SUUNNISTUS harrastuksena?
Aika paljon on viime vuosina uutisoitu kuinka suunnistuksen suosio kasvaa jatkuvasti ja nettijuttujen perusteella suunnistus taitaa olla niitä viimeisiä lajeja, joissa lasten harrastuksesta ei (vielä) ole tehty aikuisten bisnestä.
Itse kiinnostaa, koska tässä saisi liikkua ulkona raittiissa ulkoilmassa rauhassa noilta seinähulluilta karppaus&proteiiniuskovaisilta.
Minkälainen suunnistus sitten on harrastuksena lapsilla? Entä aikuisilla? Vieläkö nelikymppinenkin voi sellaista oppia? Harrastaako kukaan? Miten pääsisimme mukaan?
Kommentit (44)
Aika moni perhe harrastaas suunnistusta. Aika monissa suunnistustapahtumissa on muksula jonne pienimmät lapset saa hoitoon siksi aikaa että vanhemmat käyvät suunnistamassa. Ja lapset pääsee aika pienenä itsekin suunnistamaan vanhempansa kanssa (tai esim. isovanhemman tai kummin kanssa).
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:01"]
Varusteisiin kyllä menee monta kymppiä, koska suunnistuskompassi ei ole ihan halpa. Mutte se kyllä kestää koko loppuelämän. Lenkkareilla pärjää, jos kiertää kosteat paikat ja ei hirveästi juokse ryteiköissä ja liukkailla kallioilla.
[/quote]
Kyllä ne suunnistuskengät ovat ihan turvallisuustekijä, joten suosittelen, vauhdista ja reitinvalinnasta riippumatta. Toinen vaihtoehto ovat tietty hyvät vaelluskengät. Niillä ei juosta kovin lujaa ja liukkaalla saa varoa myös, mutta ei ainakaan nilkat muljahtele, eikä oksat mene pohjasta läpi. Itse vaihdoin nastareihin sen jälkeen kun yksi reissu jäi kesken oksan tehtyä reiän sekä tennarin, että jalan pohjaan.
Ehkäpä kannattaa miettiä siltä pohjalta mitä suunnistus kenellekin on.
Osa suunnistusta harrastavia ei juokse metsässä. Kuten minä. Ei minulla ole mitään kiirettä minnekään. Suunnistus on hyvä syy samoilla.
Kenkävalinta sen mukaan. Minulla itselläni on välillä kumisaappaat välillä vaelluskengät välillä lenkkarit.
Tietysti jos ottaa suunnistuksen vakavasti tai haluaa juosta, niin sitten suunnistuskengät ovat varmasti hyvä valinta.
Suunnistuksessa voi edetä ihan omalla vauhdilla. Osa kävelee, toiset juoksee, joku maistelee mustikoita ja ihastelee maisemia mennessään. Voi silti suunnistaa hyvin, vaikka eteneminen olisi rauhallista. Lajissa kehittyy jatkuvasti ja ratojen vaikeustasoja on useita mikä pitää mielenkiinnon yllä ihan loputtoman pitkään. Mutta kärsivällisyytä se vaatii aluksi, kun homma on vielä opettelua. Sellaista mielen ja kehon hallintaa ja voittajafiilistä. :) Kuivassa metsässä pärjää lenkkareilla, mutta märällä kelillä saappaat on paremmat tai oikeat suunnistuskengät. Niin ja se suunnistaminen on oikeasti aika erilaista kuin mitä koulussa on ehkä opetettu.
Nykyisin kaikki kilpa- ja kuntosuunnistustapahtumat löytyvät kätevästi yhdestä paikasta: rastilippu.fi