Joko av-mammat katsonut Areenasta teiniäidit ohjelman avausjakson?
Kommentit (21)
Jos olisivat tehneet abortin, täällä olisi jeesusteltu "lapsista, jotka eivät osaa ehkäistä". Nyt kun pitivät lapsen ja vieläpä odottivat häntä innolla, reaktio on edelleenkin tyrmäävä: "kauheeta kun tekevät kaiken väärin". Jos teiniäiti yrittää olla ihmisiksi ja olla kotosalla; "nuoret leikkii kotia". Jos sitten menojalka vipattaa (mitä ei tietenkään tapahdu vanhemmilla mammoilla koskaan..); "tiesin et noi vaan bilettää". Huoh.
Mitäpä jos olisitte tämäntyyppisten nuorten äitien TUKENA ettekä vaan mollaisi? Tuollainen kiusaaminen on paitsi kamalan rumaa, mutta myös tarpeetonta ja tuo vain ikäviä lieveilmiöitä tullessaan. Itsekin muistan nuorena äitinä (21-vuotiaana sain esikoiseni) saaneeni todella ala-arvoista kohtelua vähän kaikkialla ja yleinen asenne oli luokkaa "nyt se pilas elämänsä". Jopa anoppi minua tästä syytti...kuitenkin rakastui lapsenlapseensa silmittömästi ja nyt, kun olen lähemmäs 30, käyttäytyy kuin ei olisi koskaan mitään sanonutkaan. Todella loukkaavaa.
Sinähän olet ollut ihan normaalin ikäinen äidiksi. =)
Jos olisivat tehneet abortin, täällä olisi jeesusteltu "lapsista, jotka eivät osaa ehkäistä". Nyt kun pitivät lapsen ja vieläpä odottivat häntä innolla, reaktio on edelleenkin tyrmäävä: "kauheeta kun tekevät kaiken väärin". Jos teiniäiti yrittää olla ihmisiksi ja olla kotosalla; "nuoret leikkii kotia". Jos sitten menojalka vipattaa (mitä ei tietenkään tapahdu vanhemmilla mammoilla koskaan..); "tiesin et noi vaan bilettää". Huoh.
Mitäpä jos olisitte tämäntyyppisten nuorten äitien TUKENA ettekä vaan mollaisi? Tuollainen kiusaaminen on paitsi kamalan rumaa, mutta myös tarpeetonta ja tuo vain ikäviä lieveilmiöitä tullessaan. Itsekin muistan nuorena äitinä (21-vuotiaana sain esikoiseni) saaneeni todella ala-arvoista kohtelua vähän kaikkialla ja yleinen asenne oli luokkaa "nyt se pilas elämänsä". Jopa anoppi minua tästä syytti...kuitenkin rakastui lapsenlapseensa silmittömästi ja nyt, kun olen lähemmäs 30, käyttäytyy kuin ei olisi koskaan mitään sanonutkaan. Todella loukkaavaa.
Itse olin juuri ja juuri 23-vuotias (ihan ammatin omaava ja parisuhteessa) kun tulin äidiksi. Mieleen painui eräskin kerta kun kaupungilla yksi vanhempi, ventovieras nainen tuijotti silmät suurina ja kysyi suureen ääneen "HERRAJUMALA KUINKA VANHA SÄ OIKEIN OLET? Ai, luulin että oot joku teiniäiti, ei sit mitään" :D Nyt jo naurattaa, mutta siinä tilanteessa en tiennyt hävetäkö enemmän omasta vai sen naisen puolesta...
En oikein jaksa uskoa, että kyse olisi todella nuorten (äitien) oletetusta tavasta hoitaa lastaan (lapsiaan). Järjellä ajatellen on tietenkin selvää, että negatiivinen suhtautuminen ei ole rakentavaa. Syy on siis jollain tiedostamattomalla tunnetasolla. Yksi vahva motiivi on se ikivanha hierarkinen järjestelmä, jossa vanhukset ja miehet ovat korkeimmalla sijalla, naisella ei ole juuri arvoa kuin avioituna äitinä, lapsista/nuorista nyt puhumattakaan. Nuori, avioton äiti (lapsineen) on valitettavasti edelleen helppo kohde, mitä tulee lokeroinnin, huhupuheiden ja stereotypisoinnin suhteen. Yleisesti ottaenhan suhtautuminen teini-isiin (ja aikuisiinkin) on ihaileva ja kunnioittava, MIKÄLI jaksavat ottaa vastuunsa "työnsä hedelmistä". Teinipoikaa joka hylkää lapsensa, saatetaan jopa puolustaa. Historia tällaisen asetelman purkamiseksi on vielä suhteellisen lyhyt, eikä tiedostamattomien, "perittyjen" arvojen osuutta parane aliarvioida. Pahimpia arvostelijoita ovat ne, jotka vähiten tuntevat nuorena lapsen saaneita.
Onneksi kuitenkin asenteet muuttuvat koko ajan. Olen hyvin kiitollinen, että leikkipuistoissa, päiväkodissa ja suurin osa ihmisistä ylipäätään suhtautuu minuun kuin keneen tahansa äitiin huolimatta siitä, että olen tällainen babyface :)
stereotypioitani teiniäideistä. Pukeutuminen ja ulkoasu, suhtautuminen koulunkäyntiin, elämänarvon noin yleensä... Johtuukohan siitä, että "kunnolliset" teiniäidit eivät lähde ohjelmaan?
Toisaalta näyttivät huolehtivan lapsistaan ja tukijoukkojakin oli. Minusta kukaan ei hehkuttanut teiniäitiyden puolesta. Kunnioitan heidän vastuullisuuttaan synnyttää lapsi ja huolehtia tästä. Abortti olisi ollut huomattavasti helpompi ratkaisu.
Että itse olen kahden lapsen äiti ja 23-vuotias enkä ole koskaan törmännyt mihinkään negatiiviseen asenteeseen liittyen ikääni ja äitiyteen.
"Eivät 35-vuotiaat urautuneet naisetkaan ole mitään huippu äitejä vaikka heillä olisi rahaa ja hyvät olosuhteet kasvattaa lapsiaan"
Ei tuollainenkaan kommentointi nyt ihan korrektia ole vaan perustuu kuvitelluille stereotypioille siinä missä teiniäitien kritisointikin :-) Parempi olisi, että naiset tukisivat toisiaan eivätkä tuhlaisi energiaa turhanaikaiseen kinasteluun siitä, minkä ikäinen äiti on "paras" tai "oikea", koska oikeaa vastausta siihen kysymykseen ei ole.
Kukaan ei hoidata lastaan isovanhemmilla vaan yrittävät pärjätä ihan itse tässä maailmassa, missä saavat koko ajan haukkuja vanhemmilta ihmisiltä, kun on nuorena lapsen tehnyt.
Minä olin 18v, kun esikoista odotin. Yksi mummo katsoi mun mahaa, jonka jälkeen alkoi saarnaamaan, että nyt olen pilannut elämäni! Kannattaisi antaa adoptioon, en minä siitä osaa huolehtia. Tuli aika paha mieli.
Näin saman mummon joku aikaa sitten ja hän tunnisti minut, vaikka lapseni on jo 2,5v. Hymyilin kohteliaasti mummolle ja sanoin: "Kato, hyvinhän mä pärjään". Mummo pyyteli minulta anteeksi...
Noiden lasten puolesta, jotka äitiä leikkivät.
Onneksi noiden ystäviä tuskin noiden vauvaleikit kiinnostaa.
Teiniäidit kun luulee olevansa jotenkin "erityisiä" pentujensa kanssa.
Ymmärtääkö noi esille haluavat teiniäidit, että lapsena äidiksi kannustaminen on jotenkin ällöttävää. Monet teinit voi saada vaikutteita.
Teiniäidit pistää omat työikäiset vanhempansa töihin ja luulee heidän sontiaisten olevan maailmannapoja.
Muiden mielestä noiden teinariäitien kersat ei mene söpöydessä eikä tärkeydessä omien lasten edelle.
Teiniäitien pennut on yleensä vapaan kasvatuksen huligaaneja.
Ymmärtääkö noi esille haluavat teiniäidit, että lapsena äidiksi kannustaminen on jotenkin ällöttävää. Monet teinit voi saada vaikutteita.
Teiniäidit pistää omat työikäiset vanhempansa töihin ja luulee heidän sontiaisten olevan maailmannapoja.Muiden mielestä noiden teinariäitien kersat ei mene söpöydessä eikä tärkeydessä omien lasten edelle.
Aivan törkeä kommentti! Sata kertaa asiattomampi kuin yksikään kohta tuossa teiniäitiohjelmassa.. Mistä tällanen viha näitä teini-ikäisenä äidiksi tulleita kohtaan? Ja muuten, siinähän nimenomaan se tamperelaisäiti sanoi aika suoraan ettei suosittele kenellekään niin nuorelle äidiksi tulemista. Mä taas tykkäsin ohjelmasta kovasti, musta on tosi mielenkiintoista nähdä, miten noi tytöt pärjää, kun tällaselle kolmekymppisellekin äidiksi tulo on aika iso juttu.
Kun olivat niin samannäköisiä ja hiusten väri vaihteli, mutta harvinaisen kypsiäkin kommentteja tuli, ja eihän kukaan kehottanut alkamaan teiniäidiksi.
Varsinkin se vanhin tyttö vaikutti tasapainoiselta ja fiksulta.
Tsemppiä kaikille nuorille äideille ja heidän lapsilleen.
Teiniäidit pistää omat työikäiset vanhempansa töihin ja luulee heidän sontiaisten olevan maailmannapoja.Muiden mielestä noiden teinariäitien kersat ei mene söpöydessä eikä tärkeydessä omien lasten edelle.
Eiköhän tämän kommentin kirjoittaja mene jo hiukan yli !? Ihmisiä hekin ovat vaikka nuoria ovatkin. Eivät 35-vuotiaat urautuneet naisetkaan ole mitään huippu äitejä vaikka heillä olisi rahaa ja hyvät olosuhteet kasvattaa lapsiaan. Itse olen varakkaasta perheestä ja äitini sai minut ollessaan 34-vuotias. Olen kärsinyt monesti siitä etteivät vanhempani olleet paikalla (rahallakun ei saa rakkautta). Äitini oli aina työmatkoilla ja isäni töissä. Itse taas olen saanut esikoiseni 15- vuotiaana (köhköh täydellinen lapsuus ja kasvatus) olin ennen raskauttani aina ongelmissa. Raskauden myötä rauhotuin ja minulle oli tärkeintä että lapseni saa hyvän elämän ja vanhemmat jotka ovat läsnä. Tyttäreni ei ole huligaani tai minä baareissa juokseva vastuuton vanhempi. Olen edelleen lapseni isän kanssa yhdessä ja asumme kivassa omakotitalossa jonka olemme hankkineet töissä käymällä! Vietämme kaikin puolin normaalia arkea.
Todella asiaton kommentti! Kaikkillahan on oikeus omaan mielipiteeseen, mutta on väärin yleistää että kaikilla teiniäideillä olisi yleensä vapaa kasvatus! Itse tunnen monta jotka on saanut teininä lapsen ja onnistunut kasvatuksessa paljon paremmin kun moni vanhempi nainen! Itse en voi sietää tuollaisia ahdasmielisiä ihmisiä! Ikä ei kerro onko äiti hyvä vai ei.
En nyt ota sen kummemmin kantaa itse äiteihin, ihan tavallisia nuoria naisia vaikuttivat olevan. Lapset nyt oli ihan übersuloisia, vauvaohjelmia katselee vain ihan vauvoja nähdäkseen!
En nyt ota sen kummemmin kantaa itse äiteihin, ihan tavallisia nuoria naisia vaikuttivat olevan. Lapset nyt oli ihan übersuloisia, vauvaohjelmia katselee vain ihan vauvoja nähdäkseen!
Serveri tuntuu sekoilevan: lähettelee vain puolet tekstistä, sori toistosta!!
Mutta minusta ohjelma vaikutti todella hyvälle! :)
Aion seurata jatkossakin ja tottakai tytöt ovat olleet aivan liian nuoria äideiksi tullessaan mutta ei sille mitään mahda.
Toivottavasti nuoret oppisivat tästä että liian aikaisin ei kannata ruveta seksiä harrastamaan ja näin näitä liian nuoria äitejä ei tulisi.
Törkeää on taas tuo aikuisten ihmisten haukkuminen. Lopettakaa ja hävetkää!