Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkosuomalainen ihmettelee, miksi Suomessa perseillään ruuilla

Vierailija
12.10.2012 |

Miksi pitää tarjota esim. meille ulkosuomalaisille vuohenjuustoa joka saatanan ruuassa, miksei voida tarjota suomalaisia ruokia?

Ei muissakaan maissa haeta varta vasten suomalaisia ruokia, vaan omia herkkuja.

Varmaan itsetuntokysymys.

t. monesti tarjoiluihin pettynyt ulkosuomalainen

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin herkuttelen ennen kaikkea silakkapihveillä, niitä menee varmaan 20 päivän aikana :) Ja jopa Saarioisten maksalaatikolla puolukkahillon kanssa.

Eipä noita täällä Sveitsissä saa ja vuohenjuustoa en siedä täälläkään.

Olen kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla siinä, että suomalaisen ruuan herkkuja voisi korostaa.

Vierailija
42/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin tungettiin sitä kamalaa aurajuustoa joka paikkaan (me ulkkikset kyllä tunnetaan paljon parempia juustoja) ja nykyään vuohenjuustoa. Itse nautin Suomessa silakkapihveistä, savusiiasta..mutta tietenkin makuja on monia. Täällä Keski-Euroopassa esim. vuohenjuusto ei kuulu "normaaliin" ruokavalioon, ei myöskään sinihomejuusto.

lähinnä voi olla gorgonzolaa, mutta ei sitäkään joka paikkaan tuupata, ei siis kuten Suomessa. Suomessahan pitsaankin tungetaan sekä ananasta että auraa, karmea kokemus..

t. Saksasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanasta se ulkomaalainenkin sapuska tehdään, mausteet on vaan erilaiset. Minusta meillä on laadukkaat liha- ja kalatiskit ja niistä ei saa aneemista kuin ihan itse mokaamalla kokkaamisensa

Täällä meillä on ihan erikseen juusto-, liha- ja kalakaupat. Lihamestari käy suunnilleen laitumelta valitsemassa, että mikä lehmä pihveiksi otetaan. Takahuoneessa roikkuu ne ruhot ja halutessaan saa vaikka itse käydä osoittamassa, että tuollainen pala otetaan.

Kana tarkoittaa kananpoikaa, ei broileria.

Kala ja äyriäiset ovat vastakalastettua muutaman kilometrin päästä, ei tuotu toiselta puolelta maapalloa.

Juusto ja maito on paikallista, joka kylällä on oma erikoisuutensa. Munia saa tilalta kuin tilalta, halutessaan vaikka oman lempikanan munimana. Meillä ostetaan aina Esmeraldan munia. :)

Makkara on täyttä lihaa, ei vehnäjauhoa. Kunnon lihakauppias tekee itse makkarat suvussa kulkeneella perinnereseptillä. Prosciutto ostetaan kokonaisista kinkuista siinä lihakaupassa paikan päällä siivuttamalla, ei muoviin pakattuna.

Missään en ole nähnyt valmiiksi marinoitua lihaa kelmuun pakattuna. Jauheliha tehdään siinä silmien alla eikä ole muhinut kaasuissaan päiväkausia.

Juu, ollaan maalaisia, tehottomia, laiskojakin ja ehdottomasti elämä soljuu aika hitaasti, mutta hitto vie kun syödään hyvin!!

t. se etelä-italialainen

Vierailija
44/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tarjota esim. meille ulkosuomalaisille vuohenjuustoa joka saatanan ruuassa, miksei voida tarjota suomalaisia ruokia?

Ei muissakaan maissa haeta varta vasten suomalaisia ruokia, vaan omia herkkuja.

Varmaan itsetuntokysymys.

t. monesti tarjoiluihin pettynyt ulkosuomalainen

Haepa tuon keskusteluhaun kautta ruokakeskusteluja niin huomaat että sitä vuohenjuustoa tarjotaan ihan kaikille, eikä pelkästään sinulle, oi ulkosuomalainen. =D

No, itseäni ei haittaa jos isäntäväki tarjoaa sellaista ruokaa josta itse pitää. Tuskin sinä siellä ulkomaillakaan valitat jos isännät tarjoavat mieleisiään ruokia? Tai no, varmaan valitatkin.

Ja onhan tuo vuohenjuusto kuulunut suomalaisten ruokiin jo pitkään. Oma mummonikin teki kutunjuustoa, hänellä kun oli noita vuohia kotona.

