Miten voi appivanhemmat olla niin tarkkoja rahasta...?
Olen tottunut siihen että jokainen osallistuu lahjaan tmv. sen verran kuin haluaa. Miehelläni on merkkipäivä ja ehdotin että annamme kaikki rahaa, jotta saamme ostettua miehelleni lahjan.
Kaikilla tarkoitan itseäni (perheen yhteiset rahat), omia vanhempiani ja appivanhempia. Ajatuksena siis että appivanhemmat antavat pojalleen x summan rahaa, minun vanhempani vävylleen y summan ja loput puuttuvat maksetaan minun (meidän) tililtä.
No, yleensä omat vanhemmat haluavat antaa enemmän rahaa kuin puolison vanhemmat, näin oli myös omien synttärieni kohdalla. Omat vanhempani antoivat minulle 400e ja miehen vanhemmat 100 e.
Nyt kun tilanne on toisin päin, minun vanhemmat odottivat että nuo appivanhemmat antavat tyyliin 400 e ja he sen 100 e. Vaan ei, se ei appivanhemmille sovikaan, kaikkien pitää maksaa saman verran. Huoh.
En tiedä ymmärsikö kukaan tästä selostuksesta mitään, mutta heille on hyvin tarkkaa että eivät maksa senttiäkään enempää kuin minun vanhempani tai minä.
Kommentit (32)
Joillekin 100 euroa on jo iso raha, eli voisiko olla, että 400 on jo ihan liikaa? Ehkä tuo "kaikki laittaa yhtä paljon" on heidän tapansa sanoa "100 euroa riittää ja lahja hankitaan sen mukaan".
Kalliita lahjoja teillä...
Ja minä teen appivanhemmpille palveluksia ja LAHJOITAN ruokia ym. ihan vastikkeetta. Mutta he vinkuvat sentin päälle.
No aikamoiselta vinkuiitalta sinäkin vaikutat.
Että meillä on varattuna 100euroa ja enempää emme nyt oikein pysty antamaan?
Itse sanoit "jokainen osallistuu sen verran kuin haluaa". Ihme vanhemmat sulla jos he "olettavat" jonkun antavan saman verran kuin itse ovat vastaavassa tilanteessa antaneet. Eli vanhemmillasi oli varaa antaa sulle se 400€, mutta appivanhemmilla ei välttämättä ole varaa moiseen summaan. Ihme nipotusta sulta, ap!
mieheni lahjan ostoon
eri asia jos tarjotaan, tai kysytään toiveita
Ja se 100 e tai 400 e ei heidän talouttaan hetkauta suuntaan eikä toiseen. Ja kummitädillä on varoja merkittävästi, on myös antanut aikaisemmin isoja lahjoja.
Vaan kun ovat pihejä, niin jumalattoman pihejä. No, se siis tarkoittaa että minä maksan (meidän rahoista) lahjasta puolet.
Alunperin ehdottivat että ostavat miehelleni noin 800 euron arvoisen lahjan. Sanoin että ostetaan hieman edullisempi ja ostetaan se yhdessä. Eli tähän se nyt sitten meni, he eivät suostu maksamaan enempää kuin kukaan muu, vaikka kyseessä heidän ainoa lapsensa. Mutta 800 euroa omasta lahjastaan olisi ollut ok, nyt sitten senttejä lasketaan.
ap
Ikää varmaan se 20v?
Voi voi kun isi antaa vaan satasen aikuiselle pojalleen :D
Velkainen 4-kymppinen pariskunta, lapsilla höystettynä.
Molemmilla hyvin toimeen tulevat vanhemmat, joilla ON rahaa. Ärsyttää tuo temppuilu "tasa-arvoisuudesta". Olisi pitänyt sanoa että antakaa lahjakortti ja sitten olisimme jälkikäteen hakeneet sen lahjan miehen kanssa. Silloin olisivat antaneet moninkertaisen summan.
ap
Ymmärrän ap sun pointin. Meillä esim sisarusten synttärilahjoijin (pyöreihin) me sisarukset laitetaan vaikka 50 euroa per perhe ja vanhemmat maksavat loput. Tai joskus kun isolla porukalla on ostettu kimppalahjoja on lähimmät sukulaiset laittaneet vaikka 100 euroa ja etäisemmät 20.
Tärkeintä lienee että ap oppi ettei enää järjestä appivanhempien kanssa yhteistä lahjaa. Eli jatkossa ostakoot yksin sen 800 euron lahjan ja te muut ostatte kimpassa mitä ostatte. Kaikille paljon helpompaa.
Alunperin ehdottivat että ostavat miehelleni noin 800 euron arvoisen lahjan. Sanoin että ostetaan hieman edullisempi ja ostetaan se yhdessä. Eli tähän se nyt sitten meni, he eivät suostu maksamaan enempää kuin kukaan muu, vaikka kyseessä heidän ainoa lapsensa. Mutta 800 euroa omasta lahjastaan olisi ollut ok, nyt sitten senttejä lasketaan.
ap
Menisi mullakin herne nenään jos miniä valitsisi mitä pojalleni lahjaksi ostan. Olisit antanut heidän ostaa itse valitsemansa lahjan niin ei tarvitsisi narista.
