Neuvolan voimavarakysely ja sieltä seksi -ja parisuhdeosio!
Saatiin siis neuvolasta voimavarakysely yhdessä miehen kanssa täytettäväksi, jotta siitä voidaan sitten luottamuksellisesti keskustella neuvolassa, joko miehen kanssa yhdessä tai yksin.
Siinä on kysymyksiä perhe-elämästä, mikä on ihan ok, mutta mä en jotenkin tajua, miksi mun pitäisi keskustella jonkun (siis ylipäänsä kenenkään muun kuin oman miehen) kanssa mm. aiheista:
-suhteemme on läheinen
- osoitamme toisillemme hellyyttä
- pystymme keskustelemaan seksuaalielämästämme
Ja tämän "luottamuksellisen keskustelun" kuulisivat siis myös meidän tarkkakorvaisetkin lapsetkin. Hyvällä tuurilla siihen tulee vielä joku harjoittelijakin pällistelemään. Hurraa.
Me ei nyt näitä osioita täytetä, koska kummankin mielestä ois tosi kiusallista puhua henkilökohtaisista asioista vieraalle ihmiselle, ja vielä lasten kuullen. Nämä asiat vaan ei kuulu neuvolalle, mietti sitä sitten miten päin tahansa. Tiedän että tämä on neuvolallekin ihan ok. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten te muut olette kokeneet tämän lippulappusen ja sen kysymykset? Onko jonkun mies oikeasti ottanut töistä vapaata ihan vaan, että saa mennä sinne kiikkerälle jakkaralle istumaan ja keskustelemaan teidän perhetiimistä, ja kokenut sen hyväksi ja tärkeäksi hetkeksi, eikä pakkopullaksi?
Kommentit (71)
ottaa huomioon neuvolan funktio. Mikä muu taho on sellainen, joka tavoittaa yhtä hyvin suuren osan suomalaisista perheistä niiden elämäntilanteista ja statuksesta riippumatta? Ja vielä tosiaan niin, että otetaan huomioon KOKO perhe, ei vaan yksittäinen perheenjäsen. Ei mikään. Siksi neuvoloilla on ilman muuta vastuu muustakin kuin pelkästään lapsen kasvun mittaajana, vaan sille kuuluu myös koko perheen hyvinvointi. Vapaaehtoistahan se tietysti on, kuten koko neuvolajärjestelmä, ja toki jokainen voi itse vetää omat yksityisyyden rajansa. On kuitenkin hyvä, että on olemassa joku taho, joka ottaa koko perheen tilanteen ja hyvinvoinnin huomioon ja madaltaa kynnystä ottaa puheeksi vaikeita asioita NIILLE jotka sitä tarvitsevat.
On se kumma, että jaksetaan valittaa siitä että neuvola ottaa arkojakin asioita puheeksi ja samaan aikaan valitus kuuluu siitäkin, että miksi huonosti voivia perheitä ei auteta.
ei niihin oikeata apua saa. terkkari yrittää lässyttää jotain, mutta siihen se jää. todelliset avuntarpeet lakaistaan maton alle.
Mutta olisi hyvä myös mainita, että niiden täyttäminen ja palauttaminen on vapaaehtoista. Muutenkin neuvola voisi korostaa, että he ovat asiakkaitaan varten, eivät asiakkaat neuvolaa varten.
Terveydenhoitajat ovat ihmisiä, he tekevät työtä omalla persoonallaan, joten he ovat kaikki myös erilaisia.
Hyvä terveydenhoitaja ymmärtää, että asiakas valitsee haluamansa palvelut. Rokotukset, mittaukset ja punnitukset riittävät monille. Joku muu sen sijaan tahtoo enemmän tukea vanhemmuudelleen ja hän sitten saakoon sitä.
Huono terveydenhoitaja kyttää asiakastaan ja tulkitsee negatiivisesti kaiken. Ai, et täytä kyselyä, siis sulla ON ongelmia, ai et halua puhua itsestäsi, siis sinulla on jotain SALATTAVAA jne.
Huono terveydenhoitaja ei ymmärrä, että hän isoine egoineen ei ole tärkeä kaikille perheille.
Hyvä terveydenhoitaja ottaa huomioon asiakkaansa toiveet, ja toimii niiden mukaan.
Me ei palautettu niitä papereita ollenkaan neuvolaan. Sanottiin että täytettiin ne kotona ja keskusteltiin näistä parisuhde ja seksi asioista yhdessä. Sehän siinä oli meidän mielestä se idea että rauhassa istutaan kotona kahden kesken alas ja pohditaan muuttaako vauvan tulo seksi elämää ja millä tavalla ja että ymmärretään että on vähemmän kahden keskistä aikaa jne.
Minä koin epämukavaksi siitä neuvolassa puhua jotenka sanottiin että tehtävä on tehty kahden kesken kotona ja se saa riittää.
Seksi elämästä puhuminen ei niin paljon olisi haitannut minua mutta raha-asioista en halua yhtään mitään puhua.
Asutaan pinemmällä paikkakunnalla ja en luota neuvolan henkilökuntaan niin paljon että kertoisin siellä minkälaisia tuloja meille mistäkin tulee.
Sitä paitsi ei ole edes ensimmäinen lapsi kyseessä niin kyllä me tiedetään miten vauvan tulo vaikuttaa parisuhteeseen. Valvottuja öitä ja nopeita pikapanoja salaa vessassa jonkin aikaa taas :D
asiakas valitsee haluamansa palvelut! Neuvolatoimintaa säätelee asetus ja th:n ja lääkärin on toimittava sen mukaan. Kyselyt, rokotukset jne ovat toki vapaaehtoisia, mutta ne ovat kuitenkin osa sitä pakettia ja ne on tietyissä kohdin tuotava esiin. Asiakas ei voi ilmoittaa ensikäynnillä että minä haluan sitten nämä ja nämä palvelut ja noita en ollenkaan.
Jos todella haluaa esim. vain mitat ja kaikki muu pitäisi skipata pois niin ehkä on syytä hakeutua yksityiselle.
Meillä huono seksielämä- ihan ok parisuhde ja erittäin onnelliset lapset.
Mies kokenut huostaanoton ja väkivallan- on hyvä isä omille lapsilleen.
Jos oltaisiin täytetty lappu niin olisiko joku hullu th tekemässä taas omia päätelmiään.
Eikä meillä ole kuin yksi mummo.
En anna yksityiselämääni kenellekkään.
Kysellä voi ja valehtelen sukkana.
Tosin mun lapset jo koululaisia ja mitään kyselyitä ei ollut, kun lapseni olivat neuvolaiässä.
Olen kerran yhden kyselyn täyttänyt, kun olin eräällä kurssilla ja th tarkastus.
En vastannut täysin rehellisesti kaikkeen.
Neuvolantäti sanoi, että on tällainen voimavarakysely olemassa, mutta hänellä ei nyt ole niitä papereita, voit käydä itse netistä tulostamassa. Kysyin, että mistä tuon lomakkeen löytää, mutta ei hänkään muistanut. Kyseli kuitenkin seuraavalla kerralla, että etkö tosiaan ole täyttänyt sitä lomaketta. Just joo...
kyselyt ovat vapaaehtoisia?
Meillä huono seksielämä- ihan ok parisuhde ja erittäin onnelliset lapset.
Mies kokenut huostaanoton ja väkivallan- on hyvä isä omille lapsilleen.
Jos oltaisiin täytetty lappu niin olisiko joku hullu th tekemässä taas omia päätelmiään.
Eikä meillä ole kuin yksi mummo.
En anna yksityiselämääni kenellekkään.
Kysellä voi ja valehtelen sukkana.
Tosin mun lapset jo koululaisia ja mitään kyselyitä ei ollut, kun lapseni olivat neuvolaiässä.
Olen kerran yhden kyselyn täyttänyt, kun olin eräällä kurssilla ja th tarkastus.
En vastannut täysin rehellisesti kaikkeen.
lasten kuullen? Turha vinkua kun ei saa apua, jos ei tuotakaan viisi tehdä. Vähän turhahan tuo oli, mutta ei se nyt liikoja vaatinut ja se on niiden työtä ja niillä on vaitiolovelvollisuus. Pystytteköhän puhumaan keskenännekään? Vai onko ajatusmaailmanne jotenkin niin kieroutunut, ettette kehtaa terkkarille puhua? Siitä seksistä taidettiin kysyä, että ymmärrättekö vauvan vaikuttavan myös seksielämäänne, ettei nyt mitään yksityiskohtia kysellä.
täytin kohdan raksi ruutuun periaatteella ja ei ollut neuvolassa terkkarilla lisäkysymyksiä.
Ei meillä mies ollut mukana keskustelemassa eikä me itse asiassa siitä lapusta juteltu. Th totesi, että kaikki vaikuttaa olevan hyvin, pyysi sanomaan, jos halutaan jorain keskusteluapua. Sanoin, että se ei ole tarpeen.
Mä ajattelen niin, että jos jokin niissä kyselyn jutuissa vaivaa mua, niin voin siitä halutessani keskustella enemmän. Jos vaikka parisuhdejutut on päin mäntyä, vodaan neuvolan kautta saada keskusteluapua ongelmaan. Ja lapset tietysti silloin hoitoon kun puhutaan seksistä.
Tavallaan tyhmää kysellä yksityisiä asioita. Kannattaa siis lukea tilastotietoa, jotta osaa ruksia keskimääräisiä vastauksia eli esim yhdyntöjä 2-3 kertaa viikossa, vai miten se nyt menikään...
se antaa th:lle, jos vastaat rehellisesti kaikkeen EI? Parisuhde, jossa ei ole hellyyttä, kykyä keskustella esim. erilaisista seksihaluista tai haluttomuudesta ja suhde tuntuu tosi etäiseltä.
Eihän tuossa kysytä missä asennossa harrastatte, onko miehesi lerssi riittävän iso tai kiljutko orgasmin kourissa :))
minä en siis ymmärrä, että miksi tuo lappu täytyy palauttaa? Sen ymmärtäisin, jos siinä kehotettaisiin käymään asiat läpi miehen kanssa kaksitaan. Mutta mitä nämä neuvolalle kuuluu? Mulle tulee tunne, että taas on väännetty jollain projektirajoituksella näennäistärkeä kysely joka oikeastaan vaan vie työaikaa ja lisää byrokratiaa. Ja kaikki siitä ilosta että nykyään ollaan niin kiintyneitä kaiken raportoimiseen ja dokumentointiin.
Me kuulutaan siihen suureen enemmistöön neuvolan asiakkaista, joille neuvola on vaan lasten mittaamis-ja rokotuspaikka. Ei tarvita apua, asiat on hyvin. Kaikki tämä työaika, joka terkkarilla menee niiden perheiden kanssa keskusteluun, jotka ei siitä keskustelusta hyödy, voitaisiin käyttää niihin perheisiin, jotka tarvitsevat apua.
Kaikki tämä työaika, joka terkkarilla menee niiden perheiden kanssa keskusteluun, jotka ei siitä keskustelusta hyödy, voitaisiin käyttää niihin perheisiin, jotka tarvitsevat apua.
Siltikin mua ärsyttää tuollaiset kyselyt jo ihan periaatteessa vaikka ymmärrän niiden perusteet. Siis ei mulla ole edes lapsia, mutta ajatuskin siitä että joku kyselisi multa mun henkilökohtaisia asioita... Ikään kuin se muille kuuluis, ja ikään kuin olisin niin urpo etten osaa apua pyytää jos sitä tarvitsen. Tuo on jotenkin sellaista holhoamista mikä aiheuttaa mussa ärtymystä. Siihen tuntuu sisältyvän oletus, että ihminen ei itse tajua mitään, ja sen vuoksi neuvolantädin täytyy tulkita ne rastit siellä ruudussa ja sitten kertoa miten pitäisi toimia.
Mutta kai niitäkin on, jotka ei itse tajua mitään ja niitä tuo voi auttaa. Tuollaisissa tilanteissa vaan tulee sellainen olo, että miten tyhmänä ja avuttomana te mua pidätte. Tuollainen fiilis on tullut esim fysioterapeutilla, joka oli kyllä kovin mukava ihminen mutta "kehui" kauheasti mun liikunnan harrastamista sellaisella päähäntaputtelumentaliteetilla. Tyyliin "niin sitä pitää". Joo, mä liikun ihan itseni vuoksi, en siksi että saa kehuja "neuvolantädiltä"...
Noilla kyselyillä yritetään löytää perheet,jotka tarvitsevat apua. Jos parisuhde on umpisolmussa ja etäinen, vauva parkuu, uhmaikäinen kiipeilee seinille, voi jo arvella että perhe voisi tarvita tukea ennen kuin uupumus voittaa.
Jos teillä on kaikki asiat hyvin, ruksit ne kohdat ja poistut onnellisena ovesta ulos. Neuvolassa ei muuten ole pakko käydä, siirry yksityiselle hakemaan rokotukset.
jossa aiheena tosin oli lähisuhdeväkivalta. Th sano, että niitä kyselyitä paperilla tehdään, jotta niillä, jotka oikeasti tarvitsevat apua olisi matalampi kynnys tuoda asiat julki neuvolassa. Ei siitäkään lomakkeesta sen enempi puhuttu, ku ei sillä perusteella ollu mitään syytä sellaiseen. Samalla lailla synnytyksen jälkeen osastolla kyseltiin ja ku kaikkiin kysymyksiin vastaus oli väkivallan suhteen ei, ni se jäi siihen.
Eli luultavasti tuokin lomake on tavallaan yksi kädenojennus, että ne joilla on ongelmia, voivat vaikkapa tuota kautta päästä ongelmien purkamisen alkuun.
Voithan sanoa terkalle, että pidätte niitä asioita niin intiimeinä ja henkilökohtaisina, ettette halua vastata ettekä keskustella asioista. Luultavasti se riittää. Tarviiko noista lapuista tehdä noin isoja ongelmia? Varsinkin, jos niillä löydetään edes joku, joka tarvii apua...
eikä siis keskustella terkan kanssa aiheesta! Lappu on sitä varten jos haluaa täyttää ja keskustella. Höh, meillä ainaki terkka sano, et jos vaan haluaa.. et jos kokee ettei oo ongelmia tai ei halua jakaa niitä, niin ei nyt kukaan pakota.. hehhehe. Ei siis sinuakaan. Jos haluat ja on tarvetta, niin tuo lomake on vaan hyvä apu siihen.. Joo, en lukenu muitten vastauksia, kerroin vaan oman kokemukseni. itse en täyttänyt lappua, laitoin suoraan paperinkeräykseen kun tulin kotiin. Eikä terkka ole sen perään kysellyt.