Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa aina uusi asunto, jos ihminen saa vuokrarahat tukina mutta käyttää ne itse päihteisiin? (Ylen juttu)
Ylen tämän aamun jutussa haastateltu mies kertoo saaneensa asumis- ja toimeentulotukea, mutta käyttäneensä rahat päihteisiin eikä vuokraan. Seurauksena häätö. Häätöjen määrä on Suomessa kasvanut 7 %, Turussa lähes 45 %.
Ymmärrän, että päihderiippuvuus on sairaus ja ihminen tarvitsee apua. Mutta missä vaiheessa se oma vastuu alkaa? Jos yhteiskunta maksaa vuokran kerran, rahat käytetään toiseen juttuun ja tämän jälkeen yhteiskunta maksaa uuden asunnon ja taas uuden mahdollisuuden, järjestelmässä ei käytännössä ole mitään seurausta omista valinnoista.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. pitäizikö nyt siis itsekin uhriutua ka aloittaa dokaaminen? Vai mitä neuvot tilanteeseeni kun viimeisin pätätyöni tuli jokijn aika sitten päätökseen ja uutta ei vielä ole näköpiirissä. Mitähän sitä keksisi kun läheiset asuvat useamman sadan kilometrin päässä. Luvittelin kai, että viimein olisin saanut paikan, jossa vosin jatkaa määräaikaisuuden päätyttyäkin, mutta siinähän kuvittelin ja luulin. Nyt sitä jännää, että onnistunko ja pärjäänkö taloudellsiesti ennen kuin saan seuraavan paikkani, jostain, mikä mahd. taas vaatisi muuttamista.
Miten tämä nyt liittyi aloitukseen tai yhtään mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. pitäizikö nyt siis itsekin uhriutua ka aloittaa dokaaminen? Vai mitä neuvot tilanteeseeni kun viimeisin pätätyöni tuli jokijn aika sitten päätökseen ja uutta ei vielä ole näköpiirissä. Mitähän sitä keksisi kun läheiset asuvat useamman sadan kilometrin päässä. Luvittelin kai, että viimein olisin saanut paikan, jossa vosin jatkaa määräaikaisuuden päätyttyäkin, mutta siinähän kuvittelin ja luulin. Nyt sitä jännää, että onnistunko ja pärjäänkö taloudellsiesti ennen kuin saan seuraavan paikkani, jostain, mikä mahd. taas vaatisi muuttamista.
Näköjään pitäisi, kun katselen päihderiippuvaista miten hän elää. Hieno uusi kämppä ihan junan ja sittarin vieressä. Ateriatkin se saa pöytään. Itse ei tarvii tehdä ruokaa. Työpaikan etsintään annettiin myös apua mutta se oli niin sekaisin ettei ilmestynyt haastatteluun.
Samaan aikaan valittaa miten vaikeata elämä on ja rahasta on puutetta. Jepjep.
Älä huoli ap, kyllä ne ihmiset kadulle joutuvat ennemmin tai myöhemmin. Tuliko parempi mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä nyt liittyi aloitukseen tai yhtään mihinkään?
Liittyi kai siten, että ei yhteiskunta ole maksanut mulle ensimmäistäkään asuntoa tai asunnon vuokraa tai lainannut edes rahaa esimerkiksi takuuvuokrien maksamiseen kun olen muuttanut ja asiani hoitanut ja maksanut itse kaikki, vaikka varmaa ei ole ollut usein muu kuin epävarmuus siitä, että kuinka pärjään. - Esimerkiksi jos nyt muuttaisi taas -joka on täysin luultavaa ja jos seuraavakin työni on määräaikainen, niin saanko olla edes määräajan loppuun? Mitä tapahtuu, jos se syystä tai toisets ahalutaankin päättää ennen määräaikaisuuden päättymistä? Vai kannattaako alkaa dokaan ja uskotella, että se on vain muiden vika kun ei näe miten erinomainen työntekijä olen ja tarjoa mulle työtä kun on sekä koulutusta että "vähän" jo kokemustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään pitäisi, kun katselen päihderiippuvaista miten hän elää. Hieno uusi kämppä ihan junan ja sittarin vieressä. Ateriatkin se saa pöytään. Itse ei tarvii tehdä ruokaa. Työpaikan etsintään annettiin myös apua mutta se oli niin sekaisin ettei ilmestynyt haastatteluun.
Samaan aikaan valittaa miten vaikeata elämä on ja rahasta on puutetta. Jepjep.
No alottakaa hyvät ihmiset, mikä estää?
Sekö, että mitään ei uskalla tehdä, paitsi ruikuttaa?
Luulis aikusen ihmisen osaavan viinaa ostaa.
Tuo on bullshittiä. Jos on tuollaisia ongrlmia niin sossu maksaa sen vuokran. Ihan hyvä, niin tilillä on myös sitten kuun alussa rahaa ruokaan, kun sossu pitää siitä huolen. Vaikka ei olisi mitään päihdeongelmaa, voi tulla ongelmia vuokran kanssa. Voi olla niin, että tuet tulee vasta kuun 15. päivä,eikä edelliskuulta ole voinut säästää mitään, eikä se hirveästi auttaisi, vaikka säästäisi sen satasen joskus, jos vuokra 1500€.
No kohta voi tilata myös kotiin viinakset. Se on oikein
Eipä siinä mitään, kuka tahansa voi ryhtyä päihteidenkäyttäjäksi ja saada kaikki ne edut, joita yhteiskunta tarjoaa. Viinaa vaan kurkusta alas!
Luulen, että kun rauhoittavia lääkkeitä ja kipulääkkeitä pihtaillaan, niin tällaiset ongelmat lisääntyvät.
Ihan siksi, että rahaa riittää päihteisiinkin.
Näitä varten pitäisi olla laitakaupungilla joku hökkelikylä. Sitten kun näyttää, että pystyy elämään yhteiskunnassa niin voidaan harkita päästämistä yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on bullshittiä. Jos on tuollaisia ongrlmia niin sossu maksaa sen vuokran. Ihan hyvä, niin tilillä on myös sitten kuun alussa rahaa ruokaan, kun sossu pitää siitä huolen. Vaikka ei olisi mitään päihdeongelmaa, voi tulla ongelmia vuokran kanssa. Voi olla niin, että tuet tulee vasta kuun 15. päivä,eikä edelliskuulta ole voinut säästää mitään, eikä se hirveästi auttaisi, vaikka säästäisi sen satasen joskus, jos vuokra 1500€.
Anteeksi mutta en täysin ymmärtänyt kommenttiasi. - Ensinnäkään me kaikki työttömät emme saa toimeentulotulea. -Esimerkiksi itselläni estää se, että on jemmarahaa mahd. takuuvuokrien maksamiseen ja vähän muuhunkin. Tämän hetken tulonsiirtoni ovat tällä hetkellä noin 1150€, josta asumismenoihini menee noin 750€ .Asumismenoni kosstuvat vuokrasta, sähköstä, vedestä ja kotivakuutuksesta (Viimeisin ei eräänny maksettavaksi joka kuukausi mutta silloin kun erääntyy, niin sitä varten on oltava säästössä sen verran, että voin sen maksaa ilman, että se romuttaa muuta talouttani)
Kyllähän sitä tlää noin400€ kattaa ja maksaa asumismenojen jälkeisen kuukauden muut menot, jos ja kun on perusterve. (Koputaa puuta) Mutta tiedossa on itselläni esimerkiksi silmälääkäri ja hammaslääkäri käynneistä tulevat laskut, niin vähän täytyy yrittää ennakkoida ja arvioida muita mahd. menoja, että nokka pysyy pinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Sossun ei pitäisi maksaa, eikä edes osaa jonkun tuensaajan 1.500,- vuokrasta.
Meidän paikkakunnalla on ihan rehelliset ns pulitalot, siellä viihtyy laitapuolen kulkijat. Luulen että sossu maksaa suoraan vuokrat eikä edes laita asiakkaan tilille. Edunvalvojat olisi näille hyvät olla myös, tulisi aina viikkoraha maanantaisin, voi monella ollakin. Tälleen tuetaan elämänlaatua ja vähennetään haittoja, jos tahtotilaa vaan yhteiskunnalla riittää. Toi asuinalue on kävelymatkan päässä palveluista ja ihan perussiistejä rivareita. Liian iso asuinalue ei varmasti toimisi koska sitten kerääntyy kaikki lieveilmiöt samaan.
Ihmisten auttaminen tulee halvemmaksi kuin heidän jättämisensä täysin heitteille, jolloin heistä tulee enemmän villieläimiä kuin ihmisiä. Silloin on sivulliset vaarassa. Suomi on myös tehnyt tietoisia päätöksiä sosiaalipolitiikassaan jotta kaupunkien kaduilla ei lojuisi ruumiita (hengiltä paleltuneita tai ryöstössä tapettuja).
Valitettavasti tuettua asumista ei ole tarpeeksi, joten osa niistä joista ei ole ns normaaliin vuokra-asumiseen jää vaille oikeasti tarvitsemaansa apua. Oikeastihan he tarvitsisivat oman asumisyksikön sekä tukihenkilön joka hallinnoisi heidän raha-asioitaan tiettyyn pisteeseen asti ja joka auttaisi sitoutumaan elämänhallinnan palauttamiseen. Mutta tähän ei ole tarpeeksi resursseja.
Suomessa on paljon ihmisiä, jotka eivät ole kykeneviä toimimaan järjestelmällisesti ja suunnitelmallisesti omassa elämässään. Suurin osa heistä kuolee nuorena pois, pieni osa saa jostain sen kipinän ja tarttuvat oikeaan aikaan tarjottuun apuun, päässen lopulta jaloilleen.
Samaa ihmettelen näiden jatkuvasti eroavien ja uudelleen pariutuvien kohdalla: jatkuvasti uudet pesukoneet, sohvat, taulutelevisiot, astiat, sängyt ja lakanat.
Yhdet voisi yhteiskunta kustantaa/ henkilö. Sen jälkeen tultava toimeen entisillä/ ostettava kirpparilta. Ja jos jotain menee rikki, tulee ensin selvittää, missä olosuhteissa esimerkiksi sohva hajonnut. Jos kyse huolimattomuudesta/ tahallisuudesta, niin tulisi olla kokonaan ilman, ellei itse pysty hankkimaan.
Mä tiedän yhden tutun kuka saa tukia, mut sen elämänhallinta on ihan pitkin persiitä. Sil oli 3kk vuokrarästit maksamatta ja sitä uhkas häätö ni kela makso ne kaikki uudestaan sille ettei se saa häätöä. Tottakai sen ymmärtää että jos ne ei maksa ni se tyyppi joutuu kadulla ja sit ne joutuu hommaa uuden asunnon ja kaikki siihen, eli varmaan ne aatteli että yksinkertaisempaa maksaa vaan ne vuokrarästit pois. Kylhän siinä tavallaa aatellaa ihan hyvää, mutta onhan se ymmärrettävää et keskustelun pitäisi nimenomaan alkaa sen johdosta että missä se raja menee ja pitäskö tälläne ihminen mielummin sit ajaa johonki tukiasuntoon tms jos se itse ei pysty pitämään huolta että vuokrantanja saa rahat, tai pitäskö se pakottaa siihen että kela laittaa vuokranantajalle suoraa ne rahat, sehän on kans mahdollisuus et ne rahat ei ees käy sen itse ihmisen tilillä.