Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voin ikinä mennä töihin, en raaski jättää vauvaa hoitoon :(

Vierailija
02.10.2012 |

Vauva on 8 kk. En ymmärrä miten voin aloittaa työt, kun vauva on 1 vuotta, tuntuu kamalalta ajatukseltakin olla erossa vauvasta 8-9 h päivässä. Ahdistaa ajatuskin. Enpä arvannut näitä tunteita etukäteen.. Työni on mielenkiintoista ja pidän siitä, mutta ei tunnu hyvältä tämä ratkaisu.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksipä moni sinnittelee sitten sillä kotihoidotuella. Onko sulle mahdollinen se vaihtoehto että jäisitkin vähän pidemmäksi aikaa kotiin?

Itsellä myös mielenkiintoinen työ josta pidän, mutta lapset on niin vähän aikaa pieniä ja töitä ehtii kyllä tehdä..Nuo pienet kasvaa ja muuttuu kuitenkin muutamissa kuukausissakin paljon, esim. jo 1,5 vuotiaan hoitoon laittaminen voisi tuntua ihan erilaiselta kuin vuoden vanhan.

Joillekin töihin paluu aikaisin on oikea ratkaisu, mutta jos se ei tunnu hyvältä niin miksipä palata jos ei ole vielä pakko?

Vierailija
2/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi laittaa hoitoon? Vaikka pidät työstäsi, saat tehdä sitä vielä monta kymmentä vuotta, mutta lapsi on pieni vain kerran.

Ja usko pois, ei ole kivaa olla töissä, kun laskee tunteja siihen milloin pääsee hakemaan vauvan/taaperon kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ajatellut pidentää hoitovapaata. Tuntuu niin järjenvastaiselta mennä töihin, kun tuntuu ettei halua jättää vauvaa, jollaisena yksivuotiaan näen. Meillä on isompikin lapsi, kouluikäinen, enkä muista että hänen kohdallaan olisi tuntunut näin vaikealta. ap

Vierailija
4/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotias ei ole enää vauva. Toiseksi järjestelet itsellesi lyhennetyn työajan ja etätyöpäiviä niin saat enemmän aikaa lapsen kanssa.

Unohda itsekkyys. Voisiko isä jäädä kotiin kun lähdet töihin?

Vierailija
5/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit olla hoitovapaalla siihen saakka kun lapsi on kolme.

Vierailija
6/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"1-vuotias ei ole enää vauva. Toiseksi järjestelet itsellesi lyhennetyn työajan ja etätyöpäiviä niin saat enemmän aikaa lapsen kanssa. Unohda itsekkyys. Voisiko isä jäädä kotiin kun lähdet töihin?"

Mitä itsekkyyttä on tunteessa, että ei raaski jättää pientä lasta hoitoon? Kaikilla ei ole mahdollisuutta ehdottamiisi työajanlyhennyksiin.

Vierailija
7/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene töihin vielä. Ihan ok niille, jotka haluavat mennä, mutta jos ei halua niin se on henkisesti tosi rankkaa. Ja 1v on todella pieni. Ja voisihan mieskin jäädä kotiin.

Olen kyllä ajatellut pidentää hoitovapaata. Tuntuu niin järjenvastaiselta mennä töihin, kun tuntuu ettei halua jättää vauvaa, jollaisena yksivuotiaan näen. Meillä on isompikin lapsi, kouluikäinen, enkä muista että hänen kohdallaan olisi tuntunut näin vaikealta. ap

Vierailija
8/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma on, että haluaisin mennä töihin, mutta en pysty/tuntuu etten pysty jättämään vauvaa. Tuntuu, että menetän niin paljon. Toisaalta viihdyn töissä ja pidän sen tuomista haasteista. Tottakai taloudellinen tilanne on töissä ollessa myös helpompi.. Ehkä minun pitää vielä miettiä tilannetta. ap

Vierailija
9/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin, ja haluat jäädä kotiin? No, jos jäät vielä vaikka puoleksi vuodeksi kotiin ja katsot sitten? Töihin voit hyvin palata 6kk myöhemmin, mutta lapsi on vaan kerran 1v-1.5v.

ongelma on, että haluaisin mennä töihin, mutta en pysty/tuntuu etten pysty jättämään vauvaa. Tuntuu, että menetän niin paljon. Toisaalta viihdyn töissä ja pidän sen tuomista haasteista. Tottakai taloudellinen tilanne on töissä ollessa myös helpompi.. Ehkä minun pitää vielä miettiä tilannetta. ap

Vierailija
10/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin, ja haluat jäädä kotiin? No, jos jäät vielä vaikka puoleksi vuodeksi kotiin ja katsot sitten? Töihin voit hyvin palata 6kk myöhemmin, mutta lapsi on vaan kerran 1v-1.5v.

Sekalaiset tunteet siis.. ap

Vierailija
11/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekalaiset tunteet siis.. ap

Vierailija
12/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin mielenkiintoinen, haastava työ asiantuntijatehtävissä joista tuntui olevan todella vaikea jäädä "vain kotiin". Ajattelin, että palaan takaisin heti äitiysloman jälkeen. Mutta lapsen ollessa puoli vuotta alkoi jo ahdistaa tuleva työhönpaluu, en voinut lopulta kuvitellakaan laittavani 1v:tä hoitoon ja niin siirsin töihin paluuta vuodelta. Lapsi oli nyt syksyllä lähes 2v:nä niin paljon valmiimpi hoitoon ja minä takaisin työhön.. en kadu, vaikka taloudellisesti huono veto olikin, minä kun vielä meidän perheessä se parempipalkkaisempi.

Vierailija
13/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäisin vielä kotiin jos taloudellinen tilanne suinkin antaa myöden.. Olisiko osittainen hoitovapaa mahdollinen vaihtoehto? Ei tulisi niin pitkiä hoitopäiviä.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084946MH?OpenDocument

Vierailija
14/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti myös sitä, että päiväkotiin laittamisessa täytyy varautua siihen jatkuvaan sairastelurumbaan etenkin ensimmäisenä vuotena. Haluatko aloittaa sitä, miltä tuntuu olle usein pois töistä? Minusta on ollut raskasta miettiä pienen kohdalla, milloin on sen verran kipeä että riittävä syy olla pois töistä ja pitää lapsi kotona, kotihoidossa tuota ei tarvinnut miettiä ja lapsi sai aina parantua varmasti kunnolla.

Vierailija
15/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan pistänyt rakasta vauvaani hoitoon ihan pikkusena. Se kolmevuotta oli siinä kiikun ja kaakun, kyynel silmässä vein pikkuseni pienryhmäpäiväkotiin, samaan ryhmään, kun isosiskonsa (jonka ensimmäinen päiväkotipäivä oli samalla). AIKAISEMMIN EI MISSÄÄN NIMESSÄ MINULLA OLISI OLLUT SYDÄNTÄ VIEDÄ.

EN YMMÄRRÄ MITEN JOTKUT SIIHEN PYSTYVÄT!

Vierailija
16/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan pistänyt rakasta vauvaani hoitoon ihan pikkusena. Se kolmevuotta oli siinä kiikun ja kaakun, kyynel silmässä vein pikkuseni pienryhmäpäiväkotiin, samaan ryhmään, kun isosiskonsa (jonka ensimmäinen päiväkotipäivä oli samalla). AIKAISEMMIN EI MISSÄÄN NIMESSÄ MINULLA OLISI OLLUT SYDÄNTÄ VIEDÄ.

EN YMMÄRRÄ MITEN JOTKUT SIIHEN PYSTYVÄT!

vein 3,5-vuotiaan puolipäiväläiseksi, ja se tuntui juuri oikealta ratkaisulta. Samassa tilassa oli myös pienten ryhmä, ja voi että minua kylmäsi katsoa niitä vaippahousuja siellä raahustamassa ja äitiä itkemässä. Se oli vielä paljon pahempaa katsottavaa ja kuunneltavaa kuin olin ikinä kuvitellutkaan. Huh.

Vierailija
17/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeassa. Yksivuotiaan paikka on vielä äidin sylissä.

Vierailija
18/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tyhmää tuollainen sydämettömäksi leimaaminen...

Olen joutunut aloittamaan työni aikaiseen, koska asun eri maassa, jossa äitiysehdot eivät ole Suomen veroiset. Kyllähän vauvan miettiminen pahalta tuntuu, mutta en nyt oikein tajua, ettei "pysty" menemään töihin - siis mitä, eikö jalat kanna autolle ja pois kotoa vai mikä?

Jos työ on mielenkiintoinen ja siihen (positiivisessa mielessä) saa uppoutua, on töissä hyvä olla, ja päivän päätteeksi on ihana palata vauvan luo taas ja jättää työasiat työpaikalle. Toki jos työ ei ole ollenkaan mielekästä tai vaativaa, silloin varmaan tulee pohdittua tilanteen järkevyyttä ja vauvan pärjäämistä enemmän.

Jos siis haluaa töihin, siitä vain! Parasta on kuitenkin järjestää lapsen hoito parhaalla mahdollisella tavalla, jotta mikään siinä ei huoleta pitkin päivää. Meillä on hoitaja kotona, joten aamut ovat rauhallisia ja vauva saa olla tutussa ympäristössä koko päivän.

Vierailija
19/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lässytystä

Vierailija
20/38 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et koskaan saa hetkeäkään hänen ensimmiäisistä vuosistaan takaisin. Kumpaako kadut vanhana, sitä että et tehnyt kahta vuotta enemmän töitä vai sitä, ettet ollut lapsesi kanssa vielä kaksi vuotta pidempään ja antanut aikaasi hänelle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä