Osaanko hyvin asettaa teini-ikäiselle kotiintuloajat. Mitä mieltä?
13-14v, Arkisin = kotiin viim. klo 19:30
Viikonloput/lomat = kotiin klo. 21:00
15v, Arkisin = edl. se sama 19:30
Viikonloput/lomat = klo. 22:00
16-17v, Arkisin = klo. 19:30
Viikonloput/lomat = ei kotiintulo aikoja, kunhan tiedän että missä menee.
Kommentit (3)
Meillä kotiintuloaika vaihtelee tilannekohtaisesti, mutta meidän 13-vuotias tulee arkisin viimeistään klo 20.00, viikonloppuisin 20.00-21.30
Saattaisin ehkä jopa ottaa nuo ajat ennemmin käyttöön mitä sinä sanelit, koska hienosti osaisit tuolleen iän mukana nostaa aina tunnilla ylöspäin tuota aikaa. ;)
Meilläkin on koulu juttujen kanssa niin, että ylä-aste ikäisen koulunkäyntiä valvoisin vielä, mutta sitten kun on amiskalainen tai lukiolainen ja rupeaa olemaan jo sen verran iso, että jos ei osaa kantaa vastuutaan koulunkäynnistäkään niin siinäpähän sitten itse kärsii, oma vikansa jos pipariksi menee... Jos ensimmäisestä luokasta lähtien on neuvottu varmasti, että mitenkä koulujuttujen suhteen toimitaan, niin ei ainakaan siitä voisi olla kiinni etteikö hän itse sitä tietäisi varsin hyvin.
Mutta joko ylä-koululainen tekee meillä niin että tulee suoraan koulusta kotiin, syö välipalaa ja tekee läksyt, lähtee sitten huitelemaan ulos.. silloin saa huidella siihen 19:30 asti.
Mutta jos puolestaan ottaa sen toisen vaihtoehdon, että koulusta suoraan kavereiden kanssa jonnekin, niin meillä se tarkoittaisi sitten sitä että kotiin viim. klo 18:00 ja heti läksyt sitten tekemään, että jaksaa vielä keskittyä, ettei mene liian myöhään.
Itse olen vähän eri mieltä.
Kaikille kotiintuloaika arkisin 20-21 (edellytyksellä, että välillä on hoidettu läksyt ja syöty).
Viikonloppuisin laittaisin kotiintuloajat 13-14 klo 21, 15 22 ja 16 23 ja 17 24.
Oleellista on tietty myös kokonaisuus.