Kyllä, ei enää koskaan yhteislahjaa. Anoppi esim. ottaa vaivatta tältä miehen kummitädiltä 5000 euron arvoisen lahjan, ei mitään tunnontuskia. Mutta nyt piti sitten laittaa kummitäti maksamaan vielä puolet heidän osuudestaan. Ei jaksa ymmärtää.
Jos en olisi yhteislahjaa järjestänyt, olisi mies saanut arviolta 1000 e kummitädiltä ja sen 800 e vanhemmiltaan. Nyt sitten 10 % siitä :)
Kateus vie kalatkin vedestä.
ap
ap
Menisi mullakin herne nenään jos miniä valitsisi mitä pojalleni lahjaksi ostan. Olisit antanut heidän ostaa itse valitsemansa lahjan niin ei tarvitsisi narista.
Minä en olisi edes ehdottanut yhteistä lahjaa, jos olisin kuullut, että heillä oli jo oma lahja mietittynä. Sinähän olet tavallaan mennyt sanomaan heille, ettei heidän lahjansa kelpaa, en minäkään kukkaronnyörejä sellaisen jälkeen levittelisi.
Ja se 100 e tai 400 e ei heidän talouttaan hetkauta suuntaan eikä toiseen. Ja kummitädillä on varoja merkittävästi, on myös antanut aikaisemmin isoja lahjoja. Vaan kun ovat pihejä, niin jumalattoman pihejä. No, se siis tarkoittaa että minä maksan (meidän rahoista) lahjasta puolet. Alunperin ehdottivat että ostavat miehelleni noin 800 euron arvoisen lahjan. Sanoin että ostetaan hieman edullisempi ja ostetaan se yhdessä. Eli tähän se nyt sitten meni, he eivät suostu maksamaan enempää kuin kukaan muu, vaikka kyseessä heidän ainoa lapsensa. Mutta 800 euroa omasta lahjastaan olisi ollut ok, nyt sitten senttejä lasketaan. ap
ostavat lahjan itse, miehesi tietää saaneensa sen lahjan nimenomaan omilta vanhemmiltaan.
Jos taas ostatte lahjan yhdessä, appivanhempasi eivät saa siitä krediittiä. Te muut ikäänkuin siipeilette lahjassa mukana. Joten ymmärrän hyvin, että appivanhempasi eivät välitä tuossa tilanteessa maksaa isompaa osuutta, koska annatta lahjan yhteisenä.
Eivät appivanhempasi nyt ihan PIHEJÄKÄÄN ole, jos olisivat olleet valmiita ostamaan 800 euron lahjan yksin. Kyse on siitä, että heitä selvästi ärsyttää se, että sinä ja vanhempasi tulette osalliseksi lahjaan, ja odotatte heidän maksavan siitä yli puolet (siis 400 e he, sinä 100 ja vanhempasi 100 e, vai miten se nyt menikään?)
Anna heidän ostaa jatkossa lahjansa itse, ja kokoa kimppaan muut.
Kyllä, ei enää koskaan yhteislahjaa. Anoppi esim. ottaa vaivatta tältä miehen kummitädiltä 5000 euron arvoisen lahjan, ei mitään tunnontuskia. Mutta nyt piti sitten laittaa kummitäti maksamaan vielä puolet heidän osuudestaan. Ei jaksa ymmärtää.
Jos en olisi yhteislahjaa järjestänyt, olisi mies saanut arviolta 1000 e kummitädiltä ja sen 800 e vanhemmiltaan. Nyt sitten 10 % siitä :)
Kateus vie kalatkin vedestä.
ap
näpäytys miehesi sukulaisilta sinulle, kun katsot asiaksesi puuttua siihen, mitä he antavat miehellesi lahjaksi. Etkö tosiaan ymmärtänyt sitä?
Onko tälläisiä ihmisiä edes olemassa. Mä soitan välittömästi koko suvulle, että pistäkää 400 tulemaan, mulla on kohta synttärit. Nauraisivat viikon.
miehesi kummitäti halusi antaa miehellesi jonkun tietyn lahjan, miehesi vanhemmat halusivat antaa tietyn lahjan, ja sinä halusit antaa jotakin muuta, ja halusit, että he maksavat siitä osan.
Olisiko nyt peiliin katsomisen paikka?
ei meillä aikuiset saa kuin kirjan ja viinipullon.
omalta äidiltä kortin (asuu kaukana) ja anopilta kukkakimpun. Mies taas saa minun äidiltäni kortin ja omalta äidiltään pelkän onnittelun. Eipä tarvi itkeä vauvapalstalla, kun anoppi ei anna miehen lahjaan tarpeeksi rahaa.
meillekin sais antaa tommosii summii ihan mielelläään, mutt ku tulee vaan viinipulloo tai 50- seteliä. Ei mee tasan nää jutut.
he vielä jakoivat sen oman summansa mieheni kummitädin kanssa, joten he sitten loppujen lopuksi maksavat lahjasta 1/6. Ja oletin että osallistuminen olisi HEIDÄN POIKANSA lahjaan useamman satasen.
Ja nyt ei tarvitse möykätä että olenpa kiittämätön ja isoja rahoja saamme. Kyse on periaatteesta, jota nuo appivanhemmat noudattavat aina kun voivat. Omat vanhempani antavat rahaa ym. miettimättä mitä muut antavat. Ja minä teen appivanhemmpille palveluksia ja LAHJOITAN ruokia ym. ihan vastikkeetta. Mutta he vinkuvat sentin päälle.