Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietoa raskausdiabeeteksestä tarvisin..

29.11.2005 |

eli olisko kellään oma kohtasia kokemuksia? Miten hoidettu, miten vauva jaksoi? Sujuiko raskaus muuten hyvin loppuun saakka entä synnytys ja sen jälkeen? Riittikö pelkkä ruokavaliolla sairauden hoito vai tarvitsitko insuliinia tms?

Mulla tänään todettiin raskausdiabeetes ja haluisin saada tietoa enemmän. huomenna meen kyllä neuvolaankin jotain infoa saamaan ja ilmeisesti pitäis ne sokerimittarit ym saada, että sitten saan mittailla niitä iteltäni..

Mitä muuten pahimmillaan diabeetes voi vauvalle aiheuttaa?

Kiitos jos joku viitsis vastata.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyytikki:

eli olisko kellään oma kohtasia kokemuksia? Miten hoidettu, miten vauva jaksoi? Sujuiko raskaus muuten hyvin loppuun saakka entä synnytys ja sen jälkeen? Riittikö pelkkä ruokavaliolla sairauden hoito vai tarvitsitko insuliinia tms?

Mulla tänään todettiin raskausdiabeetes ja haluisin saada tietoa enemmän. huomenna meen kyllä neuvolaankin jotain infoa saamaan ja ilmeisesti pitäis ne sokerimittarit ym saada, että sitten saan mittailla niitä iteltäni..

Mitä muuten pahimmillaan diabeetes voi vauvalle aiheuttaa?

Kiitos jos joku viitsis vastata.

Mulla oli vain paasto arvo hivenen koholla (5,0), muut arvot olivat ok. Ja mulle riitti ruokavalio, jota kyllä en kauheen tarkkaan noudattanut HYI mua!! Kaikki meni ihan ok odotus aikana, painoa tuli n.15kg ja vauvakaan ei ollut mikään kauheen iso (3610g ja 51cm,syntyi rv 39+1), vaikka kovasti pelottelivat et tulee iiiiiso vauva!! Synnytys meni ihan ok ja ensimmäinen vuorokausi, mut sit alkoi vauvalla olla ongelmia pitää verensokeri ylhäällä ja tippui alimmilleen alle 2 (pitäis olla yli 3), sit mentiinkin jo lujaa lasten teholle ja tyttö joutui glukoositippaan jossa hän oli 4pv. sen jälkeen ei mitään ongelmia ookkaan sokereitten kanssa ollut ja nopeasti alkoi pitämään arvot ylhäällä tipan ansiosta! Vierihoidossa tyttö ei sit ollut kuin viimeisen yön ennenkuin päästiin kotiin. Mut näinhän ei aina käy tuon diabeteksen takia, voi myös tulla muulloinkin ja toisilla taas vauva voi ihan hyvin vaikka onkin diabetes!

Taas oli sama arvo koholla tässä raskaudessa, mut kotimittauksissa ei yksikään arvo ollut yli rajojen, joten vältän vain makeaa ja rasvaa (niin hyvin kuin pystyn), mut kyl on kokoajan pelko persiissä et taas vauvat (odotan kaksosia) joutuvat siihen tippaan, mut eihän sille sit mitään voi:/ Eikä se tippa nyt niin kauhee ollut, aika hurjan näköinen vaan ihan pienellä vauvalla!

Toivottavasti en nyt pelotellut mitenkään;)

Rölli-peikko ja tylpykät 35+3

Vierailija
2/3 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin raskausdiabetes toisessa ja kolmannessa raskaudessa.Lapset syntyivät 38+0 (3650g) ja 38+1 (3840g) eli ihan normaalissa mitoissa.Ensimmäisessä raskaudessa diabetestä ei ollut.

Toisessa synnytyksessä vauva sai synnyttyään jotain sokerimaitoa jotta sokerit pysyy ok.Vauvan sain heti vierihoitoon ja vauvan sokeriarvot pysyivät koko ajan hyvinä.Niitä mittailtiin joku päivä säännöllisesti.

Kolmannessa synnytyksessä vauva sai taas sokerimaitoa pullosta mutta joutui tarkkailuun lastenteholle että joutuvatko tiputtamaan glukoosia mutta sokerit pysyivät niin ettei tarvinnut tiputtaa mutta vauva oli yön yli teholla tarkkailussa.

Suurin ongelma raskausdiabeteksessä on se että vauvasta vooi tulla kookas.Ja että vauvan verensokeri on alhainen synnytyksen jälkeen.

Minun kohdalla riitti ruokavaliohoito.Sain neuvolasta ruokaohjeet joita kyllä noudatin tarkasti.Positiivinen puoli oli myös se että paino ei itselläni noussut raskauden aikana liikaa vaan olin sairaalasta kotiutuessa saman painoinen kuin ennen raskautta.Verensokerit mittailin säännöllisesti neuvolan ohjeiden mukaan.

Täällä käydään myös vauvan painoarvioultrassa loppupuolella raskautta.Meidän kohdalla painoarvio meni kyllä pieleen +800g

Niin ja vauvat saivat pullosta lisämaitoa niin kauan kuin minulla nousi maito eikä se ole estänyt imetyksen onnistumista mitenkään.

Raskausdiabetes ei suinkaan ole " katastrofi" vaan kaikki voi sujua ihan normaalin kaavan mukaan.

t.Äitix

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistä tietoa ja perusteellistakin löydät laittamalla Googleen hakusanan ´raskausdiabetes´.

-Niittyheinä