Lähihoitajille kysymys raskaudesta ja työpaikasta
Olen töissä kehitysvammaisten hoitokodissa.
Yksikössäni yksi täysin avustettava (nostetaan itse sängystä tuoliin, tuolista sänkyyn), ja yksi jota nostetaan nosturilla.
Koska on pieni yksikkö tyontekijä on vuorossa yksin.
Miten kauan olette pystyneet nostamaan?
Miten työnantaja on suhtautunut raksauteenne?
Oletteko saaneet helpompia tehtäviä, esim pelkkiä öitä jolloin ei tarvitse ketään nostaa mihinkään?
Vai oletteko joutuneet sairaslomalle ennen äitiysloman alkua?
Vai onko työkaverit hoitaneet nostoja puolestanne?
Onhan tuolla hoitokodissa muissa yksiköissä työntekijöitä tietysti joita voi pyytää apuun, mutta kun tänään juttelin vähän työkaverin kanssa niin hän oli vähän sitä mieltä että on väärin että muut jotutuvat tekemään mun takia enemmän töitä.... Ihan ymmärrettävää.
Pitäisikö minun vain yrittää löytää puoleksi vuodeksi muualta töitä?
En kyllä keksi mitään paikkaa mikä ei olisi raskauden loppupuolella hankalaa....
Kommentit (8)
Töissä kyllä vituttaa nämä kun eivät pysty tekemään sitä ja tätä ja tota "ku mä oon raskaana, nyyyh".
Joo-o, ja kaikki tietty haluaa olla raskaana olevan työpari ja orja....
Onks pakko lisääntyä jos ei kroppa kestä?
Töissä kyllä vituttaa nämä kun eivät pysty tekemään sitä ja tätä ja tota "ku mä oon raskaana, nyyyh".
Tätä mieltä työkaveritkin taitaa olla...
Suurin osa heistäkin kuitenkin äitejä...
Enpä ole kysynyt miten itse jakselivat aikoinaan.
täällä nyt ole yhtään lähäriä joka olis ollut raskaana?
löytyy lähihoitaja. Itsellä samanlaista asukasryhmää omassa työpaikassa. Toki ohjaajia on talossa useampi. Eli yhtään nostoa en tehnyt yksin joskus rv 15 jälkeen. Asukkailla on nosturit, mutta päivittäin tulee paljon nostoja ja siirtoja kun parannellaan asukkaan asentoa tuolissa ym. Pyrin tekemään mahd. paljon hommia niin kuin aikaisemminkin, etten olisi työkavereille enemmän taakka kuin apu. Toki työkavereista lähes kaikki "ymmärsivät" auttaa pyytämättä ja esim. nostivat asukasta sitten raskaamasta päästä. Esimieheni oli samaa mieltä siitä, että jään melko ajoissa töistä pois, kun palvelukodissa asuu myös aggressiivisempiakin asukkaita. Eli jäin kesälomalle rv 27 jälkeen ja siitä jatkoin varhennetulla äitiyslomalla.
Olen samaa mieltä siinä, että raskaus ei ole sairaus, niin kuin joku edellä jo mainitsikin. Mutta ei ole myöskään väärin pitää itsestään ja vatsassa olevasta vauvastaan huolta! Eli jos sinusta tuntuu ettet pysty ko. nosteluhommia tekemään tai sinun ei ole mahdollisuutta työpäivän aikana saada niihin apua, niin älä riskeeraa itseäsi tai vauvaasi. :)
Siinähän työnantaja hyötyy, ja työntekijälle sitten kostautuu kun on lyhyempi äitiysloma synnytyksen jälkeen...
Voiko työnantaja pakottaa varhennetulle äitiyslomalle?
Jos raskaana olevalle määrätään esim sairaslomaa esim viikolta 27 äitiysloman alkuun?
Odottaja päättää itse kuinka monta arkipäivää ennen aloittaa. Sehän siinä miinuspuolena onkin että äitiysloma loppuu n. 3 viikkoa ennemmin jos aloittaa äippäloman heti kun sen voi. Omalla kohdallani se oli parempi ratkaisu, sillä minulla ei varsinaisesti olisi ollut mitään syytä hakea sairaslomaa, ja työpaikalla kuitenkin monta vaaranpaikkaa erityisesti viimeisillään olevalle.
Mutta toki, jos työntekijällä on jokin syy hakea sairaslomaa (kuten kovat liitoskivut) niin miksei niiinkin. Ainut vaan, että saatko lääkärin kirjoittamaan sinulle 2kk sairaslomaa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2012 klo 22:20"]Töissä kyllä vituttaa nämä kun eivät pysty tekemään sitä ja tätä ja tota "ku mä oon raskaana, nyyyh".
[/quote]
No kyl on joku nakki otsassa..katkeruusko vanhan piian elämää haittaa?
Jos ei raskauden takia pysty jotain tekemään, niin eihän työnantaja voi pakottaa tekemään.
Eikä raskauden takia ole pakko vaihtaa työpaikkaa.
Mutta onhan se sitten työkavereille rankkaa jos omien töiden lisäksi joutuu vielä tekemään osan toisen töistä....
En ole (onneksi) ollut vielä samassa tilanteessa.