Tajusin just, että sehän on taloudellisesti superhyvä olla työtön
äitiyslomalainen.
Esikoisesta mulla oli työpaikka olemassa, mutta en halunnut mennä töihin ennen kuin lapsi oli 2v. Sitkuttelin sitten yli vuoden kotihoidontuella.
Nyt toinen lapsi syntyy ja jään n. kuukausi ennen äitiysloman alkua työttömäksi. Ansiosidonnaistahan saa sen 2v., eli äitiysloman päätyttyä voin ilmoittautua työttömäksi ja olla kotona ilman taloudellista huolen häivää!!!
Aika epäreilua toisaalta, mutta en valita :)
Kommentit (21)
Eikö ne työkkärissä huomaa sun massua, vai oletko aina yhtä paksu??
Siis... miten tämä liittyi asiaan?
Aloittaja kai aikoo olla työtön vasta sitten, kun lapsi on syntynyt ja tavanomaisen äitiysloman jälkeen.
Se taas ilmoitetaan työvoimatoimistoon ja kelalla, kun silloin ei olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Ensimmäisen vuoden aikana eivät kyllä välttämättä laita, mutta 100% varmuudella laittavat, jos olet työttömänä esim. 2 vuotta. Tätä edellyttää lakikin.
Ei ne kyllä miinkääm kursseille tai harjoitteluihin laita. Kursseille on aina haluavaia useita, ei pakoteta, harjoittelutkaan ei ole niin tosta noin vain tapahtuvia.
olen hakenut hoitopaikkaa mutta ei ole tullut vielä mitään... olen kotihoidontuella ja rahaa tarvis. ajattelin hakea työttömäksi. mutta en voi (ja enhän mä oikeesti voi) mennä töihin ennen kuin saa hoitopaikan lapsille. voi mennä 2-16 viikkoa ennen kuin saa jotain tietoa päiväkodista (näin mulle sanottiin kun hain paikkaa lapsille)
minä olin työttömänä työnhakijana ja hoidin kotona lapsia ilman aikomustakaan lähteä töihin.
Töitä ei edes tarjottu ja jos olisi en tiedä miten olisin menetellyt.
Hakeuduin itse kolutukseen jossain vaiheessa kun liiton päivät oli loppumassa.
Sain vielä koulutusajaltakin liitonrahaa.
Minulla oli iso päiväraha, monet ei saa palkkaa sen vertaa.
Toivottvasti sulla on huonopalkkainen mies. Tai olet yh. Tai edes kuulut liittoon.. Suosittelen miettimään jaksatko niiden hyppyytystä.
Meillä mies kotona kotihoidon tuella ja on samalla työtön. Nyt jouduin jo toisen kerran tekemään tuloselvityksen puolen vuoden sisällä kelalla. Mies siis saa peruspäivärahaa. Kaks kertaa kuussa hyppää työkkärissä vähintään. Aina kauhea ongelma etsiä lapselle hoitopaikkaa, Uhkailevat koko ajan karenssilla. Yhden kerran tuli jo karenssi se peruttiin, kun laitoimme viestiä työministeriöön. Tarjosivat harjoittelupaikkaa 79,9 kilsan päästä kotoa josta mies kieltäytyi. Nyt taas yrittävät saada johonkin harjoitteluun 60 kilsan päähän. Eikä todellakaan ole menossa. Tuosta firmasta ei näytä olevan apua työn saamisessa. Yrittävät saada ilmaisiin harjoitteluihin 9 euron rahalla ihmisiä.
Pakko vielä sen verran avautua, että meillä etelä-pohjanmaalla tuntuu olevan villityksenä työkkärissä laittaa nuoria mielenterveyspotilaiksi, kun eivät saa työpaikkoja tarpeeksi ajoissa hommattua.
Eipä meilläkään taida olla edessä muu kuin muutto täältä käpykylästä pois että saa mies oman alansa töitä. Mulla on onneksi sellainen ala että saan varmasti töitä ihan mistä vain.
äitiyslomalainen.
Esikoisesta mulla oli työpaikka olemassa, mutta en halunnut mennä töihin ennen kuin lapsi oli 2v. Sitkuttelin sitten yli vuoden kotihoidontuella.
Nyt toinen lapsi syntyy ja jään n. kuukausi ennen äitiysloman alkua työttömäksi. Ansiosidonnaistahan saa sen 2v., eli äitiysloman päätyttyä voin ilmoittautua työttömäksi ja olla kotona ilman taloudellista huolen häivää!!!
Aika epäreilua toisaalta, mutta en valita :)
ole tätä ennen tajunnut, olen vain murehtinut työpaikan menetystä, joten oli kiva löytää tällainen positiivinen asia!
joka laittaa sut harjotteleen sillä 9 euron kulukorvauksella.
koittanut tuota ja joka kerta on viikossa tarjottu työtä, jos ei olis tarjottu niin lis ollut 3 kk kestävä työnhaun kurssi joka joka päivä 8 h, ei siis toimi tuo.
Itse aion ilmoittautua työttömäksi, työtön kun olen. En aio mennä minnekään pilipalikurssille. Jos sellaista yrittävät, keskeytän työnhaun ja olen sitten kotihoidontuella.
vuoden jälkeen sinut kyllä ohjataan työvoimakoulutukseen tai johonkin harjoitteluun/valmennukseen/muuhun koulutukseen, ellet vapaaehtoisesti sellaiseen hakeudu.
Mutta kyllähän tuo jonkin aikaa onnistuu.
kun jäät työttömäksi, on ne heti tunkemassa ties mihin kursseille ja kulukorvauksella tekemään hanttihommia. Sitten näitä pitkäaikais työttömiä lähestytään pari kertaa vuodessa lappusella, että voisit mennä tonne haastatteluun. Laitais kunnon höyryn päälle näille syrjäytyneillä/syrjäytymässä oleville ja laittais ne niihin täytehommiin.
Just ystäväni jäi 30 vuoden työrupeaman jälkeen työttömäksi irtisanomisten vuoksi ja heti oltiin laittamassa kaikenmaailman kursseille ja ohjattiin uudelleen koulutukseen.
Ennen äitiyslomia ja työttömäksijäämistä kannattaa hankkia rautainen työkokemus.
Ei mulle ole kukaan kehdannut mitään pilipalikurssia, saati työnhakukoulutusta ehdottaa, kun olen itse ollut järjestämässä sellaisia.
Olen toki itse hakenut aktiivisesti töitä ja koulutustakin, jotta olen säilyttänyt uskottavuuteni.
Ei ollut mitenkään vaikea hakea sellaisia paikkoja, joihin ei taatusti pääse.
ihan ulkona näistä jutuista :)
Mutta joo, jos tarjotaan työtä tai kurssia, jonne en halua, niin ainahan voin sitten "palata" kotihoidontuelle.
Kai noissa kurssituksissa vähän motivaatiota selvitellään, ei kai sinne nyt voi pakottaa?
Mulla on kuitenkin jo korkea koulutus ja pitkähkö työkokemus...
että kerron, että kurssit oikeasti häiritsevät työnhakua, mikä onkin totta. Osaan ihan hyvin hakea itse töitä, harjoitteluistakin on kokemusta, eikä ne auttaneet työllistymään.
Päinvastoin, ilmaistöissä päivän päätteeksi olin niin puhki, ettei töitä jaksanut hakea kun oli ensin 8 h jossain höpöhöpöhommissa ja siihen päälle vielä matkat.
Eikö ne työkkärissä huomaa sun massua, vai oletko aina yhtä paksu??
Varmaankin ap puhui äitiys- ja vanhempainloman jälkeisestä ajasta.
on työtön = pitkäaikaistyötön (oli työhistoria ja koulutus mitä tahansa) laitettava ns. aktivointitoimien piiriin. Ja kyllä, tämä koskee myös meitä akateemisia. Itselläni on kokemusta, ja vaikka on korkeakoulututkinto ja hyvä, vuosien työkokemus.
Ennen äitiyslomia ja työttömäksijäämistä kannattaa hankkia rautainen työkokemus. Ei mulle ole kukaan kehdannut mitään pilipalikurssia, saati työnhakukoulutusta ehdottaa, kun olen itse ollut järjestämässä sellaisia. Olen toki itse hakenut aktiivisesti töitä ja koulutustakin, jotta olen säilyttänyt uskottavuuteni. Ei ollut mitenkään vaikea hakea sellaisia paikkoja, joihin ei taatusti pääse.
:-)
terveisin erittäin korkeasti koulutettu lapseton nainen, jolla helppo ja joustava sekä hyvin maksava työ
laita. Kursseille on aina haluavaia useita, ei pakoteta, harjoittelutkaan ei ole niin tosta noin vain tapahtuvia.