Missä vaiheessa kerrotte lapsille heidän säästöistään?
Meillä on lapsilla omat tilit, joissa on muutamia kymppejä mutta sen lisäksi rahastosäästö, jonne menee 30€/kk. Ei siis mitään hurjia summia, mutta muutama tonni nykyisellä arvollaan.
Lapset on nyt 9- ja 11-vuotiaat ja vähitellen alkavat olla kiinnostuneita rahasta ja mihin voivat omia tilejään käyttää. Minä haluaisin pitää nuo rahastosäästöt salassa 18-vuotiaaksi asti, mies taas haluaisi kertoa niistä jo pikkuhiljaa. Kumpi on oikein? Rahastosäästöt on ajateltu ajokorttiin/vaihto-oppilasvuoteen tms.
Kommentit (34)
ehkäpä vasta kun on 18-vuotias.
Hyvä hetki voisi olla kun on saanut valkolakin saisi tilin hallintaansa.
Teinille ei kannata kertoa ja antaa liikaa rahaa käytettäväksi.
Säästöt ja sijoitukset voisi turvata nuoren siirtymävaihetta kotoa omaan asuntoon tai silloin jos muuttaa opiskelemaan muualle.
ehkäpä vasta kun on 18-vuotias.
Hyvä hetki voisi olla kun on saanut valkolakin saisi tilin hallintaansa.
Teinille ei kannata kertoa ja antaa liikaa rahaa käytettäväksi.
Säästöt ja sijoitukset voisi turvata nuoren siirtymävaihetta kotoa omaan asuntoon tai silloin jos muuttaa opiskelemaan muualle.
pesämuna. Hyvin vastuullisia rahankäyttäjiä ovat olleet.
16-17 täytyy olla ikää kun kerron että muutama sata tonnia on tilillänsä.
eli yhdessä isän tai äidin kanssa ovat käyneet pankissa tekemässä sijoituksia, pohtineet jo alle kouluikäisinä sitä, mikä kannattaa (määräaikaistili, rahasto jne.)ja 15v iästä alkaen heillä on ollut täydet oikeudet huolehtia rahoistaan. Tietysti he ovat pieninä miettineet asioita ihan eri tavalla kuin aikuiset, mutta minusta on outoa ajatella, että 18v olisi kypsä hoitamaan raha-asioitaan, jos siihen ei ole kotona opetettu.
Meidän systeemimme ansiosta lapsista kaksi pääsi kauppakorkeaan ensiyrittämällä ja molemmat ostivat ihan omilla rahoilla asunnot Helsingistä. Kaikkien lastemme pesämunana on isoäidin aikanaan lahjoittat osakkeet, joista ensin vastasi isä ja myöhemmin lapset itse.
Meillä on tuttavapiirissä ihan tarpeeksi nuoria jotka ovat noin 16v iässä saaneet tietää, että heillä on tilillä muutama tonni. Kun ikää on 18v, se raha on tuhlattu samantien, koska sillä ei ole ollut nuorelle mitään varsinaista arvoa. Omat lapset ovat tulleet hyvin tarkoiksi siitä, kannattaako pääomaan koskea lainkaan.
Te jotka säästätte lapsillenne, niin onko teidän omat vanhemmat sitten teille säästäneet kun olitte itse lapsia? Onko tää jotenkin yleistä tää lapsille säästäminen? kun en mä ainakaan mun vanhemmilta mitään ole saanut. Vai onks tää taas tätä, ett kun kaikkien muiden perheet on rikkaampia kuin mun...
esimerkiksi että vanhemmat säästävät lapselle rahaa ajokorttia tms. varten. Kun lapsi saa sitten rahat niin on siihen mennessä hyvin tajunnut että vanhemmat säästivät vuosia niitä rahoja.
Itse olen aina ollut tietoinen rahoistani, joita silloin teini iässä oli noin 10 tuhatta markkaa. Rahat oli tarkoitettu opiskelua varten ja tämä minulle kerrottiin.
Ja olen 40 v ja en ole rahoja vieläkään käyttänyt mihkään. Aina ovat olleet ns. vararahana.
tapahtuu sitä, ettei mitään saanut kun tuli tiettyyn ikään. Varmaan liittyy enemmän perheen perinteisiin kuin vanhempien tuloihin.
Te jotka säästätte lapsillenne, niin onko teidän omat vanhemmat sitten teille säästäneet kun olitte itse lapsia? Onko tää jotenkin yleistä tää lapsille säästäminen? kun en mä ainakaan mun vanhemmilta mitään ole saanut. Vai onks tää taas tätä, ett kun kaikkien muiden perheet on rikkaampia kuin mun...
olen halunnut auttaa lapsiani taloudellisest.
Jos rahat on tilillä, johon lapsella ei ole käyttöoikeutta tai josta lapsi ei tiedä, maksaa hän lahjaveron siinä vaiheessa, kun saa tilin haltuunsa.
Meillä tuli lasten kanssa puhetta rahasta, tileistä, sijoituksista ja säästämisestä varmaan jo ennen kouluikää. Kun he suoraan kysyivät, että onko meillä säästöjä, niin emme tietenkään valehdelleet että no ei ole.
Emme tietenkään tätä asiaa päivittäin tai edes kuukausittain jauha, emmekä raportoi lapsille tarkkoja summia.
Jos rahat on tilillä, johon lapsella ei ole käyttöoikeutta tai josta lapsi ei tiedä, maksaa hän lahjaveron siinä vaiheessa, kun saa tilin haltuunsa.
silloin ei mene lahjaveroa kun noin pitkä aika ja summa 6000 e
Huoh näitä mammoja.
että n 10 vuotiaat ei tee tiedolla yhtään mitään.
Rahastojen pohjasumma tuli isovanhemmilta ( summa jonka saa lahjoittaa ilman veroja) ja sen jälkeen menee 30€/kk, joka on paljon alle verottavan lahjan rajan.
Niin mä mietin just sitä että onko se joku perinne. Siis itseäni on vaan hieman harmittanut nyt kuunnella kun kaverit on ilakoinut ett "jes kuukauden päästä tippuu tilille kymppitonni, teen sitä ja tätä!!" ... siis kun ite täytin alkuvuodesta, ja sit nyt ihan hämmentyneenä oon kuunnellu vuoden aikana kuinka kaikki saa 18vee lahjaks järjettömän määrän rahaa.
Oon vaan aatellu ett kai mun perhe sit vaan on köyhä, varsinki ku mä oon ainut mun kaveripiiristä kuka on asunu koko elämän kerrostalossa ja kaikki muut jossa öky omakotitaloissa, joissa on oma piha..
että toi niiden lahjarahat vaan entisestään saa mut masentumaan.
Mä kyllä kertoisin kouluiässä uhan viimeistään. Lapsille pitää opettaa rahankäyttöä ja talousasioita.
Mä olen saanut osakeomaisuutta perintönä ja sillä on rahoitettu ensiasuntoa ja vaihto-oppilasvuotta. Kyllä jo murrosikäisille pitää kertoa osakkeista, niiden seuraamisesta, veroasioista jne.
Eihän ihminen osaa tehdä fiksuja päätöksiä, jos ei nyt opeteta perusteita talousasioista.
Kaikista pahin on tosiaan toi, että yhtäkkiä tilille pompsahtaa kymppitonni rahaa ilman tajua kuinka sitä pitää käyttää.
Huoh näitä mammoja.
Säännöksen mukaan lahjoitus katsotaan tehdyksi, kun joku (esim. vanhemmat) on lahjoittamistarkoituksessa tallettanut pankkiin alaikäisen nimiin rahaa tai muuta irtainta omaisuutta, esim. osakkeita (myös arvo-osuuksina) tai obligaatioita ja kun pankki on ottanut vastaan lahjoitetun omaisuuden lapsen lukuun. Vaikka lapsilisävarat olisivat lapsen nimiin avatulla tilillä, ne ovat edelleen vanhempien omaisuutta, ellei lahjoitusta ole tehty asianmukaisessa muodossa.
jos ette siihen opeta? Yhtäkkiä sanotte, että tililläsi on muute kymppitonni. Luuletteko, että se raha on lapselle arvokasta, jos hän ei ole saanut siitä huolehtia?
"saan mopon 15-vuotiaana tai ajokortin 18-vuotiaana tai kymppitonnin rahaa."
Sekin vaikuttaa montako lasta on ja kuinka vanhat vanhemmat. Jos vanhemmat on nuorehkoja ja asuntolainaakin vielä, niin ei paljon lapsille laiteta sivuun.
Niin mä mietin just sitä että onko se joku perinne. Siis itseäni on vaan hieman harmittanut nyt kuunnella kun kaverit on ilakoinut ett "jes kuukauden päästä tippuu tilille kymppitonni, teen sitä ja tätä!!" ... siis kun ite täytin alkuvuodesta, ja sit nyt ihan hämmentyneenä oon kuunnellu vuoden aikana kuinka kaikki saa 18vee lahjaks järjettömän määrän rahaa.
Oon vaan aatellu ett kai mun perhe sit vaan on köyhä, varsinki ku mä oon ainut mun kaveripiiristä kuka on asunu koko elämän kerrostalossa ja kaikki muut jossa öky omakotitaloissa, joissa on oma piha..että toi niiden lahjarahat vaan entisestään saa mut masentumaan.
En aio kertoa enne kuin tulee mopon ostoa, ajokortin hankinta ym. poika ei tee tiedolla mitään ja sitten näitä kuitenkin pohditaan kaveripiirissä ja sitten tietää jo kavereiden vanhemmatkin...