Ulkosuomalainen ihmettelee, miksi Suomessa perseillään ruuilla
Miksi pitää tarjota esim. meille ulkosuomalaisille vuohenjuustoa joka saatanan ruuassa, miksei voida tarjota suomalaisia ruokia?
Ei muissakaan maissa haeta varta vasten suomalaisia ruokia, vaan omia herkkuja.
Varmaan itsetuntokysymys.
t. monesti tarjoiluihin pettynyt ulkosuomalainen
Kommentit (62)
perinteistä ruokaa, kuten rössypottua, veripalttua, alatoopia, mämmiä, savuluukeittoa ja vaikka poronsorkkakeittoa (?), niissä ainakaan ei ole vuohenjuustoa.
En kyllä noita osaa itse valmistaa ja mämmiä lukuunottamatta saattaisi minulta jäädä syöminen väliin.
Täällä Keski-Euroopassa esim. vuohenjuusto ei kuulu "normaaliin" ruokavalioon, ei myöskään sinihomejuusto.
tämä taisi olla päivän aivoplöräys xDD
Mutta toki jos ihmisen käsitykset vuohenjuustosta on Rians ja sinihomejuustosta Aura, niin ei voi hirveästi mitään odottaa.
En kyllä noita osaa itse valmistaa ja mämmiä lukuunottamatta saattaisi minulta jäädä syöminen väliin.
Sun tarvii vaan tappaa joku elukka*, jotta saat tuoretta verta soppaan. Muuten tehdään kuin lihakeitto ilman lihaa.
* Ihmisverellä en ole kokeillut.
mutta mitä tarkoittaa ruualla perseily? Ja siis sekö on "perseilyä", että tarjoaa vuohenjuustoa? Itse en vuohenjuustoa harrasta, mutta enpä lähtisi tuomitsemaan ihmistä, joka harrastaa.. Miksiköhän ap kuvittelee, että kaikki johtuu hänestä?
Mulla on kanssa muutama kaveri muuttanut ulkomaille, eikä ole tullut mieleenkään miettiä tarjottavia tuolta kantilta. Osaavathan he itsekin tehdä suomalaisia ruokia, jos haluavat. Miä tarjoan sitä, mitä nyt yleensäkin teen ja itse esim. rakastan grillattua vuohenjuustoa.
Jos kylään tulisi ulkomaalaisia, niin voisin vähän miettiä myös ruokakulttuurin kannalta, että mitä tarjoan, mutta suomalaisille (asuivat sitten missä tahansa) tarjoan sitä mitä mieli tekee.
Vai pitäisikö minun pohjoisessa asuville sukulaisillekin tarjota jotain paikallisia perinneruokia?
ja kotiin palatessasi siskosi perhe tarjosi tuollaista moskaa? Otsikosta ainakin voisi päätellä, että halusit jotain, johon vastataan.
Lyhykäisesti, jos jotain ei ruoka miellytä, jättää syömättä tai menemättä toisen luokse syömään. Moni tykkää juustosta ja ajattelee, että osaa itse laittaa jotain hyvin. Jos se ei "ulkosuomalaisen" tai muun provon makunystyröitä miellytä, ei miellyttäisi välttämättä saman ruoan laittajan perus kotimainenkaan ruoka.
Vai kaipasitko nakkia ja ranskalaisia?
"perseillä" sen maan kielellä, jossa nyt asut? Miksi käytät noin alatyylistä ilmaisua - onko se tapana siellä "Ulkosuomessa"?
Et ole voinut oikeasti unohtaa kotimaasi henkistä ilmapiiriä, ujoutta, arkuutta, loputonta huolta siitä mitä muut meistä ajattelevat. Siitä vovati johtua saamasi, sinulle pettymyksen tuottaneet tarjoomukset. Toinen syy voi olla se, että isäntäväki itse on mieltynyt siihen mitä tarjoavat vierailleen ja vaikka heidän vieraansa asuu ihan ulkomailla he tarjoavat sitä mistä itse pitävät!
suomalainen ruoka ei vedä vertoja esim. saksalaiselle ruualle. Tietenkin on kiva, että Suomessa saa esim. marjoja luonnosta jne., mutta kaupoissa oleva ruoka, jota ihmiset lähes 100%:sti ostaa on melko aneemista moskaa.
t. ulkkis
Itse nautin siitä että Suomessa saa niin kattavasti kaikkea. Monessa Euroopan maassa esimerkiksi etniset ruuat ovat vaikea valmistaa kun on vaan sitä vuohenjuustoa.
Helsinkiin tullessa käyn syömässä nepalilaista, intialaista, thaimaalaista, marokkolaista, kreikkalaista, meksikolaista, malesialaista, japanilaista, kiinalaista ja vielä kerran nepalilaista, koska täällä meillä (etelä-Italiassa) ei saa MITÄÄN MUUTA kuin italialaista... (No joo, pari sushiravintolaa on avattu lähimpän isoon kaupunkiin, 50 km:n päähän, ja yksi "texmex"-paikka 20 km:n päähän, jota en ole uskaltanut pettymyksen pelossa edes kokeilla vielä.)
Suomessa on hyvät valikoimat kaupoissakin kokata etnisiä ruokia, meiltä ei löydy edes feta-juustoa supermarketeista.
Minusta suomalaisen keittiön rikkaus tällä hetkellä on juuri se, että etnisiä ruokia saa mistä tahansa ja niitä kokkaillaan rohkeasti kotonakin. Täällä ei tulisi kuuloonkaan, että perheenäiti tekisi tacoja lapsille lounaaksi.
Mitä siitä, jos "suomalainen pizza" on suomalaiseen makuun tehty ja italialaiselle vähän outoa. Näin on käynyt koko maailman ruokahistorian, että lainataan toisilta jotain ja muutetaan sitä paikalliseen makuun sopivammaksi.
Olin itse vähän ujo, kun tänne muutin ja söin vain paikalliseen tapaan. Nyt pyydän voita leivän päälle ravintolassa ja pyydän paikalliseen "hampurilaiseen" ketsuppia (ja tabascoa) ja makean aamupalan sijasta haluan voileivän juustolla ja kinkulla. Teen lapsille ruuaksi lihapullia ja perunamuussia ja naapurinkin kakarat ovat näistä tykänneet. Miksi minun tottumukseni olisivat yhtään sen kummempia kuin se, että italialainen pyytää Suomessa oliiviöljyä pihvinsä päälle?
Ollaan vaan rohkeasti suomalaisia!
suomalainen ruoka ei vedä vertoja esim. saksalaiselle ruualle. Tietenkin on kiva, että Suomessa saa esim. marjoja luonnosta jne., mutta kaupoissa oleva ruoka, jota ihmiset lähes 100%:sti ostaa on melko aneemista moskaa. t. ulkkis
kanasta se ulkomaalainenkin sapuska tehdään, mausteet on vaan erilaiset. Minusta meillä on laadukkaat liha- ja kalatiskit ja niistä ei saa aneemista kuin ihan itse mokaamalla kokkaamisensa
suomalainen ruoka ei vedä vertoja esim. saksalaiselle ruualle. Tietenkin on kiva, että Suomessa saa esim. marjoja luonnosta jne., mutta kaupoissa oleva ruoka, jota ihmiset lähes 100%:sti ostaa on melko aneemista moskaa.
t. ulkkis
t. Ei aivan kaikista käsitteistä vielä perillä.
Miksi pitää tarjota esim. meille ulkosuomalaisille vuohenjuustoa joka saatanan ruuassa, miksei voida tarjota suomalaisia ruokia?
Ei muissakaan maissa haeta varta vasten suomalaisia ruokia, vaan omia herkkuja.
Varmaan itsetuntokysymys.
t. monesti tarjoiluihin pettynyt ulkosuomalainen
vanhempiensa kotipaikan paikallisen leipomon pullat? Miksei voinut tuoda jotain sieltä Ulko-Suomesta?
Itsetuntokysymys varmaan, joo...
valikoima taitaa tosiaan olla heikomman puoleista täällä. Ihmiset ostavat ihan oikeasti pihvilihankin usein klönttinä, eikä valmiiksi maustettuna. Jos et osaa leikata lihaa sopiviksi pihveiksi ja lisätä siihen maustetta, voi se tosiaan jonkun ulkkiksen kokkauksen jäljiltä olla aika aneemista moskaa.
Soita Saarioiselle palautetta, niin valmisannoksetkin saattavat parantua. Ne valmisannokset ovat lähinnä teitä uusavuttomia ulkkisprovoja varten, me muut aidot suomalaiset ostamme Saksassakin niitä alkuperäisiä raaka-aineita. Siis ei niitä valmiiksi perunamuusin kera leivitettyjä moskasössöjä, vaan siellä olen joutunut ihan lihakaupasta tilaamaan, jotta sain sopivan paistiköntin.
Suomessakin edetään toisin kuin moni toivoisi.
Erehdysten kautta, palaten välillä vanhaan, ja taas uusia kokeiluja tehden.
Aivan kuten sinäkin teet missä oletkin.
Suomi ei ole Kalevala-tyhjiö missä lehtikään ei havise.
Tee itse niitä perinneruokia jos et muuten saa. Niin muutkin tekevät, vinkkinä vaan. Blogeista löytyy ideoita vaikka muille jakaa.
T. yksi joka viime viikolla teki naurissupikkaita ja hyviä olivat
sydämensivistystä tullut ulkomailla ulkosuomalaiselle. Kyläpaikassa syödään sitä ruokaa mitä tarjotaan. Ole iloine, että joku viitsii sinut edes ruokapöytäänsä kutsua.
Koska ruokaa on muutenkin tarpeeksi, eikä koulussa tai kotona ole pakotettu syömään. Kulttuuriero, ulkosuomi - Suomi 1-0.
Tarkoitin hyviä käytöstapoja! Voi taivas! Kyse ei ole syömään pakottamisesta. Vai onko sinusta muka hyvää käytöstä jos menet ystävälle kylään ja emäntä on laittanut pöydän hyvää hyvyyttään koreaksi niin vieras siinä sitten yököttelee. Että paskaa ja maistuu perseelle. Näinkö tosiaan käyttäydyt viraisilla????
...kun se on hyvin valmistettua. Niin vuohenjuusto, perinneruuat, kuin etnisetkin ruuat. Aina voi syödä ainakin pikkuisen.
Ap on moukka.
Aiemmin tungettiin sitä kamalaa aurajuustoa joka paikkaan (me ulkkikset kyllä tunnetaan paljon parempia juustoja) ja nykyään vuohenjuustoa. Itse nautin Suomessa silakkapihveistä, savusiiasta..mutta tietenkin makuja on monia. Täällä Keski-Euroopassa esim. vuohenjuusto ei kuulu "normaaliin" ruokavalioon, ei myöskään sinihomejuusto.
suomiruoasta ;-) Karjalanpiirakoista hän kyselee, että syötättekö te näitä aaseillenne ja hevosillenne vai syöttekö itse. Myös leipäjuusto ja mämmi, joka näyttää ja maistuu mestarikokin mukaan siltä että se on lapsen kakkavaipasta peräisin, saa osansa: