Kuinka lukiolaisilla on nykyään omat autot? Ja vieläpä aika hienoja!
Kommentit (87)
Bussilla joutuisi lähtemään 6.20, kun koulu alkaa 8.00. Omalla autolla voi lähteä matkaan vasta 7.15. Kotiin pääsisi bussilla noin 18.00, omalla autolla on kotona jo 16.30. Vaihtoehtona on ostaa asunto lukion vierestä.
Tai vaihtee lähilukioon. Itse pyöriskelen yliopistolla ja ihmettelen miten kaikilla on tosi hienoja kännyköitä, kannettavia ja pukeudutaan kalliisiin vaatemerkkeihin. Jotenkin niin uskomatonta. Nyt vasta käsitän miten tosiaan jotkut vanhemmat ostelevat täysikäisille lapsukaisilleen jos vaikka mitä. Itse olen ajatellut lähinnä auttaa rahallisesti ruokakuluissa jne. Jos ostan opiskelijalle kännykän, se ei todellakaan tule olemaan uusinta mallia. Mielestäni on tärkeää jokaisen jossain elämänsä vaiheessa kärsin ns. köyhyyttä ja tunnetta siitä, että ei saa sitä mitä haluaa.
kaikki asumiskulut (ostin kaksion, kun tyttö keväällä kertoi, minne on hakeutumassa). Annan käyttörahaa kuukaudessa noin 400 e ja hankin tietty läppärin, television jne. opiskelijaboxiin. Miksi en maksaisi, kun minulla on siihen varaa?
Itse menin kyllä lukioon aikanaan usein autolla, äidin tai poikaystävän omistamalla.
Terveisin lukion ope ihan reaalimaailmassa
Bussilla joutuisi lähtemään 6.20, kun koulu alkaa 8.00. Omalla autolla voi lähteä matkaan vasta 7.15. Kotiin pääsisi bussilla noin 18.00, omalla autolla on kotona jo 16.30. Vaihtoehtona on ostaa asunto lukion vierestä.
Tai vaihtee lähilukioon. Itse pyöriskelen yliopistolla ja ihmettelen miten kaikilla on tosi hienoja kännyköitä, kannettavia ja pukeudutaan kalliisiin vaatemerkkeihin. Jotenkin niin uskomatonta. Nyt vasta käsitän miten tosiaan jotkut vanhemmat ostelevat täysikäisille lapsukaisilleen jos vaikka mitä. Itse olen ajatellut lähinnä auttaa rahallisesti ruokakuluissa jne. Jos ostan opiskelijalle kännykän, se ei todellakaan tule olemaan uusinta mallia. Mielestäni on tärkeää jokaisen jossain elämänsä vaiheessa kärsin ns. köyhyyttä ja tunnetta siitä, että ei saa sitä mitä haluaa.
kaikki asumiskulut (ostin kaksion, kun tyttö keväällä kertoi, minne on hakeutumassa). Annan käyttörahaa kuukaudessa noin 400 e ja hankin tietty läppärin, television jne. opiskelijaboxiin. Miksi en maksaisi, kun minulla on siihen varaa?
Tyttösi oppii että rahaa tulee ovista ja ikkunoista tekemättä yhtään mitään
400€/kk on mielestäsi "rahaa tulee ovista ja ikkunoista" niin terve vaan! :)
Miksi ihmeessä opiskelijan pitäisi kituuttaa jos perheellä on rahaa?
Meillä on ihan pikkulapsilla rahaa ostaa asunnot vaikka heti. Ja 10-15 vuoden osingot sun muut korkotulot siihen päälle kun kotoa muuttamisen aika tulee...
Mukavahan se on oma elämä aloittaa kituuttamatta.
Meillä on ihan pikkulapsilla rahaa ostaa asunnot vaikka heti. Ja 10-15 vuoden osingot sun muut korkotulot siihen päälle kun kotoa muuttamisen aika tulee...
Ei kaikki, mutta osan kohdalla tuollainen avokätisyys kostautuu. Kunhan varmistatte, että tyttönne opettelee itsenäistäkin rahan käyttöä.
Tietenkin saa antaa rahaa mutta mielestäni sen rahan eteen pitäisi myös vaatia jotakin. Tyttö ei varmaankaan ole tehnyt mitään noiden rahojen eteen. Silloin mielestäni on ihan kohtuullista että eletään hiukan niukemmin vaikka oma perhe olisikin varakas. Opettaa sinnikkyyttä, säästämistä, maailmankuva avartuu kun kaikki ei tule valmiina äidin ja isän maksamina.
saa meillä n. 400-600 euroo kuussa ja kirjat päälle. Kyllä se varmaan autonkin saa, nyt on mopoauto.
Jos perheemme elintaso on ihan hyvä, niin miksi meillä lukiolainen olisi jossain elintasokuopassa muihin nähden ? Selittäkääpä se arvon mammat ?
Väittäisin, että lapseni ymmärtää että joutuu hankkimaan kunnon ammatin että saa elintasonsa säilytettyä. Vaikeampi se noiden, jotka eivät koskaan saa mitään, ymmärtää että elämässä täytyy tehdä hommia että saavuttaa jotain.
Tietenkin saa antaa rahaa mutta mielestäni sen rahan eteen pitäisi myös vaatia jotakin. Tyttö ei varmaankaan ole tehnyt mitään noiden rahojen eteen. Silloin mielestäni on ihan kohtuullista että eletään hiukan niukemmin vaikka oma perhe olisikin varakas. Opettaa sinnikkyyttä, säästämistä, maailmankuva avartuu kun kaikki ei tule valmiina äidin ja isän maksamina.
400€/kk on mielestäsi "rahaa tulee ovista ja ikkunoista" niin terve vaan! :) Miksi ihmeessä opiskelijan pitäisi kituuttaa jos perheellä on rahaa? Meillä on ihan pikkulapsilla rahaa ostaa asunnot vaikka heti. Ja 10-15 vuoden osingot sun muut korkotulot siihen päälle kun kotoa muuttamisen aika tulee... Mukavahan se on oma elämä aloittaa kituuttamatta.
Tällä palstalla mammat itkee, kun anoppi ei osaa ostaa oikeanlaisia vaunuja tai ei anna tarpeeksi rahaa, että perhe pääsee lomalle. Samat mammat ei voi edes kuvitella, että heidän pitäisi tehdä jotain se raha saadakseen, hehän tarvitsevat sitä!
Mikä ero muka siinä on, että ei voi 19v tytölle antaa rahaa ja maksaa vuokraa, jos vastaavasti 29v naimisissa oleva, työssäkäyvä mamma voi vaatia vanhempiaan kustantamaan elämistään.
Mieluummin rahoitan tyttöä nyt, kun hänellä ei ole perhettä kuin siinä vaiheessa, kun se vastuu omista lapsista pitää kantaa.
saa meillä n. 400-600 euroo kuussa ja kirjat päälle. Kyllä se varmaan autonkin saa, nyt on mopoauto. Jos perheemme elintaso on ihan hyvä, niin miksi meillä lukiolainen olisi jossain elintasokuopassa muihin nähden ? Selittäkääpä se arvon mammat ? Väittäisin, että lapseni ymmärtää että joutuu hankkimaan kunnon ammatin että saa elintasonsa säilytettyä. Vaikeampi se noiden, jotka eivät koskaan saa mitään, ymmärtää että elämässä täytyy tehdä hommia että saavuttaa jotain.
Miksi perheessä pitäisi olla yksi, jolla on paljon muita alhaisempi elintaso? Eihän mammat hyväksy sitä, että jos äiti on kotona ja isi töissä, niin äiti joutuisi jotain maksamaan. Ehei, sitä ollaan perhe ja perheellä sama elintaso.
Paitsi nähtävästi siinä vaiheessa kun lapsi täyttää 16v, silloin sen voi pudottaa köyhyysloukkuun.
on uutta omaa autoa. Käytettynä muutaman vuoden vanhat autot ei edes maksa järin paljon. Itse ajelin lukiossa kouluun veljeni tuliterällä autolla ihan vaan siitä syystä, että se oli mulla käytössä, kun veljeni työskenteli ulkomailla pidemmän aikaa. Miksi sitä siis seisottamaan?
saa meillä n. 400-600 euroo kuussa ja kirjat päälle. Kyllä se varmaan autonkin saa, nyt on mopoauto. Jos perheemme elintaso on ihan hyvä, niin miksi meillä lukiolainen olisi jossain elintasokuopassa muihin nähden ? Selittäkääpä se arvon mammat ? Väittäisin, että lapseni ymmärtää että joutuu hankkimaan kunnon ammatin että saa elintasonsa säilytettyä. Vaikeampi se noiden, jotka eivät koskaan saa mitään, ymmärtää että elämässä täytyy tehdä hommia että saavuttaa jotain.
Miksi perheessä pitäisi olla yksi, jolla on paljon muita alhaisempi elintaso? Eihän mammat hyväksy sitä, että jos äiti on kotona ja isi töissä, niin äiti joutuisi jotain maksamaan. Ehei, sitä ollaan perhe ja perheellä sama elintaso.
Paitsi nähtävästi siinä vaiheessa kun lapsi täyttää 16v, silloin sen voi pudottaa köyhyysloukkuun.
Ei se mun lukiolainen siitä jalostu että laitan sen johonkin hanttihommiin illoiksi. Miettikääpä miksi tietyille vaativille korkeakoulualoille menee parhaiten tienaavan kymmenyksen jälkikasvu, joiden vanhemmilla jo on jokin korkeakoulututkinto. Miksi korkein koulutusaste on aika periytyvä juttu. Olisiko sillä mitään tekemistä, että tällaisen perheen lapsi tietää että häntä autetaan ja kannustetaan vaativampiin tehtäviin ?
Miksi olen kasvattanut lasta tähän saakka teiniksi, että nyt jättäisin sen maistamaan karvasta lääkettä. Aika paljon voisin omista ostoksistani luopua lasten koulutuksen hyväksi. Voin jopa ostaa asunnon opiskeluajaksi ja sitten joskus myöhemmin laittaa sen vuokralle.
Yksi auto on tässä pikkujuttu, jos perheessä muutenkin on autoja.
Ei se mun lukiolainen siitä jalostu että laitan sen johonkin hanttihommiin illoiksi. Miettikääpä miksi tietyille vaativille korkeakoulualoille menee parhaiten tienaavan kymmenyksen jälkikasvu, joiden vanhemmilla jo on jokin korkeakoulututkinto. Miksi korkein koulutusaste on aika periytyvä juttu. Olisiko sillä mitään tekemistä, että tällaisen perheen lapsi tietää että häntä autetaan ja kannustetaan vaativampiin tehtäviin ? Miksi olen kasvattanut lasta tähän saakka teiniksi, että nyt jättäisin sen maistamaan karvasta lääkettä. Aika paljon voisin omista ostoksistani luopua lasten koulutuksen hyväksi. Voin jopa ostaa asunnon opiskeluajaksi ja sitten joskus myöhemmin laittaa sen vuokralle. Yksi auto on tässä pikkujuttu, jos perheessä muutenkin on autoja.
Varakkaimman kymmenyksen menestys perustuu palkattuun apuun koulunkäynnissä. Valmentajat, yo-kokeen preppauskurssit, valmennuskurssit yliopistoon ym. eivät ole heille ongelma.
Tämä palkattu apu on sen sijaan suuri ongelma muille.
Varakkaimman kymmenyksen lapset eivät ole sen lahjakkaampia kuin köyhimmän kymmenyksen lapset.
Heidän lähtökohtansa ja olonsa ovat vain olleet 10-kertaisesti paremmat. Lapsesta saakka oma huone virikeleluineen ja kirjoineen, hoitopaikat ja palkatut hoitajat tuomassa turvaa. Koulunkäyntiä tuettu kaikin tavoin ja suojeltu lapset kiusaamiselta hankkimalla huippuvaatteet ym. Moni on päässyt jopa yksityiskouluihin, saanut "tukiopetusta" au paireilta ym. ym.
Nämä ilmiöt ovat koko yhteiskunnan kannalta hälyttäviä. Hälyttäviä ensiksikin sen vuoksi, että ylenpalttisella tukemisella suljetaan köyhemmistä oloista eteenpäin nousevien tie lopullisesti.
Toiseksi sen vuoksi, että yo-kirjoituksissa, pääsykokeissa ym. "osaamista" mittaavissa yhteiskunnallisesti tärkeissä testeissä eivät lahjakkuudet juuri pääse esiin, vaan näissä vahvaa rutiininomaista muistamista ja harjaannusta edellyttävissä tehtävissä menestyvät ne, joilla on ollut parhaat harjoitteluolosuhteet (joita siis saa rahalla ostamalla). Jos muu yhteiskunta menisi kokonaisuudessaan tähän mukaan estettäisiin mitä todennäköisimmin todellisten lahjakkuuksien tunnistaminen ja "paapottaisiin" jo ennestään eniten "paapottuja".
Sori vaan, varakkaat, mutta teidän lapsenne eivät ole sen lahjakkaampia tai parempia kuin muiden lapset, vaan ainoastaan paremmin prepattuja.
Ja teille, jotka ihmettelette, mitä hyötyä lapsellenne olisi vaikkapa opiskelun ohella tehtävästä työstä: siitä olisi paljon hyötyä.
Ensinnäkin lapsellenne siinä, että hän saisi tuntuman siihen, miten valtaväestö ja opiskelutoverit todella elävät, työskentelevät, ajattelevat ja toimivat.
Toiseksi sen vuoksi, että mahdollisten pettymysten ja ei-niin-miellyttävien kokemusten varalle hänelle syntyisi edes jonkinlainen mentaalinen "puskuri". Pettymyksiä tulee jokainen ihminen kokemaan elämässään, jos ei muulloin, niin lähellä kuolemaansa terveyden pettäessä.
Nuorelle aikuiselle olisi siis jo tämän vuoksi parasta mahdollista "terapiaa" viettää edes muutama vuosi taloudellisesti tiukkaa elämää ja kokea edes kerran aikuisiässään, miltä tuntuu, kun kaikkea tarvittavaa (saati haluttavaa) ei saa automaationa.
Nuo kultalusikan kera syntyneet ovat saaneet paljon terveemmän opin suhtautua rahaan kuin köyhät, jotka tyhjentävät tilinsä heti, kun palkka tulee. Ei mitään käsitystä siitä, menojen ja tulojen on oltava suhteessa.Varakkaiden perheiden lapset ymmärtävät rahan arvon paremmin. On yhtä arvokasta saada rahat vanhemmilta kuin sossusta. Monelle sossun asiakkaalle tekisi erittäin hyvää mennä töihin ja opetella elämään siten, että palkan on riitettävä menoihin.
Juuri tätä minä tarkoitan, että ei ole ollenkaan havaintoa siitä kolmannesta, meille tavallisille kansalaisille niin tavallisesta vaihtoehdosta:
Hankitaan rahaa omalla työllä.
Vähän niin kuin Nalle, eli ei perinnöillä eikä sossun rahoilla, vaan ihan omilla ansioilla.
Viimeisessä lauseessa se tosin mainitaan autuaan tietämättömänä siitä, että tili tulee ja menee ihan välttämättömään elämiseen, koska oma eläminen on alusta alkaen pitänyt kustantaa itse. Ei ole maksanut sossu eikä vanhemmat, vaan pankki, jolle on maksettava se raha takaisin.
Kyllä hyvinkin vaatimattomista oloista on omilla kyvyillä, ilman vanhemmilta saatua rahallista perintöä noustu hyvään sosiaaliseen asemaan, koulutuksena avulla.
Esimerkiksi Helsingin Kalliosta, Pielavedeltä Lepikon torpasta, Taivalkosken Kallioniemestä.
Ainakaan viimeksimainittu ei tainnut saada kotoaan mitään rahallista perintöä, vaan tavallisesta jätkästä työnjohtajaksi nousseelta isältään ilmeisesti "rätinkipään" koulunkäyntiin, ja äidiltään sisua ja muuta elämisenkeinoa.
Mistä luulette johtuvan, että yhä useampi helsinkiläisnuori lähtee ammattikouluun vaikka Kemijärvelle? Kertokaa minullekin.
Täällä aina valitetaan kuinka ennen oli perheiden ja kaikkien muidenkin asiat paremmin ja rahaa enemmän käytössä, mutta totuus on kyllä tämä. Siihen autoon on varmaan käytetty ne vuosien varrella kertyneet lapsilisät ja päivähoitomaksuista (yhteiskunta maksaa valtaosan myös hyvätuloisille) säästyneet rahat. Eli ei se pelkkä pappa betalar vaan yhteiskunta maksaa.
Minulla on lapsia kahdessa Suomen suurimmassa lukiossa Järvenpäässä sekä Tikkurilan lukiossa,
eikä kaikilla eikä edes useimmilla oppilailla ole varmastikaan omaa, uutta ja hienoa? autoa.
Kateelliset taas vaan höpöttää, jos jollakin yhdellä suomen tuhansista lukiolaisista on ollut hieno auto käytössä, ehkäpä vielä isin leasing kärry alla...
Minun lapseni matkaavat lukioon omilla autoillaan. Kahdella ihan siksi, että heillä on erilaiset kurssivalinnat ja erimittaiset päivät. He nauttivat siitä enkä ymmärrä, miksi pitää mennä bussilla, jos voi joustavasti käyttää omaa autoa.
Maalaislapset ovat kulkeneet koulukuljetuksissa koko kouluaikansa. He ovat oppineet hyödyntämään matka-aikaa monin tavoin.
Läksyjä tehdään yhdessä = yhteistoiminnallista oppimista ja verkostoitumista.
Kopiointiakin on tavattu, mutta siinäkin voi oppia havaitsemalla toisen tekemiä virheitä, eli sekin tehdään ajatuksen kanssa eikä vain mekaanisesti.
Onhan se tietenkin kiva matkata lukioon omalla autolla. Mutta millä kuljetaan ne kaksi vuotta, kun ei ole vielä omaa ajokorttia?
Täällä nimittäin on tapana mennä lukioon heti peruskoulun jälkeen, 16-vuotiaana.
Mahdolliset välivuodet pidetään vasta lukion jälkeen ennen kuin saadaan mieleinen opiskelupaikka ja "opiskellaan" vähän elämääkin.
ja elää kuin jossain pullossa. Suunnilleen suu auki ihmetellään kun jollain ei ole rahaa lähteä Ibizalle lomailemaan tai ostaa 300 euron talvitakkia. No mikäs siinä ihmetellessä kun vanhemmat maksaa kaiken.
Ihan hyvä olisi että tällaisetkin joskus laitettaisiin elämään vaikka vain kuukaudeksi omilla itse ansaituilla rahoilla.
Nimenomaan lapsesta asti yltäkylläisyydessä eläneille olisi erittäin hyödyllistä elää muutama vuosi vähän köyhemmin.
Kyllä he näkevät ihan tarpeeksi kurjuutta ympärillään ymmärtääkseen, että se on monelle oma valinta.
on kultalusikka suussa syntynyt.
On sitä, että ymmärtää rahan arvon ja osaa nauttia OMIN käsin ansaituista tuloista eikä ole mikään isin tai äidin pikku lellipentu, jonka ei ikinä ole tarvinnut laittaa tikkua ristiin. Se sama ero näkyy myös perintömiljönääreille vrt. niillä, jotka ovat kyvyillään, taidoillaan yms. lahjoillaan ansaineet omaisuutensa. Eroa on kyllä kuin yöllä ja päivällä!
Muista, että palsta mammalle omin käsin ansaittu tulo on sossun lomakkeen allekirjoittamisella saadut yhteiskunnan verovaroista maksettavat rahat.
Et näe mitään muuta vaihtoehtoa kun luksuselämän tai hyvin köyhän elämän? Nimenomaan lapsesta asti yltäkylläisyydessä eläneille olisi erittäin hyödyllistä elää muutama vuosi vähän köyhemmin.
voi jokaiseen vastaukseen kaikkea mahdollista kirjoittaa.
Mä olen käynyt lukion 1980-luvulla maalla ja siellä oli kaikilla autot jos oli vähänkin matkaa kouluun. Hulluimmat tuli traktoreilla, kun niillä sai ajaa jo nuorempana.