Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi annat lapsesi haistatella ja lyödä sinua?

Vierailija
02.10.2012 |

Miks jotkut vanhemmat antavat lapsten lyödä itseään? Mun järki sanoo, että omaa äitiä lyövä lapsi ei koe oloaan turvalliseksi vaan on täysin hukassa. Myös haistattelun ja kirjoilemisen salliminen on minulle täysi mysteeri. Miksi vanhemmat sallivat omien lastensa, myös teinien, puhua itselleen rumasti??

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpikin lapsi on kyllä uhmaiässä lyönyt ja purrutkin. Kyllä ne nopeasti on lopettanut, kun on kieltänyt jyrkästi. Muutamia kertoja kuitenkin rajoja haettiin lyömällä äitiä, kun kehtasin kieltää jotain...

Miehen tyttö teini-iässä ei haistatellut, mutta muuten vaan oli oikein karsean ja vastenmielisen murkun kuva. Naama vääränä meni pari vuotta. Mikään asia ei kiinnostanut, mikään ei saanut nyrpeää ilmettä pois. Huoh, onneksi on jo aikuinen.:)

Vierailija
2/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan varmaan jokainen muksu luonnollisesti etsii rajojaan, toiset rankemmin kuin toiset, muttei se oikeuta huonoon käyttäytymiseen,

eli ihmettelen myös miksi jotkut vanhemmat SALLIVAT tuollaista häiriökäyttäytymistä ja jotkut jopa pelkäävät murrrosikäisiään.., ehkäpä peli olikin menetetty jo ensimmäisessä uhmassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä lapselle /teinille kamala ja tuhoisa tilanne jos vanhempi pelkää lastaan. Silloin olisi minusta syytä tunnustaa tosiasiat ja lapsen edun nimissä hakea apua. Toivottavasti sitä myös saisi eikä joutuisi ikuiseen jonoon.

Vierailija
4/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun järki sanoo, että omaa äitiä lyövä lapsi ei koe oloaan turvalliseksi vaan on täysin hukassa.

sen lapsen turvallisuuden tuntemiseen juurikaan vaikuttaa. Siis jos lapsi toistuvasti lyö tai haistattelee. Mutta luulen, että lyöminen ja haistattelu johtuu kyllä jostain muusta kuin turvallisuuden puuttumisen tunteesta.

Vierailija
5/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole koskaan kiroillut, haistatellut eikä lyönyt. Kavereiden kesken varmaan varhaisessa teini-iässä oli toisenlaista kielenkäyttöä mutta kotona ei ikinä!! Olen tehnyt selväksi että meille vanhemmille (eikä muillekaan) ei "isotella".

Lähipiiristä ainoa silmille hyppivä lapsi on sellisten epäjohdonmukaisesti kasvattavien vanhempien lapsi. Tuli 9v:nä mm veitsen kanssa uhkailemaan.... LIenee selvää ettei juurikaan enää tavata

Vierailija
6/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi saa niin paljon valtaa, että saa lyödä vanhempiaan ja puhua näille rumasti, lapsi alkaa sisimmässään kokea olonsa turvattomaksi. Mielestäni lapsen täytyy saada kokea, että aikuinen pitää hänestä huolta ja on henkisesti lasta vahvempi. Ei siis niin, että lapsi saa lyödä mätkiä ätkiä suutuspäässään tai haistatella. En siis tarkoittanut, että lyöminen olis oire turvattomuudesta, vaan että lyömistä seuraa turvaton olo.

AP

sen lapsen turvallisuuden tuntemiseen juurikaan vaikuttaa. Siis jos lapsi toistuvasti lyö tai haistattelee. Mutta luulen, että lyöminen ja haistattelu johtuu kyllä jostain muusta kuin turvallisuuden puuttumisen tunteesta.

Vierailija
7/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole koskaan kiroillut, haistatellut eikä lyönyt. Kavereiden kesken varmaan varhaisessa teini-iässä oli toisenlaista kielenkäyttöä mutta kotona ei ikinä!! Olen tehnyt selväksi että meille vanhemmille (eikä muillekaan) ei "isotella".

vai ovatko lapsesi temperamentiltaan helppoja ja sinä keräät siitä pisteet?

Vierailija
8/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa eivät sallikaan? Jospa se lapsi lyö ja haistattelee ilman lupaa?

Vierailija
9/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhmis on välillä heristänyt minulle nyrkkiään (oppi tarhassa tämän), siihen on sanonut jämäkästi että noin et kyllä tee kenellekään! Päiväkodissa taas sama tilanne on kuitattu lässyttämällä ja puhumalla paskaa lapselle.

Vierailija
10/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaalisti aikuisella pitää olla sen verran autkoriteettia ja taitoa, ettei salli lyömistä ja haistattelua.

Meillä ainakin on tehty ihan pienestä pitäen lapsille selväksi, ettei vanhempia kohtaan saa käyttäytyä huonosti. Suuttua saa ja tunteet saa osoittaa, mutta kaikenlainen käytös ei tunnekuohunkaan aikana ole sallittua. Eikä tämän periaatteen noudattaminen ole ainakaan meillä ollut edes vaikeaa. Eivätkä lapset ole henkisesti alistettuja, kuten joku 4 lapsen perhettä epäili.

Lapset 20, 18 ja 16

Vierailija
11/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai ovatko lapsesi temperamentiltaan helppoja ja sinä keräät siitä pisteet?

Meillä vain on esimerkillä ja rakastamalla opetettu lapset arvostamaan toisia ihmisiä, meillä ei ole "keskusteltu" asioista vaan vanhemmat on olleet napakoita ja pysäyttäneet tilanteen heti alkuun . Olisinkohan kerran tukistanut jokaista vuorollaan näiden 31 vuoden aikana mitä perheessä on muksuja ollut??

Itse olen ollut lapsena kaikkea muuta kuin helppo (mm karkulainen, jengiläinen yms) mutten ikinä ole hyppinyt aikuisten silmille. En voinut koskaan kuvitellakaan että olisin haukkunut vanhempiani päin naamaat tms.

Kyllä lapsi ymmärtää ja oppii kun tehdään kerralla selväksi että jotain asioita ei vain suvaita!

Ehkä meidän ystäväpiirissä (tuota yhtä lukuunottamatta) on sitten kaikilla helppoja lapsia??

Vierailija
12/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasa-arvoinen,

vanhempi ei ole kaveri,

vanhempaa kunnioitetaan!,

eli lapsi on "alistetussa asemassa" ja altavastaava,

vanhempi on auktoriteetti ja elämisen taidon opas jälkeläisilleen,

tämä ei silti tarkoita fyysistä tai henkistä väkivaltaa vanhemmankaan puolelta.

Lapsi ei saa lyödä, haistatella, haukkua tmv. vanhempiaan, sisaruksiaan jne. sehän on itsestään selvää!

Vierailija
13/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaalisti aikuisella pitää olla sen verran autkoriteettia ja taitoa, ettei salli lyömistä ja haistattelua. Meillä ainakin on tehty ihan pienestä pitäen lapsille selväksi, ettei vanhempia kohtaan saa käyttäytyä huonosti. Suuttua saa ja tunteet saa osoittaa, mutta kaikenlainen käytös ei tunnekuohunkaan aikana ole sallittua. Eikä tämän periaatteen noudattaminen ole ainakaan meillä ollut edes vaikeaa. Eivätkä lapset ole henkisesti alistettuja, kuten joku 4 lapsen perhettä epäili. Lapset 20, 18 ja 16

Tuntuu että täällä on kasvattajilla vain ääripään käsitykset - alistettu tai silmille hyppijä. Lapsia kun voi kasvattaa tosiaan empaattisiksi ja fiksuiksi ilman fyysistä kuritusta tai toisaalta ilman holtitonta käytöstä. Tunteita saa ja pitää olla mutta niitäkin voi oppia kontrolloimaan. Sitä kutsutaan kypsäksi käytökseksi (tosin ei taida löytyä kaikilta aikuisiltakaan...)

6/12

Vierailija
14/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ignore" tällaisessa tilanteessa on kaikkein parasta. Mikään ei harmita lasta kuin se että hänen huono käytöksensä ei teekään mitään vaikutusta (usein yrittävät korostaa omaa valtaansa noilla tempuillaan). Jos kylmän rauhallisesti vain mulkaisee lasta ja lähtee tilanteesta pois, montako kertaa lapsi jaksaa haistatella itsekseen?? Vois kokeilla....

Sillä eniten loukkaa se ettei huomata... Hyvissä asioissa kyllä mutta yksinkertaisesti ei vain lähdetä siihen lapsen tai teinin valtataisteluun mukaan.

Vierailija
16/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on ihan toiveajattelua! Että aikuinen vain mulkaisee ja lähtee pois, kun kakara lyö ja lätkii?! Ja kullanmuru oppii kertaheitolla, ettei äitiä saa satuttaa. Joopa joo.

"ignore" tällaisessa tilanteessa on kaikkein parasta. Jos kylmän rauhallisesti vain mulkaisee lasta ja lähtee tilanteesta pois, montako kertaa lapsi jaksaa haistatella itsekseen?? Vois kokeilla....

Vierailija
17/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on ihan toiveajattelua! Että aikuinen vain mulkaisee ja lähtee pois, kun kakara lyö ja lätkii?! Ja kullanmuru oppii kertaheitolla, ettei äitiä saa satuttaa. Joopa joo.

"ignore" tällaisessa tilanteessa on kaikkein parasta. Jos kylmän rauhallisesti vain mulkaisee lasta ja lähtee tilanteesta pois, montako kertaa lapsi jaksaa haistatella itsekseen?? Vois kokeilla....

Mutta sukulaispoika meni kyllä totaalisen hiljaiseksi kun nappasin nyrkistä kiinni ja todella vihaisella äänellä totesin kylmän rauhallisesti että hänen on paras ottaa vähän etäisyyttä ja opetella käyttäytymään. Kieltämättä tuo ei kestänyt kuin hetken mutta mun lähelle tuo kakara ei enää uskaltanut tulla riehumaan. SEn jälkeen on käyttäytynyt ihan ok mun läheisyydessä, meidän välit on ihan hyvät.

Vierailija
18/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen lyödä ja haistatella. Eli syy on yhä mulle arvoitus.

Ap

Vierailija
19/19 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti sitä aina välillä tapahtuu, valitettavasti. Ja rangaistushan siitä aina seuraa, mutta sen teho unohtuu valitettavasti aina sillä hetkellä kun poika tulistuu. Kyseessä poika 8 v.