Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljeni varasti poikani lääkkeitä!

Vierailija
01.10.2012 |

Pojallani on ADHD ja siihen lääkityksenä Concerta. Veljeni on hieman syrjäytynyt, alkoholisoitunut ja huumeitakin kokeillut. Kannabista varmaan polttelee useinkin. On joskus puhunut että onkohan hänelläkin ADHD, sehän kulkee suvussa, ja että voisinko antaa hänelle poikani lääkkeitä kokeiltavaksi. En ole suostunut antamaan, joten ilmeisesti veljeni varasti meiltä viikonloppuna vieraillessaan Concerta-purkista pillereitä. Purkki on aika äskettäin haettu apteekista ja nyt siellä oli aamulla enää 8 pilleriä jäljellä. Veljeni pyysi juuri taas sunnuntaina kyläillessään noita lääkkeitä. Sanoi että oli "saanut jostain" muutaman pillerin ADHD-lääkettä ja hänelle oli tullut siitä "normaali" olo. Veljeni on ujo ja hiljainen, ja hän kertoi että ADHD-lääke tekee hänestä sosiaalisen ja rennon. En usko pätkääkään että veljellä on mitään ADHD:ta. Poikani nimittäin on ihan ylisosiaalinen ilman lääkettä ja lääke tekee hänestä enemmän normaalin. En ole kuullut että ADHD voisi olla tuollainen kuin veljeni väittää, luulen että hän käyttää lääkettä huumeena. Mitä ihmettä sanon kun soitan veljelle asiasta? Olen niin surullinen ja pettynyt tähän tilanteeseen. Olen auttanut veljeä tosi paljon ja tässä kiitos kaikesta.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten kun poikani oli saanut diagnoosin, veli pyysi ensimmäistä kertaa antamaan itselleen Concertaa. Silloin suostuin, kun hän kertoi niin vakuuttavasti että oli tehnyt nettitestin ja että poikani diagnoosikuva oli niin samantyyppinen kuin kuulemma veljellä. Veli sai pillerin ja kertoi jälkeenpäin että pillerin kanssa elämä tuntui ihan toisenlaiselta, tosi hyvältä, ja että jos saisi Concertaa aina, onnistuisivat työtkin paremmin. Sanoin että menee sitten lääkärille että asia tutkitaan, mutta ei veli saanut mentyä. Toista kertaa en enää pilleriä antanut vaikka veli yritti tosi monin tavoin sellaista saada, mm. kertomalla että joutuu polttamaan pilveä että saa itsensä "normaaliksi". Voinko joutua vastuuseen tästä? Kannattaako tunnustaa poliisille?

Vierailija
2/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huumeena käyttää tai myy jollekin. sano sille että soitat poliisille varkaudesta ja jos veljeltäs löytyy lääkkeitä joille ei reseptiä se on sitten huumausainerikos myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdella veljeä "kovakouraisesti" eli soittaa poliisille tms. Haluaisin hoitaa tämän jutun kahden kesken. Mitä apua veljelle voisi järjestää? On sellainen tuurijuoppo ja työtönkin juuri nyt. Hakee kuitenkin työtä ihan motivoituneesti enkä haluaisi järjestää veljeä vaikeuksiin.

AP

Vierailija
4/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan sinun on asiasta tehdä rikosilmoitus.

Vierailija
5/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita kun jaella apteekista ihan mitä tahtia asiakas haluaa.

Ymmärrän kyllä ettet halua veljellesi lisää ongelmia, sinuna soittaisin veljelle ja kysyisin häneltä, mitä haluaa sinun tekevän, kun lapsesi kuitenkin tarvitsee lääkkeensä.

Vierailija
6/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen hänen kanssaan yhdessä sille sun lapsesi lääkärille. Pistä veljesi myöntämään että hän otti poikasi lääkkeitä, koska halusi kokeilla auttavatko ne hänen oloonsa.

Lääkäri varmaan ymmärtää ja ilahtuu kun oppii tuntemaan potilaansa lähipiiriä laajemmin.

Vierailija
7/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan ajatellut että pojan pitää saada uudet lääkkeet! Tuossa kesällä kun tuudittauduin siihen että poika tarvitsi hyvin harvoin lääkettä, mutta nyt kouluaikaan sellainen on otettava jokainen arkipäivä. Voi taju, mulla on nyt siis viikko aikaa hoitaa tämä asia. En siis ole satavarma että veli vei lääkkeet, mutta noista aiemmista puheistaan vaan heti alkoi epäilyttää. En siis ilmeisesti voi tätä asiaa yhtään enempää pitkittää, pitää soittaa veljelle saman tien.

AP

Vierailija
8/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen hänen kanssaan yhdessä sille sun lapsesi lääkärille. Pistä veljesi myöntämään että hän otti poikasi lääkkeitä, koska halusi kokeilla auttavatko ne hänen oloonsa.

Lääkäri varmaan ymmärtää ja ilahtuu kun oppii tuntemaan potilaansa lähipiiriä laajemmin.

Vierailija
9/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli oli puhelimessa kuin eri ihminen. Ilkeä ja tyly, ja sanoi että jos ilmoitan jonnekin, hän sanoo "niille" että olen itse myynyt lääkkeet hänelle. Aikoo kuulemma käräyttää minut mm. pomolleni, ja nyt olen ihan kauhuissani. Veli on muuttunut ihan eri ihmiseksi ja mua pelottaa.

Vierailija
10/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutta epäilyttävälle jos lykkään ilmoitusta.

Vierailija
11/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUN VELJELLÄ on huumetausta, ei sulla eikä sun lapsella. Jos veljesi väittää sun myyneen lääkkeet, ja sä teet rikosilmoituksen siitä,e ttä se on varastanut ne, sua uskotaan erittäin varmasti.

Ja todellakin, laita nyt hyvä ihminen lapsesi etusijalle. Lapsi tarvii lääkkeitä. Sun veljesi ei niitä enää saisi, vaikka hänellä todettaisiin adhd:kin, sillä noita lääkkeitä ei määrätä henkilöille, joilla on huumetausta. Hän on ihan itse pilannut mahdollisuutensa, joten anna olla ja yritä pelastaa poikasi. Sä et saa pojalle lääkkeitä millään muulla keinolla kuin joko jos veljesi palauttaa kapselit (mut kuka uskaltaa käyttää niitä enää sen jälkeen kun ne ovat olleet tuollaisissa käsissä? ON voionut vaihtaa sisällön...) tai kun selität tämän lääkärille ja saat uuden reseptin. Apteekille selittäminen ei auta mitään. Ja kummalle tahansa selittämisestä seuraa poliisin mukaantulo. Sä et voi sitä estää, muuta kuin oman lapsesi (nykyisyyden ja tulevaisuuden) kustannuskella. Sanon vielä kerran, että lapsi menköön nyt edelle!

t. adhd-nuoren äiti

Vierailija
12/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin että veljeni on tehnyt rikoksen ja hänet täytyy saattaa siitä vastuuseen. Voiko tämän rikosilmoituksen tehdä netissä? Soitanko hätänumeroon? Huomenna virka-aikana jonnekin?

Tietääkseni veljellä ei siis ole missään "kirjoissa ja kansissa" huumetaustaa eli ei tuomioita tms. Mä haluaisin niin kovasti tietää mikä on hänet saanut nyt näin kamalia tekemään :( Oma työni on sellainen, että jos tulisi syyte huumelääkkeiden myymisestä niin saisin heittää hyvästit uralleni.

Vierailija
13/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menemällä itse poliisiasemalle. Puhelimitse sitä ei voi tehdä.

Veljesi on huumeongelmassa jo pitkällä, sen takia hän tekee tuollaista. Hän on ihan itse valinnut oman tiensä, sä et ole siitä vastuussa, etkä sä voi sille mitään. Poikasi tulevaisuuteen voit vaikuttaa.

Ja et sä ole saamassa SYYTETTÄ yhtään mistään. Veljesi voi epäillä ja syyttää sua ihan mistä vain, mutta syyttäjä ei näillä perusteilla nosta syytettä, koska tilanne on, mitä on. Myös on ihan selvä, että pelkkä syyte - syyttäjän nostamanakaan - ei vielä vaikuta kenenkään uraan. TUomio vaikuttaisi, jos olisit esim hoitoalalla tai farmasia-alalla, mutta meillähän lainsäädäntö menee niin, että sellainen, mistä ei tuomita, ei saa vaikuttaakaan mihinkään.Joten ihan rauhassa ja kylmin päin vain...

Vierailija
14/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte ola jo siinä vaiheessa, ettei kannata kutsua ns. muuten vaan kylään, avaimen piilopaikkaa en ainakaan kertoisi. Lasten kanssa/teillä kotona, pitäisi olla aina joku vastuullinen aikuinen.

Surullisuus ja etenkin tuo pettymyksen tunne on voimakas. Pidä vähän aikaa paussia yhteydenotossa, mieti asiaa ...

T. KOKEMUSTA ON :( :( :(

Vierailija
15/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa hyvän hinnan ja rahoittaa sillä muuta toimintaansa. Lääkkeet lukkojen taa, eikä tuollaista veljeä muutenkaan voi yksin ja vahtimatta jättää lasten kanssa.

Vierailija
16/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli vei pojan adhd-lääkkeet? :DDD

Vierailija
17/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että veljesi ei ole ihan kunnossa ja hän on uhannut soittaa ja kertoa sinusta jotain lööperiä. On toki ikävää, mutta jos etukäteen kerrot esimiehelle, että veli voi olla näin sikamainen niin säästyt ainakin siltä murheelta, että hän todella soittaisi ja selittäisi sinusta jotain perätöntä.

Ja muutenkin: ennakoi jos voit. Jos veli on oikeasti nyt kostomielialalla tämän vuoksi, mitä harmia hän voisi sinulle keksiä? Tuleeko mieleen?

Vierailija
18/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan ajatellut että pojan pitää saada uudet lääkkeet! Tuossa kesällä kun tuudittauduin siihen että poika tarvitsi hyvin harvoin lääkettä, mutta nyt kouluaikaan sellainen on otettava jokainen arkipäivä. Voi taju, mulla on nyt siis viikko aikaa hoitaa tämä asia. En siis ole satavarma että veli vei lääkkeet, mutta noista aiemmista puheistaan vaan heti alkoi epäilyttää. En siis ilmeisesti voi tätä asiaa yhtään enempää pitkittää, pitää soittaa veljelle saman tien.

AP

Vierailija
19/28 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se adhd toki muulloinkin, mutta muulloin voi jörjestää ympäristönsä sellaiseksi, että siinä tulee toimeen ilman lääkettäkin. Ei esim tarvitse pystyä istumaan paikallaan, vaan voi liikkua. Järjestää niin,e ttä ei tarvitse tehdä pitkää keskitmsitä vaativia juttuja. Ei olla hiljaa. Ei suunnistaa kaikuvilla käytävillä. Että on joku, joka pitää susta huolta eikä tarvitse itse hanskata sekavia siirtymätilanteita. Että ei ole niin isoa laumaa ihmisiä ympärillä hämmentämässä ja metelöimässä. Monikaan ei kotonaan tarvitse läkettä, koska koti yleensä järjestetäänsellaiseksi, että siellä pärjää ilman. Muu. Yhteiskunta on sit vaikeampi järjestää ja siellä lääkettä tarvitaan.

Sitä lääkettä ei muuten myöskään voi käyttää vuorokauden ympäri, mutta ei adhd silti illaksi ja yöksikään mihinkän häviä. Lääkkeen vaikutusaika kestää pisimmillään 8 tuntia ja loput 16 on siis selvittävä ilman.

Vierailija
20/28 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli soitteli koko yön ja puhui outoja. Pariin ensimmäiseen soittoon vastasin ja veli vuoroin uhkaili ja vuoroin aneli. Sitten en enää vastannut ja jätti vastaaviestejä. Ajattelin että nehän käy nyt sitten poliisille todisteena. Veli syyllistää minua siitä että näin on käynyt. Että olen aina ollut se täydellinen isosisko ja hänestä ei ole uskottu tulevan mitään. Että olen holhonnut hänet pihalle. Oli soittanut vanhalle äidillemmekin ja väittänyt että MINÄ olen varastanut häneltä pojalleni lääkkeitä, jotka lääkäri on määrännyt HÄNELLE! Äiti sitten toki soitteli että mitä ihmettä olen mennyt tekemään. En tiedä itkisinkö vai nauraisinko. Kun kerroin, miten oikeasti tapahtui, äiti ei edes uskonut. Sanoi että täytyy olla väärinkäsitys. Veli osaa olla vakuuttava. Siksi pelkäänkin että veli saa vakuutettua pomoni tai muita ihmisiä, joille kertoo "mielipiteensä". En illalla vielä tehnyt rikosilmoitusta kun olin niin sekaisin. Nyt kai se pitäisi tehdä ja olen vielä enemmän sekaisin. Ja sille vielä joka kysyi että pojallako on ADHD vain koulupäivisin niin yritämme minimoida lääkkeen otot kun se vaikuttaa pituuskasvuun ja muuhunkin. Lääkärikin sanoi että jos poika pärjää ilman, kannattaa ilman ollakin. Poika on itsekin sitä mieltä että tarvitsee sitä vain koulutunneilla ja läksyihin, muuten haluaakin yrittää ilman ja ihan hyvin sujuu.