Tehtäiskö tänä jouluna niin, että me joilla on varaa
Ostamme kassillisen ruokatarvikkeita ja yhden kivan luksustuotteen johonkin tuntemaasi vähävaraiseen perheeseen. Viedään ne vaikka viikkoa ennen joulua joku aamu ovien taakse kauniin joulukortin kera jossa lukee vain,Hyvää Joulua Ystävältä. Se ruokakassi voi sisältää ihan perustarvikkeita. Sitten jokin ihana yllätys mukaan. Laadukkaat shampoo ja hoitoaine tai kosteusvoide ja kuorinta yms. Hyvä kirja tai elokuva tms. n. 50-100e kassi ja varmasti menee tarpeeseen, eikä mikään järjestö vedä välistä. Ymmärtääkseni ei ole edes kiellettyä tällaisen lahjan antaminen.
Äidit keräsivät joskus vauvakasseja karjalaan. Tehdään tää ilman suurta organisointia. Olisi varmasti monelle perheelle mieluinen. Jollet tunne henk.koht ketään voit toki pyytää seurakunnan diakoniatyöntekijää tai sosiaalitoimea toimittamaan kassisi tarvitsevaan perheeseen.
Voimme kantaa vastuuta muista ja tehdä hyvää helposti.
Kommentit (120)
sanonut että tuli väärä koko enkä viitsi vaihtamaan lähteä. Sanoin että sovittamatta ostin ja sopii naapurin äiteelle paremmin ehkä. oikeasti olin ostanut häntä ajatellen. Ei vaan ottaisi vastaan jos lahjana tyrkyttäisin. Koska ei kehtaa.
Kannattaa käyttää pelisilmää kun sitä tarvitaan, jos haluaa lähellään olevaa auttaa.
Ja sitten saadaan täältä lukea kuinka on tuotu vääränlaista riisiä, liian halpaa makkaraa sekä huonon merkkinen kahvipaketti. En osallistu, koska kiittämättömyys on nykyisin aina palkkana.
normaaleja ruokatarpeita tai joulukamaa enemmänkin lapsille en mä itselle mitään tarvii.
vähänkö noloa, viesti kaikille muille, TÄÄLLÄ ASUU KÖYHÄ
Eihän ap:n ehdottamassa kortissa käsittääkseni lukenut "hyvää joulua perhe p.a:lle". Se on vaan hyvän joulun toivotus, eikä mitenkään viittaa köyhyyteen.
eiks normisti vielä kukkanen tai suklaarasia tai vaikka glögiä ja pipareita
Ajatuksesi on todella kaunis :)
Älä pahoita mieltäsi vaikka tämäkin täällä lynkataan. Sinulla on hyvä sydän
vaikka varakas en ole itsekään. En nimittäin oskaan laita rahaa keräyksiin, kun en satavarmasti tiedä että menevätkö kenen taskuun,mutta oman kunnan köyhää perhettä voisin tukea.
Tuntuisi todella nololta löytää tällaisia köyhäinapuja portailtaan. Itkisin varmaan häpeästä.
Teemme parhaamme, että lapset olisivat siistejä, syövät hyvin ja voivat harrastaakin jotakin kivaa. Jos siitä huolimatta tulisi "bongatuksi" niin köyhänä perheenä, että tuntemattomatkin tietäisivt rahavaramme, olisi mieli tosi maassa.
Kiva, että tahdotte antaa lahjoja, mutta ehdotan silti vaikka omien lheisten muistamista joulupaketeilla. Lähettäkää/ viekää joulutervehdykset oman suvun lapsiperheille tai vaikka vanhoille tädeille!
tässä ketjussa. En vain voinut ymmärtää ettei apua haluta ottaa vastaan siinä muodossa kun avun antaja sitä haluaisi antaa. Suutuin siksi koska omat asiani ei aina ole olleet niin hyvin kuin tänä päivänä.
Olen ollut köyhä, nähnyt lapsena jopa nälkää. Alkoholistivanhemmat joivat rahat, ei ollut joulua niinkuin muilla.
Osallistun sen vuoksi keräyksiin joulun alla paljon koska tiedän henkilökohtaisesti mitä on kun ei saa lahjan lahjaa.
Jos meille olisi joku tuonut ruokakassin herkkuja ja jonkun kivan lelun olisin ollut ikionnellinen! Lapslle se on ihan sama mistä se tulee, sossusta vaiko naapurin tuomana yllätyksenä.
Kurjaa että monen lapsen onnellisuuden takana on häpeää ja itsetunnonton äiti. Ihminen joka asettaa oman häpeänsä lapsen edun edelle. Itse olen aina lahjani antanut hyvällä mielellä, en siksi että saisin tuntea paremmuutta tai vahingoniloa. Ihan puhtaasta antamisen ilosta, mitä monen on näemmä vaikea käsittää
Pyydän anteeksi ap että suutuin, olet hyvällä asialla ja itse annan hyvän kiertää edelleen. Minua on autettu elämässäni ja nyt aion auttaa muita.
kaunis ajatus joka ei näemmä toimi teon tasolla, ainakaan täällä. Valitsen siis lahjani kohteet tarkoin.
Olisin ilahtunut, jos auttaminen tehtäisiin tyylillä, mutta niin köyhä en ole ikinä, että söisin makkaraa tai vetäisin itseeni hajustettua kuorintavoidetta, joutuisin nimittäin sairaalaan siitä.
Mä olen antanut tuttavaperheelle joululahjaksi ruokakorin. Tiedän, että heillä ei ole liikaa rahaa, joten annan ihan suoraan jotain herkkuja. Luksussuklaata ja kahvia yms. Heiltä tulee lapselleni aina jotain tosi pientä. Kumpaakaan ei harmita.
kalkkuna, varmaan joku 10-kiloinen. Ilman mitään saatekorttia. Heitin sen surutta roskiin, koska enhän voinut tietää laadusta. Ties vaikka ollu huoneenlämmössä viikon tmv. Sääli kävi kalkkunaa, mutta en uskaltanu ottaa riskiä.
Me kaikki tiedetään, että on oikeesti sellaisia, jotka apua tarvitsisi ja haluaisikin, mutta miten ne löytää? Mistä tietää, kuka olis onnellinen esim. tuollaisesta yllätyksestä ja kuka loukkaantuisi? Osa kun ei varmaan oikeesti sitten "köyhiä" ole.
Mä itse en Suomessa asu, joten en voi laittaa kuin johonkin nettikeräykseen rahaa. Aina vaan nekin epäilyttää, kun on niin paljon näitä väärinkäyttäjiä.
Olis oikeesti kiva, jos tuntisi läheisemmin jonkun, jolla on tiukkaa. Silloin voisi vaikka joululahjojen muodossa auttaa ilman, että se tuntuu miltään köyhäinavulta. Ihan vaan ystävältä ystävälle.
Meilläkin oli joskus tiukkaa - ja mä olen ikuisesti kiitollinen ystäväperheelle, jolta saimme säkkitolkulla vauvan- ja lestenvaatteita ja muutakin heille tarpeetonta. Ne kaikki tuli tosi tarpeeseen. Mielellään pistäisi hyvän kiertämään, nyt kun itsellä olisi varaa.
vähävaraiselle ystävälle mutta itse mietin esim. naapuriani. Häenllä ei ole perhettä eikä niitä ystäviä
Jokainen joka häntä haöuaisi auttaa olisi hänelle vieras. Sääko tällaista ihmistä auttaa kukaan puolituttu ilman että suuttuu?
Onhan se helppo auttaa ystävää kun toisen tuntee mutta jos haluaa ilahduttaa vieraampaa niin siitä tuleekin vaikeaa.
Läheisen auttamisen ei pitäisi olla näin hankalaa
että moni on samaa mieltä.
Minä ottaisin kiitollisena tuollaisen ruokakassin vastaan... En kokisi sitä nöyryyttävänä, johtuuko sitten jo iästäni? Olen yli 40v ja monenlaista elämää nahtynä, mutta nyt ollaan pahassa loukussa lasten kanssa, mutta olihan se oma valinta, pakko oli pelastaan lapseni tulevaisuus...
En minäkään rikas ole, mutta haluaisin auttaa.
Mutta ongelma on aina se, että en tunne ihmisiä enkä tiedä heidän tarpeitaan. Annan kaikkiin keräyksiin, seurakunnalle jne., mutta esim. kun halusin auttaa tuttavani veljen perhettä (todellisessa avun tarpeessa) hänen kauttaan ihan nimettömänä, oli tuttavani vastaus todella nuiva. Ilmeisesti hänen sädekehänsä haalistuu jos joku muukin auttaa... :/
Lisäksi eräs tuttava-yh joka apua kaipaisi on NIIN huonolla itsetunnolla varustettu, että kokee kiitollisuudenvelkaa jo syntymäpäiväkortista. :( Ei sellaista ihmistä pysty auttamaan...
Voi, kun tietäisin mistäpäin olet, yli 40-v äiti. :) Samaan ikäluokkaankin kuulumme.
nyt vähävaraiset ystäväni, häntä pystyyn!!!
On aikojen alusta ollut ihmisiä joilla on enemmän rahaa ja toisilla taas vähemmän rahaa. On rikkaita ja köyhiä. Tässä ei ole mitään uutta.
EI ole häpeä olla köyhä. Olet paljon muutakin, olet ihminen jolla on arvo, sinulla on ääni jota tulee kuulla. Olet hyvä ihminen, olet yrittänyt parhaasi tilanteessasi.
Osaat selviytyä elämästä joka ei kohtele silkkihansikkain. Olet vahva vaikke aina siltä tuntuisikaan. Osaat ehkä nauttia elämän muista asioista kuin rahasta.
"jotkut ihmiset ovat köyhiä, ainoa mitä heillä on, on rahaa"
Raha ei anna henkistä pääomaa. Raha rauhoittaa mutta ei itsessään tuo onnea. Onni syntyy muista asioista kuin raha. Ilmaiset asiat ovat yleensä niitä elämän tavoitelluimpia asioita, rakkaus, lapset, huumori, positiivisuus, luottamus toiseen ihmiseen.
Jos saat tänä jouluna oven taakse paketin jonka joku on hyvästä sydämestään halunnut antaa sinulle, sinulle jonka joku näkee ihmisenä, ei köyhänä. Ihmisenä jota haluaa ilahduttaa sinun itsesi takia, niin älä häpeä vaan ole ylpeä että sinussa täytyy olla paljon hyvää että "tonttu" haluaa juuri sinua muistaa.
Kukaan ei löysää kukkaronsa nyörejä ja lähde hakemaan joulukassia ihmiselle josta ei pidä. Ja usko pois, se että on vähävarainen ei myöskään ole pelkästään se syy. Sillä sinussa on se "jokin" mitä rahalla ei saa.
mutta oletteko varma siitä kenen oven taakse sen voi viedä tuodakseen hyvää mieltä. Vaikka olen yh, olisin pöyristynyt moisesta avusta. Sitäpaitsi minulla on kauhea hajusteaineallergia, joten luultavasti en voisi käyttää kaikkia ihania kemikaaleja.
Kaikki eivät pidä siitä, että pidetään köyhänä. Minulle se ainakin ottaisi kunnian päälle. Liksani on 4500 €/kk ;-)
Ja sitten saadaan täältä lukea kuinka on tuotu vääränlaista riisiä, liian halpaa makkaraa sekä huonon merkkinen kahvipaketti. En osallistu, koska kiittämättömyys on nykyisin aina palkkana.
normaaleja ruokatarpeita tai joulukamaa enemmänkin lapsille en mä itselle mitään tarvii.
että niitä lasten joululahja joulupuu keräyksiä on ja toivottavasti löytävät perille. Viime vuonnakin sinne samat paketit joita omat eniten toivoivat laitoin saman ikäisille kuin omat lapset.
Niin vanhemmat aina ajattelee, ettei itselle tarvitse mitään, kunhan lapset saa. Ihmisen perustarpeita on kuitenkin myös huomatuksi tuleminen ja välittäminen. Pienelläkin asialla sitä viestii myös aikuiselle ja siitä yleensä seuraa hyvää mieltä ja jaksamista joka jakaantuu myös lapsille.
Itsellä ei ole aina mennyt hyvin, mutta heti kun olen jaloilleni selvinnyt olen alkanut lahjoittaa muille. Itse sain apua kauan sitten ja haluan laittaa hyvän kiertämään.
nyt vähävaraiset ystäväni, häntä pystyyn!!!
On aikojen alusta ollut ihmisiä joilla on enemmän rahaa ja toisilla taas vähemmän rahaa. On rikkaita ja köyhiä. Tässä ei ole mitään uutta.
EI ole häpeä olla köyhä. Olet paljon muutakin, olet ihminen jolla on arvo, sinulla on ääni jota tulee kuulla. Olet hyvä ihminen, olet yrittänyt parhaasi tilanteessasi.
Osaat selviytyä elämästä joka ei kohtele silkkihansikkain. Olet vahva vaikke aina siltä tuntuisikaan. Osaat ehkä nauttia elämän muista asioista kuin rahasta.
"jotkut ihmiset ovat köyhiä, ainoa mitä heillä on, on rahaa"
Raha ei anna henkistä pääomaa. Raha rauhoittaa mutta ei itsessään tuo onnea. Onni syntyy muista asioista kuin raha. Ilmaiset asiat ovat yleensä niitä elämän tavoitelluimpia asioita, rakkaus, lapset, huumori, positiivisuus, luottamus toiseen ihmiseen.
Jos saat tänä jouluna oven taakse paketin jonka joku on hyvästä sydämestään halunnut antaa sinulle, sinulle jonka joku näkee ihmisenä, ei köyhänä. Ihmisenä jota haluaa ilahduttaa sinun itsesi takia, niin älä häpeä vaan ole ylpeä että sinussa täytyy olla paljon hyvää että "tonttu" haluaa juuri sinua muistaa.
Kukaan ei löysää kukkaronsa nyörejä ja lähde hakemaan joulukassia ihmiselle josta ei pidä. Ja usko pois, se että on vähävarainen ei myöskään ole pelkästään se syy. Sillä sinussa on se "jokin" mitä rahalla ei saa.
ilman korulauseita. Yleviä lauseita ihmisen todellisesta arvosta ja ystävyydestä, mutta se ei tunnu tuolta silloin, kun itse on se köyhä. Köyhänäkin haluaa säilyttää ihmisarvonsa ja itsekunnioituksensa eikä sitä lisää alentuva taputtelu päälaelle.
Eihän ap:n ehdottamassa kortissa käsittääkseni lukenut "hyvää joulua perhe p.a:lle". Se on vaan hyvän joulun toivotus, eikä mitenkään viittaa köyhyyteen.