Vierailija
45/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanasta se ulkomaalainenkin sapuska tehdään, mausteet on vaan erilaiset. Minusta meillä on laadukkaat liha- ja kalatiskit ja niistä ei saa aneemista kuin ihan itse mokaamalla kokkaamisensa

Täällä meillä on ihan erikseen juusto-, liha- ja kalakaupat. Lihamestari käy suunnilleen laitumelta valitsemassa, että mikä lehmä pihveiksi otetaan. Takahuoneessa roikkuu ne ruhot ja halutessaan saa vaikka itse käydä osoittamassa, että tuollainen pala otetaan. Kana tarkoittaa kananpoikaa, ei broileria. Kala ja äyriäiset ovat vastakalastettua muutaman kilometrin päästä, ei tuotu toiselta puolelta maapalloa. Juusto ja maito on paikallista, joka kylällä on oma erikoisuutensa. Munia saa tilalta kuin tilalta, halutessaan vaikka oman lempikanan munimana. Meillä ostetaan aina Esmeraldan munia. :) Makkara on täyttä lihaa, ei vehnäjauhoa. Kunnon lihakauppias tekee itse makkarat suvussa kulkeneella perinnereseptillä. Prosciutto ostetaan kokonaisista kinkuista siinä lihakaupassa paikan päällä siivuttamalla, ei muoviin pakattuna. Missään en ole nähnyt valmiiksi marinoitua lihaa kelmuun pakattuna. Jauheliha tehdään siinä silmien alla eikä ole muhinut kaasuissaan päiväkausia. Juu, ollaan maalaisia, tehottomia, laiskojakin ja ehdottomasti elämä soljuu aika hitaasti, mutta hitto vie kun syödään hyvin!! t. se etelä-italialainen

itse pomittuja sieniä ja marjoja ja kalaakin itse pyydetään aina mahdollisuuksien mukaan. Eikä tuo meidän kaupan tuoretiski sekään pöllömpi ole. Jos noista ei saa hyvää ruokaa niin vika on oikeasti siellä kauhan varressa. Mua ärsyttää sellainen ruikutus, että muualla on kaikki niin paljon hienompaa ja parempaa, kun meillä Suomessakin osataan tehdä hyvää ruokaa ja raaka-aineetkin ovat hyvät.

Vierailija
46/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin tungettiin sitä kamalaa aurajuustoa joka paikkaan (me ulkkikset kyllä tunnetaan paljon parempia juustoja) ja nykyään vuohenjuustoa. Itse nautin Suomessa silakkapihveistä, savusiiasta..mutta tietenkin makuja on monia. Täällä Keski-Euroopassa esim. vuohenjuusto ei kuulu "normaaliin" ruokavalioon, ei myöskään sinihomejuusto.

lähinnä voi olla gorgonzolaa, mutta ei sitäkään joka paikkaan tuupata, ei siis kuten Suomessa. Suomessahan pitsaankin tungetaan sekä ananasta että auraa, karmea kokemus..

t. Saksasta

Itse ainakin maistelin mainioita sinihomejuustoja jotka olivat ihan paikallista tekoa. Saksassa siis.

Myös vuohenjuustoja siellä oli paljon ja monia erilaisia, sekä edelleen ihan paikallista tekoa.

Vierailija
47/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meillä on ihan erikseen juusto-, liha- ja kalakaupat. Lihamestari käy suunnilleen laitumelta valitsemassa, että mikä lehmä pihveiksi otetaan. Takahuoneessa roikkuu ne ruhot ja halutessaan saa vaikka itse käydä osoittamassa, että tuollainen pala otetaan.

Kana tarkoittaa kananpoikaa, ei broileria.

Kala ja äyriäiset ovat vastakalastettua muutaman kilometrin päästä, ei tuotu toiselta puolelta maapalloa.

Juusto ja maito on paikallista, joka kylällä on oma erikoisuutensa. Munia saa tilalta kuin tilalta, halutessaan vaikka oman lempikanan munimana. Meillä ostetaan aina Esmeraldan munia. :)

Makkara on täyttä lihaa, ei vehnäjauhoa. Kunnon lihakauppias tekee itse makkarat suvussa kulkeneella perinnereseptillä. Prosciutto ostetaan kokonaisista kinkuista siinä lihakaupassa paikan päällä siivuttamalla, ei muoviin pakattuna.

Missään en ole nähnyt valmiiksi marinoitua lihaa kelmuun pakattuna. Jauheliha tehdään siinä silmien alla eikä ole muhinut kaasuissaan päiväkausia.

Juu, ollaan maalaisia, tehottomia, laiskojakin ja ehdottomasti elämä soljuu aika hitaasti, mutta hitto vie kun syödään hyvin!!

t. se etelä-italialainen

Oon syntynyt ja asunut lapsuuteni sielläpäin jossa asut ja tosiaan, minunkin on usein ikävä oikeasti tuoreita paikallisia tuotteita, kun täällä Suomessa ollaan käytännössä Prismojen ja Citymarkettien mauttomien muovipakkaustuotteiden armoilla pääosan aikaa (eli silloin kun ei arjessa ole aikaa lähteä Helsingin keskustaan hakemaan kauppahallista tai luomukaupoista tavaraa)...

Kyllä Suomessakin on oma vahva ruokaperinteensä mutta se on paljolti korostetun maalainen ruokaperinne, ei meillä kaupunkiasujilla ole juuri tuoretta riistaa, läheltä juuri kalastettua kalaa ja itsepoimittuja marjoja ja sieniä tarjolla ja niitä huonosti saa tavanomaisista kaupoistakaan valitettavasti. Olen aina ihmetellyt sitä että esimerkiksi herkkutattia on vaikea löytää kaupan vaikka sitä myydään täältä ulkomaillekin! Omaan makuuni se suomalainen perinteinen ruoka on kyllä vähän turhan lihavoittoista pitkän päälle syötynä mutta kyllä joku tuore riista voittaisi 100-0 Prisman suojakaasuun pakatun ankean tehotuotetun ja pikalihotetun eläimen lihan.

Vierailija
48/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sinun makusi mukaan?

Tuntuu hullulta ajatella, että kodissa, jossa normaalistikin laitetaan kansainvälistyyppistä ruokaa, pitäisi sinun vuoksesi väsätä perinneruokia tyyliin pastanttipuuro ja klimppisoppa.

JOS nyt kuitenkin katsot olevasi sen tason juhlavieras, että sinulla on asemaa vaatia tietynlaisia ruokia tarjolle, SANO se ääneen. Että kiitos kutsusta, voisiko saada sitten jotain suomalaista ruokaa, kun kerrankin ollaan kotomaassa käymässä...?

PS: kuvitelmasi siitä, että Ulkomailla (kumma, monoliittinen yksikkö Suomen rajojen ulkopuolella) syötäisiin pelkkiä kunkin maan omia perinneruokia on idioottimainen. Ihan samalla lailla muuallekin on levinnyt ulkomaiset ruokaperinteet ja sekoittuneet iloisesti keskenään.

- peräti viidessä eri maassa asunut, nyttemmin Suomeen palannut ex-ulkosuomalainen -

Vierailija
49/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meillä on ihan erikseen juusto-, liha- ja kalakaupat. Lihamestari käy suunnilleen laitumelta valitsemassa, että mikä lehmä pihveiksi otetaan. Takahuoneessa roikkuu ne ruhot ja halutessaan saa vaikka itse käydä osoittamassa, että tuollainen pala otetaan. Kana tarkoittaa kananpoikaa, ei broileria. Kala ja äyriäiset ovat vastakalastettua muutaman kilometrin päästä, ei tuotu toiselta puolelta maapalloa. Juusto ja maito on paikallista, joka kylällä on oma erikoisuutensa. Munia saa tilalta kuin tilalta, halutessaan vaikka oman lempikanan munimana. Meillä ostetaan aina Esmeraldan munia. :) Makkara on täyttä lihaa, ei vehnäjauhoa. Kunnon lihakauppias tekee itse makkarat suvussa kulkeneella perinnereseptillä. Prosciutto ostetaan kokonaisista kinkuista siinä lihakaupassa paikan päällä siivuttamalla, ei muoviin pakattuna. Missään en ole nähnyt valmiiksi marinoitua lihaa kelmuun pakattuna. Jauheliha tehdään siinä silmien alla eikä ole muhinut kaasuissaan päiväkausia. Juu, ollaan maalaisia, tehottomia, laiskojakin ja ehdottomasti elämä soljuu aika hitaasti, mutta hitto vie kun syödään hyvin!! t. se etelä-italialainen

Oon syntynyt ja asunut lapsuuteni sielläpäin jossa asut ja tosiaan, minunkin on usein ikävä oikeasti tuoreita paikallisia tuotteita, kun täällä Suomessa ollaan käytännössä Prismojen ja Citymarkettien mauttomien muovipakkaustuotteiden armoilla pääosan aikaa (eli silloin kun ei arjessa ole aikaa lähteä Helsingin keskustaan hakemaan kauppahallista tai luomukaupoista tavaraa)... Kyllä Suomessakin on oma vahva ruokaperinteensä mutta se on paljolti korostetun maalainen ruokaperinne, ei meillä kaupunkiasujilla ole juuri tuoretta riistaa, läheltä juuri kalastettua kalaa ja itsepoimittuja marjoja ja sieniä tarjolla ja niitä huonosti saa tavanomaisista kaupoistakaan valitettavasti. Olen aina ihmetellyt sitä että esimerkiksi herkkutattia on vaikea löytää kaupan vaikka sitä myydään täältä ulkomaillekin! Omaan makuuni se suomalainen perinteinen ruoka on kyllä vähän turhan lihavoittoista pitkän päälle syötynä mutta kyllä joku tuore riista voittaisi 100-0 Prisman suojakaasuun pakatun ankean tehotuotetun ja pikalihotetun eläimen lihan.

En vaan lyhyessä viestissäni osannut kehua. Mm. Saksassa saat ja edullisesti joka paikasta tuoretta leipää, lihaisia makkaroita, jauhelihat jauhetaan ostaessasi sitä paikan päällä, valikoimaa on runsaasti eri tuotteissa jne.

Saksassa on suurin osa mm. lihoista melkein 50% halvempaa; juuri kesälomalla grillasimme Suomessa ja kaikki grillattava liha oli n. 10€/kg, Saksassa suurin osa lihoista on ilman marinaadia ja grillattava liha maksaa n. 5€ kahden puolen kilo.

Ikävää, mutta Suomessa ruoka on ensinnäkin huonoa sekä kallista. Marjat ja riista on hyvää, mutta niitä ei mistään lähikaupoista juuri saa.

Turha on Suomessa lässyttää sekä maalla että kaupungissa mistään riistasta ym. Te syötte ihan niitä eineksiä, 2 pv. vanhaa muovipussileipää, jauhoista makkaraa ja vetistä kinkkua. Suurin osa suomalaisista tekee näin väitätte mitä haluatte.

Saksassa on toisin, siellä mm. marketeissa on kunnon valikoimat ja liha- ja leipäkaupat markettien aulassa tarjoavat sinulle kunnon, tuoretta tavaraa ja suorastaa pilkkahinnalla verrattuna Suomeen.

Totuus on ikävää.

Vierailija
50/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa yksi herkullinen Suomi-ruoka

On muuten erittäin hyvää.

Perinteinen läskisoosi. Sitä ei saa koskaan tarpeeksi.

Mustamakkara, siinäpä herkkua kerrakseen. :)

Vierailija
51/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vai on sulla kokemusta siitä, miltä perse ja paska maistuvat, no onneksi olkoon vaan! Itse en ole em. herkkuja syönyt.

Eipä täällä Helsingissä ole pulaa laadukkaasta ruoasta, onhan noita kauppahallejakin, joista saa ihan mitä tahansa.

Mutta tänään aion olla wt-vajukki ja keittää ittelleni Torinon makaronia ja tehdä poskettoman epäterveellisen kermajuustokastikkeen. Lurps.

Vierailija
52/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä ei saa laadukkaita raaka-aineita. Aikanaan meillä oli naapurustossa marokkolainen kahviladelinpitäjä jolta sai ostaa niin maanmainiota vuohenjuustoa että ihme jos ei olisi ap:lle kelvannut. Nyt pitäisi käydä hallissa jos mielii saada laatua ja sinne minä en joka viikko ehdi. Markettiruuilla siis mennän ja usein niitä vieraillekin tarjotaan :(

Sori.

Vierailija
53/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä ei saa laadukkaita raaka-aineita.

että ei vaivauduta selvittämään mitä kaikkea hyvää saa läheltä. Mennään vaan muiden tuulipukujen perässä sinne markettiin ja maristaan, kun juuri totutulla reitillä ei ole sitä "hyvää ruokaa", jota saa aivan naapurista. Ehkä jopa naapuri hyllyltä. Suurin ongelma on, että samat tuulipukusuomalaiset eivät edes tunnista hyvää lihanosaa heikommasta. Haetaan vain mahdollisimman tuoretta valmiiksi leikattua lihanpalaa. Kala ja vihannekset saadaan tuoreena marketeistakin, kun osaa kysyä etukäteen yksinkertaisen kysymyksen "milloin se tulee sinne", mutta kukaan joka oikeasti haluaa hyvää, ei hae vastateurastettua jauhelihaa.

Vierailija
54/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen tarkoitus taisi lähinnä olla se, että ap halusi kertoa olevansa ulkosuomalainen. Ei kai nyt muuten sitä sanaa olisi tarvinut ympätä noinkin lyhyeen viestiin noin montaa kertaa.

Mutta joo, asiasi tuli tosiaan selväksi, kellekään ei jäänyt epäselväksi, että olet ulkosuomalainen. ;D

Vierailija
55/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä ei saa laadukkaita raaka-aineita.

että ei vaivauduta selvittämään mitä kaikkea hyvää saa läheltä. Mennään vaan muiden tuulipukujen perässä sinne markettiin ja maristaan, kun juuri totutulla reitillä ei ole sitä "hyvää ruokaa", jota saa aivan naapurista. Ehkä jopa naapuri hyllyltä. Suurin ongelma on, että samat tuulipukusuomalaiset eivät edes tunnista hyvää lihanosaa heikommasta. Haetaan vain mahdollisimman tuoretta valmiiksi leikattua lihanpalaa. Kala ja vihannekset saadaan tuoreena marketeistakin, kun osaa kysyä etukäteen yksinkertaisen kysymyksen "milloin se tulee sinne", mutta kukaan joka oikeasti haluaa hyvää, ei hae vastateurastettua jauhelihaa.

, että kukaan muu kuin kauppaketjut ei saa myydä tai teurastaa mitään saatikka kasvattaa, tehdä itse, myydä suoraan tilalta tmv.

Kauhea byrokratia ja kyttäys heti päälle, että saadaan tällaiset markkina"häiriköt" teilattua sivuun.

Vierailija
56/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joo, asiasi tuli tosiaan selväksi, kellekään ei jäänyt epäselväksi, että olet ulkosuomalainen. ;D

että vaalii perussuomalaisen ruoan lisäksi kauniin kielemme oikein supisuomalaista ilmaisutapaa.

Vierailija
57/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.S. Ravintolassa saa tilata mitä haluaa, kylässä syödään sitä mitä tarjotaan.

Vierailija
58/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä pitsaani laitetaan. Kertaakaan ei ole vielä kukaan tunkenut mun pitsaan aurajuustoa eikä ananasta. Sä taidat syödä omituisissa paikoissa...

Suomessahan pitsaankin tungetaan sekä ananasta että auraa, karmea kokemus..

t. Saksasta

Vierailija
59/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä pitsaani laitetaan. Kertaakaan ei ole vielä kukaan tunkenut mun pitsaan aurajuustoa eikä ananasta. Sä taidat syödä omituisissa paikoissa...

Suomessahan pitsaankin tungetaan sekä ananasta että auraa, karmea kokemus..

t. Saksasta

kun nuuka saksalainen käy syömässä halvimmassa pizza buffetissa.

Vierailija
60/62 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pomittuja sieniä ja marjoja ja kalaakin itse pyydetään aina mahdollisuuksien mukaan. Eikä tuo meidän kaupan tuoretiski sekään pöllömpi ole. Jos noista ei saa hyvää ruokaa niin vika on oikeasti siellä kauhan varressa. Mua ärsyttää sellainen ruikutus, että muualla on kaikki niin paljon hienompaa ja parempaa, kun meillä Suomessakin osataan tehdä hyvää ruokaa ja raaka-aineetkin ovat hyvät.

Ai hitto, kun muuten rupesikin tekemään mieli kunnon kanttarellikastiketta!

Suomalaiset sienet ja jokamiehenoikeus käydä niitä poimimassa on muuten italialaisille sukulaisillemme iso ihmetyksen ja ihastuksen aihe!

Viimeksi toimme litratolkulla kanttarelleja tuomisiksi ja olipa sukulaisilla hymyt leveässä! Herkkutatteja metsästettiin myös kovasti, mutta ei harmiksi löytynyt. (Täällä on myös paljon tatteja, tämä kesä tosin ollut toistaiseksi liian kuiva, että olisi isoa satoa vielä saatu. Paras sesonki on tulossa parin viikon sisään ja monessa kylässä on "octoberfestin" tapaan "sienijuhlat".)

Mutta, juu, olisi aika mahtavaa, jos sitä riistaa riittäisi muillekin kuin metsästäjäperheille Suomessa. Asuin Suomessa 35 vuotta ennen tänne muuttoa, enkä ole syönyt hirveä kuin ehkä maksimissaan 10 kertaa eläissäni. Poroa en varmaan sen jälkeen, kun 80-luvulla peloteltiin Tshernobylin laskeumilla.

Enpä ole edes Stockalla nähnyt tuoretta poroa tai hirvenlihaa myynnissä. Onko sitä miten usein tarjolla kaupoissa tai marketeissa nykyään?