Neuvolan voimavarakysely ja sieltä seksi -ja parisuhdeosio!
Saatiin siis neuvolasta voimavarakysely yhdessä miehen kanssa täytettäväksi, jotta siitä voidaan sitten luottamuksellisesti keskustella neuvolassa, joko miehen kanssa yhdessä tai yksin.
Siinä on kysymyksiä perhe-elämästä, mikä on ihan ok, mutta mä en jotenkin tajua, miksi mun pitäisi keskustella jonkun (siis ylipäänsä kenenkään muun kuin oman miehen) kanssa mm. aiheista:
-suhteemme on läheinen
- osoitamme toisillemme hellyyttä
- pystymme keskustelemaan seksuaalielämästämme
Ja tämän "luottamuksellisen keskustelun" kuulisivat siis myös meidän tarkkakorvaisetkin lapsetkin. Hyvällä tuurilla siihen tulee vielä joku harjoittelijakin pällistelemään. Hurraa.
Me ei nyt näitä osioita täytetä, koska kummankin mielestä ois tosi kiusallista puhua henkilökohtaisista asioista vieraalle ihmiselle, ja vielä lasten kuullen. Nämä asiat vaan ei kuulu neuvolalle, mietti sitä sitten miten päin tahansa. Tiedän että tämä on neuvolallekin ihan ok. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten te muut olette kokeneet tämän lippulappusen ja sen kysymykset? Onko jonkun mies oikeasti ottanut töistä vapaata ihan vaan, että saa mennä sinne kiikkerälle jakkaralle istumaan ja keskustelemaan teidän perhetiimistä, ja kokenut sen hyväksi ja tärkeäksi hetkeksi, eikä pakkopullaksi?
Kommentit (71)
MIHIN LIITTYY OMAT LAAPSUUDEN AIKAISET KOKEMUKSET?
MIKSI KYSELLÄÄN MITEN ITSEÄ KOHDELTIIN LAPSENA?
mitäs tapahtuu, jos paljastaakin äitiysneuvolassa, että omassa lapsuuden kodissa oli insestiä?
miten se vaikuttaa syntymättömään lapseen, tai yleensäkkään omien lasten hoitamiseen?
mitä neuvolassa tehdään jos äidillä on insestikokemuksia tai jotain muuta omassa lapsuudessa...????
... niin en olisi itse vaivautunut keskustelemaan mieheni kanssa yhdestäkään siinä lapussa esitetystä osiosta. Ihan turhaan sain kehitettyä niistä kysymyksistä riitoja moneksi päiväksi, kun tivasin mieheltä vastausta kysymyksiin, kun se TÄYTYY täyttää neuvolaa varten ja minä olen asiasta sitä mieltä ja mies tätä mieltä. Paskat sitä edes tarvitsee täyttää!
Ensimmäisellä kerralla raskausaikana sain miehen osallistumaan siihen yhteiskeskusteluun pitkän suostuttelun jälkeen ja sitten hän istui siellä ihan turhan panttina, kun terveydenhoitaja ei ollut mitenkään valmistautunut siihen, että mieskin ehkä osallistuisi. Olin asiasta hieman epävarma edellisellä kerralla ja sanoin, että en ole nyt yhtään varma, että tuleeko mies mukaan, niin hoitaja ei sitten viitsinyt edes valmistautua. Jos olisin tiennyt, että miehen tulo sinne on ihan turhaa, en olisi vaatimalla vaatinut häntä sinne. Toisella kerralla synnytyksen jälkeen en edes viitsinyt täyttää koko lomaketta ensimmäisen paskakokemuksen jälkeen, koska en halunnut kertoa mitää noista parisuhdeosioista, eikä sitä edes kyselty lääkärin vastaanotolla. Itseasiassa lääkärin vastaanotolla ei kysytty ollenkaan koko voimavarakyselyä, vaan asiat oli jotain ihan peruskamaa, mitä 10-20 minuutissa ehtii käydä. Eihän ne pysty siellä auttamaan millään tavalla, jos teillä olisi jotain ongelmia. Korkeintaan sanovat, että voi voi ja että ehkä pariterapialle olisi tarvetta, että ota itse selvää, mistä voisit saada apua, täältä et saa muuta kuin kertomisen ja itsesi nolaamisen ilon ja lyhyellä vastaanotolla ei paljon avauduta. :D
Minun neuvoni sinulle on se, että "unohda" koko lapun täyttäminen. Jos kysyvät sitä neuvolassa, niin sanot vaan, ettet muistanut täyttää etkä ole ajatellut sitä ollenkaan. Äidit on muutenkin hajamielisiä. ;) Jos teillä on muutakin elämää (aiempia lapsia), niin menee varmasti ihan täydestä, että olet unohtanut koko lapun kaikessa kiireessä. Ei ne ota sitä edes itselleen sinne arkistoitavaksi, niin ihan turha vaiva. Eikä miehen ole sinne mikään pakko mennä.
MIHIN LIITTYY OMAT LAAPSUUDEN AIKAISET KOKEMUKSET?
MIKSI KYSELLÄÄN MITEN ITSEÄ KOHDELTIIN LAPSENA?
mitäs tapahtuu, jos paljastaakin äitiysneuvolassa, että omassa lapsuuden kodissa oli insestiä?
miten se vaikuttaa syntymättömään lapseen, tai yleensäkkään omien lasten hoitamiseen?
mitä neuvolassa tehdään jos äidillä on insestikokemuksia tai jotain muuta omassa lapsuudessa...????
NÄMÄ ASIAT IHAN TUTKITUSTI LIITTYY SIIHEN KUINKA OMAA LASTA AIOTAAN HOITAA! SUURIMMASSA OSASSA VÄKIVALTATAPAUKSIA LAPSIIN KOHDISTUEN ON VANHEMPI TAI VANHEMMAT ITSE KOKENEET LAPSENA VÄKIVALTAA. JOS NÄISTÄ ASOISTA PUHUU VAIKKAPA NEUVOLAPSYKOLOGILLE, NIIN SAA PAREMMAT TYÖKALUT TUNNISTAA ITSESSÄ, OMASSA TOIMINNASSA, HUOLESTUTTAVIA PIIRTEITÄ, KUN SE VAUVA SITTEN ON SIINÄ.
Heh, todella hassua sakkia täällä! Täällä todellakin kuvitellaan, että neuvolantätiä ihan vain uteliaisuudesta kiinnostaa teidän miesten laukeamisnopeus ja yhdyntöjen lukumäärä?! Ei todellakaan kiinnosta! Kyselylomakkeessa ei edes kysytä tuollaisia asioita, vaan "onko suhteenne läheinen" ja "pystyttekö keskustelemaan seksielämästänne". Näihin kysymyksiin vastataan rastittamalla numero väliltä täysin samaa mieltä - täysin erimieltä. Jos asiat ovat hyvin, näitä kohtia ei edes oteta puheeksi! Jos asiat ovat huonosti, täti kysyy haluatteko puhua näistä asioista. Hän ei todellakaan tenttaa yksityiskohtia teidän seksielämästä (tai raha-asioista tai mistään muustakaan). Lomake on nimenomaan vain tarkoitettu avuksi niille, joilla ongelmia on, ja jotka HALUAVAT niistä asioista tädin kanssa puhua. Muut voivat sen täyttää tai olla täyttämättä.
Ja todella kapeakatseisia av-mammoja ovat myös ne, jotka ihmettelevät miten seksielämä muka vaikuttaa lasten hyvinvointiin. Tässäpä kiteytettynä: hyvä seksielämä -> hyvä parisuhde -> onnellinen perhe -> onnelliset lapset.
Ei kyllä haittaakaan, se ei kuulu heille, että en olisi edes vastannut :)
Suvun taudit ja muut kyllä on kyselty, mutta ei koskaan mitään tuollaista.
Ihmettelen, että niin moni tuntuu pöyristyneen noista kysymyksistä. Luuletteko te kauhistelijat nyt ihan tosissanne, että tuolla kaavakkeella yritetään udella yksityiskohtia teidän parisuhteestanne ja seksielämästänne? Olette te kyllä hassua ja vähän hysteeristä sakkia :)
Kuten joku onkin jo yrittänyt tässä ketjussa sanoa, kaavakkeella pyritään laskemaan kynnystä keskustelun aloitukselle niille vanhemmille, jotka mahdollisesti kyseisistä asioista haluaisivat keskustella, mutteivät itse oikein osaa/kehtaa ottaa niitä oma-aloitteisesti esille neuvolassa käydessään. Ei siellä keneltäkään aleta noita asioita tentata vasten tahtoaan.
t. ylemmän "hyvin sanottu"-viestin kirjoittaja
(siis minun mielestäni) keskustelemaan vanhemmuudesta, ei naisena ja miehenä ruotimaan parisuhdetta.
Minä olen hyvä äiti, ja neuvolassa saa minun puolestani ruotia sitä minun äitiyttäni jos se on lapsen parhaaksi. Mutta muu elämä ei kuulu sinne, koska ihmisen ei tarvitse olla täydellinen voidakseen antaa lapselleen hyvän elämän.
jos kertoo neuvolassa omista lapsuudenaikaisista insesti kokemuksista, mitä neuvola tekee?
joutuuko perhe. ls-asiakkaaksi? omista lapsuudenaikaisista tapahtumista johtuen?
pitääkö puhua psykologille, äidin?koko perheen? kenen? miksi?
tekeekö neukku ls-ilmoituksen jos äidillä on ollut lapsuudessa insestiä? tai väkivaltaa? miksi?
jos kertoo neuvolassa omista lapsuudenaikaisista insesti kokemuksista, mitä neuvola tekee?
joutuuko perhe. ls-asiakkaaksi? omista lapsuudenaikaisista tapahtumista johtuen?
pitääkö puhua psykologille, äidin?koko perheen? kenen? miksi?
tekeekö neukku ls-ilmoituksen jos äidillä on ollut lapsuudessa insestiä? tai väkivaltaa? miksi?
ei tietenkään! Siellä saa mahdollisuuden puhua joko neuvolanterkalle tai psykologille. Kun oma lapsi syntyy, niin oma lapsuus tulee silloin pintaan ja se nyt vain vaikuttaa siihen vuorovaikutukseen vauvan ja äidin välillä. On se niin suuri ja tunteellinen asia se vauvan syntymä. Mutta ei kaikilla omat huonot kokemukset aiheuta ongelmia, joillakin aiheuttaa. Ja jos asiaa ruoditaan jo ennen lapsen tuloa, niin on sitten itse helpompi huomata hälytysmerkkejä esim omassa toiminnassa.
Äitiysneuvolan tehtävänä on edistää raskaana olevan naisen, sikiön ja vastasyntyneen lapsen ja koko lasta odottavan perheen terveyttä ja hyvinvointia. Tavoitteena on raskaudenaikaisten häiriöiden ehkäisy, häiriöiden varhainen toteaminen ja sujuva hoitoon ohjaaminen.
Raskaana oleville naisille tarjotaan mahdollisuus raskauden aikaisiin sikiön kromosomi- ja rakennepoikkeavuuksien seulontoihin, jotka tehdään seulonta-asetuksen mukaan. Seulontoihin osallistumiseksi äidin olisi hyvä olla yhteydessä neuvolaan jo ennen 8. raskausviikkoa. Lähes kaikki raskaana olevat naiset käyvät neuvolassa ennen neljännen raskauskuukauden päättymistä. Se on myös äitiysavustuksen saamisen edellytyksenä.
Neuvolan tuki suunnataan koko perheelle. Näin voidaan tukea raskaana olevaa naista ja hänen puolisoaan valmistautumaan vanhemmuuteen ja lapsen tuomiin muutoksiin perheessä.
Neuvolan tehtävänä on tukea perheen voimavaroja, lapsen ja vanhemman välistä varhaista vuorovaikutusta sekä äidin voimavaroja imettää. Huomiota kiinnitetään koko perheen elintapoihin, parisuhteeseen ja molempien puolisoiden rooliin ja vastuuseen vanhempina. Ensimmäistä lasta odottavan tai ensimmäisen lapsen saaneen perheen luokse on järjestettävä vähintään yksi kotikäynti. Ainakin ensimmäistä lasta odottavalle perheelle on järjestettävä monialaisesti toteutettua perhevalmennusta, johon sisältyy vanhempainryhmätoimintaa.
Annetaanko se siis ennen vai jälkeen syntymän? Lapsi on nyt 10kk.