G: Miten paljon käytät rahaa/kk ITSEESI?
Paljonko käytät kuussa rahaa omiin vaatteisiisi, kauneudenhoitoon, matkusteluun, kulttuuriin, juhlimiseen, päihteisiin, vapaa-ajan ulkona syömiseen jne? Ikäsi, tulosi ja ammattisi?
Kommentit (35)
Käytännössä kaikki palkkatuloni. Nettona siis noin 3000 euroa kuussa. Ikä 25 ja ammattina hankintainsinööri.
35-v, ammatiltani sairaanhoitaja, nyt opiskelen opettajaksi. Kotona lasten kanssa opintovapaalla.
Vaatteisiin n. 10e/kk (tosi harvoin ostan ylipäänsä mitään, mutta tää nyt vuoden aikana ehkä keskiarvo kuukaudelle)
Kauneudenhoitoon 5 e/kk (käyn kampaajalla pari kertaa vuodessa, kosmetologilla en käy, kasvovoiteita ostan muutaman kerran vuodessa)
Matkusteluun 10 e/kk (keskiarvo vuoden aikana taas)
Kulttuuriin 0e/kk (en käy tällä hetkellä missään)
Juhlimiseen 0e/kk (en käy tällä hetkellä missään)
Päihteisiin n. 20e /kk (joka viikonloppu juon pari siideriä kotona)
Ulkona syömiseen 0e/kk (ei käydä tällä hetkellä)
Tämä siis tällä hetkellä. Kaikki ylimääräinen on ollut pakko karsia.
Itseeni..päihteisiin 30-40€/kk
Muuten...ostin viimekuussa uudet sukat 3.50€
Ja kasvojenpuhdistusaineen 5,95.
Veikkaan vuoden keskiarvon olen 50€/kk.
Lyhyesti virsi kaunis eli nolla euroa.
Ikä 33v
tulot 0e
ammatti kotiäiti
Palkka 4.200 €/ brutto.
Parempipalkkainen puoliso ja opiskelijalapsi, jota elätän ainakin 500 eurolla kuukaudessa. Asumismenojen jälkeen häneltä jää käteen 8 €. Nääs, kun opiskelijat ovat yhteiskuntamme baarialuokkaa.
Palkka 4.200 €/ brutto. Parempipalkkainen puoliso ja opiskelijalapsi, jota elätän ainakin 500 eurolla kuukaudessa. Asumismenojen jälkeen häneltä jää käteen 8 €. Nääs, kun opiskelijat ovat yhteiskuntamme baarialuokkaa.
Käytän perheen yhteisten menojen lisäksi eniten rahaa autooni ja bensoihin päästäkseni töihin ja paikasta toiseen, mutta en osaa pitää sitä "itseeni" tuhlaamiseksi. Autoon menee arvonlasku huomioonottaen varmaan lasekennallisesti nelisensataa kuussa.
Ostan vaatteita, kosmetiikkaa jne. niin epäsäännöllisesti että on vaikea laskea kuukausitasoa. Sama baarissa käymisen suhteen. Käyn tosi harvoin, mutta kun käyn, rahaa kyllä menee paljonkin.
Ehkä satanen-pari kuussa plus auto.
Ja tuo 150e on toooosi harvinainen summa.
Tänään meni kampaajaan, päivävoiteeseen, kulmaväriin ja hiuslakkaan melkein 100e, ainiin ja ostin Crocsin kumisaappaat joita tarvitsen työssäni lasten parissa eli ne maksoi tarjouksesa 35e.
Kampaajalla käyn 2kk välein, otan värin ja leikkautan/vuollan.
Vaatteet ehkä 50e
kauneudenhoito 30e, parturi joka toinen kk50e
matkustelu pari krt vuodessa laivalle
kulttuuri 0e
juhliminen vaihtelevasti 50e
viikonloppusiideri 40e
ulkona 20e
35v myyntiassari 3000brutto
juuri ja juuri elämisen. joskus silloin tällöin ostan puheaikaa puhelimeeni tai lempilehteni. vaatteet kirpparilta. joskus kai tämä vielä kääntyy onneksi kun saa vakitöitä :(
- vaatteisiin ja kenkiin noin 200 euroa
- kampaajalle 6 viikon välein 120 e, muuhun kauneudenhoitoon ehkä 30 e/kk (kallis meikkivoide, moni muu halpista)
- matkusteluun noin 100 euroa (yksi matka)
- kulttuuriin 0 euroa
- juhlimiseen 0 euroa
- päihteisiin 10-20 euroa
- ulkona syömiseen 20 euroa
Valtaosa tuloistani menee asumiseen - tietoinen ratkaisu. Rakastan kotiani, joten voi sanoa, että käytän myös sen rahan itseeni. Siis:
- kotiin 1600 euroa
Meikkejä ostan vuodessa ehkä 100 eurolla, vaatteita 200 eurolla, kenkiin 100 euroa. Kuntoilen lähinnä ulkoilemalla. Kaveri leikkaa ja värjää hiukseni ilmaiseksi. Minä leikkaan itse miehen ja lasten hiukset. En syö ulkona ilman perhettä. Tällä hetkellä tärkeintä on perhe, asuntolainan maksu, lasten harrastukset yms. Lapsillemmekaan emme osta mitään kallista. Sen verran kallista on jo pelkkä asuminen, ettei ylellisyyksiin ole varaa. Olen kuitenkin kaunis ja huoliteltu nainen, jolla on kekseliäisyyttä. Kotikin on kaunis.
Olen budjetoinut kulttuuriin, harrastuksiin, henkilökohtaisiin hankintoihin, baareissa käymiseen, ulkona syömiseen, vaatteisiin, sisustamiseen, kumppanin hemmotteluun ja ystävien kestittämiseen sellaisen 800 euroa kuussa. Tästä jää useimpina kuukausina säästöön isompia hankintoja varten 300-400 euroa, ja lisäksi säästän matkailua varten 300 euroa kuussa.
Olen keskituloinen (nettona 2700-3200 euroa kuussa) mutta meillä ei ole lapsia, niin tähän on hyvin varaa, vaikka lyhennämme myös asuntolainaa ihan kivaa tahtia. Elämä on tehty nautittavaksi, ja lapsettomuus antaa siihen hyvät mahdollisuudet.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 01:09"]
Olen budjetoinut kulttuuriin, harrastuksiin, henkilökohtaisiin hankintoihin, baareissa käymiseen, ulkona syömiseen, vaatteisiin, sisustamiseen, kumppanin hemmotteluun ja ystävien kestittämiseen sellaisen 800 euroa kuussa. Tästä jää useimpina kuukausina säästöön isompia hankintoja varten 300-400 euroa, ja lisäksi säästän matkailua varten 300 euroa kuussa.[/quote]
Aika paljon minusta. Meidän tulot on aika samoissa mutta ei millään irtoa tuollaisia summia harrastuksiin jne. Eipä kyllä ole oikein aikaakaan harrastaa. Veikkaan että jos ette ihan kartanossa asu niin meillä on myös lyhennys isompi. Neljä lasta tarvitsevat huoneen ja mieluiten myös pihan.
Olen vähitellen oppinut käyttämään rahaa myös itseeni, ennen kaikki muut meni edelle. No tänävuonna;
- vaatteisiin yht 328€
- salille 200€
- kynnet ja kulmat 400€ (huh!!!), mun on pakko laittaa kynnet kun ei kasva ollenkaan.
- hiusten leikkuu 50€
Eli tuosta tlee kuukaudelle n 200€ - huh! Aika hirveä summa!
Matkoja en ole tähän laskenut, olimme koko perhe talvilomalla ja nyt lähdemme 4 vkoksi eurooppaan. Ulkona on syöty 3x groupon 2/1 tarjouksilla. Niihin on mennyt ehkä 150€ per nuppi
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 01:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 01:09"]
Olen budjetoinut kulttuuriin, harrastuksiin, henkilökohtaisiin hankintoihin, baareissa käymiseen, ulkona syömiseen, vaatteisiin, sisustamiseen, kumppanin hemmotteluun ja ystävien kestittämiseen sellaisen 800 euroa kuussa. Tästä jää useimpina kuukausina säästöön isompia hankintoja varten 300-400 euroa, ja lisäksi säästän matkailua varten 300 euroa kuussa.[/quote]
Aika paljon minusta. Meidän tulot on aika samoissa mutta ei millään irtoa tuollaisia summia harrastuksiin jne. Eipä kyllä ole oikein aikaakaan harrastaa. Veikkaan että jos ette ihan kartanossa asu niin meillä on myös lyhennys isompi. Neljä lasta tarvitsevat huoneen ja mieluiten myös pihan.
[/quote]Jos te molemmat siis tienaatte saman kuin kommentoimanne kirjoittaja, niin yhteensä teillä on tuloja 5400 - 6400e/kk. Aika hemmetilliset lainanlyhennykset saa olla, jos tuosta summasta ei riitä 1600 euroa (kahden aikuisen) omiin menoihin, jäisihän sen jälkeen vielä noin 4-5 tonnia kaikkeen muuhun!
--19-- jatkaa
Ainiin ja itse kysymykseen unohtui vastata.. Mulla kans nettotulot noin 2800e/kk, ja lainan lyhennyksen sekä pakollisten menojen jälkeen jää "tuhlattavaksi" ehkä suunnilleen tuo sama ~800e/kk kuin toisella kirjoittajalla. Se menee sitten kosmetiikkaan, vaatteisiin, sisustukseen, harrastuksiin ja suurimpana menona ehkä matkailuun johon kk-tasolle jaettuna on mennyt keskimäärin 200e/kk. Autonkin kulut lasken suurelta osin "tuhlaukseksi", koska pärjäsin ihan hyvin 5 vuotta ilman autoa joten se on suurimmaksi osaksi ylellisyyttä, ei pakko.
Joku oli jo mun puolesta vastannut:
[quote author="Vierailija" time="06.10.2012 klo 17:58"]
Lyhyesti virsi kaunis eli nolla euroa.
Ikä 33v
tulot 0e
ammatti kotiäiti
[/quote]
Vaatteisiin 20-40€. Joskus enemmän. Joskus en yhtään. Ostan vain tarpeeseen ja kaappi on siinä kunnossa, että tarvitsen lähinnä sukkahousuja ja muuta pientä halpaa rompetta.
Kauneudenhoitoon 40-50€ Kattaa hiukset, kosmetiikan ja muut hygieeniatarvikkeet hammastahnasta lähtien.
Muut matkustelut, ulkona syömiset jne: 60-90 € - isoin kulu on varmaan matkakortti 45€.
Ikää 21 v ja palkka 1600/kk
Olen mielestäni pihi ja säästän koko ajan ison osan tuloistani, mutta silti tykkään hemmotella itseäni.
Ulkona syömiseen: 30e/kk
Vaatteisiin jne: 50-180e
juhlimiseen jne: 10-30e/kk
kauneudenhoito: n. 15e/kk
matkusteluun (jos jakaa vuoden kulut): n. 50-100e
eli jotain 155e-355e, riippuu vaatteista tietty paljon. Olen opiskelija ja työskentelen myyjänä ja lastenhoitajana, tulot n. 1500-2000e/kk. Ikä 19v.