Joskus on niin pettynyt olo kun kukaan ei hoida meidän lapsia
Lähisuvussa kaikilla muilla on joku, joka hoitaa lapsia satunnaisesti tai useinkin meidän näkökulmasta, siis n. 1-2 krt /kk yön yli.
Meillä on iso lähipiiri, mutta kukaan ei hoida meidän lapsia. Kummankaan isovanhemmista ei ole siihen, ja sisarukset eivät syystä tai toisesta sitä tee. Ystäviäkään ei ole sellaisia, joita viitsisi pyytää.
Viimeksi kaksi vuotta sitten meidän 6v ja 4v olleet yöhoidossa. Ei tee mieli kysyä suvulta, kun on niin hankalaa aina kun vihjataankaan siihen suuntaan.
Eniten harmittaa kummisukulaiset, jotka hoitaa kyllä usein muiden lapsia mutta ei meidän :(
En ymmärrä miksi ei. Meillä on kiltit ja hyvätapaiset lapset, joita ei paljon tarvi komentaakaan (eikä ole vain vanhempien mielipide). Meillä myös on muiden lapsia yökylässä välillä.
Joskus kun oikein kaipaisi parisuhdeaikaa iskee katkeruus, mutta ylpeys estää ruikuttamasta ketään lapsenvahdiksi, kun ei kiinnosta. Täällä meillä päin ei ole edes mitään maksullisia palveluita.
Kiitos kun sain avautua!
Kommentit (116)
jos tosiaan lähisuvussa muiden lapsia hoidetaan yön ylikin muttei ap:n kahta noinkin isoa lasta. Kummallisen valikoivaa.
Tämä vanhempien 'oma aika' nyt on sellainen mielipiteiden jakaja. Me miehen kanssa hoidetaan parisuhdetta ihan arjessa koko perheen läsnäollessakin ja iltaisin lasten mentyä nukkumaan siihen on aikaa päivittäin. Mutta eihän se nyt SAMA asia ole kuin treffeillä käynti tai joku hotelliyöpyminen. Silloin vastuu lapsista on muilla ja me olemme ihan oikeasti kahdestaan.
Ja tämä 'hoitakaa itse lapsenne kun olette ne hommanneetkin' - niin no miten moni ihan oikeasti hoitaa itse? Päivähoidossahan ne useimmat lapset ovat arkisin. Mutta kyllä vanhemmilla silti saa olla joskus myös lapsivapaata aikaa, jos sitä kokevat tarvitsevansa. Onhan niitä maksullisia lastenhoitopalveluita jos lähipiirissä ei ole lastenvahteja. Eihän siihen lastenhoitoon kellään kummilla tai mummilla mitään velvollisuutta ole.
Itse olen hoitanut lapsiani (joita on viisi) nyt kahdeksan vuotta kotona. Omissa liikuntaharrastuksissani ym. pääsen käymään yksin useamman kerran viikossa, mutta joskus kaipaa pään tuuletusta miehenkin kanssa kahdestaan. Meillä on niin onnellinen tilanne että miehen veli vaimoineen (lähempänä viittäkymppiä, ei lapsia) toimii lastenvahtina ihan omasta aloitteestaankin. Ei nyt joka kuukausi, mutta silloin tällöin. Eilen viimeksi oltiin treffeillä, kovin montaa tuntia ei voida olla pois kerrallaan vielä (nuorin on vasta nelikuinen) mutta sekin on jo paljon. Isovanhemmat asuvat molemmat aika kaukana, mutta satunnaisesti hekin pääsevät lastenvahdiksi. Esim. viime keväänä appivanhemmat olivat lastenvahteina neljälle lapselle kun oltiin kolmen yön lomareissulla kahdestaan.
On toki kiva jos on ihmisiä, jotka hoitaa lapsia, ei siinä mitään.
Mutta kannattaako elämää tuhlata katkeroitumiseen?
Ja toinen on, että ei ihan oikeasti voi kenellekään mennä sanomaan, että sun velvollisuus on nyt hoitaa mun lapsia kun me halutaan treffeille.
Lähtökohtaisesti se velvollisuus on vanhemmilla. Eri asia jos joku hoitaa vapaaehtoisesti.
Ihmettelisin itse kyllä jos joku mamma tulisi kaupassa vaatimaan, että mun velvollisuus on hoitaa hänen lapsia ens viikonloppu kun nyt vain on näin, että ihmiset ei saa olla itsekkäitä.
Mun velvollisuus on hoitaa vain omat lapset. Muu on vapaaehtoista.
Ja tosiaan. Kannattaako elämää tuhlata katkeruuteen. Meillä ei ollut näitä lapsenvahteja ja maksaa ei raskittu kovin usein. Joten keksittiin kaikkea kivaa kotona kun lapset nukkui.
Elämä on liian lyhyt kadehtimiseen ja katkeruuteen. Itsensä vain tuhoaa kun kehrää mustaa sisälleen, että tuon kumminkin velvollisuus olis kyllä ottaa mun lapset hoitoon. Ihan oikeasti sen kummin ei ole velvollisuus oikeastaan tehdä mitään. Pakkokaan ei ole muuta kuin kuolla.
Nauttikaa elämästä ja parisuhteesta senkin aikaa kun naama norsunvitulla mietitte, että ette saa sitä ja tätä ja tuota kun joku muu saa. Kateellisuus pilaa vain oman elämänne.
Tehkää elämällenne jotain, älkääkä tuhlatko sitä valittamiseen.
Teille, jotka hoette, että kaikkien pitää hoitaa toisten lapsia, niin miten meinaatte pakottaa ne naapurin teinit tulemaan teille yöksi lapsenvahdeiksi. Kävelemällä ovelle ja sanomalla, että se nyt on vain pakko tai muuten tulee sakot..vai?
Kenelläkään ei itse asiassa ole velvollisuus hoitaa niitä.
hoitaa heidän lapsiaan.
Ei ole. Minulla ei esimerkiksi ole velvollisuus hoitaa kenenkään muun lapsia, vaikka he päällään hyppisivät pihallani.
Vapaaehtoisuus on eri asia. Mutta jos te hoidatte vapaaehtoisesti sukulaistenne ja kulmakunnan lapset, ei niillä sukulaisilla ja naapureilla ole silti mitään velvollisuutta hoitaa teidän lapsia.
Ihmisillä on vapaa tahto ja jos he eivät halua hoitaa teidän lapsia niin se on siinä. Enempää ette voi vaatia.
jos tosiaan lähisuvussa muiden lapsia hoidetaan yön ylikin muttei ap:n kahta noinkin isoa lasta. Kummallisen valikoivaa.
Tämä vanhempien 'oma aika' nyt on sellainen mielipiteiden jakaja. Me miehen kanssa hoidetaan parisuhdetta ihan arjessa koko perheen läsnäollessakin ja iltaisin lasten mentyä nukkumaan siihen on aikaa päivittäin. Mutta eihän se nyt SAMA asia ole kuin treffeillä käynti tai joku hotelliyöpyminen. Silloin vastuu lapsista on muilla ja me olemme ihan oikeasti kahdestaan.
Ja tämä 'hoitakaa itse lapsenne kun olette ne hommanneetkin' - niin no miten moni ihan oikeasti hoitaa itse? Päivähoidossahan ne useimmat lapset ovat arkisin. Mutta kyllä vanhemmilla silti saa olla joskus myös lapsivapaata aikaa, jos sitä kokevat tarvitsevansa. Onhan niitä maksullisia lastenhoitopalveluita jos lähipiirissä ei ole lastenvahteja. Eihän siihen lastenhoitoon kellään kummilla tai mummilla mitään velvollisuutta ole.
Itse olen hoitanut lapsiani (joita on viisi) nyt kahdeksan vuotta kotona. Omissa liikuntaharrastuksissani ym. pääsen käymään yksin useamman kerran viikossa, mutta joskus kaipaa pään tuuletusta miehenkin kanssa kahdestaan. Meillä on niin onnellinen tilanne että miehen veli vaimoineen (lähempänä viittäkymppiä, ei lapsia) toimii lastenvahtina ihan omasta aloitteestaankin. Ei nyt joka kuukausi, mutta silloin tällöin. Eilen viimeksi oltiin treffeillä, kovin montaa tuntia ei voida olla pois kerrallaan vielä (nuorin on vasta nelikuinen) mutta sekin on jo paljon. Isovanhemmat asuvat molemmat aika kaukana, mutta satunnaisesti hekin pääsevät lastenvahdiksi. Esim. viime keväänä appivanhemmat olivat lastenvahteina neljälle lapselle kun oltiin kolmen yön lomareissulla kahdestaan.
Ollaan hoidettu muiden 3 lasta kerrallaan. Meillä on 2 lasta. Lisäksi on hoidettu kummien koiraakin.
Ap
mutta lopeta nyt se muiden lasten ja koirien hoitaminen, jää enemmän voimia omille. Opettele olemaan samalla tavalla itsekäs kuin toisetkin. Lapsuudenkodissani mua ärsytti eniten äitini tapa hyysätä kaikkia muita paitsi omaa perhettään. Olisin halunnut kaikkein eniten, että vietettäisiin aikaa vaan omalla porukalla ja että rahat ja energia olisi käytetty pääasiassa omaan perheeseen...
Ollaan hoidettu muiden 3 lasta kerrallaan. Meillä on 2 lasta. Lisäksi on hoidettu kummien koiraakin.
Ap
Jos teillä on joskus toisten lapsia hoidossa, niin eivätkö niiden vanhemmat voisi ottaa teidän lapsia vuorostaan hoitoon? Minä ihan heittäisin kun lapsiaan tulevat teiltä hakemaan, että koskas teillä olisi mahdollisuus ottaa nämä teille yöksi.
Avun pyytäminen on muutenkin hankalaa saati sitten jos on kieltäydytty auttamasta niin eipä se paljoa tietty motivoi.
Jos teillä on joskus toisten lapsia hoidossa, niin eivätkö niiden vanhemmat voisi ottaa teidän lapsia vuorostaan hoitoon? Minä ihan heittäisin kun lapsiaan tulevat teiltä hakemaan, että koskas teillä olisi mahdollisuus ottaa nämä teille yöksi.
Avun pyytäminen on muutenkin hankalaa saati sitten jos on kieltäydytty auttamasta niin eipä se paljoa tietty motivoi.
Silti ei haluta kieltäytyä ottamasta muiden lapsia, kun haluaisi kuitenkin että omat lapset saisi yökylään joskus kavereita. Ei kai tässä auta kuin odottaa että kouluun mennessä joskus kaverit pyytää yöksi, eh.
Ap
Varsinkin näin viikonloppuisin iskee katkeruus ja harmitus. Mutta minkäs teet...
Varsinkin näin viikonloppuisin iskee katkeruus ja harmitus. Mutta minkäs teet...
Ja tänä viikonloppuna se johtuu siitä, että toisen lapsen kummi pyysi muita lapsia (taas) heille yökylään meidän lasten kuullen... Meidän lapset on välillä itsekin kysyneet saavatko tulla, mutta ei...
Ap
olikohan kolme vuotta sitten kun saatiin vuorokaudeksi lapset hoitoon..
..heille sanoisi, että kait tekin kaipasitte aina sitä omaa aikaa ja PARIsuhde aikaa. Hörönauru olisi tullut!
Meidän lapsen 3 isovanhepaa oli kuollut ennen lapsemme syntymää ja se ainoa (nyt jo edesmennyt) asui 400 kilometrin päässä.
Miksi tehdään lapsia, kun heitä ei jakseta hoitaa????
Tämä on tätä uutta sukupolvea, joka kuvittelee pentutehtailun jälkeiset velvoitteet kuuluvan yhteiskunnalle, isovanhemmille, naapureille jne..
Jos vuosikausiin ei saa hetkeäkään vain aikuisten keskistä seuraa, niin kyllä mulla ainakin on alkanut ns. päässä viiraan ja seinät kaatuun päälle. Parisuhde on ties missä hukassa, kun koskaan ei saa viettää miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa täysin rauhassa.
Jos sulla ei ole mitään ongelmaa, niin miksi pitää tulla omaa paremmuuttaan tähän huuteleen.
Tämä on tätä uutta sukupolvea, joka kuvittelee pentutehtailun jälkeiset velvoitteet kuuluvan yhteiskunnalle, isovanhemmille, naapureille jne..
on, olis kannattanut miettiä ennenkuin lapsia pykää että niistä pitää kantaa vastuu kanssa. eikä olettaa että muiden kuuluisi ne hoitaa. Ei olis itsellä tullut mieleenkään hoidattaa lapsia muilla.
Meillä sama juttu. Ja itse kun hoidin sukulaisteni lapsia paljon. Otin välillä jopa sairaita lapsia hoitoon kun näin että nämä vanhemmat oli poikki. Kun meille tuli lapsia (ja yllättäviä sairastamisia tosi paljon josta he kyllä tíesivät) niin yksi näistä sukulaisista on tarjoutunut kerran hoitamaan tunnin meidän lapsia. Kukaan muu ei kertaakaan...
Alkuun olin katkera mutta sittemmin olen ajatellut että niillä korteilla mennään mitkä on kädessä ja turha murehtia muista. Mutta kieltämättä on välit viilenneet sukulaisiin ei tarkoituksella vaan ei vaan jaksa välittää heistä kun eivät hekään selvästi välitä meistä.
Lohdutuksena nyt kun lapset on jo vähän isompia on elämä tosi paljon keveämpää. Enkä enää edes kaipaa sillätavoin omaa aikaa kun yöt saa kuitenkin jo nukkua pääosin rauhssa jne.
Voitas vuorotellen hoitaa toistemme lapsia!
Jos teillä ei todellakaan kukaan hoida lapsia, niin kannattaisikohan ne huostaanottaa?
MLL:n hoitaja maksaa vähän yli 8e/h ja sieltä saa myös yöhoitajan. Sellainen hotelliyön poissaolo eli illalla klo 18.00 lähdette ja seuraavana päivänä noin 12.00 palaatte maksaa alle 150 e, joten miksi ihmeessä valitat, kun on olemassa vaihtoehto? Ai niin, sun mies ei osaa nukkua muualla kuin kotona etkä luota kuin sukulaisiin.
Aikuisten oikeasti: kenelläkään muulla ei ole velvollisuutta hoitaa teidän perheen lapsia kuin sinulla ja miehelläsi. Jos tämä on yllättävä tieto, niin voi voi.
En halua olla jonkun ap:n ilmainen lastenhoitaja.
syyllistää muita kun eivät ota toisten lapsia hoitoon.
Minä aikoinaan hoisin sinkkuna niin paljon kavereideni lapsia, jopa vauvoja yökylässä, että päätin, etten ikinä enää. Samoin päätin, että en pilaa ystävyyssuhteita ja kummisuhteita käyttämällä hyväksi heitä.
Toinen asia on, että yhden lapsen voi ottaa hoitoon, mutta ei katrasta, missä on monta pienellä ikäerolla. Ei todellakaan mene siinä, missä omat. Ja sitten mammat vielä syyllistää kun pitkän ja rankan työviikon jälkeen haluaisi viikonlopun levätä, että hoitaa sukulaisensa villejä pentuja kun omatkin lapset kaipaa vanhempiensa aikaa.
Meillä on 3 lasta ja hoitaja on löytnyt rahalla. Se teini hoitaa niitä lapsia kun sille iskee tarpeeksi suuren rahamäärän käteen. 50 euroa yöstä on pelleilyä. Kolmesta lapsesta on ollut sisarukset hoitamassa yön ja kummallekin maksoin 100 euroa ja lisäksi ruoat ja matkat päälle. Tai oikeastaan mies heidät hoisi meille lapsenvahdiksi ja maksoi ilon kun halusi hääpäivää viettämään minun kanssani.
Ap panee miehen kaivamaan kuvettaan. Jos teillä on useampi pieni lapsi, ei teini uskalla tulla yksin hoitamaan niitä yöksi. Aika iso vastuu nuorelle, joka ei ole hoitanut lapsia. Palkatkaa kaksi teiniä ja maksakaa kunnolla. Joutuisitte MLL.n hoitajallekin maksamaan yöstä enemmän kuin 50 euroa. Rahalla saa hoitajia.
Minäkin ihmettelen, että jos olette hoitaneet sukulaistenne ja kummienne kaikkia lapsia jatkuvatsi niin miksi he eivät ota vuorostaan teidän lapsia. Olisiko totuus, että kummien ja sukulaisten yksi lapsi on ollut yökylässä lastenne luona ja te haluaisitte kaikki pienet lapsenne hoitoon vastineeksi.
Yökylä ja hoito on kaksi ihan eri asiaa. Yökylä on se, että lapsi tulee kaverinsa luo yökylään ja pystyy hoitamaan itsensä.