YTM joka toimii siivoojana... Mistä minulle ns. oikea työ?
Vai onko se haettava takaisin koulun penkille?
Asun kaupungissa, jossa työttömyys-% on tosi suuri eikä oman alan duunia ole juuri tarjolla.
Ei enää oikeasti jaksaisi maisterin paperilla siivota vessoja, anteeksi. Työtä en ole vieroksunut koskaan, mutta kun on siivonnut koko opiskeluajan niin ei enää jaksaisi vaan haluaisi johonkin siistiin sisähommaan.
En edes tiedä mitä kannattaisi opiskella. Pedagogisia opintoja? Taloustiedettä? Liiketaloutta?
Harmi etten ole teknisesesti millään muotoa välkky, niillä aloilla ne duunit taitaa nykyään olla.
Kommentit (13)
Putki ja lvi aloilla on töitä eikä tarvi olla välkky
Ei sun kannata lähteä opiskelemaan jos et tiedä tarkkaan mihin alalle haluat. Tossa tilanteessa sun kannattaa lähteä hakemaan työkokemusta sellaisilta työnantajilta, jotka palkkaavat lisää väkeä. Mene ensin harjoittelijaksi esim. työelämävalmennuksen kautta. Esimerkiksi kaupungin hallinnossa on varmasti yksiköitä, joihin sun koulutus on ihan pätevä. Sun pitää kuitenkin saada ensin vähän kokemusta ja toisaalta osoittaa työnantajalle, että sä pystyt tekemään niitä töitä. Iso työnantaja on aina parempi, sillä jos harjoitteluaikana pystyt osoittamaan olevasi "hyvä tyyppi" ja valmis tarttumaan hommiin, niin sulla saattaa avautua oikeitakin paikkoja.
Mä olen itse humanistisen alan maisteri ja opiskelukavereiden tapaan edennyt juuri tota polkua. Valmistuin työttömäksi, tein vähän aikaa hanttihommia ja lähdin sitten työkkärin rahoilla harjoitteluun. Toisen harjoittelupaikan jälkeen sain ensimmäisen sijaisuuden, sitä jatkettiin ja olisi ehkä vakinaistettukin jos en olisi sitten saanut noiden työkokemusten perusteella nykyistä työtäni.
Kunta tai valtio ovat siinä mielessä hyviä paikkoja kokeilla, että siellä ei yleensä yt:t laita puolta porukasta kerralla pihalle ja nykyinen väki on aika vanhaa. Eli porukkaa jää eläkkeelle ja yleensä niiden tilalle vielä otetaan uusia ihmisiä. Julkisella sektorilla työpaikan edellytys on monesti korkeakoulututkinto ja työkokemus, joten jos olet ollut esim harjoittelijana tekemässä ko. työpaikassa töitä, olet hyvissä asemissa paikkoja täytettäessä.
Mä väitän, että toi on kuitenkin nopeampi reitti kuin käyttää kaksi tai kolme vuotta uuteen tutkintoon ja sitten sä olet taas tilanteessa, että sulla on kaksi tutkintoa, mutta ei työkokemusta.
Ei ole mitään järkeä jäädä kaupunkiin, jossa ei ole työllistymisnäkymiä. Muuta pk-seudulle, jossa alan työpaikat ovat.
Mies ja tukiverkot ovat tällä paikkakunnalla. Miehellä myös ihan ok-palkkainen vakityö. Kumpikaan ei edes halua pk-seudulle.
Kai YTM:lle töitä löytyy jostain muualtakin kuin Uudeltamaalta?
Kunta tai valtio ovat siinä mielessä hyviä paikkoja kokeilla, että siellä ei yleensä yt:t laita puolta porukasta kerralla pihalle ja nykyinen väki on aika vanhaa. Eli porukkaa jää eläkkeelle ja yleensä niiden tilalle vielä otetaan uusia ihmisiä. Julkisella sektorilla työpaikan edellytys on monesti korkeakoulututkinto ja työkokemus, joten jos olet ollut esim harjoittelijana tekemässä ko. työpaikassa töitä, olet hyvissä asemissa paikkoja täytettäessä.
Mä väitän, että toi on kuitenkin nopeampi reitti kuin käyttää kaksi tai kolme vuotta uuteen tutkintoon ja sitten sä olet taas tilanteessa, että sulla on kaksi tutkintoa, mutta ei työkokemusta.
Eikö sinne ole aivan älytön tunku? Aiemmin halusin julkiselle töihin, nyt se tuntuu lähes moraalittomalta kun kaupunkien talous on kuralla ja itsellä ei tunnu olevan mitään annettavaa. Miten sitä vakuuttaa itsensä sinne edes harjotteluun? Olen ollut joskus aiemmin työkkärissä, eikä sieltä saanut oman alan harjoittelupaikkoja millään!
tai sos.työn opinnot ovat toinen erittäin hyvä, välittömästi työllistävä vaihtoehto. Mitä kauemmin teet siivoustyötä sitä korkeammaksi kynnys nousee puolin ja toisin, sinulla hakea harjoittelupaikkaa ja työnantajalla ottaa sinua töihin.
Ehdit vielä syyslukukauden opintoihin mukaan, tsemppiä!
Sosiaalityön opiskelu tosiaan varmasti auttaisi työllistymistä mutta pitää muistaa, etteivät kaikki välttämättä sovellu alalle. Pedagogisia minäkin suosittelen jos opetustyö kiinnostaa. Pääaineesta riippuen voisit esimerkiksi ilman niitäkin jo hakeutua vaikkapa kotikuntasi opettajien sijaisrekisteriin tai ottaa yhteyttä rehtoreihin ja kertoa osaamisestasi. Jos siis koet opetustyön itsellesi mahdolliseksi vaihtoehdoksi. Sijaisuuksien tekemisellä kuitenkin saa jalkaa hyvin oven väliin ja työkokemusta.
Entäs oletko harkinnut jotakin omaan alaasi liittyvää vapaaehtoistyötä? Itselläni on tästä hyviä kokemuksia. Vaikka et saa palkkaa, niin saat arvokasta kokemusta ja myös luotua verkostoja. Työpaikka saattaa hyvinkin aueta esimerkiksi jonkin järjestön tai yhdistyksen kautta. Kolmannella sektorilla kun arvostetaan myös yhteiskunnallista osaamista.
Miksi et ole hakenut opiskeluaikana oman alasi töitä?
Mikä sulla on pääaineena?
Ehdotin LVI mutta pitäisi olla ilmeisesti siisti sisätyö.
Hae lääkikseen. Jos et pääse sisään, niin hae vaikka Ruotsin Uppsalaan. Siellä ei ole mitään erityisiä sisäänpääsykokeita. Kun olet siellä vuoden opiskellut, niin voit tulla takaisin Suomeen jatkamaan opintojasi.
Varma työpaikka ja korkeat liksat kiitos lääkärien edunvalvontajärjestön toimivan lobbauksen. Kaiken huipuksi kukaan ei ikinä kadehdi taloasi, autoasi tai muuta omaisuuttasi kun tietävät, että olet lääkäri.
Ei ole mitään järkeä jäädä kaupunkiin, jossa ei ole työllistymisnäkymiä. Muuta pk-seudulle, jossa alan työpaikat ovat.