G: Pitäisikö subjektiivinen päivähoito muuttaa tarvehankintaiseksi?
Monessa kunnassa ollaan talousahdingossa. Vanhustenhoito on retuperällä, kunnalliset terveyspalvelut tökkivät, opetustoimi ei skulaa. Silti on varaa antaa kaikille lapsille kunnallinen päivähoitopaikka vaikka se on kallista. Miksi on näin?
Voisiko päivähoito olla tarveharkintaista? Päivähoitopaikan saisi kun osoittaisi todellisen tarpeen. Perusteena voisi olla esim. että molemmat vanhemmat töissä tai opiskelevat, lapsi tarvitsee päivähoitoa tukitoimena kehitykselleen (lausunto erikoislääkäriltä, lastensuojelulta tms) tai vanhemman sairaus estää lapsen täysipainoisen hoitamisen (lääkärintodistus masennuksesta tms.)
Mielipiteitä? Kannatatko subjektiivista päivähoitoa? Ja perustelut mukaan.
Kommentit (88)
Siksi aikaa, kun äiti on kotona hoitamassa lasta. Juu, vetäkää vaan itku potkuraivarinne, mutta käykää armeija ensin.
Ja olen sitä mieltä, että lapsilla pitää olla oikeus varhaiskasvatukseen ilman harkintaa. Tosin minusta se oikeus pitäisi alkaa 3-4v (esim. sen vuoden syksystä kun täyttää 4) ja pitäisi olla mahdollisuus osallistua myös vain 4h/pvä.
Näin on monissa "kotihoitoyhteiskunnissa", vaikka äiti olisi kotona, lapset pääsevät toisten lasten kanssa olemaan joka päivä - vaikka äiti olisi kaikkein umpimielisin ja epäsosiaalisin urpo, mitä maa päällään kantaa.
Lastensuojelu määrää että lapsi pitää viedä päiväkotiin???
Sekö on sitten lapsen etu, että kun perhe on kriisissä, ja lapsen kehitys vaarassa, niin viedään lapsi päiväkotiin päiviksi "turvaan" omilta vanhemmiltaan, ja oletetaan sitten että kaikki on ratkaistu???
Onko nykyajan lastensuojelu määräämistä lapsi päiväkotiin?
Siksi aikaa, kun äiti on kotona hoitamassa lasta. Juu, vetäkää vaan itku potkuraivarinne, mutta käykää armeija ensin.
lastenhoito pitäisi pakkojakaa naisten ja miesten kesken siten, että lapsi saa olla 3v kotona. Ensin äiti olisi hoitovapaalla 1v6kk, sitten isä toiset 1v6kk. =)
Ehkäisisi myös sen, etteivät naiset jäisi urakehityksessä miesten jalkoihin.
Lastensuojelu määrää että lapsi pitää viedä päiväkotiin???
Sekö on sitten lapsen etu, että kun perhe on kriisissä, ja lapsen kehitys vaarassa, niin viedään lapsi päiväkotiin päiviksi "turvaan" omilta vanhemmiltaan, ja oletetaan sitten että kaikki on ratkaistu???
Onko nykyajan lastensuojelu määräämistä lapsi päiväkotiin?
tietty perustaso huolenpidossa edes osan päivää + hoitajat voivat seurata lasta ja perhettä osana moniammatillista työryhmää.
Ajatelkaa nyt lapsiraukkaa jolla on vaikka masentuneet alkkisvanhemmat ja niiden kanssa pitäisi olla 24/7. eikä kukaan seuraisi päivittäin lapsen vointia.
Kotona oloon ja kotikasvatukseen. Ei sen lapsen tarvitse siellä hoidossa kymmentä tuntia/vrk olla.
Voitaisko sitä ennen lopettaa kaksikielisyys ja lakata rahan syytäminen siihen.
en näe päiväkotien kasvatusta sellaisena erinomaisena asiana, että kotona olevat jäisivät jostain erinomaisuudesta paitsi. Nykyisillä resursseilla se varsinainen varhaiskasvatus on aika vähäistä ja joku päiväkerho ja yksi harrastus ajaa varmasti saman asian.
Minusta päivähoito-oikeus voisi olla tarveharkintainen. Ilman muuta sinne tulisi päästä silloin, jos se katsotaan lapsen parhaaksi vaikkapa vanhempien masennuksen tai muun sellaisen takia.
Omassa tuttavapiirissä on kuitenkin niin paljon sellaisia täysin terveitä vanhempia, jotka itse kotona ollessaan vievät lapsen hoitoon, että harkitsisin, onko todella yhteikunnan varojen oikeinkäyttöä rahoittaa tätä toimintaa.
Minusta terve tavallinen vanhempi jaksaa hoitaa kaksi lasta kotona ilman, että toista täytyy viedä päiväkotiin. En myökään ymmärrä näitä lomallaan lapset päiväkotiin vieviä. Tunnen jopa sellaisenkin (toinen vanhempi vuosilomalla, toinen hoitovapaalla ja lapset päiväkodissa). Joten harkintaa voisi tässä asiassa tosiaan käyttää!
vanhemmista jotka ulkoistavat lastensa kasvatuksen VAIKKA OVAT KOTONA ITSE. Lapsethan tuosta hyötyisivät: mitä luulette miten moni 1-3v haluaa olla meluisassa tarhassa mieluummin kuin äidin ja pikkusisaruksen kanssa kotona? Sinne ne jäävät itkemään aitaa vasten ja kun lopettavat itkemisensä pienessä mielessään kuitenkin miettivät, että miksi äiti tahtoo olla vauvan kanssa mutta ei mun kanssa.
Joissain tapauksissa lapselle riittäisi varmasti vähempikin hoito kuin kokopäiväinen viitenä päivänä viikossa.
kannatan myös tosiaan sitä, että vanhempien loma-ajat olisivat aina myös lasten loma-aikoja.
koko päivähoito pois. Lapsia ei ole pakko tehdä jos ei halua niitä hoitaa. Myös rikoksen uusijat ammuttava kalliin vankilan sijaan.
Päiväkodista on tarvittaessa suora yhteys lastensuojeluun, perheneuvolaan ja muihin perheitä tukeviin elimiin. Lisäksi on erityisen tuen näkökulma, päivähoidon voisi nähdä ennaltaehkäisevänä palveluna.
Paiväkodeissa varhaispedagogiikaa, joka muodostuu hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuudesta.
Eihän näissä "päiväkerhoissa" ole koulutettua pedagogista henkilökuntaa, ne ovat vain kotona olevien vanhempien on mahdolliisuus kokoontua lastensa kanssa viettämään yhteistä aikaa.
Omassa tuttavapiirissä on kuitenkin niin paljon sellaisia täysin terveitä vanhempia, jotka itse kotona ollessaan vievät lapsen hoitoon, että harkitsisin, onko todella yhteikunnan varojen oikeinkäyttöä rahoittaa tätä toimintaa.Minusta terve tavallinen vanhempi jaksaa hoitaa kaksi lasta kotona ilman, että toista täytyy viedä päiväkotiin.[\i]
Hyvä Besserwisser, on kiva kun olet kaikkitietävä meidän kaikkien muidenkin puolesta.
Jos tarvitsisin neuvoja siihen, miten parhaiten asiani hoidan, on helpottavaa tietää että aina on joku jolta vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä.
koko päivähoito pois. Lapsia ei ole pakko tehdä jos ei halua niitä hoitaa. Myös rikoksen uusijat ammuttava kalliin vankilan sijaan.
Yritin miettiä sellaista säästökohdetta kuntiin josta kukaan ei kohtuuttomasti kärsisi.
En olisi alasajamassa päivähoitoa. Ei kannata noin ottaa itseensä.
vanhemmista jotka ulkoistavat lastensa kasvatuksen VAIKKA OVAT KOTONA ITSE. Lapsethan tuosta hyötyisivät: mitä luulette miten moni 1-3v haluaa olla meluisassa tarhassa mieluummin kuin äidin ja pikkusisaruksen kanssa kotona? Sinne ne jäävät itkemään aitaa vasten ja kun lopettavat itkemisensä pienessä mielessään kuitenkin miettivät, että miksi äiti tahtoo olla vauvan kanssa mutta ei mun kanssa.
Ainakin ihan riemusta hihkuen hoitoon.. Kotona ei ehdi järjestää tarpeeksi tekemistä ku vauva vaatii niin paljon ja vanhemmat väsyneitä koko ajan
kannatan myös tosiaan sitä, että vanhempien loma-ajat olisivat aina myös lasten loma-aikoja.
Tämä nyt on vähän yksisilmäinen ajatus. Monelle se loma ei ole mitään lomaa varsinaisesti. Meillä esimerkiksi on mennyt erilaisiin remontteihin lomia jo parin vuoden ajan. Lapselle ei ole mitään iloa viettää "lomaa" työmaalla.
Periaatteessa kyllä olen sitä mieltä, että lapsikin tarvitsee lomaa, mutta käytännössä tuollainen sääntö voisi tehdä monen lapsen kesästä vielä tympeämpää.
Jos nyt lapsen oikeuksista puhutaan niin minusta lapsilla pitäisi olla oikeus hyvään kotihoitoon ensimmäisinä vuosina.
vanhemmista jotka ulkoistavat lastensa kasvatuksen VAIKKA OVAT KOTONA ITSE. Lapsethan tuosta hyötyisivät: mitä luulette miten moni 1-3v haluaa olla meluisassa tarhassa mieluummin kuin äidin ja pikkusisaruksen kanssa kotona? Sinne ne jäävät itkemään aitaa vasten ja kun lopettavat itkemisensä pienessä mielessään kuitenkin miettivät, että miksi äiti tahtoo olla vauvan kanssa mutta ei mun kanssa.Ainakin ihan riemusta hihkuen hoitoon.. Kotona ei ehdi järjestää tarpeeksi tekemistä ku vauva vaatii niin paljon ja vanhemmat väsyneitä koko ajan
Miksi minun pitää maksaa veroja siitä ilosta, että sinä saisit helppoa elämää? Kyllä kahden lapsen kanssa pärjää hyvin. Menkää kerhoihin ja harrastuksiin. Leikkipuistoon ja kirjastoon. Kavereille ja mummolaan. Ja onko teitä siellä KAKSI aikuista kotona yhden vauvan kanssa isomman ollessa hoidossa? Miten te nyt niin väsyneitä muka olette?