Vinkkejä 5-vuotiaan painonhallintaan
Viisivuotias tyttäreni tykkää ruoasta. Ja herkuista. Ja valitettavasti se myös näkyy hänessä.
Pelkään jo nyt, että jos hän jatkaa pulskistumistaan häntä tullaan kiusaamaan koulussa.
Syömme perinteistä kotiruokaa. Toki saatan maustaa kastikeruokaa pienellä määrällä (max 1/4 dl kermaa) mutta kevyttuoteita en hänelle haluaisi vielä syöttää. Makaronilaatikot yms. teen siten, että lisään ruoan joukkoon pieniksi pilkottuja juureksia tms. ruokaa keventämään. Meillä myös lasten isä ja minä olemme lievästi ylipainoisia.
Joka aterialla laitan lautaselle lämpimän ruoan lisäksi tomaattia, kurkkua, salaattia sekä toisinaan porkkanaa tai paprikaa. Useimmiten ne jäävät syömättä. Lisäksi laitan lautaselle raejuustoa parantamaan ruuan täyttävyyttä ilman kohtuutonta määrää lisäkaloreita.
Ongelmana meillä on annoskoot. Lapsi haluaa usein toisen annoksen, toisinaan jopa kolmannen. Hän tunnistaa kuitenkin täyden vatsan tunteen ja lopettaa syömisen siihen. Ellei ruoka ole todella hyvää jolloin hän sanoo, että haluaa lisää vaikkei mahaan enää mahdukaan. Tällä perusteella uskoisin ettei mistään fysiologisesta ole kysymys.
Lautasmallia olen yrittänyt toteuttaa, mutta vihanneksia ei kuitenkaan mene yhtään enempää kuin on pakko. Totuttamisessa niihin on kokeiltu esimerkkiä "Millainen ääni kurkkua puraistessa lähtee? Entä tomaattia?" Lisäksi on testattu lahjontaa: "lisää ruokaa ei anneta ennen kuin vihannekset on syöty."
Lapsen paino on pyörinyt vauvasta asti +2-3 käyrällä eikä vauvapyöreys tunnu hänestä häviävän.
Mitä neuvoja antaisitte painon hallitsemiseen?
Ja nimenomaan siihen, että paino pysyisi ennallaan vaikka lapsi kasvaakin pituutta, että tuo pyöreys /pulskuus saataisiin ajan mittaan häviämään "itsestään".
Kommentit (24)
on ruoan laatu vaan tuo aivan järjetön määrä 5-v tytölle. Siis parhaimmillaanko hän syö 6 lautasellista kunnon ruokaa (+ aamupalat, välipalat ja iltapalat) päivässä?
Ei tuollaisessa auta vaikka ruoka olisi kuinka kevyttä, kun määrät on noin kohtuuttomat!
on ruoan laatu vaan tuo aivan järjetön määrä 5-v tytölle. Siis parhaimmillaanko hän syö 6 lautasellista kunnon ruokaa (+ aamupalat, välipalat ja iltapalat) päivässä?
Ei tuollaisessa auta vaikka ruoka olisi kuinka kevyttä, kun määrät on noin kohtuuttomat!
Parhaimmillaan syö 4 lautasellista kunnon ruokaa. Syö vähän vähemmän päivällistä niinä päivinä kun on pph:n luona syönyt 3 lautasellista. Saattaa jopa jättää ruokaa.
Meillä ei syödä päivittäin pullaa eikä jätskiä eikä muitakaan herkkuja vaan kerran viikossa. Limua eivät juo koskaan. Pillimehu menee saunan yhteydessä. Muutaman kerran viikossa juo "mummin mehua" eli itse marjoista höyrytettyä mehua. Jossa toki on sokeria.
Lapsi saattaa pahimmillaan mankua herkkuja joka päivä, mutta kuittaan ne toteamalla, että lauantai on herkkupäivä. Ja kysyn onko nälkä.
Syödyn määrän suuruus ja vatsalaukun venyminen varmaan osaltaan aiheuttaa pyöreyden. Ja sen ongelman taklaamiseen olen saanut hyviä neuvoja. Kiitos niistä.
Liikuntaa tyttö harrastaa ihan riittävästi, koska pph:lla ei ole ihan kodin vieressä metsää vaan sinne metsään kävellään /juostaan ensin arviolta 1 km. Ja sieltä tullaan takaisin.
Käymme lisäksi kerran viikossa tenavajumpassa ja olen ajatellut lisätä kertoja kahteen. Haluan, että lapselle kasvaa liikkuvan ihmisen identiteetti, jotta hän ei kilojen takia jätä liikkumatta. Kuten minä aikanani kun en pullukkana kehdannut liikkua (vitsi mikä logiikka). Onneksi olen päässyt tuosta ajattelumallista eroon.
Tuleeko sitä tehtyä. Monet lapset ovat parikin kertaa päivässä ulkona juoksemassa, jotkut ei joka päivä ollenkaan.
yksi lautasellinen / ateria, ei enempää eikä missään nimessä lisää ruokaa ennenkuin edellinen lautanen on tyhjä, siis niistä vihanneksistakin. Ei herkkuja kuin joku pieni jälkiruoka silloin tälllöin (siis PIENI = 1 suklaakonvehti tai 1 keksi yms). Ja sitten tasaienen ruokarytmi, 5 ateriaa/ pvä, eli vähän ruokaa n. 3 tunnin välein. Ja sitten mitä se teidän normaali kotiruoka on? Jos itselläkin ylipainoa, kannattaisi varmaan katsoa tuo ihan kunnolla. Mutta näläntunne ei ole vaarallinen asia lapsenkaan kokea silloin tällöin, varsinkin jos ruokarytmi on säännnöllinen ja ruoka terveellistä. Ja voisihan liikuntaakin lisätä, vaikka se nyt ei juuri laihdutakaan, mutta muuttaa kuitenkin ruokailutottumuksia.