Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehtäiskö tänä jouluna niin, että me joilla on varaa

Vierailija
11.10.2012 |

Ostamme kassillisen ruokatarvikkeita ja yhden kivan luksustuotteen johonkin tuntemaasi vähävaraiseen perheeseen. Viedään ne vaikka viikkoa ennen joulua joku aamu ovien taakse kauniin joulukortin kera jossa lukee vain,Hyvää Joulua Ystävältä. Se ruokakassi voi sisältää ihan perustarvikkeita. Sitten jokin ihana yllätys mukaan. Laadukkaat shampoo ja hoitoaine tai kosteusvoide ja kuorinta yms. Hyvä kirja tai elokuva tms. n. 50-100e kassi ja varmasti menee tarpeeseen, eikä mikään järjestö vedä välistä. Ymmärtääkseni ei ole edes kiellettyä tällaisen lahjan antaminen.

Äidit keräsivät joskus vauvakasseja karjalaan. Tehdään tää ilman suurta organisointia. Olisi varmasti monelle perheelle mieluinen. Jollet tunne henk.koht ketään voit toki pyytää seurakunnan diakoniatyöntekijää tai sosiaalitoimea toimittamaan kassisi tarvitsevaan perheeseen.

Voimme kantaa vastuuta muista ja tehdä hyvää helposti.

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhistuttaisi löytää ruokaa kotiovelta.

Enemmän olisi hyötyä kun saisi lahjakortin ruokakauppaan.

Voisi myös ajatella, että lahjakortti olisi urheiluliikkeeseen, jotta esim perheen urheilevat nuoret saisivat juuri haluamiaan urheiluvälineitä.

Vierailija
102/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos joku haluaa meille jotakin apua antaa niin lahjakortti postiluukusta joulukortin tapaan olisi kiva. Ja nimi alle, kiitos. Se tuntuisi reilummalta kuitenkin.

Se voisi olla Sokokselle.."

ainakin mainitsi sen että ottaisi Sokokselle lahjakortin... ja joku valitti ettei voi käyttää hajustettuja tuotteita ja mitä vielä.

En kiehu, ihmettelen vain.

Minulla on hyvä joulumieli ilman köyhien auttamista. Sitä ei tarvitse käyhiä auttamlla ostaa.

Se auttaminen tuottaa minulle toki iloa. Eikö näin saisi olla??? Antamisen ilo, oletko ksokaan kuullut siitä? Sillä ei ole mitään tekemistä että antamisella ostaisin itselleni hyvää mieltä, se on täysin väärä kielikuva.

Kiittämättömyys on maailman palkka. ja se näköjään taivaan tosi.

Ja siltikin, edelleen osallistun keräyksiin ja ilahdutan läheisiäni. En kiillota sillä sädekehää tai muutakaan mutta tunnen toki iloa jos lahjan saaja on tyytyväinen.

Se että haluan antaa omastani onkin av palstalla taas syntiä ja jotain kummallsita oman edun tavoittelua. Mä en kestä.

Ap, idea on ihan loistava, kaikesta huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAHJAKORTTI

Jos joku haluaa meille jotakin apua antaa niin lahjakortti postiluukusta joulukortin tapaan olisi kiva. Ja nimi alle, kiitos. Se tuntuisi reilummalta kuitenkin.

Se voisi olla Sokokselle, Prismaan, K-kauppaan tai minne vaan.

Ostaisin sillä sitten ruokaa tai vaatteita, mitä juuri silloin kipeimmin tarvitsemme.

On monta kauppaa, josta saa sekä ruokaa että vaatteita tai mitä nyt joulun aikaan sattuisi tarvitsemaan.

Esim lahjakortti Prismaan voisi auttaa perheen äitiä ostamaan lapselle toivomansa rattikelkan. (äiti laittaisi osan hinnasta omistaan ja saisi näin todella hyvän lahjan lapselle)

Vierailija
104/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos joku haluaa meille jotakin apua antaa niin lahjakortti postiluukusta joulukortin tapaan olisi kiva. Ja nimi alle, kiitos. Se tuntuisi reilummalta kuitenkin.

ainakin mainitsi sen että ottaisi Sokokselle lahjakortin... ja joku valitti ettei voi käyttää hajustettuja tuotteita ja mitä vielä.

Minulla on hyvä joulumieli ilman köyhien auttamista. Sitä ei tarvitse käyhiä auttamlla ostaa.

Se auttaminen tuottaa minulle toki iloa. Eikö näin saisi olla??? Antamisen ilo, oletko ksokaan kuullut siitä? Sillä ei ole mitään tekemistä että antamisella ostaisin itselleni hyvää mieltä, se on täysin väärä kielikuva.

Ja siltikin, edelleen osallistun keräyksiin ja ilahdutan läheisiäni. En kiillota sillä sädekehää tai muutakaan mutta tunnen toki iloa jos lahjan saaja on tyytyväinen.

Se että haluan antaa omastani onkin av palstalla taas syntiä ja jotain kummallsita oman edun tavoittelua. Mä en kestä.

Vierailija
105/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota huomioon, että osa nyt köyhistä on joskus ollut rikkaampiakin ja tietävät kyllä mitä kivaa ja tarpeellista tekisi mieli jos olisi rahaa. Kuinkahan olisit kiehunut jos olis mainittu Stockmann!

Edelleen näkyy joissakin "auttajissa" olevan ikävä asenne, että köyhää ei saisi auttaa kunnollisella tavaralla.

Vierailija
106/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus näissä perheissä saattaa toisella vanhemmalla olla esim. alkoholi ongelma tms. joten jos haluaa rahan menevän ruokaan tai johonkin tiettyyn on parempi antaa ruokaa tai tavaraa. Saa muu perhe tarvitsemansa edes jouluna.

Vierailija
107/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei olisi luksustakaan mukana. Jos olis vaikka suklaalevy luksuksena, lapset tykkäis, minä myös :)

En kokisi olevani nöyryytetty tms negaa, enkä usko, että naapurini yhtä kassia ulko-oven edessä liikoja edes miettisi...

Vierailija
108/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja seuraavana päivänä se kiva luksuslahja on myynnissä

paikallisella kirppiksellä ja ne ruuat heitetty roskiin, koska ei ollut tarpeeksi laadukasta tavaraa.

En usko että ruokatavarat jotka olisin yhtä hyvin voinut ostaa itselleni päätyvät roskiin. En ostaisi siihen kassiin mitään sellaista mitä en itsekin söisi tai no ehkä suklaata jolle olen allerginen sitäkin mahdollisimman laadukasta kauniisti pakattua.

Vierailija
109/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkö sitä miettisi keneltä tämä on ja mitä muut naapurit ajattelevat, jos oven takana olisi ruokakassi kortteineen odottamassa töiden jälkeen.

Lahjakortti lähikauppaan sen sijaan olisi hyvä idea ja varmasti hyödyttäisi enemmän..

Ruokakassin voi mielestäni hyvin antaa, jos kehtaa sen itse viedä hyvän joulun toivotuksin, mutta ei noita nimettömiä pussukoita oven taakse eihän?

Vaikka olisi lähimpään ruokakauppaan tai lastenvaateliikeeseen! Tervehdyksenä voisi vain olla joku

Jonttu Joulutonttu

toivottaa iloista joulumieltä koko perheelle

ja kivoille lapsille!

Vierailija
110/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin laittaisi selvää rahaa postilaatikkoon? Miksei samalla laita sitä 50e kuoreen???

Raha siis kelpaa köyhälle, ei tule pahaa mieltä. Lahjakssit ei.

Vierailija
111/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttavan, onko silloin oikeasti köyhä ja apua tarvitseva?

Vierailija
112/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Köyhiä ei kannata opettaa luksustuotteisiin kun niitä ei ole jatkossa varaa käyttää."

Juu, ei kuorintavoidetta köyhälle. Olisi todella vaarallista jos köyhä saisi jostain vahingossa kuorintavoidetuubin käsiinsä ja alkaisi käyttää sitä ja tulisi siitä riippuvaiseksi.

Vierailija
113/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen ei ole sitten ole köyhä jos on varaa nyrpistellä ruokakassille. Ei kai sinne ole tarkoitus mitään euroshopper-makkaraa laittaa vaan ihan kunnon ruokaa ja herkkujakin? Olen käsittänyt että Suomessa on paljon niin köyhiä että ei ole oikeasti varaa ostaa ruokaa, pitää hakea vaikka leipäjonosta?

Vierailija
114/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sitäkin mikä on oma motiivi auttaa.. Jos tahtoo välttämättä käyttää sen 50E ostamalla kaupasta ruokaa ja luksusshampoon jättääkseen naapurin ovelle, niin mikäs siinä mutta ei kannata loukkaantua jos naapuri ei siitä ilahdukaan.

Nykysuomessa voi olla köyhä vaikkei ruuasta pulaa olisikaan. Jos satut asumaan alueella missä lapsia kiusataan esim. halvoista vaatteista, niin se lahjakortti kauppaan auttaa varmasti enemmän vähävaraisia kuin sen varakkaan kotirouvan K-kaupasta kantamat safkat ja samalla rahalla olisi hyvä olo sekä lahjan antajalla että saajalla.

Hyvä että on varaa valita miten tahtoo toisten

auttavan, onko silloin oikeasti köyhä ja apua tarvitseva?

Vierailija
115/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhiä voi auttaa, jos asenne on tuo. Mielummin nautin itse työni hedelmistä kuin annan kiittämättömille WT-mammoille mitään. Tämä ketju taas kerran avasi silmäni. Kiitos AV.

Vierailija
116/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kerran kestä kritiikkiä "auttamis"-tavastasi, niin ei tosiaankaan kannata sitä krääsää pyytämättä tuputtaa. Suomessa ei kenenkään tarvitse nälkään kuolla ja silti saattaa olla puutetta monestakin perustarpeesta, eikä niistä huolista ainakaan sun kaltaisella asenteella liikkuvalle tulla avautumaan.

Ei köyhiä voi auttaa, jos asenne on tuo. Mielummin nautin itse työni hedelmistä kuin annan kiittämättömille WT-mammoille mitään. Tämä ketju taas kerran avasi silmäni. Kiitos AV.

Vierailija
117/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eikö olisi parempi laittaa vaan rahaa kirjekuoreen, pudottaa se postiluukusta tai laittaa postilaatikkoon ja laittaa sinne lappu "joululahja ystävältä".

Näin ei kenenkään tarvitsisi nolostua siitä, että tuntemattomat ihmiset hiippailisivat heidän ovillaan jättämässä ruokakasseja, joita sitten naapuritkin voisivat ihmetellä.

Vierailija
118/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta palstan hienopierumammoille se ei kelpaa kun eihän kukaan sitten näe eikä tiedä, että mä olen hyvä!

Niin eikö olisi parempi laittaa vaan rahaa kirjekuoreen, pudottaa se postiluukusta tai laittaa postilaatikkoon ja laittaa sinne lappu "joululahja ystävältä".

Näin ei kenenkään tarvitsisi nolostua siitä, että tuntemattomat ihmiset hiippailisivat heidän ovillaan jättämässä ruokakasseja, joita sitten naapuritkin voisivat ihmetellä.

Vierailija
119/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienopierumammoja :D

mahtavaa, minäkin siis nautin joulustani ja lahjoista ja pöydän antimista sillä mielellä ettei köyhää voi auttaa kun sille tulee paha mieli. Parhaiten autan etten tee pahaa mieltä kenellekkään!

Ei ole mikää ihme että maailmassa on köyhyyttä kun ei apua osata eikä haluta ottaa vastaan.

Pidetään itsellä sitten kaikki niin on köyhälläkin hyvä mieli

Av:n mammat ei ole köyhyyttä nähneetkään tämän ketjun perusteella.

Vierailija
120/120 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienopierumammoja :D

mahtavaa, minäkin siis nautin joulustani ja lahjoista ja pöydän antimista sillä mielellä ettei köyhää voi auttaa kun sille tulee paha mieli. Parhaiten autan etten tee pahaa mieltä kenellekkään!

Ei ole mikää ihme että maailmassa on köyhyyttä kun ei apua osata eikä haluta ottaa vastaan.

Pidetään itsellä sitten kaikki niin on köyhälläkin hyvä mieli

Av:n mammat ei ole köyhyyttä nähneetkään tämän ketjun perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi