja, ja minulla on siellä sitten vain kaksi tonnia.

Ihan älytöntä rahan hukkaan heittämistä ja miksi olinkaan niin idiotti, että sen aikoinaan otin :(

ap

Vierailija
7/12 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskin juuri, että ovat ottaneet 19% säästöistäni hoitokuluihin!!!

Vaikka arvo on noussut, niin silti olen miinuksella säästöjen kanssa, koska hoitokuluihin menee niin älyttömästi.

ap

Vierailija
8/12 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös noita eläkevakuutuksia ottaa useampiakin, eli jätät tästä eteenpäin vanhan eläkevakutuuksen maksut maksamatta ja alat kartuttamaan uutta vakuutusta jonkun toisen, paremman yhtiön kanssa.

Vierailija
9/12 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama juttu! Kaduttaa ihan helkkaristi koko homma! Säästin sinne 50€ kuussa, niin että siellä on nyt 800€, mut sit tajusin, että kaikkiin kuluihin meni niin paljon rahaa, että lopetin maksamisen. Sitten kun pääsen eläkkeelle siellä ei ole enää mitään jäljellä. Yhtä tyhjän kanssa, mieluummin olisin voinut nekin rahat tallettaa ihan tavallisellle säästötilille. Onneksi en ehtinyt tuon enempää köyhtyä.

Vierailija
10/12 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kiitos tästä ketjusta.

Minukin aikanaan kosiskeltiin eläkesäästäjäksi, mutta en lähtenyt.

Nyt on tilanne sellainen, että ihan tavalliselle säästötilille olen yrittänyt vähän pesämunaa kerryttää, mikä on kuulemma se typerin tapa.

Mutta sieltäpä niitä saa käyttöön, kun menee pankkiin (saa nostaa 4krt vuodessa, ja tilille ei ole pankkitunnuksia) jos tulee tarve. Ja pankkiin menemisen vaiva on kuitenkin sellainen, että oikeasti harkitsee, onko tarvetta...

Anteeksi, että ilahduin tästä. En tarkoita, että eläkevakuutuksen ottaneet olisivat tyhmiä, työkseenhän joku niitäkin myy, ja varmaan sille on ihan perustelut ollut aikoinaan.

Vierailija
11/12 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitokuluista vaan myös siitä, että rahaston arvo on laskenut siitä, millä hinnalla olet sitä merkinnyt. Arvo siis saattaa hyvinkin nousta ennen kuin nostat sitä eläkettä, joten kesken säästöajan ei kannata liikoja murehtia sitä, jos sijoitus on miinuksella, varsinkaan näin laskukauden aikana. Pitkällä aikavälillä rahastojen arvo yleensä kasvaa, ainakin jos hajauttaa myös ajallisesti eli säästää joka kk pienen summan. Tosin ainahan sijoittamisessa on riskinsä, mutta kannattaa muistaa, että riski realisoituu vasta kun nostat rahat pois, sitä ennen kyse voi olla vain väliaikaisesta arvon laskusta.

Mutta alla olevia rahastoja kyllä pitäisi pystyä muuttamaan, tai toki rahastosäästömisen voi kokonaan keskeyttää (siis yleensä ainakin on näin). Jo sijoittamiasi rahoja tuskin kuitenkaan saat pois ennen sitä tiettyä ikää. Kulut pitää maksaa siihen saakka, joten se syö sijoituksesi arvoa, vaikka keskeyttäisit säästämisen (tosin rahastojen arvo saattaa nousta)

Vierailija
12/12 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edullisemmaksi?

Minulla on Nordeasta aikoinaan otettu eläkesäästö ja suurin osa tuntuu menevän vain niihin hoitokuluihin.

Vuosia olen säästänyt ja vähemmän siellä on rahaa kuin mitä olen laittanut ja siitähän otetaan vielä joskus sitten veroakin pois päältä :(

Pystyykö sitä mitenkään vaihtamaan mihinkään rahastosysteemiin tms? Josta menisi vähemmän niitä hoitokuluja.

Niitä ei tarvitse maksaa. Tiedän monta jotka ovat vaan lopettaneet maksamasta.