Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uusperheet, kysymys asumisesta

Vierailija
01.10.2012 |

Oletteko maksaneet puoliksi asumiskulunne, vai maksaako se, jolla on lapsi/lapsia suuremman osan, koska tilaa tarvitaan lapsen takia enemmän? Itselläni ei ole lasta, mutta miehelläni on. Olemme ostamassa asuntoa, ja ilman miehen lasta meille riittäisi pienempi ja sijainnissa olisi enemmän valinnanvaraa (voisi päästä halvemmalla). Onko reilua, että maksamme silti kaiken puoliksi?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaisin asunnosta puolet, koska sehän on sijoitus, josta voittokin kuuluu puoliksi mulle. Mies varmaan osallistuu lastensa kuluihin sitten muuten: maksaa ruokia, vaatteita yms.

Vierailija
22/26 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman muuta maksetaan, puoliksi talo myöskin omistetaan. Lisäksi etäisä maksaa elatusmaksuaan

-onhan osa tästä tarkoitettu kattamaan lapsen asumiskuluja, niin nämäkin rahat menee yhteiseen kassaan. Reilu ja selkeä peli.

En usko, että pidemmän päälle rahojen jakaminen noin tarkkaan tulee toimimaan. Tuossa lähdetään helposti sille linjalle, että "sun täytyy maksaa ruokalaskuista enemmän kun sun lapsesi syö täällä myös" jne. Voittehan te kokeilla mutta tehkää selkeät sopimukset, esim. kuka maksaa talosta enemmän, myös omistaa sitä enemmän jne. Luulenpa, että ajan kanssa päädytte joka tapauksessa yhteisiin rahoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samoin kuin tällä vastaajalla. Aikaisemmin jouduimme asumaan kalliisti vuokralla ja silloin mies maksoi 2/3 vuokrasta (koska meillä asui vakituiseen hänen tyttärensä ja tämän koira ja lisäksi piti olla huone pojalle joka kävi viikonloppuisin). Ostimme oman vasta kun tarve pieneni siihen yhteen viikonloppulapsen huoneeseen. Omilleen muuttanut tyttö asuu niin lähellä, ettei yövy enää kummallakaan vanhemmallaan. Koiraa sen sijaan hoidamme joskus kuten äitinsäkin.

kans miehellä lapsia, mutta silti minä ostin puolet asunnosta ja maksan kulut puoliksi. Tämä siksi, että asunto on sijainniltaan ja muutenkin se minkä halusin ja oletan saavani siitä myyntivoittoa muutaman vuoden kuluttua. Sinun tilanteessasi ostaisin esim. 30-40% asunnosta ja maksaisin kuluja noin samassa suhteessa, eli yhteiselle tilille, mistä maksetaan talon laskut, mies laittaisi enemmän, esim. sinä 400€ ja mies 500€. Tuskin sinunkaan miehesi, kuten ei minunkaan mieheni halua elättää lastaan sinulla. Mieheni aina kyselee meneekö kulut nyt mielestäni reilusti.

Vierailija
24/26 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kuitenkin sitten että jos maksat 30% asumiskuluista, niin saat mahdollisen eron tullessa 30% myyntivoitosta. Kannattaa myös miettiä miten aiotte jyvittää sähkölaskut, vakuutukset, automaksut, bensamaksut, ruokakulut.. Voi voi, vaikeaksi menee minusta..

Meillä on uusperhe jossa sinun ja minun lapsia 3+4. Minä maksan asumiskuluista puolet, vaikka en edes omista taloa jossa asumme. Kas kun en ole suhteessa rahan vaan rakkauden takia. Kuten on myös puolisoni.

Vierailija
25/26 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös uusperhekuviot. Alussa oli vain minä, mies ja miehen lapsi mukana kuvioissa ja silloin asumiskulut maksettiin puoliksi ja mies osti pääsääntöisesti lapselleen ne "ylimääräiset" (lelut, askartelutarvikkeet, vaatteet, jne.) ostot mitä piti ostaa. Nyt meillä on myös yhteinen lapsi ja maksamme mieheni kanssa edelleen asumismenot ja ruokamenot puoleksi ja hän ostaa edelleen yleensä nämä "ylimääräiset" ostot lapselleen, mutta jos käyn vaikka yksin ruokakaupassa tai vaateostoksilla niin en ole niin tiukka omien rahojeni suhteen etten saattaisi mieheni lapsellekkin vaatteita tai välipaloja (joita emme mieheni kanssa yleensä syö) tms. ostaa vaan ajattelen niin, että myös mieheni lapsi kuuluu perheeseeni ja kustannuksetkin maksetaan puoleksi. Meillä siis käytössä "omat rahat" taloudessamme.

Vierailija
26/26 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että maksetaan jotain esim. puoliksi, vaikka toinen saa enemmän palkkaa kuin toinen, enkä ymmärrä sitäkään, että toinen maksaisi enemmän sen vuoksi, että hänellä on enemmän lapsia.

Jos ei pysty elämään yhteisillä rahoilla, niin ei ole minusta "oikea perhe", vaan jonkinlaiset yhdessä asuvat kämppikset, jotka myös seurustelee keskenään. Silloin voi toki jakaa menot ihan niin kuin sovitaan, mutta hankalaa se on, eikä ehkä tunnu aina ihan reilulta.

Itse olen myös uusperheellinen, miehellä lapsi, joka asuu meillä puolet ajasta, ja meillä on ollut alusta saakka yhteiset rahat siitä saakka, kun muutimme yhteen. Mies tosin saa nykyään enemmän palkkaa kuin minä, mutta oli meillä pari vuotta niin, että minä sain enemmän (mies opiskeli), mutta ei tullut mieleenkään ajatella, että en olisi laittanut koko palkkaa yhteiselle tilille.

Meillä ei ole rahasta tullut koskaan riitaa, vaikka sitä ei aina ole ollutkaan paljoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän