Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan voimavarakysely ja sieltä seksi -ja parisuhdeosio!

Vierailija
05.10.2012 |

Saatiin siis neuvolasta voimavarakysely yhdessä miehen kanssa täytettäväksi, jotta siitä voidaan sitten luottamuksellisesti keskustella neuvolassa, joko miehen kanssa yhdessä tai yksin.

Siinä on kysymyksiä perhe-elämästä, mikä on ihan ok, mutta mä en jotenkin tajua, miksi mun pitäisi keskustella jonkun (siis ylipäänsä kenenkään muun kuin oman miehen) kanssa mm. aiheista:

-suhteemme on läheinen

- osoitamme toisillemme hellyyttä

- pystymme keskustelemaan seksuaalielämästämme

Ja tämän "luottamuksellisen keskustelun" kuulisivat siis myös meidän tarkkakorvaisetkin lapsetkin. Hyvällä tuurilla siihen tulee vielä joku harjoittelijakin pällistelemään. Hurraa.

Me ei nyt näitä osioita täytetä, koska kummankin mielestä ois tosi kiusallista puhua henkilökohtaisista asioista vieraalle ihmiselle, ja vielä lasten kuullen. Nämä asiat vaan ei kuulu neuvolalle, mietti sitä sitten miten päin tahansa. Tiedän että tämä on neuvolallekin ihan ok. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten te muut olette kokeneet tämän lippulappusen ja sen kysymykset? Onko jonkun mies oikeasti ottanut töistä vapaata ihan vaan, että saa mennä sinne kiikkerälle jakkaralle istumaan ja keskustelemaan teidän perhetiimistä, ja kokenut sen hyväksi ja tärkeäksi hetkeksi, eikä pakkopullaksi?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siitä kysytään niin annan vastauksen jonka ne haluavat kuulla.

En halua apua parisuhteeseni ja uskon ettei moni muukaan halua.

Tosin mun lapset on koululaisia niin en enään käy neuvolassa.

Muistakaa että ei tarvitse vastata rehellisesti, jops ette halua kenenkään puuttuvan perhe-elämäänne.

Olen ollut naimisissa 18v. ja asioistani puhuin vain äidilleni.

Vierailija
42/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta lapsta keskusteltu th:n kanssa mitään. Terkka vaan selasi laput läpi ja totesi, että teillä taitaa olla kaikki hyvin.

Eikä mun muistaakseni siinä lapussa edes kysytty varsinaisesti mitään seksiin liittyvää. Vaan että pystyttekö _keskustelemaan_ asiasta kotona. Sekin on keskustelua, että jos toinen osapuoli sanoo olevansa haluton ja päätetään olla harrastamatta seksiä. Hellyys on joka suhteessa tärkeä voimavara, muttei liity välttämättä seksiin. En ymmärrä mitä kainosteltavaa noihin kysymysiin vastaamisessa on. Ei se terkka niitä vastauksia paina mieleensä ja muistele sitten seuraavilla tapaamisilla, että: 'Tää on se rouva, joka on niin sulkeutunut, ettei edes halaa miestään'

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asun Saksassa, jossa kunnioitetaan ihmisen yksityiselämää. Täällä nousis varmasti kauhea kohu, jos viranomaiset yrittäis urkkia tollasia yksityisasioita.

Suomalainen neuvolasysteemi taitaa olla varsinainen urkkimislaitos.

Vierailija
44/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhoitaja antoi lapun ja sanoi, lapun asioista voi ja kannattaa keskustella miehen kanssa. Jos jotain erityistä nousee mieleen, voidaan siitä keskustella seuraavalla kerralla. Lappua ei tarvinnut palauttaa, eikä siitä kyselty muutenkaan. Käytiin miehen kanssa hyvät keskustelut lapun perusteella.

Mulla on kyllä muutenkin ihana terkka. Oikeasti näin esikoista odottaessa on ollut todella tärkeää, että terveydenhoitaja on mukava!

Vierailija
45/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelua paperin osalta ei juuri ollut ja noihin aiheisiin terkkari ei puuttunut lainkaan. Katsoi vain paperin läpi ja antoi takaisin. Ei siinä mitään ollut, vaikka etukäteen vähän jännitinkin et miten tarkka keskustelu kyselystä tulee.

Vierailija
46/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden kyselyjen tarkoitus on seuloa ongelmat esiin ja madaltaa kynnystä pyytää apua. Ei niitä ole pakko palauttaa täytettynä. Ei se mitään utelua ole.

Meillä on ollut mies mukana neuvolassa melkein aina. Liukuva työaika ja mahdollisuus etätöihin.

Vierailija
47/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mua suunnattomasti ärsyttää sellaisen tiedon kerääminen mikä ei suoraan liity lapsen hyvinvointiin. Samalla tavalla minua ärsyttää aina, jos joku taho yrittää kerätä puolihuolimattomasti henkilökohtaisia tietoja, oli ne sitten kerätty markkinointitarkoitukseen tai sitten tällaisen kollektiivisen huolen varjolla.

Totta kai tässä olisi voinut tehdä kuten tiedän monen tehneen; paperi on raksittu äidin toimesta mieheltä edes kysymättä ja palautettu se. Minusta kyse on kuitenkin periaatteesta - aivan kaikkea ei neuvolan tarvise tietää, pelkästään sen mikä koskee lasta.

ap.

Vierailija
48/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan vähän dillet vastaa. Sitä sillä oikeasti testataan.

Vierailija
49/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai muuten tosi yksinäistä ja eristäytynyttä äitiä jolta kukaan ei koskaan kysy, että miten miehen kanssa menee. Tämä voi olla sille äidille ainoa tilaisuus sanoa, että kamalaa on.

Vierailija
50/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu muille meidän henkilökohtaiset asiat.

Vierailija
51/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten seksiasiat vaikuttavat lapsen hyvinvointiin. Ja entäs jos ilmoitan vaikka että mieheni ei anna tarpeeksi usein tai että seksiä on aika harvoin ja mies tulee melko nopeasti. No, mites toimitaan? Aika seksiterapiaan vai?

Ei kai kenelläkään ole aina ja jatkuvasti loistava seksielämä jossa halut kohtaavat ja joka kerta on hekumallista. Ei siihen silti tarvitse ulkopuolista apua paitsi jos asia vaivaa niin paljon että hallitsee jo elämää.

Itse pidän normaalina että välillä seksielämä loistaa ja taas saattaa olla kylmempi kausi. Miteä sitten! Sen ymmärrän että väkivallasta ja masennuksesta udellaan.

Vierailija
52/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ymmärrä miks tollanen lappu annetaan jo useamman lapsen äidille äitiysneuvolassa!

lapussa kysellään, että osaako laittaa ruokaa? mitä?

meinaako ne ihan tosissaan, että oltais syöty ihan pelkkää ravintola-ruokaa koko perhe, joka päivä???

miten vaikuttaa syntymättömään (sain lapun äitiys neuvolassa)lapseen vanhempien seksielämä?

mitä äitiysneuvolalle kuuluu meidän perheen raha-asiat?

Vierailija
53/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyy olennaisesti lapsen hyvinvointiin. Neuvola nyt vaan sattuu olemaan se instanssi, joka kohtaa lapsiperheet. Ei noita kyselyitä tehdä huvikseen, tai ilman tarkoitusta. Kyllä niillä pyritään löytämään juuri ne perheet, joissa apua ja tukea tarvitaan. Se on vain työväline terveydenhoitajille.

Toki meitä ihmisiä on erilaisia, ja toisille henk.koht. asioista puhuminen on vaikeaa. Kyllä ne terkkarit osaa sitä kunnioittaa.

Ei ne opiskelijat siellä " pällistele ", vaan opiskelee vastuulliseen ammattiin.

Vierailija
54/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillekin annettu tollanen. ei ehkä ois tullu eroa jos asioista ois puhuttu ajoissa.

Vierailija
55/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullä ä-neuvolan-täti uteli omat ja miehen vanhemmat, asuinpaikat...yms

kysyin että mihin näitä tietoja tarvitaan täti vaan sanoi, että niitä tarvitaan selvittäessä tukiverkkoa, ja jos sitä ei ole niin, että voi voi... niin missä asuvat?

ja jatkoi kirjaamista koneelle!

minusta todella ahdistavaa, en saanut edes valita, oli PAKKO kertoa Isovanhempien asuinpaikat ja ammatit...yms.

minusta täysin asiatonta!

Vierailija
56/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mua suunnattomasti ärsyttää sellaisen tiedon kerääminen mikä ei suoraan liity lapsen hyvinvointiin. Samalla tavalla minua ärsyttää aina, jos joku taho yrittää kerätä puolihuolimattomasti henkilökohtaisia tietoja, oli ne sitten kerätty markkinointitarkoitukseen tai sitten tällaisen kollektiivisen huolen varjolla.

Totta kai tässä olisi voinut tehdä kuten tiedän monen tehneen; paperi on raksittu äidin toimesta mieheltä edes kysymättä ja palautettu se. Minusta kyse on kuitenkin periaatteesta - aivan kaikkea ei neuvolan tarvise tietää, pelkästään sen mikä koskee lasta.

ap.

jos parisuhde menee ihan päin honkia, niin ei tarvinne olla järjenjättiläinen tajutakseen, että se mitä suurimmalla todennäköisyydellä heijastuu myös lapsiin....

Vierailija
57/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni käyn äitiys neuvolassa, seuratakseni maha-asukkini kasvua ja kehitysta.

en ruotimassa minun ja mieheni seksielämää, enkä sitä missä isovanhemmat asuvat.

ei todellakaan vaikuta maha-asukin kehitykseen isovanhempien asuinpaikka!!

mihin oikeasti tällä pyritään?

ihan ihmeellistä kyttäystä!

Vierailija
58/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ole täyttänyt yhtäkään tuollaista kyselylomaketta. En halua, että minusta jää neuvolalle ja muille tahoille tuollaisia tietoja vuosikymmeniksi.

Parempi olisi joku neuvolan esittelylomake perheille. Lomakkeessa voisi kerta, millaisissa asioissa neuvola voi auttaa ja mikä on neuvolan tarkoitus. Sitten henkilöt, jotka keksusteluau

Vierailija
59/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin neuvolassa, että tulen vain ja ainoastaan lapsen asioissa. Omat henkilökohtaiset asiani hoidan itse. Osaan lukea, tiedostan omat ongelmani ja jos en itse kykene ongelmiani ratkaisemaan, niin otan silloin yhteyden kunkin alan ammattilaiseen. ihan suoraan ja omatoimisesti, en halua liikoja välikäsiä, en halua että yksityisasiani ovat kirjattuina ja kymmenien ihmisten luettavissa.

Ja on asioita, joille ei kerta kaikkiaan voi tehdä mitään. Lapseni isovanhemmat ja muu suku asuu satojen kilometrien päässä, enkä aio muuttaa sinne. Tälle asialle ei varmaan terveydenhoitajakaan mitään voi, vai voiko?

Vierailija
60/71 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että niin moni tuntuu pöyristyneen noista kysymyksistä. Luuletteko te kauhistelijat nyt ihan tosissanne, että tuolla kaavakkeella yritetään udella yksityiskohtia teidän parisuhteestanne ja seksielämästänne? Olette te kyllä hassua ja vähän hysteeristä sakkia :)

Kuten joku onkin jo yrittänyt tässä ketjussa sanoa, kaavakkeella pyritään laskemaan kynnystä keskustelun aloitukselle niille vanhemmille, jotka mahdollisesti kyseisistä asioista haluaisivat keskustella, mutteivät itse oikein osaa/kehtaa ottaa niitä oma-aloitteisesti esille neuvolassa käydessään. Ei siellä keneltäkään aleta noita asioita tentata vasten tahtoaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi