Asumistuki vuokranantajana
Voinko saada asumistukea yksityisen kautta saatuun vuokra-asuntoon, jos samalla omistan asunto-osakkeen jossa on vuokralainen? En löydä mistään oikein tähän vastausta, joten jos tiedät niin vastaatko! Saan ansiosidonnaista ja lapsilisän sekä vuokran, mutta lainanlyhennys + vastike tekee +/-0 sen tulon suhteen.
Yksi lapsi on ja ero miehestä ihan tuore, siksi en pysty heti omaa asuntoa realisoimaan, enkä halua. Onko pakko??!!
Kommentit (6)
Minulla ei siis jää käytännössä yhtään käyttörahaa vuokran jälkeen, johtuen Hgin karmeista vuokrista..ja sossusta en varmaankaan saa koska minulla on sitä omaisuutta?!
Sossusta et saa, kun on omaisuutta. Etkö voisi koittaa sopia pankin kanssa, että maksat tilapäisesti vain korkoja? Pystytkö muuttamaan itse omistamaasti asuntoon, jos irtisanot vuokralaisen? 6 kk päästä asunto on viimeistään sinun, sinulla on oikeus irtisanoa, jos tarvitset asunnon omaan käyttöön. Pankit yleensä voivat antaa tuollaisen määräajan lyhennysvapaata.
asumitukea. Paljonko sinun tulosi ja menosi on?
OK, olen ansainnut omaisuutta vuosien mittaan ja maksanut kaiken kuten kunnon kansalainen. Nyt työttömänä, pieni lapsi ja mies häipyy. Ihan kiva, nyt pitäis vaan elää jollain?!
Faktat: tulot on ansiosidonnainen 1100 + vuokra + lapsilisä
Menot: Lainanlyhennys + vastike (=vuokra menee näihin), vuokra + vesi 900, sähkö, puh. lasku, ruoka ja vaatteet ym.
Mies maksaa mitä jaksaa, ei olla vielä tehty sopimusta
Pankista sanoivat että joo, lyhennysvapaata saa mutta ehdot muuttuu eli marginaali nousee varmasti! (nyt hyvin edullinen, otetttu vuosia sitten)
Mua vaan vituttaa että vuosien säästäminen asunnon muodossa on nyt yhtäkuin köyhyysloukku miehen teoista johtuen..eli ainutko vaihtoehto on asunnon äkkinäinen myynti (ei tosi onnistu), tai pankin rikastuttaminen lainan ehtoja huonontamalla
vuokrasi on? Onko asuntosi liian kallis tai suuri?
Lainanlyhennystähän ei verotuksessa katsota kuluksi. Vaikka pankki ottaa lyhennyksen, niin verottajahan katsoo, että tuo summa on ollut tuloa ja siitä on maksettava vero (pääoma). Korko ja vastike ovat ainoastaan kuluja. Ehkä tämä tulo (vuokra - vastike - korko) voi vaikeuttaa tilannetta asumistuen suhteen, vaikka pankki sen viekin, kun pitää lyhentää.