Mitä mieltä? Miehen pitkät työpäivät ahdistaa...
Olen kotona puolivuotiaan vauvan sekä esikoisen kanssa. Mieheni lähtee aamuisin töihin ennen klo 9 ja on kotona usein vasta klo 20, aikaisintaan klo 19. Klo 18 on kotona ehkä kerran kahdessa viikossa jos sitäkään. Lisäksi hän tekee usein iltaisin ja viikonloppuisin töitä kotona.
Vauvan synnyttyä hän piti pari viikkoa isyyslomaa, mutta oli heti sen jälkeen järjettömän pitkiä työpäiviä. Hän on siis yrittäjä, joten mitkään ylityökiintiöt eivät tule vastaan.
Kesällä lomaa oli kaksi viikkoa, joista jälkimmäinen viikko meni osittain töitä tehden. Minä järjestin meille kaiken lomatekemisen, mies ei tehnyt loman eteen mitään.
Kysymys kuuluu, jaksaisitteko te, hyvät palstalaiset tällaista elämää?
Minulla vaihtelee vihan tunteet syyllistymiseen. Toisaalta en halua olla nalkuttava vaimo joka vastaanottaa töistä väsyneen miehen valituksin, mutta toisaalta ahdistaa ihan hirveästi tämä, että olen lasten kanssa koko päivän yksin. Olen itsekin ihan väsynyt ja odotan miehen tuloa töistä kuin kuuta nousevaa.
Kun mies tulee kotiin, syödäänkin jo iltapalaa ja hän laittaa esikoisen nukkumaan. Sitten kello onkin jo 21 ja hän on itse ihan väsynyt eikä jaksa puuhata vauvan kanssa juurikaan.
Onko muilla kokemusta vastaavasta? Onko minulla oikeus nalkuttaa vai mikä auttaisi?
Kommentit (77)
Palataan asiaan, kun lapsia on kolme ja edellisestä yli kahden päivän mittaisesta lomasta aikaa 7 vuotta.
Mieheni on yrittäjä, oli jo tavatessamme. Minä olen hyväksynyt asian enkä ryhdy miestä muuttamaan. Lapset hoidan minä, lomat (yleensä ilman miestä) hoidan minä, talouden pyöritän minä. En rutise enkä raivoa, koska ei mies mitään yllätystä ole tuottanut, hän oli tuollainen jo tavatessamme. Normaalisti läheet aamulla 6.00, käväiseen kotona noin 15.00 ja palaa töihin noin 17.00 ja kotiutuuu joskus. Viikonloppuisin saattaa olla kotona jo 12.00, mutta tekee sitten iltapäivän paperitöitä.
Miehesi on jopa aika paljon aamuisin kotona, joten nauti siitä, että ei lähde jo 5.00.
-ohis
Palataan asiaan, kun lapsia on kolme ja edellisestä yli kahden päivän mittaisesta lomasta aikaa 7 vuotta.
Mieheni on yrittäjä, oli jo tavatessamme. Minä olen hyväksynyt asian enkä ryhdy miestä muuttamaan. Lapset hoidan minä, lomat (yleensä ilman miestä) hoidan minä, talouden pyöritän minä. En rutise enkä raivoa, koska ei mies mitään yllätystä ole tuottanut, hän oli tuollainen jo tavatessamme. Normaalisti läheet aamulla 6.00, käväiseen kotona noin 15.00 ja palaa töihin noin 17.00 ja kotiutuuu joskus. Viikonloppuisin saattaa olla kotona jo 12.00, mutta tekee sitten iltapäivän paperitöitä.
Miehesi on jopa aika paljon aamuisin kotona, joten nauti siitä, että ei lähde jo 5.00.
Ja hankkia 5000,e /kk duuni julkiselta sektorilta. Voi sit ottaa saikkua, eikä tarvi oikeasti tehdä työtä.
Ei todellakaan ole normaalia, mutta hyvä jos molemmat olette tyytyväisiä. Katso vain, ettet jää puille paljaille, jos miehesi ottaa ja lähtee.
Sairasta touhua
Vierailija - 05.10.12 02:40 (ID 15682146)
Palataan asiaan, kun lapsia on kolme ja edellisestä yli kahden päivän mittaisesta lomasta aikaa 7 vuotta. Mieheni on yrittäjä, oli jo tavatessamme. Minä olen hyväksynyt asian enkä ryhdy miestä muuttamaan. Lapset hoidan minä, lomat (yleensä ilman miestä) hoidan minä, talouden pyöritän minä. En rutise enkä raivoa, koska ei mies mitään yllätystä ole tuottanut, hän oli tuollainen jo tavatessamme. Normaalisti läheet aamulla 6.00, käväiseen kotona noin 15.00 ja palaa töihin noin 17.00 ja kotiutuuu joskus. Viikonloppuisin saattaa olla kotona jo 12.00, mutta tekee sitten iltapäivän paperitöitä. Miehesi on jopa aika paljon aamuisin kotona, joten nauti siitä, että ei lähde jo 5.00.
Mieluummin ahkera mies, joka tienaa, kuin laiska työtön makaamassa sohvalla.
Mä sanoisin ennemminkin että miehen kannattaisi varautua siihen, että vaimolle sattuu jotain. Eihän hän edes tunne lapsiaan, saati että selviäisi yhdestäkään kotihommasta.
Ei todellakaan ole normaalia, mutta hyvä jos molemmat olette tyytyväisiä. Katso vain, ettet jää puille paljaille, jos miehesi ottaa ja lähtee.
Palataan asiaan, kun lapsia on kolme ja edellisestä yli kahden päivän mittaisesta lomasta aikaa 7 vuotta. Mieheni on yrittäjä, oli jo tavatessamme. Minä olen hyväksynyt asian enkä ryhdy miestä muuttamaan. Lapset hoidan minä, lomat (yleensä ilman miestä) hoidan minä, talouden pyöritän minä. En rutise enkä raivoa, koska ei mies mitään yllätystä ole tuottanut, hän oli tuollainen jo tavatessamme. Normaalisti läheet aamulla 6.00, käväiseen kotona noin 15.00 ja palaa töihin noin 17.00 ja kotiutuuu joskus. Viikonloppuisin saattaa olla kotona jo 12.00, mutta tekee sitten iltapäivän paperitöitä. Miehesi on jopa aika paljon aamuisin kotona, joten nauti siitä, että ei lähde jo 5.00.
Tämä on ihan oma valintani. Tiesin jo ennen perheen perustamista, millainen mies on ja miten elää. Ei minulla ole oikeutta sanoa, että koska olen puolisosi niin sinun tulee muuttua. Ei mies ole minulta vaatinut sitä, että luovun takiaan tärkeistä asioista, miksi siis vaatisin sitä mieheltä?
Miksi jäisin puille paljaille, kun mies lähtee? Oletatko, että ahkera mies vie kaiken mennessään? Eikö sittenkin ole niin, että laiska mies vie vaimonkin omaisuuden?
Nelosen kuvaama elämä ei vastaa mun käsitystä hyvästä perhe-elämästä.
En oikein tiedä, missä menee liian työn raja, mutta tuntuu että se on ylitetty. Mies kyllä on ihan hyvä isä, vie viikonloppuna esikoista harrastukseen ja esikoinen nauttii hänen seurastaan silloin kun mies on paikalla. Mutta nuo pitkät työpäivät vaan tekevät mielestäni arjesta kohtuuttoman raskasta ja mietin onko vika minun korvien välissä vai voinko vaatia muutosta.
Ja tämän kirjoitti ap
Lapsenne ovat varmasti tosi läheisiä isänsä kanssa
Vierailija - 05.10.12 02:37 (ID 15682113)
Lapset ovat isänsä kanssa läheisiä, usein isän matkassa mukana ja iso osa leikeistä kertoo siitä, mitä isän kanssa tehtiin tai seuraavaksi tehdään.
Harvemmin nalkuttaminen auttaa, äläkä vaan rupea marttyyriksi! Tai jos olet jo niin lopeta se. Itsellä kanssa yrittäjämies, aloitti yrittäjänä kun odotin esikoista. Oli niissä asioissa kova läpikäyminen, esikoinen on nyt kolmevuotias ja saatan välillä olla viikon kokonaan yksin lapsen kanssa. Ellen sitten hommaa äitiäni avuksi tai lähde itse johonkin. Mutta aina ei jaksa vieraita kotonaan vaan on mieluummin yksin lapsen kanssa vaikka raskasta sekin on. Muu ei ihan oikeasti auta kuin puhua asiasta ja syyllistämättä. Herättelynä voisi käyttää sellaista että olet eteisessä valmiina ulkovaatteet päällä kun mies tulee kotiin ja lähdet samalla oven avauksella. Mä olen näin tehnyt ja joskus kyllä oon varoittanut etukäteenkin tästä :) Jossain vaiheessa mies vaan tajusi että tää peli ei vetele ja on järjestänyt yrityksensä asioita niin että aikaa on enempi. Lankoni vastaavassa pattitilanteessa lakkautti yritystoiminnan ja meni takaisin palkkatöihin. Mutta jos miehesi ei halua kotiinsa katkeroitunutta noitaa, on ratkaisut etsittävä eikä kaikki aina ole kivaa mutta tasapaino on löydettävä.
Sairasta touhua
Vierailija - 05.10.12 02:40 (ID 15682146)Palataan asiaan, kun lapsia on kolme ja edellisestä yli kahden päivän mittaisesta lomasta aikaa 7 vuotta. Mieheni on yrittäjä, oli jo tavatessamme. Minä olen hyväksynyt asian enkä ryhdy miestä muuttamaan. Lapset hoidan minä, lomat (yleensä ilman miestä) hoidan minä, talouden pyöritän minä. En rutise enkä raivoa, koska ei mies mitään yllätystä ole tuottanut, hän oli tuollainen jo tavatessamme. Normaalisti läheet aamulla 6.00, käväiseen kotona noin 15.00 ja palaa töihin noin 17.00 ja kotiutuuu joskus. Viikonloppuisin saattaa olla kotona jo 12.00, mutta tekee sitten iltapäivän paperitöitä. Miehesi on jopa aika paljon aamuisin kotona, joten nauti siitä, että ei lähde jo 5.00.
Mutta eihän sulla käytännössä ole miestä, koska et näe häntä juuri koskaan
Vierailija - 05.10.12 02:51 (ID 15682230)
Sairasta touhua Vierailija - 05.10.12 02:40 (ID 15682146)
Meillä miehellä on vaativa työ, mutta voi tehdä myös etätöitä. Hän on AINA asettanut perheen etusijalle. Meillä on vain yksi lapsi mutta voisi sanoa, että työ kärsii välillä siitä että hän "huolehtii" meistä "liikaa". Tosin sitten joskus on pakko tehdä hommia kun me muut nukutaan ja toisaalta herää muutenkin aikaisin ja saattaa aloittaa työt kukonlaulun aikaan. Tytär (nyt jo 8v) jumaloi isäänsä. Ehkä teilläkin varsinkin isompi lapsi haluaisi viettää enemmän aikaa isänsä kanssa, jos kerran aina puhuu isän kanssa tekemistä asioista ja suunnittelee jo seuraavaa. Olen kiitollinen kun näen seinänaapurin perheen elämää, jossa isä tulee myös joka ilta 20 aikaan kotiin ja silloin pikkutyttöä laitetaan jo nukkumaan. Äiti on aivan poikki.
Tilanne voi olla eri, jos miehen työ on koko ajan ollut tuollaista, eikä muutosta ole lupailtu. Meillä kuitenkin siinä vaiheessa, kun lasta suunniteltiin, sovittiin, että toimimme molemmat tasaveroisina vanhempina.
Eroon oli kyllä muitakin syitä, mutta nekin juonsivat pitkälti juurensa tuohon työmäärään ja välinpitämättömyyteen perheestä.
Sveitsissä, jos on kokopäivätöissä normityöaika on 9-18.30. Usein menee klo 19 saakka kokouksissa ja sitten puolen tunnin työmatka kotiin. Täällä on työviikko 42 tuntia ihan lain mukaan.
Näin täällä siis elelee valtaosa ihmisistä. Saksankielisellä puolella on kotiäitikulttuuri, mutta ainakin täällä ranskankielisellä puolella suurin osa naisista käy töissä. Monet kylläkin osa-aikaisessa siten, että tekevät nelipäiväistä työviikkoa, mutta muina päivinä sitten tulevat kuuden jälkeen kotiin. Ja miehet samoin.
Suomessa vissiin on niin paljon julkisen sektorin työntekijöitä, joilla jos vaikka mitä joustoa ja etätyötä ja sairaslomaa ja vuosilomaa, että ihmisille tulee mielikuva siitä, että kokoaikatyö on 9-16 ja that's it. Ideaalimaailmassa tietysti olisikin noin, mutta ei monessa työpaikassa ole mahdollista noin lyhyet työpäivät.
Ja missä lapset sitten on täällä? No, ei ainakaan yksin kotona, kuten Suomessa. Ihmiset näkee paljon vaivaa ,ja maksavat eikä aina mistään huippupalkoista järjestääkseen hoitajasysteemejä kotiin vielä kouluikäisillekin. Ja isovanhemmat on kuvioissa mukana niillä, jotka asuu synnyinkaupungissaan. Ja sitä pidetään puolin ja toisin ihan normaalina.
Tuo vaan, ettei joku älä keuhkoamaan lasten heitteillejätöstä.