|||||||||||||||| Luokkaretki RUUMISHUONEELLE? |||||||||||||||||||||||||||
Kysyn AV:n vanhemmilta mitä mieltä olette siitä, että nykylapsi (siis ala-asteen 3. luokan oppilaat) kävisivät ruumishuoneella katsomassa ruumista?
Tähän olisi kuolleen ja omaisten lupa ja kuolleelta suorastaan toivomus, jonka hän esitti eläessään "kummiluokalleen".
Retken tarkoitus olisi havainnollistaa ruumiin ja hengen erillisyyttä ts. kuinka vain ruumis jää jäljelle ja henki menee "pois" ihmisen kuoltua. Uskovien perheiden lapsille tässä ei ole mitään kummallista (moni on käynyt katsomassa isovanhempaansa), mutta onko kuolema ateisteille ylitsepääsemätön paikka?
Nykypäivänä jotkut ihmiset ovat jotenkin vieraantuneet tästäkin elämänvaiheesta. Ennen ruumis tuotiin tämän kotiin ja sukua kokoontui ympärille jopa valokuvattavaksi. Naiset pesivät ja pukivat ruumiin kotisaunassa. Ruumis ei siis ole mikään kauhistus tai yäk yäk -juttu - juuri tuollaisten mielipiteiden takia käynti tekisi hyvää.
Asiallisia näkemyksiä puolesta ja vastaan (jos niitä siis on) haluaisin kuulla.
T: Ope
Kommentit (42)
En kyllä noin pieniä veisi.. Vaikka uskova olenkin, amiksesta retki ruumishuoneelle oli kova kokemus..
Tuota, öö, en päästäisi lastani mukaan retkelle. En ymmärrä sen tarkoitusta enkä ymmärrä tuollaista "toivetta".
On kyllä nähnyt kaksi kertaa ruumiin, isovanhemmista oli kyse.
Itse en päästäisi omaani. Ruumis saattaa olla kuiten kin niin eri näköinen kuin eläessään ja aiheuttaa lapselle pelkoja.
En noin pienille hyväksy. Eri asia nähdä ruumis oman perheen seurassa.
Hitto teillä uskiksilla on yksipuolinen kuva ateisteista. Meni heti maku tuohon tekstiin. Tee mitä lystäät, ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun hihhulin jutut.
Provo. Mut ei. Ei kuulu koulun opetukseen. Hemmetin uskonnollinen sävykin tossa. En mä jankkaa lapselleni hengen ja ruumiin erillisyyttä tossa määrin. Perheen oma valinta miten nuo jutut selostaa. Ootko jonkin sortin uskovainen?
Itse olen käynyt ensimmäistä kertaa ruumishuoneella ja krematoriossa isoskoulutuksessa 16-vuotiaana. En nähnyt yhtään ruumista, mutta kokemus oli silti mieleenpainuva. Vuosi siitä näin mummini ruumiin, mutta se oli aivan eri asia. Hänen näkemisensä, ja sen että kärsimys oli poissa, oli vain helpotus.
En haluaisi edelleenkään nähdä vierasta ruumista.
Joo, ei noin pieniä ruumishuoneelle. Sanoisin, että yläkouluikäiselle tuo saattaisi olla sopivaa.
-kolmasluokkalaisen äiti-
Provo. Ei sinne ihan noin vaan mitään retkiä järjestetä ruumiita katsomaan.
Miksipä ei, en estäisi. Mutta en ymmärrä huutomerkkejä ja käpsejä otsikossa, ihme skandaalinhakuisuutta.
Miksi se kuolema on ateistille jotenkin vaikeampi asia kuin johonkin huuhaaseen uskovalle? En ymmärrä. Itse olen 11-vuotiaana hyvästellyt äitini ja kun veljeni kuoli, niin tahdoin, että pienet lapseni saavat hyvästellä enonsa. Olen ateisti, kuten vanhempanikin. Lapsille en ole vielä uskosta puhunut. He saavat aikanaan itse päättää uskovatko johonkin vai eivät.
Terveen ja tasapainoisen opettajan seurassa - ok.
Uskonnollisen kohkaajan kanssa joka käyttää käpsejä ja huutomerkkijonoa - en päästä lastani.
Päästäisin 3. luokkalaisen kyllä, mutta en tuonlaisen hihhulin seurassa.
No vitsihän tän on pakko olla (huono sellainen), mutta vastaan nyt kuitenkin. Ei missään tapauksessa. Meillä on kotona sen verran herkkä kolmasluokkalainen, että kokemus olisi varmasti aivan liikaa käsiteltäväksi. On täysin eri asia, jos lapsi haluaa omien vanhempiensa läsnäollessa nähdä esim. kuolleen isovanhempansa, kuin että viedään kolkkoon ruumishuoneeseen katsomaan vainajaa, joka ei ole lapselle mitenkään läheinen (olkoonkin koulukummi). Ihan kammottava ajatus.
Päästäisin omani, mutta en uskiksen kanssa. Saisi mennä henkilön kanssa, joka osaa selittää asiat lapselle aiheuttamatta pelkoja, en luota tässä asiassa jeesustelijoihin.
En oikein jaksa uskoa, että ruumishuone ottaa vastaan näin pieniä luokkaretkelle tms ainakakaan tääläisen asian vuoksi.Itse olen päässyt ruumiin polttamista jja ruumiin avausta kun opiskelin sairaanhoitajaksi.Vaikka telkkkarista nykyisn kaikenmaailman törkyä tuleekin minusta 3-luokkalaiset ovat varsin nuoria mokomaa reissua varten.
Herranen aika! Et sä nyt 3 luokkalaisia vie kattomaan ventovierasta ruumista! Lapsethan sais elinikäiset traumat tosta. Sun pitäis saada potkut opettajan virasta kun edes mietit tollasta. Sick
Miten ateistiperheiden lapset edes voitaisiin viedä koulun toimesta katsomaan "miten henki on jättänyt ruumiin"? Sehän olisi sitten uskonnonopetuksen asioita.
Eli vaikka retki olisikin vain porvoon ruumishuoneelle, niin se ei voi olla sitä varten, että havainnollistetaan jotain uskonnollisia tulkintoja ruumiin ja hengen erillisyydestä.
Siis voisin hyvin mennä itse mukaan tähän tilaisuuteen ja lohduttaa lasta, jos tarve vaatii, mutten ikinä haluisi päästää lasta uskonnontunnille edes luokkaretken varjolla.
Ei kuulu tällainen visiitti kouluretkille. Lapset ovat erilaisia, toiset ovat herkempiä kuin toiset. Itse olen herkkä enkä halua nähdä ruumiita edelleenkään näin 25-vuotiaana. Lapsena olisi ollut mahdollisuus nähdä isovanhempien ruumiit yhdessä perheen kanssa mutta en halunnut. Onneksi vanhempani antoivat minun itse valita eivätkä pakottaneet katsomaan. Kaikki eivät myöskään usko mihinkään hengen irtautumiseen ja meillä on uskonvapaus joten tuollaisia ei tarvitsisi opettaa muutenkaan. Et kyllä taida olla opettaja.